LarsThomas Skrevet 1. november 2007 #1 Skrevet 1. november 2007 Har forstått det slik at man ikke kan jobbe som psykolog selvom man tar master i psykolgi. Men kan man jobbe med noe lignende?? Eller det er det kun slik at man kan jobbe i næringslivet feks?
Gjest Gjest Skrevet 1. november 2007 #2 Skrevet 1. november 2007 Du kan ikke jobbe klinisk (med terapi) med mindre du har profesjonsstudiet. Med master eller bachelor kan du jobbe som rådgiver, være en ressurs i diverse bedrifter. Flere og flere bedrifter får øynene opp for psykologikompetanse når det gjelder arbeidsmiljø, utarbeiding av diverse ting som bedriften driver med, kursholding.
LarsThomas Skrevet 11. januar 2008 Forfatter #3 Skrevet 11. januar 2008 Bumper denne tråden jeg, er det noen flere forslag til hva man kan jobbe med og om det er noe marked for personer med en slik utdannelse ?
petzl Skrevet 11. januar 2008 #4 Skrevet 11. januar 2008 (endret) Jeg mener du kan ta påbygging i f.eks. Danmark for å kunne jobbe som psykolog (med master), men detaljene vet jeg ikke. Endret 11. januar 2008 av petzl
LarsThomas Skrevet 11. januar 2008 Forfatter #5 Skrevet 11. januar 2008 Det ville i så fall være svært gode nyheter
Gjest M. Skrevet 11. januar 2008 #6 Skrevet 11. januar 2008 Man kan som nevnt over ta påbyggning i Danmark for å få psykologstatus. Jeg tror det tar 1 1/2 eller 2 år. På www.uio.no vil det finnes epost-adresser til ansatte ved Psykologisk Institutt (Under samfunnsvitenskapelig fakultet) som har ansvar for Bachelor/Master i Psykologi. Disse vil kunne gi deg informasjon om dette studiet. Eller jobber som kan være aktuelle eter avsluttet studie. Jeg tar selv en master i psykologi fordi jeg ikke er interessert i å jobbe som klinisk psykolog, men bruke kunnskapen til noe annet. Noen som gjør dette ønsker å forske og eventuellt undervise. Lykke til
Gjest g Skrevet 12. januar 2008 #7 Skrevet 12. januar 2008 Nå studerer jeg selv på profesjonsstudiet, så jeg tar forbehold om feil. Men det jeg kan si forholdsvis sikkert er at det er kjempevanskelig å komme inn på mastergrad. Det er mange som ikke kommer inn. Dermed er det mye, mye vanskeligere å få psykologtittelen via mastergrad og påfølgende studier i Danmark.
Kristaa Skrevet 12. januar 2008 #8 Skrevet 12. januar 2008 En venninne av meg har bachelor og hun hørte også at det er mulig å ta resten i Danmark. Nå valgte hun å la være, i og med at hun er eneforsørger for en skolegutt, men hun mener det går. Hun jobber som miljøterapeut
Gjest g Skrevet 12. januar 2008 #9 Skrevet 12. januar 2008 En venninne av meg har bachelor og hun hørte også at det er mulig å ta resten i Danmark. Nå valgte hun å la være, i og med at hun er eneforsørger for en skolegutt, men hun mener det går. Hun jobber som miljøterapeut En bachelor i psykologi kvalifiserer ikke til miljøterapeut-tittel. Det krever for det første 4 år utdanning innenfor helsefag, men kun psykologifag er uansett ikke nok.
LarsThomas Skrevet 12. januar 2008 Forfatter #10 Skrevet 12. januar 2008 (endret) Takk for svar! Har søkt litt rundt på nettet nå, og da fant jeg denne siden http://www.ansa.no/Fag_og_Land/Fag/Psykolo...ologi_i_Ungarn/ Det ser ut som om det er mulig å ta en 2årig mastergrad der, tipper det er lettere å komme inn på mastergrad der hvis jeg ikke skulle komme inn i Danmark feks. Selvom jeg er usikker på om det går å ta 3 år i Norge og 2 i Ungarn. M. : Kunne du gi meg noen mer spesifikke jobber man kan få med mastergrad? Kommer vel litt ann på type grad også, jeg ha sett litt på en som heter "tekonologi, innovasjon og kunnskap", den vil kanskje utvide horisontene mine litt mer evt Endret 12. januar 2008 av LarsThomas
Kristaa Skrevet 12. januar 2008 #11 Skrevet 12. januar 2008 En bachelor i psykologi kvalifiserer ikke til miljøterapeut-tittel. Det krever for det første 4 år utdanning innenfor helsefag, men kun psykologifag er uansett ikke nok. Det vet jeg ingenting om. Jeg vet bare at hun jobber som miljøterapeut
Merneith Skrevet 12. januar 2008 #12 Skrevet 12. januar 2008 Det vet jeg ingenting om. Jeg vet bare at hun jobber som miljøterapeut Hun jobber sikkert med miljøterapi, men hun får ikke lønn som en miljøterapeut med bare en bachelorgrad.
Kristaa Skrevet 12. januar 2008 #13 Skrevet 12. januar 2008 Hun jobber sikkert med miljøterapi, men hun får ikke lønn som en miljøterapeut med bare en bachelorgrad. Aner ikke, jeg bare sier det hun sier jeg, at hun jobber som miljøterapeut.
Merneith Skrevet 12. januar 2008 #14 Skrevet 12. januar 2008 Aner ikke, jeg bare sier det hun sier jeg, at hun jobber som miljøterapeut. Og det er derfor blant annet jeg sier at det ikke stemmer.. Det er ingen spesifikk utdannelse en trenger for å bli miljøterapeut, men en bachelor i psykologi oppfyller ikke kravene.
Gjest M Skrevet 12. januar 2008 #15 Skrevet 12. januar 2008 Hei jeg husker desverre ikke spesifike titler. Dette sto op uio's sider: "The Master’s degree in Psychology will produce candidates with a wide range of applicability. Some graduates will progress into careers in research, by joining the Ph.D program. Others will take jobs in the public and private sectors as health administrators, teachers, government officials or management consultants. Throughout the program, career guidance will be offered to the students. The students will meet with relevant professional organizations, and they will be offered guidance on the writing of job applications and research proposals." Det kommer mye an på hva slags studieretningsfag du har valgt på bachelornivå. Jeg har kognitiv psykologi som område, tror man kan velge mellom en rekke andre retninger som organisasjon og ledelse, sosialpsykologi osv. Min masterretning kommer naturlig av at jeg har tatt kognitiv psykologi og heter Cognitive Neuroscience. En master i arbeids- og organisasjonspsykologi vil antageligvis kunne gi jobber som rådgiver/konsulent i ulike bedrifter. Jeg har hørt at veiledning i forbindelse med ansettelser, arbeidsforhold, ledelsesstil ol. er populært, og dette er mest sannsynlig den retningen som er mest gunstig økonomisk. Det kommer stort sett an på hvilket område du interesserer deg for M
-lilje- Skrevet 13. januar 2008 #16 Skrevet 13. januar 2008 master i psykologi vil blant annet kunne kvalifisere til å jobbe innen forskning. mange velger den veien, men du vil også kunne jobbe som rådgiver innen forskjellig typer bedrifter. Dette avhenger også sikkert litt av hvilken type master i psykologi du velger (generell/sosial/kognitiv/organisasjon osv). når det gjelder tittelen miljøterapeut vet jeg om flere som jobber som dette (og blir lønnet deretter) etter kun en bachelor i psykologi, altså uten andre fag enn psykologifag. Så det er ikke så uvanlig det
Kristaa Skrevet 13. januar 2008 #17 Skrevet 13. januar 2008 master i psykologi vil blant annet kunne kvalifisere til å jobbe innen forskning. mange velger den veien, men du vil også kunne jobbe som rådgiver innen forskjellig typer bedrifter. Dette avhenger også sikkert litt av hvilken type master i psykologi du velger (generell/sosial/kognitiv/organisasjon osv). når det gjelder tittelen miljøterapeut vet jeg om flere som jobber som dette (og blir lønnet deretter) etter kun en bachelor i psykologi, altså uten andre fag enn psykologifag. Så det er ikke så uvanlig det TAKK! Jeg VET som sagt ikke hvordan dette er, i og med at jeg ikke har en slik utdannelse og også jobber innen finans selv, men jeg VET at min venninne med bachelor i psykologi sier hun jobber som miljøterapeut. Vet ikke hva vanlig lønn ligger på der, men hun har ett års arbeidserfaring etter studiene og har 300 000 nå tror jeg det var. Eller 301 000 faktisk
LarsThomas Skrevet 13. januar 2008 Forfatter #18 Skrevet 13. januar 2008 Hva gjør egentlig en miljøterapaut?
Gjest Nico Skrevet 26. januar 2008 #19 Skrevet 26. januar 2008 Hei, det er mulig å ta en norsk bachelor og så søke inn på master psykologi i Danmark. For mer informasjon se www.psykologidanmark.net vennlig hilsen norsk psykologistudent i Danmark
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå