jannamor Skrevet 31. oktober 2007 #1 Skrevet 31. oktober 2007 Hei og hopp. Ser det er mye snakk om psykisk helse her, dette er en ny tråd Hva synes dere om Skjematerapi? Noen erfaringer? synspunkter?
lillesky Skrevet 31. oktober 2007 #2 Skrevet 31. oktober 2007 Skjematerapi? :klø: Tenker du på CIP og SCL 90R og slike skjemaer? Jeg er litt skeptisk, her er en link som forklarer litt. Svarene kan variere, og man kan enten krysse høyere enn lavere hvis man er i tvil, og dermed få enten alvorligere eller mindre alvorligere diagnose enn det man egentlig har. Her er en liste over flere skjemar. Hva synes du?
jannamor Skrevet 1. november 2007 Forfatter #3 Skrevet 1. november 2007 Skjematerapi? :klø: Tenker du på CIP og SCL 90R og slike skjemaer? Jeg er litt skeptisk, her er en link som forklarer litt. Svarene kan variere, og man kan enten krysse høyere enn lavere hvis man er i tvil, og dermed få enten alvorligere eller mindre alvorligere diagnose enn det man egentlig har. Her er en liste over flere skjemar. Hva synes du? Det første kjente jeg ikke igjen, men de siste. Det er jo ikke sånn at de kun stiller diagnose utifra skjemaene, de bruker skjemaene som en veiledning til å forstå deg bedre, alt blr gått gjennom og diskutert med pasienten da. så det er virkelig ikke så usikkert. Dessuten stiller de ikke diagnose over et skjema, så skjønner egentlig ikke så mye av den første linken. Det erveldig mange skjema, og de må man gjerne fylle ut mange ganger. Rent psykriatisk, tror jeg egentlig ikke diagnosen er så farlig, det viktigste er vel at man får hjelp som funker?
Gjest Gjest Skrevet 1. november 2007 #4 Skrevet 1. november 2007 En oppegående psykolog ville aldri bruke slike skjema som det eneste grunnlaget for å sette en diagnose. Det ville være uetisk. Det sees i en større sammenheng. Det gis gjerne i begynnelsen av en terapi, for å se hvor trykket ligger. Det blir for å få en oversikt, og så stiller man oppfølgingsspørsmål ut fra det. Man skal ikke tolke for eksempel SCL 90 for bokstavelig. Det kan si noe om hvor alvorlig man opplever plagene, men det er ikke selve tallet man havner på som er viktig. Jeg mener at det kan være et nyttig verktøy om man bruker det riktig. Når det gjelder diagnose, jannamor, så er det en fordel å få rett diagnose, siden det kan gjøre det lettere å gi riktig behandling. Noen ganger er det viktigere enn andre ganger, men ofte er det nyttig. Mange steder stilles det også krav om at alle pasienter skal gis en diagnose. Men her har man også mange "lettere" kategorier, slik at en diagnose ikke automatisk betyr at man er syk eller at man ikke kan komme ut av kategorien. Det handler om man oppfyller kriteriene for den gitte diagnosen på det aktuelle tidspunktet. Noen uker senere oppfyller man kanskje ikke kriteriene lenger.
jannamor Skrevet 1. november 2007 Forfatter #5 Skrevet 1. november 2007 Når det gjelder diagnose, jannamor, så er det en fordel å få rett diagnose, siden det kan gjøre det lettere å gi riktig behandling. Noen ganger er det viktigere enn andre ganger, men ofte er det nyttig. Mange steder stilles det også krav om at alle pasienter skal gis en diagnose. Men her har man også mange "lettere" kategorier, slik at en diagnose ikke automatisk betyr at man er syk eller at man ikke kan komme ut av kategorien. Det handler om man oppfyller kriteriene for den gitte diagnosen på det aktuelle tidspunktet. Noen uker senere oppfyller man kanskje ikke kriteriene lenger. Er forsåvidt enig, i at en diagnose kan være nyttig, men mener ikke det er nødvendig for å få riktig behandling. i hvertfall ikke med skjematerapi, (terapuaten kjenner deg jo godt og vil kunne gi riktig behandling,) som tråden handler om. Jeg mener dette også pga, at mye forandrer seg som du og nevner. Mener du skjematerapi er bra?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå