Gå til innhold

Huskjøp og kraftledning

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har funnet drømmehuset, men det er desverre plassert under en stor kraftledning. Jeg har sjekket litt rundt på nettet, og det ser ut til at det er en sammenheng mellom kreftfare og kraftledninger, men jeg får ingen konkrete svar. Det forundrer meg jo også at ikke noe blir gjort der kraftledningene går tvers gjennom boligområder, dersom det er riktig at det er påvist at kreftfaren øker betydelig. Hva skjer om ledningene blir gravd ned? Er det noen som kjenner til pågående forskning for å fjerne strålingsfaren? Evt. andre ting som kan hjelpe oss å ta riktig valg? Drømmehuset står der, men samtidig vil man jo ikke utsette barna eller oss selv for noen risiko.

:klø:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Som du selv har funnet ut, så strides de lærde. Noen mener at å bo i umiddelbar nærhet av en kraftledning bl.a. fører til økt forekomst av brystkreft og kvinner og leukemi hos barn, mens andre konkluderer med at det ikke er noe sammenheng. At ledningene ikke graves ned skyldes at strålingen ikke uten videre forsvinner selv om ledningene ligger i jorden og at dette er mange ganger dyrere enn å legge kraftledningen i luft.

Uansett ville ikke jeg ha kjøpt ett hus som lå under en høyspentledning. Det er bare føleri fra min side, men jeg misliker dem og liker ikke en gang å gå under dem. Dessuten synes jeg de lager en ekkel "lyd" i form av en slags svak knitring.

Gjest Fëawen
Skrevet

Jeg ville ikke satset på det. Jeg ville heller ventet på det virkelig Rette Drømme huset. For det er jo ikke dette, på sett og vis :riste:

Skrevet

Nå velger jeg å tro at huset faktisk ikke ligger UNDER ledningen. Det er jo byggegrenser man skal holde seg innenfor, eller utenfor om du vil. Jeg bor selv i nærheten av en kraftledning og er litt småskeptisk selv om ingen av verken store eller små har hatt plager rundt det. Nå er det jo også forskjell på hvor mye strøm/spenning som går igjennom de forskjellige ledingene og den forbi hos meg er av en normal mengde. Jeg ville nok vært mer skeptisk om det var en av disse virkelig store og kraftige ledningene.

Tenk litt etter også hvor mye dere er hjemme, barna mine bor like mye hos meg som sin far, altså er de bare i huset i min uke og med full dag på skolen og masse fritidsaktiviteter er det jo begrenset tross alt med mengden man blir utsatt for. Det er riktignok noen timer på kvelden og natta så er man jo ute av huset igjen.

Det skal finnes noe plater greier som man kan kle huset med men jeg kjenner ikke til det av egen erfaring, bare noe jeg har hørt om.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...