Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er vel ikke nødvendig at pent utseende også betyr pent utseende...jeg vet om mange med gode utdanninger som er regelrett overvektige og/eller stygge.

Skrevet
Det er vel ikke nødvendig at intelligent-gener også betyr pent utseende...jeg vet om mange med gode utdanninger som er regelrett overvektige og/eller stygge.
Skrevet
http://www1.vg.no/helse/artikkel.php?artid=177493

Dette kan man vell allerede se tendensene til. Mennesker på Oslo vest er mere sporty, røyker mindre, og er høyere, med høyere utdannelse.

Enig?

Mht selve teorien , er jeg mer enig med Paludan sin kritikk i i forhold til at det er lav sannsynlighet for å kunne forestille seg hvordan menneskene ser ut og hva de gjør 1000 år frem i tid , riktig .

I forhold til påstanden om at menneskene på Oslo vest skal være mere sporty, røyker mindre, og er høyere, med høyere utdannelse , hadde det vært interessant å se faktisk dokumentasjon på at det er slik .

Skrevet (endret)
I forhold til påstanden om at menneskene på Oslo vest skal være mere sporty, røyker mindre, og er høyere, med høyere utdannelse , hadde det vært interessant å se faktisk dokumentasjon på at det er slik .

Ja, det hadde det.

Dessuten vil det jo være avgjørende hvilken "gruppering" som avler flest barn. Jeg har et bestemt inntrykk av hvem det er...

Endret av Paradokset
Skrevet

Nå er det ikke sånn at naturlig utvalg følger en lineær kurve i forhold til hvilke individer som er "fittest". De genetiske egenskapene som anses som høyverdige i dag kan fint utvikle seg (gjennom kombinasjon og mutasjon) til et bunnpunkt om noen generasjoner - mens andre egenskaper kombineres til nye lokale maskima. Sånn fortsetter det, igjen og igjen.

Skrevet

Lille meg blir litt snurt over dette. Høye, slanke, intelligente og pene, eller små tykke stygge dumme beist? Hva med oss små nette pene smarte :fnise:

Skrevet
Ja, det hadde det.

Dessuten vil det jo være avgjørende hvilken "gruppering" som avler flest barn. Jeg har et bestemt inntrykk av hvem det er...

Nå er det in på vestkanten å få mange barn, slik det var i arbeiderkretser før i tiden.

Skrevet

Var det ikke det jeg visste. Folk som elsker svartinger har en tendens til å forakte underklassen til sitt eget folk. Hyklere som de er.

Deltok du på mange ironiske studenfester i grilldress du, eller?

Skrevet
[url=http://www1.vg.no/helse/artikkel.php?artid=177493]

Dette kan man vell allerede se tendensene til. Mennesker på Oslo vest er mere sporty, røyker mindre, og er høyere, med høyere utdannelse.

Enig?

Det er lov å fantasere, men det blir ikke virkelig av den grunn. Disse vestkantfenomenene dreier seg mest sannsynlig utelukkende om sosialiseringsprosesser som følge av sosioøkonomiske klasseskiller.

Ellers så er jeg enig i kritikken mot denne sosialdarwinistiske særlingen. Så langt fram i tid, som hundre tusen år, kan man forestille seg hva som helst. Dessuten kan man heller ikke overse utviklingen mot designeravkom, som vil bli allemannseie etter hvert som den medisinske teknologien skrider frem. Det vil jo forhindre en slik degenerering som det fantaseres om.

Skrevet
http://www1.vg.no/helse/artikkel.php?artid=177493

Enig?

Men ingenting av det du mevner over, med et mulig unntak av høyden, som jeg ikke tror noe særlig på, er genetisk per se. Det er reproduksjoner av sosiale forskjeller, altså kulturskapt. Og for såvidt tilgjengelig for endringer gjennom politiske virkemidler.

Spekulasjonene i artikkelen er bare spekulasjoner, og jeg tror nok mere på at man om ikke så alt for mange hundre år, kommer til å stille ganske fritt teknologisk i fht å velge karakteristika ved avkommet. Det største problemet for overlevelsen kommer ikke til å være degenerering, men å unngå å ødelegge livsgrunnlaget på planeten gjennom miljøødeleggelser og krig.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...