Eføy Skrevet 31. oktober 2007 #1 Skrevet 31. oktober 2007 Jeg skal på en ukes ferie ved årsskiftet. Der jeg jobber har jeg timelønn, og feriepengene utbetales egentlig i juni. Det jeg lurer på er om jeg kan be om å få feriepenger i desemberlønna, siden jeg da bruker en av ferieukene mine, eller er ikke dette vanlig å gjøre når feriepengene egentlig betales ut fast i juni? Hva tror dere?
Gjest ¤bella¤ Skrevet 31. oktober 2007 #2 Skrevet 31. oktober 2007 Du ka jo spørre, men da må du skatte av de. Men hele feriepengegrunnlaget ditt er jo ikke klart. RIng lønningskontoret du
Frey Skrevet 31. oktober 2007 #3 Skrevet 31. oktober 2007 Du kan spørre men arbeidsgiver kan også si nei.
Gjest Smileyface Skrevet 1. november 2007 #4 Skrevet 1. november 2007 Jeg skal på en ukes ferie ved årsskiftet. Der jeg jobber har jeg timelønn, og feriepengene utbetales egentlig i juni. Det jeg lurer på er om jeg kan be om å få feriepenger i desemberlønna, siden jeg da bruker en av ferieukene mine, eller er ikke dette vanlig å gjøre når feriepengene egentlig betales ut fast i juni? Hva tror dere? Den ferieuka du tar nå i desember har ingenting med feriepengene du få utbetalt neste år å gjøre. De feriepengene du fikk i juni 2007 hadde du tjent opp i 2006. Du kan spørre om å få feriepengene nå - slik folk som sier opp gjør - men da må du som andre har sagt skatte av de. Og du har mindre feriepenger neste år.....
bella domina Skrevet 1. november 2007 #5 Skrevet 1. november 2007 Skatte av feriepenger gjør man uansett - men de beskattes i år om du tar dem ut i desember, så du vil nok merke det på skatteberegningen. Dvs. at det du tar ut trekkes det skatt av, så det blir mindre utbetalt, men totalt sett har det ingen betydning og du taper ikke på det. Du kan få feriepenger utbetalt før juni om du tar ferie før, husker ikke helt reglene. Men du kan ikke kreve å få neste års feriepenger i år. Fikk du feriepenger i juni har du ikke krav på mer i 2007. Skal du ta ferie i desember, er det egentlig meningen at du skal spare av pengene du får i desember til å dekke inntektstapet. Har du ferie i januar, tror jeg det bør gå, men da får du dem utbetalt i januar også.
Eføy Skrevet 1. november 2007 Forfatter #6 Skrevet 1. november 2007 Greia er at jeg har ferie fra 30.des, og ut første uka i januar..Men jeg må jo ha de på desemberlønna i såfall, ellers blir jo feriepengene utbetalt etter at ferien er gjort. Men takk for innspill. Jeg skal spørre sjefen når jeg kommer på jobb i dag jeg.
bella domina Skrevet 1. november 2007 #7 Skrevet 1. november 2007 Greia er at jeg har ferie fra 30.des, og ut første uka i januar..Men jeg må jo ha de på desemberlønna i såfall, ellers blir jo feriepengene utbetalt etter at ferien er gjort. Men takk for innspill. Jeg skal spørre sjefen når jeg kommer på jobb i dag jeg. skjønner ikke helt det problemet? Du får halv skatt i desember, så litt rom er det der. Så sier du at problemet er at du er timelønnet, men det vil du jo ikke merke før på utbetalingen i januar, så om du får feriepengene da bør vel det være greit? Uansett - snakk med sjefen. Bare husk at får du andel feriepenger utbetalt i 2007, trekkes skatt direkte. Får du utbetalingen i januar, får du de utbetalt skattefritt. (men du skatter av de uansett altså...)
Gjest Frysepulver Skrevet 1. november 2007 #8 Skrevet 1. november 2007 Jeg skjønner heller ikke hvorfor du vil ha de nå, bør du ikke vente til juni når du ikke får annen lønn da? Jeg sluttet i en jobb nå og jeg får feriepengene utbetalt neste gang mine gamle kollegaer får lønn. Jeg får også utbetalt full lønn fra min nye jobb. Vil ikke få lønn i juni 2008, så jeg bør spare feriepengene til da. Fikk tilbud om å vente med pengene til januar, men det har jo ingen økonomisk betydning, pluss at jeg da får rentene selv.
caso Skrevet 1. november 2007 #9 Skrevet 1. november 2007 Arbeidsgiver kan som nevnt nekte deg feriepengene. En dom i 2006 har gjort dette strengere. En ansatt i en bedrift fikk utbetalt alle feriepengene i januar, og brukte de opp umiddelbart. Den ansatte krevde likevel feriepenger i juni, fordi arbeidsgiver skal sørge for at fast ansatte har feriepenger i 3 uker sammenhengende. Arbeidsgiver ble her dømt til å betale ut dobbel feriepenger. Vet ikke om alle har den der i bakhodet, men en del bedrifter har strammet inn praksisen her.
Gjest ikke innlogget Skrevet 1. november 2007 #10 Skrevet 1. november 2007 Greia er at jeg har ferie fra 30.des, og ut første uka i januar..Men jeg må jo ha de på desemberlønna i såfall, ellers blir jo feriepengene utbetalt etter at ferien er gjort. Men takk for innspill. Jeg skal spørre sjefen når jeg kommer på jobb i dag jeg. Om ferien er i januar, så mener jeg du har rett på å få utbetalt feriepenger som tilsvarer en uke. Reglene om dette står nok i ferieloven, du får søke den opp på nettet.
bella domina Skrevet 2. november 2007 #11 Skrevet 2. november 2007 Jeg skjønner heller ikke hvorfor du vil ha de nå, bør du ikke vente til juni når du ikke får annen lønn da? Hun har timelønn. Det er HELT annerledes enn månedslønn. Med timelønn blir man trukket når man faktisk HAR ferie. Om man jobber normalt i juni, får man både timelønnsutbetaling OG feriepenger da.
Gjest Gjest Skrevet 2. november 2007 #12 Skrevet 2. november 2007 En dom i 2006 har gjort dette strengere. En ansatt i en bedrift fikk utbetalt alle feriepengene i januar, og brukte de opp umiddelbart. Den ansatte krevde likevel feriepenger i juni, fordi arbeidsgiver skal sørge for at fast ansatte har feriepenger i 3 uker sammenhengende. Arbeidsgiver ble her dømt til å betale ut dobbel feriepenger. Link/referanse?
trulta_ Skrevet 2. november 2007 #13 Skrevet 2. november 2007 Men har hun ikke rett til å få utbetalt 25 % av feriepengene sine? Eller må hun vente til neste år begynner.
Vilya Skrevet 2. november 2007 #14 Skrevet 2. november 2007 Greia er at jeg har ferie fra 30.des, og ut første uka i januar..Men jeg må jo ha de på desemberlønna i såfall, ellers blir jo feriepengene utbetalt etter at ferien er gjort. Men takk for innspill. Jeg skal spørre sjefen når jeg kommer på jobb i dag jeg. I følge ferieloven skal feriepengene utbetales senest ei uke før ferien starter. Dermed kan du kreve å få utbetalt feriepenger for ei uke den 23. desember.
caso Skrevet 3. november 2007 #15 Skrevet 3. november 2007 Link/referanse? Nei, har det bare på papir på kontoret. Men det finner du helt sikkert om du ser litt på lovdata og annen offentlig juridisk dokumentasjon.
Gjest Gjest_Julie_* Skrevet 3. november 2007 #16 Skrevet 3. november 2007 Jeg skjønner heller ikke hvorfor du vil ha de nå, bør du ikke vente til juni når du ikke får annen lønn da? Det er ikke opp til andre å forstå hvorfor? TS bare spør om en praktisk ting, og etterlyser ikke hva hun bør gjøre i henhold til "hvordan man bør oppføre seg på en fornuftig måte"?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå