Gjest Gjest_Carina_* Skrevet 31. oktober 2007 #21 Skrevet 31. oktober 2007 Takk til de frekke drittungene som etterlot bestemor i tårer over at de kastet egg på ytterdøra hennes og ødela den nye dørmatten og røsslyngen på trappa med å knuse egg på disse også. Jeg har nettopp tilbrakt noen timer med å roe henne ned og å avvise resten av ungene i nabolaget for henne. Når det er sagt: Den amerikanske formen for Halloween feiring som er i ferd med å bre seg over landet er en uskikk i mine øyne. Jeg er klar over at Halloween som høytidsdag har lange tradisjoner og er en del av kulturarven vår, men godtetigging på dørene i nabolaget har ikke vært en del av den norske tradisjonen. Det er noe som har oppstått de senere årene, mye takket være varehandelen som gjerne vil tjene penger på den. Dersom foreldre lar ungene sine gå ut og tigge godter burde de i alle fall forklare dem på forhånd at de må forvente at de blir avvist av enkelte og at de må ta det med et smil. Det er faktisk frivillig å gi bort noe, og de som velger å ikke delta i "feiringen" skal ikke lide for det med ytterdøra full av knuste egg!
Gjest Silmarill Skrevet 31. oktober 2007 #22 Skrevet 31. oktober 2007 Om ungene er utidige å tigger å gnåler så ikke la dette gå utover dem! Det er foreldrene som ikke har satt dem inn i regler osv... mht. dette! Barna tror kanskje det er sånn det skal være... Når dem oppfører seg som dritt er det bare å fortelle dem hvor skapet skal stå...for deretter å gi til dem snille og en lærepenge til de slemme... Dere er voksne nok til å takle småkrapyl vel, på en grei og ordentlig måte! Hadde noen dundret på døra mi å vært ufine hadde jeg nok klart å skremme "limshiten" ut av dem om jeg ville... --- Til den bestemora som var lei seg pga eggkasting: Føler med deg og dette er unødvendig og stygg oppførsel, der foreldrene bør ha bedre oppfølging mht. regler....
Gjest Gjest_Bø_* Skrevet 1. november 2007 #23 Skrevet 1. november 2007 Vi har kun opplevd høflige monstre på døren vår, og har enda til gode å oppleve mindre hyggelige episoder i nærmiljøet. Men jeg vet jo at det finnes, og det er ikke særlig hyggelig for de som utsettes for det. Jeg tok bussen i går kveld og da ble bussen pepret med egg og sjåføren hadde et svare strev med å bli kvitt klinet på frontruten. Dette var litt større gutter, tenåringer og jeg tror nok ikke foreldrene visste at de var ute på eggestreker. Min yngste lurte på om vi hadde egg første gangen han skulle gå halloween og jeg spurte hva han skulle bruke de til. Eggene skulle han bruke hvis de ikke fikk godteri, som knep. Han fikk en skikkelig tordentale av sin mor og fikk klare regler å forholde seg til hvis han skulle få lov til å gå halloween. Alltid takke, uansett hva han fikk. Og alltid høflig fordi ikke alle er klar over fenomenet halloween og ikke alle liker fenomenet og derfor kunne han ikke regne med å få noe overalt. Det har gått greit og jeg ser at flere foreldre har instruert sine barn om korrekt oppførsel og mange synger faktisk en sang for de som åpner. Min datter og et par venninner var på vei hjem i går kveld og gikk langs veien, de ringte ikke på noen dører og de henvendte seg heller ikke til noen på veien. Likevel var det en dame som kom fykende ut av en bil og skjelte dem huden full og kalte dem pøbler og det som verre er. Min datter ble rimelig sjokkert, jeg gikk etter dem fordi de er for små til å gå alene og fikk derfor med meg hele seansen. Det kan godt hende damen hadde dårlige erfaringer men hun kunne kanskje rettet det til de som var umulige, prøvde jeg å forklare uten å nå inn.
Gjest Gjest_bø_* Skrevet 1. november 2007 #24 Skrevet 1. november 2007 Bøgjesten igjen.. Her er det ikke julebukker i hele tatt, det er ikke noe barna her har forhold til. Og før noen påpeker motsetningene her, så tok jeg bussen etter at jeg fulgte barna mine hjem etter knask og knep-runden. :-)
FrizzleSizzle Skrevet 1. november 2007 #25 Skrevet 1. november 2007 Det er litt merkelig at i disse "hver tredje skoleelev er overvektig i 2010"-tider skal man ha enda en dag da det er "lov" å spise godteri.
Crash Skrevet 1. november 2007 #26 Skrevet 1. november 2007 http://www.altaposten.no/lokalt/nyheter/article116825.ece
FrizzleSizzle Skrevet 1. november 2007 #27 Skrevet 1. november 2007 http://www.altaposten.no/lokalt/nyheter/article116825.ece Å fy da...noen nøyer seg med å ta ut sin misnøye på KG...
ninnii Skrevet 1. november 2007 #28 Skrevet 1. november 2007 Og vi har prøvd å gå julebukk. Problemet er at ingen andre gjør det og da blir litt av vitsen borte. Hvor mange er det som får julebukker på døra i jula? Så fordi ingen andre gjør det, så kan ikke dere det heller?? I gata vår får vi julebukk å¨døra hver jul, kjempekoselig:) Men det er sant,- når ingen gidder å gå julebukk så blir det ingen julebukk på døra, sånn er det bare...
Crash Skrevet 1. november 2007 #29 Skrevet 1. november 2007 Å fy da...noen nøyer seg med å ta ut sin misnøye på KG... Tenkte kanskje det var noen her som kjente seg igjen
Wildy Skrevet 1. november 2007 #30 Skrevet 1. november 2007 Så fordi ingen andre gjør det, så kan ikke dere det heller?? I gata vår får vi julebukk å¨døra hver jul, kjempekoselig:) Men det er sant,- når ingen gidder å gå julebukk så blir det ingen julebukk på døra, sånn er det bare... Det er litt kjipt å gå når ingen andre gjør det ja... og når folk ikke helt skjønner poenget med unger som synger julesanger og deler ut kanelboller føles det rimelig bortkastet. Vi har prøvd å dra igang det å gå julebukk, men det er ikke artig å gjøre det alene.Klart vi har kunnet fortstt år etter år som de eneste her i nabolaget som gjør det, men hallo..... hadde du giddet?
ninnii Skrevet 1. november 2007 #31 Skrevet 1. november 2007 Det er litt kjipt å gå når ingen andre gjør det ja... og når folk ikke helt skjønner poenget med unger som synger julesanger og deler ut kanelboller føles det rimelig bortkastet. Vi har prøvd å dra igang det å gå julebukk, men det er ikke artig å gjøre det alene.Klart vi har kunnet fortstt år etter år som de eneste her i nabolaget som gjør det, men hallo..... hadde du giddet? Heldigvis sjønner de fleste her vi bor poenget med julebukker,- og ungene går helst til naboer og mennesker di kjenner. Romjula er lang, så det er bare hyggelig med julebukker på døra synes vi da. Men det er sikker ikke gøy å være di eneste som gjør det, du har et poeng dær..... tror ikke det er alle som fatter poenget med Halloween heller, bare så det er sakt:)
Gjest Gjest Skrevet 1. november 2007 #32 Skrevet 1. november 2007 Her (i Bærum) er det alltid barn som går julebukk rundt juletider. De fleste har jo litt kaker og annet godt liggende på den tiden, så folk synes jo bare det er hyggelig.
ToveM Skrevet 1. november 2007 #33 Skrevet 1. november 2007 Noen få her som går julebukk, mine gjør det ikke, ikke noe jeg er vant med fra Bergen, Der gikk vi nyttårsbukk. Igår hadde vi bare søte snille barn på døren
ATV Skrevet 1. november 2007 #34 Skrevet 1. november 2007 for to år siden fikk en kammerat kastet egg på døra, punktert et cekk på bilen og fikk en stor ripe nedover hele siden på bilen. Alt dette fordi han gikk tom får godteri. for et år siden lå han bak hekken med paintball gevær, alle som kasta egg eller gjorde annen faen i mot huset hans fikk maling på seg,(den snødde og var kaldt så de fikk ikke vondt pga mye klær, men skvatt sikkert) i år var det ingen som nermet seg huset:-) er i mot tigging, men kommer det noen får de en pepperkake og et smil, en komentar om drakta og lykke til videre, har de ikke kledd seg ut får de ingen ting. trur ikke vi klarer stoppe denne "nye" tradisjonen nei
Gjest Jenna88 Skrevet 2. november 2007 #35 Skrevet 2. november 2007 Irriterer meg også. Jeg gikk aldri Halloween, og broren min som er fire år yngre enn meg oppfører seg heldigvis litt høfligere enn som så! Skrev forresten en kjempesøt artikkel om barn som feiret Halloween ved å samle inn penger til et veldedigformål. Ingen knask eller knep der i gården.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå