Gjest Gjest_bare meg_* Skrevet 31. oktober 2007 #1 Skrevet 31. oktober 2007 Som overskriften sier, er jeg på jakt etter et speilrefleks kamera. Har ikke noen spes kriterier, da jeg igrunn ikke vet så alt for mye om speilrefleks, vet bare at jeg vil ha gode klare bilder. Og prisen, max 6000 kr. Tips anyone? På forhånd takk
Dru Skrevet 31. oktober 2007 #2 Skrevet 31. oktober 2007 Olympus E-410 er det minste speilreflekskameraet på markedet. Det er et veldig bra kamera til en veldig bra pris. Jeg tror Japan Photo kjører noe kampanje på det nå. Pentax K100D Super er et knallkamera som jeg mener ligger i den prisklassen. Det har bildestabilisering i huset, noe som er meget praktisk. Nikon D40/D40X er greie kamera, men ikke mitt førstevalg. De har ikke fokusmotor i huset, og du blir dermed avhengig av å ha det i objektivet, noe som begrenser utvalget en del. Canon EOS 400D/350D er også fine kameraer, men litt for små for mine hender. Samsung GX-1L er essensielt et Pentax-kamera, jeg hadde dette selv. I min mening et veldig godt nybegynnerkamera. Dette er vel stort sett det utvalget du har i den prisklassen. Alle er gode kameraer, ingen utmerker seg spesielt i forhold til de andre, og ingen er vesentlig dårligere enn de andre. Det beste rådet jeg kan gi deg er å gå i en fotobutikk og prøve kameraene. Det er viktig at det føles behagelig i hånda, hvis det ikke føles riktig så blir det heller ikke brukt.
Bjørn-Tore Skrevet 31. oktober 2007 #3 Skrevet 31. oktober 2007 (endret) Canon EOS 400D - Ett enkelt og greit kamera. Olympus - Testvinneren Canon EOS 350D Denne jeg bruker, forløperen til 400D Nikon D40x - Uprøvd, men tror den skal være grei Endret 31. oktober 2007 av Bjørn-Tore
Gjest Gjest_bare meg_* Skrevet 31. oktober 2007 #4 Skrevet 31. oktober 2007 Mange takk for svar Må nok ut i butikker i morgen å se om de har noen av dem dere nevner inne
Cæsar Skrevet 1. november 2007 #5 Skrevet 1. november 2007 Jeg kjøpte meg et Canon EOS 400 D i sommer, og er superførnøyd. Passer perfekt for mine hender, men det sies jo også at de ulike kameraene i den prisklassen er omtrent like bra, slik at du egentlig kan bestemme deg for det kameraet som ligger best i dine hender. Lykke til med kjøpet uansett hva du bestemmer deg for!
Gjest L@dy i.i Skrevet 3. november 2007 #6 Skrevet 3. november 2007 Jeg kjøpte meg et Canon EOS 400 D i sommer, og er superførnøyd. Passer perfekt for mine hender, men det sies jo også at de ulike kameraene i den prisklassen er omtrent like bra, slik at du egentlig kan bestemme deg for det kameraet som ligger best i dine hender. Lykke til med kjøpet uansett hva du bestemmer deg for! Er dette ett greitt kamera å ha med seg i en sekk /veske? Jeg tenker at det ikke er altfor stort og klumpete heller.
Fam Skrevet 4. november 2007 #7 Skrevet 4. november 2007 En annen ting å vurdere når du skal velge speilrefleks kamera er muligheten for "Live View". Noen av dem som tar skrittet fra digital kompakt kamera til å bestemme seg for å kjøpe speilrefleks glemmer helt at de fleste, iallefall over halvparten av de speilrefleks kameraer som selges ikke har live view. Fort gjort for en vanlig hobby fotograf å bli avhengig av skjermen på kamera sitt
Dru Skrevet 4. november 2007 #8 Skrevet 4. november 2007 Er dette ett greitt kamera å ha med seg i en sekk /veske? Jeg tenker at det ikke er altfor stort og klumpete heller. Ingen av kameraene i den klassen er "store og klumpete", relativt sett. Som sagt så er Olympus E-410 det minste kameraet på markedet, så om størrelsen er viktig ville jeg absolutt gått for det.
Gjest L@dy i.i Skrevet 4. november 2007 #9 Skrevet 4. november 2007 Ingen av kameraene i den klassen er "store og klumpete", relativt sett. Som sagt så er Olympus E-410 det minste kameraet på markedet, så om størrelsen er viktig ville jeg absolutt gått for det. Etter jeg fikk barn synest jeg det er kjekt å ha med med kamera når jeg / vi er ute og går, det er da en får spontane og fine bilder. Men jeg får ta meg en runde rundt og se i neste mnd når jeg har råd til å kjøpe kamerat.
Gjest Blondie65 Skrevet 4. november 2007 #10 Skrevet 4. november 2007 En annen ting å vurdere når du skal velge speilrefleks kamera er muligheten for "Live View". Noen av dem som tar skrittet fra digital kompakt kamera til å bestemme seg for å kjøpe speilrefleks glemmer helt at de fleste, iallefall over halvparten av de speilrefleks kameraer som selges ikke har live view. Fort gjort for en vanlig hobby fotograf å bli avhengig av skjermen på kamera sitt Hva er "Live View"? På mitt Canon 350D ser jeg hva som foregår i søkeren. Jeg er Canon freak så jeg anbefaler selvsagt Canon. Enkelt å lære seg å bruke og man kan bruke et hav av objektiver som er med Canon fatning.
Dru Skrevet 4. november 2007 #11 Skrevet 4. november 2007 Med Live View bruker du skjermen som søker, akkurat som på et kompaktkamera. I min mening, og jeg driver en del med macro, så er funksjonen i sin nåværende form ganske så unyttig. Resultatet av live view på speilrefleks er at det tar veldig lang tid fra du trykker på utløserknappen til bildet faktisk blir tatt. Olympus har nettopp kommet med sitt E-3, som har live view og vridbar skjerm, og da begynner vi å snakke om nyttig funksjon.
Fam Skrevet 4. november 2007 #12 Skrevet 4. november 2007 Med Live View bruker du skjermen som søker, akkurat som på et kompaktkamera. I min mening, og jeg driver en del med macro, så er funksjonen i sin nåværende form ganske så unyttig. Resultatet av live view på speilrefleks er at det tar veldig lang tid fra du trykker på utløserknappen til bildet faktisk blir tatt. Olympus har nettopp kommet med sitt E-3, som har live view og vridbar skjerm, og da begynner vi å snakke om nyttig funksjon. Ja det tar "lang tid" fra du trykker på utløserknappen til bildet blir tatt. Live view krever sitt batteri. Men funksjonen er grei i mange tilfeller. Skal jeg på steder med mye mennesker foretrekker jeg å ta med kompaktkamera mitt, med live view. Jeg er høy men ikke så høy at jeg kan heve kamera over hodet på andre, med øyet i søkeren, og satse på at bildet blir bra. Da er det greit å se motivet på skjermen. Men , jeg elsker speilrefleks kamera mitt, uten live view. Jeg har foresten et Nikon D80 kamera. For de som vil ha et kamera til å "ha i lommen" er det nok alt for stort.
Gjest Blondie65 Skrevet 4. november 2007 #13 Skrevet 4. november 2007 Speilrefleks er ikke noe "partykamera" - det er et kamera for mer "bevisst" fotografering. Pga størrelsen. Men ønsker man et speilrefleks er ikke et lommekamera noe å satse på med mindre man har råd til/bruk for begge deler.
Gjest Nedfall Skrevet 5. november 2007 #14 Skrevet 5. november 2007 Speilrefleks er ikke noe "partykamera" - det er et kamera for mer "bevisst" fotografering. Speilrefleks er for fotografering, kompakter er for knipsing. EOD !
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå