Gjest puselabb Skrevet 31. oktober 2007 #1 Del Skrevet 31. oktober 2007 Jeg synes engler kan være veldig fine å ha til pynt i julen. Men.. jeg er ikke religiøs, så jeg har latt være å kjøpe engler bevisst, fordi det blir helt feil. Men så var det en som sa til meg at engler ikke bare har religiøst opphav. Noen som vet noe om det? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjenglemt sykkellås Skrevet 31. oktober 2007 #2 Del Skrevet 31. oktober 2007 Se hva wikipedia skriver. Ellers mener jeg det samme som deg egentlig. Mange englefigurer kan være fine, og selv om jeg har noen selv, føler jeg at det blir litt feil siden jeg ikke er religiøs. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Aurela Skrevet 31. oktober 2007 #3 Del Skrevet 31. oktober 2007 Jeg har aldri tenkt på det på den måte. Nå tror jo jeg litt, så jeg "trenger" vel ikke bry meg om det.. Men om noen av vennene min som er ateister og lignenden hadde hatt engler ville jeg ikke sett på dette som feil.. At folk som ikke er kristne men bruker store smykker med kors fordi det er populært er jeg imot.. Hvorfor jeg skiller mellom dette vet jeg ikke, men det er hvertfall mine tanker Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Amalie_85 Skrevet 31. oktober 2007 #4 Del Skrevet 31. oktober 2007 Jeg ser ikke at engler bare har noe med Gud å gjøre. Jeg tror heller ikke, men engler kan jeg tro på! OG jeg syns mange englefigurer er fine, så jeg kan godt pynte med det. Men sambo mener noe annet! Han syns engler hører til de som tror og derfor får ikke jeg lovt til å pynte med engler Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest *smak* Skrevet 31. oktober 2007 #5 Del Skrevet 31. oktober 2007 Jeg samler på Goebel engler selv. Er ikke spesielt religiøs, men synes at englene er dekorative og vakre. Jeg har også kors smykke, det går jeg med fordi jeg synes det er lekkert, ikke fordi jeg er dypt religiøs. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
FantasDick Skrevet 31. oktober 2007 #6 Del Skrevet 31. oktober 2007 Jeg mener engler er kristne (teit setning..?), og jeg pynter ikke med engler, siden jeg ikke er kristen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kayli Skrevet 31. oktober 2007 #7 Del Skrevet 31. oktober 2007 Jeg synes englefigurer kan være veldig fine, og pynter med noen få, selv om jeg ikke springer dørene ned i kirken. Nå er vel strengt tatt vår tids julefeiring en kristen høytid. Siden vi feirer jul er vi vel kristne nok til å sette fram noen engler også? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tabris Skrevet 31. oktober 2007 #8 Del Skrevet 31. oktober 2007 Jeg er positivt overrasket over at det er flere som velger å ikke kjøpe englepynt fordi de ikke er religiøse. Jeg er helt enig med dere. Julen er en kristen høytid, og engler som julepynt hører til den kristne symbolikken. Jeg synes selv det er viktig å være bevisst på hva man pynter, og hvordan man feirer. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
skrue Skrevet 31. oktober 2007 #9 Del Skrevet 31. oktober 2007 Tja, jeg har da nisser omkring selvom jeg ikke akkurat tror så mye på dem. Ikke så mange engler, men noen er det i julekrybben. Engler finnes forresten i alle de tre store religionsretningene, jødedommen, kristendommen og islam. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Freeyourmind Skrevet 31. oktober 2007 #10 Del Skrevet 31. oktober 2007 Jeg er ikke kristen eller religiøs, men jeg tror på engler og pynter med engler til jul. Ser ærlig talt ikke dilemmaet. Jeg har reflektert meg fram til mitt eget livssyn, og en del av dette synet er altså at engler finnes. Så blir jeg fortalt av PKKG at nei fordi jeg ikke kaller meg kristen og er medlem av statskirka og greier, så burde jeg ikke pynte med engler til jul. Er det virkelig så skremmende å tenke litt utenfor boksen? Og da mener jeg ikke kakeboksen... Kom igjen, det er ikke så skummelt her ute! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tabris Skrevet 1. november 2007 #11 Del Skrevet 1. november 2007 Er det virkelig så skremmende å tenke litt utenfor boksen? Og da mener jeg ikke kakeboksen... Kom igjen, det er ikke så skummelt her ute! Det er jo nettopp det jeg også er ute etter - jeg føler det er så mange som feirer jul på den måten de gjør nettopp fordi de ikke har tenkt utenfor boksen. De gjør det fordi det er tradisjon, kos og slik det alltid har blitt gjort, men jeg føler mange ikke er bevisst på symbolene de faktisk bruker og hvorfor de gjør det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Freeyourmind Skrevet 1. november 2007 #12 Del Skrevet 1. november 2007 Jeg kan også bli litt frustrert over folk som ikke tar standpunkt når det gjelder livssyn og lever deretter. F eks at folk er medlemmer av statskirka selvom de ikke tror. Men så tenker jeg at det er kanskje ikke så viktig for dem da, som det er for meg. Også tenker jeg at å sette fram noen engler til jul ikke er sååå farlig, det når ikke helt opp til blasfemi liksom. Jeg reagerte på at flere i denne tråden mente at engler bare passet inn i en bestemt religion, eller boks som jeg kaller dem. Og jeg synes det er et snevert syn, for mitt livssyn passer ikke inn i de forbanna firkanta boksene, men jeg tror altså likevel, sikkert like sterkt som de "rettroende". Og hvorfor folk som ikke tror på engler pynter med dem, får jeg bare fortsette å forundre meg over. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Frk Åberg Skrevet 1. november 2007 #13 Del Skrevet 1. november 2007 Nå har jeg aldri eid julepynt før, men det er ikke naturlig for meg å kjøpe engler. Engler er fine, men jeg forbinder det med noe jeg ikke tror på. Da mener jeg ikke at jeg ikke tror på engler, men kristendommen, og jeg forbinder det med denne trosretningen. Hvis samboeren, som er kristen, ønsker engler, så kan vi godt ha det. Julen er en kristen høytid, men jeg tillater meg å feire den likevel selv om jeg ikke er troende. Jeg legger min egen mening i den, og jeg føler ikke at jeg må fylle den med kristne elementer fordi mange mener at det er en kristen høytid. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
FantasDick Skrevet 1. november 2007 #14 Del Skrevet 1. november 2007 Nå er vel strengt tatt vår tids julefeiring en kristen høytid. Siden vi feirer jul er vi vel kristne nok til å sette fram noen engler også? Jeg feier ikke kristen jul, jeg.. Jeg feirer Jólablot! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Aurela Skrevet 2. november 2007 #15 Del Skrevet 2. november 2007 Jeg feier ikke kristen jul, jeg.. Jeg feirer Jólablot! Du feirer hva for noe sa du?? *Søke på Wikipedia* Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
usikker_ Skrevet 3. november 2007 #16 Del Skrevet 3. november 2007 Du feirer hva for noe sa du?? *Søke på Wikipedia* Jólablot eller juleblot var en høytid i fornordisk religion som pågikk rundt vintersolverv i slutten på desember og varte i tre dager. Juleblot var den mest høytidelige offerfesten. Det er usikkert om man gjorde offer, dvs. blot, for fruktbarhet, for de døde eller som en sol-og lysfest som motsvar til den mørke vinteren. Man regner med at de kristne valgte å feire Jesu fødsel på denne tiden for å gjøre det enklere å kristne folket Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ToveM Skrevet 3. november 2007 #17 Del Skrevet 3. november 2007 Jeg pynter gjerne med engler, syntes de er fine Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mie Skrevet 3. november 2007 #18 Del Skrevet 3. november 2007 Jeg pynter gjerne med engler, syntes de er fine Så enkel er jeg også. Langt penere enn nisser som bare unntaksvis finnes i sjarmerende utgaver. Jeg er ikke dypt religiøs, men er ikke ikke-troende heller. Engler virker mer nært for meg enn nissen gjør, men det har aboslutt ingen sammenheng med Märtha-englene. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 4. november 2007 #19 Del Skrevet 4. november 2007 Jeg tror verken på engler, nisser eller feer,- men jeg synes ikke det betyr at jeg ikke kan synes de er fine, og ha dem som pynt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Veronica Mars Skrevet 4. november 2007 #20 Del Skrevet 4. november 2007 Jeg er faktisk også så enkel at jeg pynter med (noen få) engler fordi jeg synes de er pene. Jeg tror verken på gud, på engler, på nissen eller noe annet, men for meg tilhører ikke engler kristendommen, og jeg kan dermed fint pynte med dem. Jeg ville jo ikke funnet på å pynte med kors eller julekrybbe selv om jeg synes det er fint. Men nå er mannen min kristen da, så om han skulle finne på å mene at vi skal ha noe kristen julepynt måtte jeg vel gå med på det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå