Gå til innhold

Viktige egenskaper..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvilke egenskaper er viktige å ha når man skal bli mor?

Jeg er veldig oppmerksom, åpen, tålmodig, positiv, sympatisk osv nå.. Men tror jeg vil bli en veldig beskyttende mor. Redd for at barnet ikke skal ha det godt, så jeg kommer til å overbeskytte. Tror jeg blir for streng og gir for mye regler barnet må forholde seg til også. Selv har jeg vokst opp uten masse regler, og jeg har fått lov til mye... Det fungerte utmerket, men tørr ikke helt ha samme ordning for mine barn, som mine foreldre hadde for meg, tror jeg.

Hvilke egenskaper har dere som er i kontakt med barn? Ikke bare mødre, men tanter, barnehagetanter, lærere osv?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Regler er vel og bra det... Bare det ikke blir for mange av de!

Jeg er mor og jobber i barnehage. Jeg ser på meg selv som konsekvent. det synes jeg er viktig! Barna blir trygge på deg og vet at det du sier MENER du!

Og så er jeg flink til og rose barnet når det gjør noe positivt og bra.

Skrevet
Selv har jeg vokst opp uten masse regler, og jeg har fått lov til mye... Det fungerte utmerket, men tørr ikke helt ha samme ordning for mine barn, som mine foreldre hadde for meg, tror jeg.

Jeg blir alltid overrasket når folk sier dette. Det er en grunn til at det gikk utmerket med deg - nemlig at det som regel går bra. Hvorfor frata dine barn flotte opplevelser fordi du er bekymret? Selvfølgelig må man ha noen regler, men overbeskytting skader barnet. Du hjelper ikke ungen i det hele tatt ved å ha for mange regler, du gjør h*n en bjørnetjeneste.

Gjest Gjest_mor_*
Skrevet
Hvilke egenskaper er viktige å ha når man skal bli mor?

Jeg er veldig oppmerksom, åpen, tålmodig, positiv, sympatisk osv nå.. Men tror jeg vil bli en veldig beskyttende mor. Redd for at barnet ikke skal ha det godt, så jeg kommer til å overbeskytte. Tror jeg blir for streng og gir for mye regler barnet må forholde seg til også. Selv har jeg vokst opp uten masse regler, og jeg har fått lov til mye... Det fungerte utmerket, men tørr ikke helt ha samme ordning for mine barn, som mine foreldre hadde for meg, tror jeg.

Hvilke egenskaper har dere som er i kontakt med barn? Ikke bare mødre, men tanter, barnehagetanter, lærere osv?

I tillegg til de egenskapene du har listet opp anbefaler jeg tonnevis med humor, evnen til å le når alt går galt, og omtrent like mye selvironi... det vil hjelpe når du legger telefonen i fryseren, og brødet i oppvaskkommen i en stresset situasjon.

Jeg håper du ikke blir overbeskyttende, barn tåler mye mer enn du tror. Bare tenk på hva barnet må igjennom under fødselen, da ser du hvor hardføre de egentlig er.

Men regler er bra, men du må passe på å være konsekvent med de reglene du har! Det gir trygge barn fordi de til enhver tid vet hva de kan og ikke kan gjøre.

Jeg blir alltid overrasket når folk sier dette. Det er en grunn til at det gikk utmerket med deg - nemlig at det som regel går bra. Hvorfor frata dine barn flotte opplevelser fordi du er bekymret? Selvfølgelig må man ha noen regler, men overbeskytting skader barnet. Du hjelper ikke ungen i det hele tatt ved å ha for mange regler, du gjør h*n en bjørnetjeneste.

Hvorfor forbinder du regler med overbeskyttelse?

Våre barn har mange regler.

Vi begynte helt i starten med regler rundt leggetid... 1 sang, en bok, kose/snakke litt, "natta".

Etter hvert kom høflighet (takk, vær-se-god, god morgen, god natt), bordskikk, oppførsel mot andre, oppførsel hjemme, oppførsel borte, språkbruk, leggetid, innetid, leksetid, gi beskjed hvor du er, rydding av rom osv...

Ikke alt for mange regler om gangen, men litt etter litt innføres flere regler etterhvert som barnet blir større.

Det hindrer ikke barna å oppleve ting, og hindrer dem ikke i å utfolde seg, det forbereder dem bare til voksenverdenen der slikt betraktes som selvfølgeligheter.

Skrevet

Noe av det viktigste er at du er sensitiv overfor barnets ønsker og behov og overfor barnets initiativ. Dette er viktig for at det skal komme i gang et samspill og for at barnet ditt skal danne et trygg tilknytning til deg.

Rutiner, regler og rammer rundt barnet er også viktig. Barn som har regler og rammer, samt at du som mamma er konsekvent, gjør at barnet ditt blir et trygt barn.

Føl deg frem og gjør det du synes er det beste. Husk at man skal ikke være perfekte foreldre, men man skal være gode nok foreldre!

:)

Skrevet
Hvorfor forbinder du regler med overbeskyttelse?

Våre barn har mange regler.

Vi begynte helt i starten med regler rundt leggetid... 1 sang, en bok, kose/snakke litt, "natta".

Etter hvert kom høflighet (takk, vær-se-god, god morgen, god natt), bordskikk, oppførsel mot andre, oppførsel hjemme, oppførsel borte, språkbruk, leggetid, innetid, leksetid, gi beskjed hvor du er, rydding av rom osv...

Ikke alt for mange regler om gangen, men litt etter litt innføres flere regler etterhvert som barnet blir større.

Det hindrer ikke barna å oppleve ting, og hindrer dem ikke i å utfolde seg, det forbereder dem bare til voksenverdenen der slikt betraktes som selvfølgeligheter.

Eh... det er vel ganske åpenbart at det ikke var slike regler jeg mente. Det er ikke overberskytting å lære barn folkeskikk. Det jeg snakker om er å ikke la barn få lov til å gjøre ting som de vokser på å gjøre, fordi foreldrene (ofte ubegrunnet) er redd for at noe forferdelig skal skje.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...