Gå til innhold

Gifte oss nå

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har lyst til å gifte oss nå, men har ikke råd til festen nå.

Noen andre som har valgt lignende opplegg?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

nå som i ettermiddag, eller så snart som mulig?

Det er sikkert ikke umulig, man må bare beherske kunsten å begrense seg...

Skrevet

Men må man ha fest for å gifte seg? Mange vil jo da aldri ha råd til å gifte seg. Hva med å invitere foreldre, søsken og forlovere til å være med å gå ut å spise etterpå. Dersom dere ikke har råd til dette en gang antar jeg at svigerforeldrene kan betale akkurat den delen. Da kan dere ha 3 retter, med kake og shampis på en intim resutaurant og ha det kjempekoselig. Dere kan få med taler og de tingene som gjør dagen høytidelig, og få gifte dere.

Senere kan dere jo feire bryllupsdagen med en stor fest om dere ønsker det. Det blir jo ikke på samme måte da akkurat, med kjolen og det hele, men kan bli ganske koselig alikevel.

Men jeg vil også legge til at det er mulig å ha fest seg for under 20 000, så om dere dropper ferien (om dere er av dem som har råd til det), eller blir sponset litt av svigerforeldre, så kan dere få til en ganske kosleig fest likevel. Dette klarer man med å ha rundt 20 gjester(mat og drikke er veødig dyrt), uproffe fotografer, lager kaker selv, har koltbord/tapas (hvor dere kan lage en del av maten selv), da trenger dere ikke så mange servitører heller, pynter selv (handler inn ting på ikea, vi gjorde det og fikk nydelig dekor for ganske billig penge), brukt kjole som er billig. Og ikke misnt ikke fri bar, bare velkomstdring og to glass til maten

Men det å gifte seg er ikke en fest, det er en sermoni mellom to mennesker og dette koster nesten ikke penger. Men VIL dere ha fest også kan man trikse å få til mange varianter av dette som ikke er dyrt likevel.

Gjest ¤bella¤
Skrevet

selvfølgelig kan man ha fest etter noen år, men da syns jeg ikke man kan kalle det bryllupsfest. Kaller man det bryllupsfest etter noen år, virker det for meg som at man gjør det kun for gavene.

Skrevet
selvfølgelig kan man ha fest etter noen år, men da syns jeg ikke man kan kalle det bryllupsfest. Kaller man det bryllupsfest etter noen år, virker det for meg som at man gjør det kun for gavene.

Det kan jeg da ikke skjønne. Noen tar jo bryllupsreisen mange, mange år etter de har giftet seg. At noen tar bryllupsfesten lang tid etter bryllupet, synes er nettopp det man skal kalle det, nemllig bryllupsfest. Det er ingen grunn til å mistenke vikarierende motiver for noe som helst. Dessuten har det hele tiden vært vanlig at enkelte par har hatt tidsavstand mellom vigselen og bryllupsfesten. Noen har gjort det slik at de har giftet seg og så året etter på samme dato har de festen. Noen har en bryllupsfest hvert år på bryllupsdatoen. Noen har aldri bryllupsfest.

Skrevet

Ja, vi hadde et tilsvarende opplegg. Det var bare oss, foreldre, søsken og forlovere. Etter vielsen hadde vi middag, kaffe, bar og dans. Det ble et "ordentlig" bryllup i miniformat, med hvit kjole, oppsatt hår og blomster. Festen for venner og resten av familien er planlagt til den helga vi har ett års bryllupsdag. Og da er det ikke bare for å få gaver som ¤bella¤ skriver. (Da kunne vi jo heller spart pengene til fest og kjøpt oss det vi ønsker oss selv da. Det er vel ikke ofte man går overskudd på en slik fest?) Men vi ønsker å feire sammen med familien og vennene våre, de ønsker å feire sammen med oss og akkurat da vi giftet oss passet det ikke å stelle i stand til stort selskap/fest.

Om dere har mulighet til å sette en dato for bryllupsfesten allerede når dere annonserer at dere skal gifte dere så er det sikkert lettere å akseptere enn "om noen år".

Vårt mini-bryllup ble ikke helt billig, men det var heller ikke økonomien som var årsaken til at vi valgte å ta festen senere. Det er selvfølgelig fullt mulig å gjøre det billigere enn vi gjorde. Akkurat vielsen kan være helt gratis. Men om dere ønsker en markering i ettertid så blir det jo fort noen kroner om man velger å gå ut og spise. Hva med å invitere foreldre og forlovere hjem etter vielsen til middag? Få gode venner til å lage mat/servere?

Senere kan dere jo feire bryllupsdagen med en stor fest om dere ønsker det. Det blir jo ikke på samme måte da akkurat, med kjolen og det hele, men kan bli ganske koselig alikevel.

Kan ikke se hvorfor du ikke kan bruke samme kjole også på festen noen år senere om den fortsatt passer og du ønsker det.

Skrevet

For meg er det naturlig å kjøpe gave til slekt og venner som gifter seg, selv om de ikke har bryllupsfest (eller jeg ikke er invitert). Å holde bryllupsfest har da vel ingenting med å få gaver å gjøre? Gaven gis for å gratulere med ekteskapet, ikke med bryllupsfesten!

Gjest ¤bella¤
Skrevet (endret)
For meg er det naturlig å kjøpe gave til slekt og venner som gifter seg, selv om de ikke har bryllupsfest (eller jeg ikke er invitert). Å holde bryllupsfest har da vel ingenting med å få gaver å gjøre? Gaven gis for å gratulere med ekteskapet, ikke med bryllupsfesten!

etter å ha lest inne på bryllupsforumet på kg, så ser jeg at mange forventer at gjestene har med gave som tilsvarer prisen på kuverten ja. Mange blir jo sure om gjestene har med billigere gaver enn det middagen kostet. Og mange her ine gir jo mindre gaver om de blir invitert til kaffe og ikke middag...

Jeg gir også gaver om noen jeg kjenner gifter seg enten jeg er bedt i bryllup eller ikke, men etter å ha lest her på kg har jeg sett at det ikke er vanlig....

Endret av ¤bella¤
Skrevet
etter å ha lest inne på bryllupsforumet på kg, så ser jeg at mange forventer at gjestene har med gave som tilsvarer prisen på kuverten ja. Mange blir jo sure om gjestene har med billigere gaver enn det middagen kostet. Og mange her ine gir jo mindre gaver om de blir invitert til kaffe og ikke middag...

Jeg gir også gaver om noen jeg kjenner gifter seg enten jeg er bedt i bryllup eller ikke, men etter å ha lest her på kg har jeg sett at det ikke er vanlig....

Men er du nå helt sikker på at de som skriver her inne er et representativt utvalg av norske brude(pa)r ;)

Skrevet

Det er vel mulig å gifte seg nå, og ha en koselig markering med foreldre og forlovere (som lommeboka tåler). Om noen år, når økonomien er bedre kan dere fornye løftene deres og ha den festen dere ønsker dere etterpå...

Lykke til! :)

Skrevet

Syns det høres helt greit ut.

Kjenner ei som giftet seg i fjor. De var kun på rådhuset også "ferdig med det" fordi de ønsket å være gift før de fikk barn (kompliserte forhold.)

På ett års bryllupsdagen nå i høst hadde de "bryllup" med seremoni i kirken på nytt (dvs det blir vel mere en velsignelse av egteskapet enn en vanlig bryllupsseremoni), hvit kjole, blomster og fest etterpå.

Gjest _Leela_
Skrevet

Kjenner også et par som gjorde noe lignende, de giftet seg i det stille (familien visst om det, men ingen feiring) og hadde stort selskap på 5-års bryllupsdagen.

Skrevet
Kaller man det bryllupsfest etter noen år, virker det for meg som at man gjør det kun for gavene.

På seg selv kjenner man andre?

Tanken er at vi har lyst til å vise familien og venner at de betyr noe for oss og at vi vil markere dagen sammen med dem.

Forventer selvsagt ikke gaver, men vi skal selvsagt bruke bryllupsstasen vår på denne dagen.

Skrevet

Hei!

Jeg sang i et bryllup i juni i år, og de hadde giftet seg i fjor, men valgte å ta en kirke-velsignelse i år med fest etterpå.. Det var kjempefint:) Bruden var på dette tidspunktet blitt gravid, så hun gikk høygravid i brudekjole.. Kjempenydelig bryllup, selv om jeg ikke kjente de eller var på festen...

Lykke til!

Gjest Gjest_Shorty_*
Skrevet

Jeg giftet meg i sommer. Var kun jeg, mannen min selvfølgelig og forlovere som var der. Kom noen venner av mannen min senere, når vi var ute og spiste og sånn.

Vi giftet oss ikke i norge, så da ble det sånn.

Men vi skal ha bryllupsfest eller noe sånt senere. Det har ingenting med gaver og gjøre i det hele tatt. Kun fordi vi ønsker at nærmeste familie og venner skal få være med.

Så jeg syns du skal gjøre det du vil. Det er dere som gifter dere, så da må dere jo få gjøre det som er best for dere.

Lykke til med bryllup i hvert fall :bryllup:

Skrevet

Vi har kikket på budsjettet enda en gang og regner med at vi kommer til å marker dagen sammen med foreldre, forloverer og få venner.

Men vi planlegger stor bryllupsfeiring på 1 bryllupsdag, denne blir type grilling på grendahus men med band og BYO alkohol. Tror det kan bli helt ok.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...