Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

"The man that made me a woman" er en kjent sang fra nittitallet.

Men brutt jomfrudom kan vel ikke være definisjonen?

Når blir jenta kvinne?

Gutter kaller gjerne vennene sine for "gutta", selv om de er passert 29.

Mens i tegneserien Billy mente frøken Blipp at generalen var respektløs ved å kalle sekretærene sine "jenter".

Blir litt forvirra her.

Om noen har en definisjon, er det flott. Men personlige meninger er også bra.

Og hva med DAME vs. KVINNE? KVINNFOLK?

BRUD (brukes enkelte steder selv om det ikke er i forbindelse med bryllup),

TJEI og KJÆRRING?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hmm...

Jeg er kvinne, men... Jeg vil allikevel si sånt som "oss jenter" og slikt.

Skrevet
Godt spørsmål egentleg. Eg er 25, klassifiserer meg sjølv som jente fremdeles. Veit ikkje kortid eg blir so voksen at eg kjem til å bruke ordet kvinne om meg sjølv.

slenger meg på denne. Er også 25, men anser meg fortsatt som en jente.....Føler at " kvinne" er mer voksent, og for kanskje damer i 35 års alderen og oppover.

Skrevet
Godt spørsmål egentleg. Eg er 25, klassifiserer meg sjølv som jente fremdeles. Veit ikkje kortid eg blir so voksen at eg kjem til å bruke ordet kvinne om meg sjølv.

Ikke jeg heller :fnise:

Gjest Frøken Titt
Skrevet

Jeg er jente. Håper jeg fortsetter å være det lenge.

Skrevet

jeg er 23 og er vell jente..typen min kaller meg for dama si. Kvinne blir jeg vell først når jeg er oppi 50 årå..eller aldrii..hehe...

jeg tipper jeg er jente til jeg er ca 30 og så skifetr jeg til dame.Men aldri kvinne tror jeg. Jeg vil være en gammel dame når jeg er 80.

Gjest Wolfmoon
Skrevet

Vel ser i avisen at man gjerne skifter til Kvinne/Mann ved fylte 18. Altså f.eks. "Jente (17)...." "Kvinne (18)..." vet ikke om dette gjennomføres konsekvent.

Derimot er jeg snart 23 og fortsatt jente ;) hehe.

Skrevet

I mitt hode er man jente til og med 24. Når man har fylt 25 blir man dame. Kvinne blir litt pretensiøst på min dialekt, så jeg klarer ikke å relatere til det.

Jeg er dama til kjæresten, og fin dame på byen, men for det meste ser jeg på megselv som jente.

Skrevet

Jeg mener man blir kvinne når man er "hunnkjønn som er ferdig utvokst", dvs. ferdig med puberteten. Jente derimot er man fra man blir født, og til rundt 40-55. Da blir man dame.

Noe annet er, som Filur skrev, å være dama til kjæresten, eller fin dame på byen...

Skrevet

Tror man blir dame når man får barn jeg.... Jeg er 29, har barn selv, og tror nok at andre barn refererer til meg som "den damen"..

Jeg er ingen jente lenger, stolt av å være kvinne....

Noe av det mest patetiske jeg ser er kontaktannonser som sier: "Jente på 35 søker...0sv" Eller enda verre: "Gutt på 45...."

Jeez....

Skrevet

Jeg er "kvinne". Er over 35 og har barn. Men vi drar på "jentetur" og har "jenteprat".

Gjest Gjest_Signe_*
Skrevet
Tror man blir dame når man får barn jeg.... Jeg er 29, har barn selv, og tror nok at andre barn refererer til meg som "den damen"..

Jeg er ingen jente lenger, stolt av å være kvinne....

Noe av det mest patetiske jeg ser er kontaktannonser som sier: "Jente på 35 søker...0sv" Eller enda verre: "Gutt på 45...."

Jeez....

Tror også et naturlig skifte er når man blir mor. Selv er jeg 31 år, gift, men barnløs. Jeg vil påstå at jeg er både jente og kvinne. Men ingen dame. Var jeg singel og skulle skrevet kontaktannonse ville jeg mye heller brukt jente enn dame...... Vet ikke om det kommer til å endre seg veldig på fire år.

Når man kommer opp i 30-årene kommer det mye an på hvordan man oppfører seg, kler seg og lever om man naturlig føler seg som jente eller dame. Er feks Kari Traa jente eller dame?

Med unntak av veldig små barn blir jeg kalt jente av alle jeg møter. Vet at det har å gjøre med at jeg kler meg moderne (ikke fjortis da), er slank, har langt hår og lever et "ungdommelig liv" - uten barn i sentrum av en storby.

Skrevet
Tror man blir dame når man får barn jeg....

Det hørtes logisk ut.. :)

Men jeg møtte to tidlige veninner fra ungdomskolen igjen i går, begge to er mødre nå. Hu ene er singel og vimsete og festgla og "jentete" mens hu andre har mann og hus og volvo og den pakken der.. Disse var altså 20 og 21, og INGEN av de kan man kalle damer. Mest pga tenkesett og framtoning, så det blir litt rart det også..

Skrevet

Jeg er 29, og føler meg som en blanding av jente/dame.

Synes forøvrig det er teit med godt voksne mennesker som kaller seg for jente/gutt.

Gjest Mann, ingen gutt
Skrevet

Siden dere alle føler dere som jenter, burde jo dette hete Jenteguiden...

(Fremdeles sikre på at dere er jenter?)

Skrevet
Kvinne blir litt pretensiøst på min dialekt, så jeg klarer ikke å relatere til det.

Jeg finner det også unaturlig å omtale meg selv som "kvinne". I så fall er det bare skriftlig.

Skulle gjerne vært jente, men den tiden er forbi. Når man er voksen, selvstendig og i arbeid er man ikke jente/gutt etter min mening. Og det latterligste jeg ser, er egenomtaler som "Hei! Jeg er en hyggelig gutt på 43!". Nei, det er du ikke. Du er en mann som har misforstått.

Skrevet

Definisjonen på kvinne er i følge ordboksen en "voksen person av hunkjønn", så da kommer det vel an på når en betrakter seg selv som voksen da...

Men definisjonen på jente er "barn av hunkjønn, ikke voksen kvinne", eller "ugift kvinne".

Jente er altså valgfritt å bruke så lenge en ikke er gift, da blir en automatisk kvinne.

Definisjonen på gutt, er "barn av hannkjønn", eller "ung mann", og da kommer kommer skjønn inn igjen. Hvor lenge er man ung?

Definisjon av mann er "voksen person av hankjønn", eller gift mann".Mann kan altså brukes når han er voksen, eller når han blir gift.

Hvis vi ser på definisjonen for voksen, står det "person som har nådd sin fulle (legemlige, åndelige) utvikling".

I følge dette tror jeg aldri jeg blir voksen, for åndelig sett håper jeg at jeg vil utvikles hele livet.

Men, siden jeg er gift, er jeg kvinne, uansett hvor voksen eller ikke jeg er. :ler:

Skrevet
Siden dere alle føler dere som jenter, burde jo dette hete Jenteguiden...

(Fremdeles sikre på at dere er jenter?)

Absolutt ikke, jeg er en kvinne. Men jeg ble også veldig overrasket over hvor mange som vil bli kalt jente i steden for kvinne.

Kanskje det er håp for gutt (40) som liker å gå tur i marka ;)

Skrevet

Jeg regner meg vel mest som kvinne/dame tror jeg. Er 22... Men jeg er gift og snart mamma da :)

Sånn juridisk sett går jo grensa ved fylte 18 år. Ellers er det litt opp til den enkelte tror jeg. Men det er vel vanlig, i alle fal for kvinner, å regne seg som kvinner når de gifter seg eller får barn tror jeg.

På min dialekt sier vi "kjerring"...

Alle over 20 er vel "kjerringer" for meg i alle fall...

Gjest Frysepulver
Skrevet

Jeg er 26, snart 27 og ser på meg selv som jente... Folk som handlet i butikken jeg jobbet i som 16-åring kalte meg "dame" ("butikkdamen" til barna sine og sånn).

Jeg aner ikke når jeg vil føle meg som en kvinne, jeg... :klø:

Jeg ser på min mor som kvinne, men hun gjør det ikke selv tror jeg :ler:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...