Gå til innhold

kylling

Anbefalte innlegg

Skrevet

vil ha kylling til middag (sen middag, sambo på jobb), men er rimlig lei av oppskriftene..noen forslag?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kylling filet fylt med fetaost (eller annen ost) og surret i spekeskinke er min favoritt med kylling. Og så er det enkelt å lage og: Skjær ei lomme i filet'en som du fyller med ost og surr spekeskinka rundt. Brunes først i panna før den etterstekes i ovnen. Jeg pleier å servere gratinert blomkål og brokkoli til, sånn pose som du finner i frysedisken, kjempegodt! :sikle:

Gjest Eurydike
Skrevet

Jeg liker best den enkle varianten der jeg marinerer kyllinglår (evt bryst m/ skinn) i sitron, olivenolje og hvitløk. Legg gjerne noen tynne skiver rå hvitløk under skinnet på hvert stykke. Frisk rosmarin eller salvie i marinaden er også godt. Stek ved 200-225 grader til stykkene er såvidt gjennomstekte og skinnet sprøtt (pensle skinnet med marinaden noen ganger underveis.

Tilbehøret liker jeg like enkelt som resten: Hjemmelaget potetmos med sellerirot og pastinakk i, og en blandet grønn salat med sitron/olivenoljedressing. :)

Skrevet
Jeg liker best den enkle varianten der jeg marinerer kyllinglår (evt bryst m/ skinn) i sitron, olivenolje og hvitløk. Legg gjerne noen tynne skiver rå hvitløk under skinnet på hvert stykke. Frisk rosmarin eller salvie i marinaden er også godt. Stek ved 200-225 grader til stykkene er såvidt gjennomstekte og skinnet sprøtt (pensle skinnet med marinaden noen ganger underveis.

Enig! I tillegg pleier jeg å ha salt i marinaden, det virker som det får smaken til å trekke mer inn. Og timian og estragon er også ok kyllingkrydder. Bruk gjerne MYE krydder i marinaden. Steketiden er gjerne ca en halvtime for lår.

Det er godt å ovnssteke grønnsaker sammen med kyllingen i en form i ovnen, f eks gulrotstrimler, løk delt i båter og potetbåter (og gjerne hvitløk og evt andre grønnsaker i tillegg, knollselleri eller persillerot funker bra)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...