Gjest Étoile Skrevet 9. april 2003 #1 Del Skrevet 9. april 2003 Hei! Bare noen spørsmål om trening og sånn, er ganske grønn på området da trening så langt har vært en ganske sporadisk affære i mitt liv... Er det greit å trene selv om man er støl? Er utroolig støl etter trening i går, og tenkte jeg skulle gå og trene i morgen tidlig.... Hva bør jeg spise når jeg trener om morgenen? Står opp så tidlig for å trene at jeg orker ikke spise noe særlig, men har tatt meg en liten fruktyoghurt eller en kiwi så langt... Spiser matpakka mi (grove skiver med pålegg) etter jeg har trent. Og sist men ikke minst - hvorda strekke ut armene ordentlig? Synes jeg strekker og strekker jeg, men er uansett stiv som en stokk dagen etter... gjelder spes. biceps og "under armene", sånn at det gjør vondt å løfte armene til siden etc... Vel, dett var dett... for denne gang... Noen som har peil? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tusenfryd Skrevet 9. april 2003 #2 Del Skrevet 9. april 2003 Er det greit å trene selv om man er støl? Er utroolig støl etter trening i går, og tenkte jeg skulle gå og trene i morgen tidlig.... Tren i vei. At du er støl, er musklenes måte å reagere på hardhendt behandling på. Ta det litt rolig, du skal ikke skrike av smerte, men kjør på. Det er forøvrig helt riktig når du nettopp har begynt å trene, at du kun trener annenhver dag. Trening er nedbryting, hvile bygger opp. Dvs at du faktisk bryter ned kroppen når du trener. Du river av litt muskelfibre her og litt blodkar der. Det som da skjer under hvile, er at kroppen reparerer seg igjen, og bygger da kroppen sterkere enn før, så den skal stå i mot neste juling. For et lite trent eller utrent menneske er 48 timer den tiden kroppen din trenger. Dersom man trener igjen før kroppen er helt restituert, vil den forsette å bryte ned. Og dermed kan du bli overtrent og slett ikke sterkere. Hva bør jeg spise når jeg trener om morgenen? Står opp så tidlig for å trene at jeg orker ikke spise noe særlig, men har tatt meg en liten fruktyoghurt eller en kiwi så langt... Spiser matpakka mi (grove skiver med pålegg) etter jeg har trent. Spis akkurat nok til at du klarer treningsøkten uten å gå tom. Så kan du heller spise litt godt etterpå. Synes du gjør det veldig greit jeg. Og sist men ikke minst - hvorda strekke ut armene ordentlig? Synes jeg strekker og strekker jeg, men er uansett stiv som en stokk dagen etter... gjelder spes. biceps og "under armene", sånn at det gjør vondt å løfte armene til siden etc... Tøy ut som de gjør der du trener. Der er det henvisninger til hvordan, evt en instruktør som kan vise deg. Er det ikke nok for deg, så spør etter timen, eller be om hjelp på annen måte. Vet ikke hvordan du trener... Det er heller ikke bevist at uttøying hjelper mot stølhet, (selv om man hele tiden har trodd det) men det kjennes i alle fall godt etter en time, så jeg vil likevel anbefale det. Kroppen kjennes nok mer smidig. Dersom du skal tøye for å få lengre muskulatur, må du tøye i mange minutter på hver muskel - en times tid kanskje, etter en treningsøkt. Jeg tror du er støl fordi du kanskje tar i for hardt, har trent litt kort tid til at kroppen din har fått venne seg til det - dette går over. Jeg blir så godt som aldri støl mer, selv om jeg ikke tøyer ut. Unntaket er når jeg setter i gang med helt nye ting, fx spinning... auauauauau... i rompa dagen etter. Eller når jeg virkelig legger på vekter på styrketreningen. Etter et par ganger går det over. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Étoile Skrevet 9. april 2003 #3 Del Skrevet 9. april 2003 Takk for svar! :D Da blir det trenings i morgen tidlig da! I det siste har jeg bare trent på helsestudio, kondisjon (sykkel osv) og styrke. Liker spinning, men det er så langt dit.. (Domus) Aerobics timer og sånn går jeg ikke på, er så sinnsykt klønete og føler meg bare uvel på sånne ting... Lurte bare litt på dette her med nedbrytning og oppbygging og sånn, vet at det blir lite trening i påsken og uken etter, brytes alt ned igjen da? Får prøve å ikke forfalle helt nå når jeg har kommet så godt i gang... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ka Skrevet 10. april 2003 #4 Del Skrevet 10. april 2003 Hei Ètoile. Du kan trene når du er støl, men jeg anbefaler å ta det litt lett. Du er støl fordi musklene har "overtrent" i forhold til det de er vant til, og skal få tid til å restitueres. Om du er støl etter styrketrening f.eks., kan du godt løpe en tur, men jeg ville ikke drevet hard styrketrening før den støle følelsen hadde gitt seg. Det er en grunn til at vi blir støle - det er en måte for kroppen å fortelle oss at det har skjedd noe. - og det er jo det vi alle vil. Å spise før du trener utholdenhet om morgenen er ikke et must, så lenge du ikke tar deg helt ut. Kroppen fungerer dårligere, og alt blir tyngre - det skal du ta hensyn til. En lett økt før frokost er derimot bare bra. Bra at du spiser ordentlig etterpå - det er helt nødvendig for å bygge opp kroppen. Husk å drikke vann! Masse vann. Du forebygger ikke stølhet av å strekke ut musklene etter trening. Trener du hardt nok, blir du støl uansett. Viktig å strekke ut likevel - vanskelig å forklare hvordan skikkelig, men dette kan du helt sikkert få noen til å vise deg. Når det gjelder treningspauser, så kommer effekten av dette helt an på hvor godt trent du er. Har du trent lenge, har ikke to uker noe å si. Har du derimot trent i to uker, har det desto mer å si. Det er lov å improvisere litt - du trenger ikke et helsestudio for å komme i form! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Lady-M Skrevet 10. april 2003 #5 Del Skrevet 10. april 2003 Som tusenfryd skriver, ødelegges muskelfibrer når man trener - derfor blir man støl. Hvis du tøyer for mye etter en vekttrening, vil du bare bli enda stølere siden man drar i de ødelagte muskelfibrene. Tøy lett etter vekttrening og ekstra godt etter utholdenhet. Uttøying av armene er enklest hvis man får hjelp av en annen. Vanskelig å forklare øvelser uten å vise... Muskler brytes ikke ned igjen etter en liten pause, men muskelene må holdes ”ved like” for å holde på volum og styrke. Ved lange pauser vil musklene bli mindre igjen. Én muskelgruppe bør trenes en gang i uken for at man skal merke noe fremgang. huff og huff, jeg begynner å høre ut som de enorme, bulkete gutta på gymmen... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
myagi Skrevet 10. april 2003 #6 Del Skrevet 10. april 2003 Spis akkurat nok til at du klarer treningsøkten uten å gå tom. Så kan du heller spise litt godt etterpå. Synes du gjør det veldig greit jeg. Veldig enig her. Forbrenning er på topp etter en treningøkt så det er smart å spise mer da. Mange har feil oppfatning av at man skal trene "av seg" det man har spist i forkant,men å spise etterpå er greia. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå