Gjest Purple Haze Skrevet 16. juni 2008 #261 Skrevet 16. juni 2008 Det var tøft når det stod på. Samtidig - når man mister troen fullstendig så har man ikke så mye et valg. Dette handler om mye mer enn å ta en forbudt røyk. For meg handlet det svært mye om å stå opp for det jeg trodde på, og være tro mot meg selv. Ja, klart jeg forstår at det ikke kan sammenliknes med trivielle ting som en forbudt sigarett. Jeg klarer ikke forestille meg hvordan det må være å bryte fullstendig på en sånn måte. Både med sin tro, sin familie og sine venner. Hele livet blir snudd på hodet, og jeg vil tro at man må begynne helt på nytt med å finne sin identitet og rolle. Det er ikke lett, når man er voksen.
Gjest gjestegjest Skrevet 16. juni 2008 #262 Skrevet 16. juni 2008 Har du vært vitne, eller er du vitne? Siden du kjenner så godt til interne saker hos oss, mener jeg? Selv ikke eldste kjenner så godt til sakene som du gir inntrykk av... Jeg har vitner i familien, og er veldig glad i dem.
Gjest Ex-Jv Skrevet 18. juni 2008 #263 Skrevet 18. juni 2008 Jeg klarer ikke forestille meg hvordan det må være å bryte fullstendig på en sånn måte. Både med sin tro, sin familie og sine venner. Hele livet blir snudd på hodet, og jeg vil tro at man må begynne helt på nytt med å finne sin identitet og rolle. Det er ikke lett, når man er voksen. Jeg leste alt jeg kom over om alle tenkelige emner og forstod at jeg ikke eide en selvstendig mening om en eneste ting - verken politisk eller på andre plan. Jeg fikk et veldig forsinket ungdomsopprør - jeg gikk til og med til det skritt å bevisst begynne å banne - bare fordi jeg kunne. En god del takler ikke denne plutselige friheten - og det blir en frihet rett utfor stupet. Jeg hadde heldigvis gode støttespillere i familie og kolleger som aldri har vært Jehovas vitner. Men man gjorde noen sprø ting en periode ... Det var mye tårer ... samtidig var det også en stoooooor befrielse.
Gjest Ennå vitne Skrevet 18. juni 2008 #264 Skrevet 18. juni 2008 Jeg har gjordt akkurat det samme som deg, studert alt jeg kommer over. Det var et sjokk å oppdage at absolutt alt jeg har lært som Jehovas vitne er feil, eller det hefter feil ved sider av det. Den groveste feilen jeg har kommet til så langt, er at Jerusalems ødeleggelse skulle være i 607, og ikke i 586/587, som bevisene krystallklart viser. Det betyr at det "styrende råd" ikke ble utnevnt å år 1918, men at de utnevnte seg selv, altså ren svindel!! Så vannflommen, blod, utstøtelse, kjærlighet, tegnet, osv Mange tårer for meg også, siden jeg fortsatt er vitne, formelt, rives jeg opp hver dag. Ikke et liv for framtiden, altså. Så sitter jeg i klistret, det blir galt uansett hva jeg velger. Pest eller kolera. Men det er vanskelig å utstøte meg, siden jeg ikke gjør noe galt.
Gjest Purple Haze Skrevet 18. juni 2008 #265 Skrevet 18. juni 2008 Jeg leste alt jeg kom over om alle tenkelige emner og forstod at jeg ikke eide en selvstendig mening om en eneste ting - verken politisk eller på andre plan. Jeg fikk et veldig forsinket ungdomsopprør - jeg gikk til og med til det skritt å bevisst begynne å banne - bare fordi jeg kunne. En god del takler ikke denne plutselige friheten - og det blir en frihet rett utfor stupet. Jeg hadde heldigvis gode støttespillere i familie og kolleger som aldri har vært Jehovas vitner. Men man gjorde noen sprø ting en periode ... Det var mye tårer ... samtidig var det også en stoooooor befrielse. Som sagt, jeg bøyer meg i støvet. Dette krever utrolig styrke, integritet og bevissthet. Du er en sterk og modig person. Jeg håper at du kom styrket ut av det hele, og kan si at du har et godt liv i dag.
Gjest Ex-Jv Skrevet 19. juni 2008 #266 Skrevet 19. juni 2008 Som sagt, jeg bøyer meg i støvet. Dette krever utrolig styrke, integritet og bevissthet. Du er en sterk og modig person. Jeg håper at du kom styrket ut av det hele, og kan si at du har et godt liv i dag. Takk for det. Ja jeg har et godt liv og kom styrket ut av det! Til deg over her: Det var 607 og 1918 - samt alle de andre årstallene og løgnene om deres egen historie som satte spikeren i kisten for meg også.
Gjest Gjest_nysgjerrig_* Skrevet 20. juni 2008 #267 Skrevet 20. juni 2008 Takk for det. Ja jeg har et godt liv og kom styrket ut av det! Til deg over her: Det var 607 og 1918 - samt alle de andre årstallene og løgnene om deres egen historie som satte spikeren i kisten for meg også. Kan du si no mer konkret om hva du mener er andre løgner? Har hørt mye om dette årstallet, men helt konkret kan du gi noen eksempler på disse andre løgnene? Bare nysgjerrig....
Gjest Gjest_Enya_* Skrevet 21. juni 2008 #268 Skrevet 21. juni 2008 Kan du si no mer konkret om hva du mener er andre løgner? Har hørt mye om dette årstallet, men helt konkret kan du gi noen eksempler på disse andre løgnene? Bare nysgjerrig.... Hei nysgjerrig, har du et leksikon hjemme? Les om Jerusalems ødeleggelse der, så finner du den konkrete saken som denne byen ble ødelagt i år 607 eller i år 586. Enkelt. Eller et søk i et nett-leksikon, en prat med en historiker. Vil tro at du vanligvis betrakter et leksikon som pålitelig, men hvis du lurer på hvor sterke bevisene er, må du ta et dypdykk i tyngre litteratur. Jo mer du studerer, jo mer vil du se at bevisene er så overveldene at bevisene for år 539 er mye svakere. Hvis du ikke er Jehovas vitne, lurer du kanskje på hvorfor dette med 607 er så viktig. Jehovas vitner bruker 607 til å regne ut 1914, året da "de siste dager" begynte. I 1918 ble "den tro og kloke slave" utnevnt av Jesus kristus, som den eneste kanal for åndelig mat til hele jordens befolkning. Så, hvis riktig årstall er 586, og ikke 607, ble ikke Jehovas vitner utnevnt til guds kanal i 1918, men har utnevnt seg selv! Da ryker hele læren som et korthus! Dette kan du jo spørre Jehovas vitner om neste gang du treffer dem? :-) Alt Jehovas vitner tror, kommer fra Brooklyn, der hovedkontoret ligger. Her sitter det en gruppe menn, som styrer hele organisasjon i minste detalj. Det er skrevet mangt et brev med beviser for at 607 ikke er riktig, av oppriktige vitner som ønsker å tro på det som stemmer med virkeligheten. Alle disse Jehovas vitnene er utstøtt, fordi de ble så farlige for andre vitner, ikke fordi de gjorde noe galt. Mennene på toppen vet om problemene med 607, men vet også at hvis vitnene får vite om det, vil de miste makten, vitnene vil forstå at de er utsatt for svindel. Jeg har bare nevnt en konkret ting som er løgn hos Jehovas vitner. Du skal få flere, hvis du trenger det. Sett deg inn i det med Jehovas vitner og blod, der vi tar imot deler av blodet. Ring så en spesialist på blod, på sykehuset eller blodbanken, og spør om det stemmer det vi lærer. :-) Eller vannflommen, kjærlighet, siste dager, krig, sult, hva som helst. Alt er verd et studie hvis du er i tvil.
Gjest Purple Haze Skrevet 21. juni 2008 #269 Skrevet 21. juni 2008 Hei nysgjerrig, har du et leksikon hjemme? Les om Jerusalems ødeleggelse der, så finner du den konkrete saken som denne byen ble ødelagt i år 607 eller i år 586. Enkelt. Eller et søk i et nett-leksikon, en prat med en historiker. Vil tro at du vanligvis betrakter et leksikon som pålitelig, men hvis du lurer på hvor sterke bevisene er, må du ta et dypdykk i tyngre litteratur. Jo mer du studerer, jo mer vil du se at bevisene er så overveldene at bevisene for år 539 er mye svakere. Hvis du ikke er Jehovas vitne, lurer du kanskje på hvorfor dette med 607 er så viktig. Jehovas vitner bruker 607 til å regne ut 1914, året da "de siste dager" begynte. I 1918 ble "den tro og kloke slave" utnevnt av Jesus kristus, som den eneste kanal for åndelig mat til hele jordens befolkning. Så, hvis riktig årstall er 586, og ikke 607, ble ikke Jehovas vitner utnevnt til guds kanal i 1918, men har utnevnt seg selv! Da ryker hele læren som et korthus! Dette kan du jo spørre Jehovas vitner om neste gang du treffer dem? :-) Alt Jehovas vitner tror, kommer fra Brooklyn, der hovedkontoret ligger. Her sitter det en gruppe menn, som styrer hele organisasjon i minste detalj. Det er skrevet mangt et brev med beviser for at 607 ikke er riktig, av oppriktige vitner som ønsker å tro på det som stemmer med virkeligheten. Alle disse Jehovas vitnene er utstøtt, fordi de ble så farlige for andre vitner, ikke fordi de gjorde noe galt. Mennene på toppen vet om problemene med 607, men vet også at hvis vitnene får vite om det, vil de miste makten, vitnene vil forstå at de er utsatt for svindel. Jeg har bare nevnt en konkret ting som er løgn hos Jehovas vitner. Du skal få flere, hvis du trenger det. Sett deg inn i det med Jehovas vitner og blod, der vi tar imot deler av blodet. Ring så en spesialist på blod, på sykehuset eller blodbanken, og spør om det stemmer det vi lærer. :-) Eller vannflommen, kjærlighet, siste dager, krig, sult, hva som helst. Alt er verd et studie hvis du er i tvil. Dette var et spennende innlegg. Jeg vil gjerne vite mer om de siste tingene du nevner der, hvis du har tid og lyst til å skrive mer om det en gang. På forhånd takk:)
Gjest Ex-Jv Skrevet 21. juni 2008 #270 Skrevet 21. juni 2008 Kan du si no mer konkret om hva du mener er andre løgner? Har hørt mye om dette årstallet, men helt konkret kan du gi noen eksempler på disse andre løgnene? Bare nysgjerrig.... Verdens ende skulle komme i 1874 og en hel haug med årstall frem til 1914. Verdens ende skulle komme i 1975. Av alle disse årstallene er det naturlig nok bare dette jeg selv har opplevd, og som liten jente den gangen husker jeg både hvor mega viktig dette årstallet var for de voksne og den etterfølgende fornektelsen samt hånen de ble utsatt for som påstod at Jehovas vitne organisasjonen hadde sagt at enden kom i 1975. Det var ført mye senere som voksen jeg kunne lese Vakttårnet for 1969 og fremover der det stod svart på hvitt at de hevdet enden kom da. Kildeforfalskningene i utviklingsboken - der de har kuttet i teksten de siterer fra for å få forskere til å si det motsatte av det de mener om saken. I minst et tilfelle har de sitert fra starten av en oppgave der problemstillingene blir satt opp der begge syn blir representert og latt det se ut som om skribenten mente at han trodde på skapelsen. De som ble feilsitert og misbrukt på denne måten reagerte og anklaget Jehovas vitne organisasjonen for forfalskning, likevel ble dette aldri endret. Tegningene i en mengde av Selskapet Vakttårnets litteratur som er full av skjulte dødningehoder, peniser og satanistsymboler - dette har de også blitt gjort oppmerksom på men benekter. Hele "professor" Rutherfords liv og levnet (den andre presidenten i selskapet Vakttårnet) som bestod av å være gift i New York der han lot konen bo mens han selv bodde i en luksuskåk med diverse elskerinner i San Diego. Luksuskåken med tilhørende biler ble bygget på 20-tallet fordi de trodde at Abraham og diverse andre profeter skulle stå opp fra de døde og trengte standsmessige boforhold. I deres egen historiebok står det at denne luksuskåken (Beth Sarim) ble solgt ved Rutherfords død fordi den ikke hadde noen funksjon lenger. Rutherford laget alle de vanvittige reglene som vitnene lever etter den dag i dag, men selv var en horebukk og alkoholiker og hans kone ble skilt fra han ved dom der han ble fremsatt som en ondskapsfull mann. Det er likevel 607/586 som er den store kvernsteinen rundt halsen deres - for hvis ikke Jerusalem falt i 607 - men i 586 så har de ikke noe "bibelsk" eller historisk grunnlag for å si at "den tro og kloke tjener" ble utnevnt i 1914. Da rakner alt. I praksis betyr det at Jehovas vitners styrende råd overhodet ikke har noe grunnlag for å si at Jesus kom igjen usynlig og valgte ut sin religiøse organisasjon på jorden i 1914. Denne "feilen" fra deres side gjør det umulig å tro at de er Guds organisasjon på jorden, og for meg gjorde dette dem om til en hvilken som helst annen sekt med dommedagsprofetier og fordømmelse av andre mennesker.
Gjest Gjest_hm_* Skrevet 21. juni 2008 #271 Skrevet 21. juni 2008 Verdens ende skulle komme i 1874 og en hel haug med årstall frem til 1914. Verdens ende skulle komme i 1975. Verdens ende skulle også komme i 1920, 1925, 1940- (2. verdenskrig skulle gå rett over i Harmageddon), 1984 (70 år siden 1914), 1986 (FN erklærte dette som "fredsåret"), 1994 (80 år siden 1914), og aller sist: innen enden av det 20. århundre. Men alle disse årene har kommet og gått, og har siden blitt glemt i stillhet. (kilde) Kildeforfalskningene i utviklingsboken Anbefaler denne artikkelen for dem som er interessert: Skepsis: Jehovas vitner, sitatfusk og evolusjon Tegningene i en mengde av Selskapet Vakttårnets litteratur som er full av skjulte dødningehoder, peniser og satanistsymboler - dette har de også blitt gjort oppmerksom på men benekter. f.eks.: http://www.sixscreensofthewatchtower.com/3...inalimages.html men dette blir jo litt som å se ansiktstrekk i en fjellformasjon. Man ser ofte det man vil se. Lurer ofte på om de ikke har noe annet å gjøre de som finner alle disse "skjulte" bildene... Luksuskåken med tilhørende biler ble bygget på 20-tallet fordi de trodde at Abraham og diverse andre profeter skulle stå opp fra de døde og trengte standsmessige boforhold. I deres egen historiebok står det at denne luksuskåken (Beth Sarim) ble solgt ved Rutherfords død fordi den ikke hadde noen funksjon lenger. Se f.eks. denne artikkelen i The Messenger (en avis som Jehovas vitner ga ut) i 1931: http://jehovah.net.au/Bethsarim-Messenger-July-25-1931.pdf (Legg særlig merke til den lille saken om de små barna på siste side ) Og denne artikkelen i Time 31.3.1930: http://www.time.com/time/magazine/article/...,738983,00.html
skoreim Skrevet 21. juni 2008 #272 Skrevet 21. juni 2008 Verdens ende skulle komme i 1874 og en hel haug med årstall frem til 1914. Vakttårnet begynte ikke å komme ut før i 1879, men på den tiden trodde man vel at Jesus hadde kommet i 1874, se tabellen her. Ifølge den tabellen var verdens undergang ventet i 1914, 1915, 1918, 1920, 1925 og 1975. Dessverre er det slik med Wikipedia at det sjelden følger med referanser til dokumentasjon. Men andre steder på nettet ligger det jo slike referanser, og har man tilgang til gamle utgaver av Vakttårnet, kan man lett sjekke om det stemmer.
Gjest Ex-Jv Skrevet 21. juni 2008 #273 Skrevet 21. juni 2008 men dette blir jo litt som å se ansiktstrekk i en fjellformasjon. Man ser ofte det man vil se. Lurer ofte på om de ikke har noe annet å gjøre de som finner alle disse "skjulte" bildene... Se f.eks. denne artikkelen i The Messenger (en avis som Jehovas vitner ga ut) i 1931: http://jehovah.net.au/Bethsarim-Messenger-July-25-1931.pdf (Legg særlig merke til den lille saken om de små barna på siste side ) Og denne artikkelen i Time 31.3.1930: http://www.time.com/time/magazine/article/...,738983,00.html Ansikter i fjellformasjoner og i "marmor" flisene på gulvet ser jeg også fra tid til annen. Men det er ytterst sjelden jeg ser dødningehoder i tegninger av foldet stoff, ståpikker i fjellformasjoner, kjempestå i tegning av mann på forsiden av Vakttårnet, flere føtter enn mennesker i en tegning av engler (noe som er en tabbe forresten), bokstaver i kinoplakat "Jest put through daily", smykker som faller ut av en tyvs hånd som former en oppned A (et velkjent symbol for djevelen). Alle tegningene nevnt her er en hån mot alt Jehovas vitner står for med overdrevent fokus på sex og djevledyrkelse. Når jeg ser figurer i gulvfliser eller i fjellformasjoner er de som regel ikke fokusert i en slik destruktiv eller sexfiksert retning. De som har påpekt disse figurene i Vakttårn litteraturen har blitt latterliggjort og utstøtt uten at påstandene er blitt tatt alvorlig eller at de har opphørt. Det er også et poeng at Jehovas vitner er kollektivt livredd for demonisme og forbyr f.eks. sine medlemmer å lytte til musikk med cdcover som har slike symboler (tilsiktet eller utilsiktet) på. Eksempler mot artister det har vært advart mot: Modern Talking (sommerfulg på coveret), Paul McCartney (sommerfugl på coveret), Beatles (pga deres hint om døden da den ene gikk kledd i svart mens de andre gikk kledd i hvitt), Led Zeppelin og Betales (pga påstått baklengs budskap på LP-platene), etc. De preker en ting og gjør selv en annen - dessverre. Og det er altså poenget med de skjulte bildene. Takk forøvrig for kildehenvisningene til mitt innlegg.
Gjest Gjest_Enya_* Skrevet 21. juni 2008 #274 Skrevet 21. juni 2008 Takk for det, Purple Haze! Vet ikke helt hva du tenkte på, men det med blod: Som Jehovas vitner har vi et prinsipp vi følger nøye, det står i Luk 16:10: «Den som er tro i smått, er også tro i stort, og den som er uredelig i smått, er også uredelig i stort.» Jehovas vitner bruker dette prinsippet i mange sammenhenger, f eks når det gjelder spill, Våkn opp sept 87: "Sanne kristne tar derfor avstand fra enhver form for hasardspill. Det spiller ingen rolle for dem om det er små eller store summer det er snakk om." I mange år ble dette prinsippet også brukt om blod, det var ikke snakk om å ta imot selv den minste del av blodet i medisinsk sammenheng, eller å spise selv den minste bit av noe som inneholdt fragmenter av dyreblod. Men, i dag er det ikke slik. Mye å si om emnet, men jeg velger plasma. Utgangspunktet ser slik ut: Bibelen sier at de kristne skal «avholde seg fra . . . blod». (Apg. 15: 20) Jehovas vitner godtar derfor ikke transfusjoner av fullblod eller av noen av blodets fire hovedbestanddeler — røde blodceller, hvite blodceller, blodplater og plasma. De vil heller ikke gi eller lagre sitt eget blod for at det skal bli brukt til transfusjon. Så kommer vi til problemet: "Blodfraksjoner er stoffer i blodet som blir utvunnet ved en prosess som kalles fraksjonering. Plasma, en av blodets fire hovedbestanddeler, kan for eksempel deles opp i følgende stoffer: vann, cirka 91 prosent; proteiner, det vil si albuminer, globuliner og fibrinogen, cirka 7 prosent; andre stoffer, deriblant næringsstoffer, hormoner, gasser, vitaminer, avfallsstoffer og elektrolytter, cirka 1,5 prosent. Omfatter budet om å avholde seg fra blod også fraksjoner? Det kan vi ikke svare ja eller nei på. Bibelen gir ikke konkrete retningslinjer når det gjelder fraksjoner. Mange fraksjoner er som kjent utvunnet av blod som er gitt til medisinske formål. Hver enkelt kristen må treffe en avgjørelse i samsvar med sin samvittighet med hensyn til om han skal godta eller avvise medisinsk bruk av slike stoffer." Jehovas vitner kan altså ikke ta imot plasma, det er forbudt. Men, hvis du deler opp plasmaen i de enkelte delene, kan vi ta imot alle delene, hver for seg! Hvis du som leser er Jehovas vitne, må du si fra hvis jeg tar feil. Rett skal være rett. Sammenlign dette med det første prinsippet, om å være tro i smått, så ser du inkonsekvensen i dette. Før ble Jehovas vitner som tok imot deler av blodet utstøtt hvis de ikke angret. I dag er det helt ok. Hva med dem som ble utstøtt den gang? Hva skal disse angre for å komme tilbake til menigheten igjen? Ble disse utstøtt på feil grunnlag? Uansett hvordan man ser det, blir det feil.
Gjest Purple Haze Skrevet 21. juni 2008 #275 Skrevet 21. juni 2008 Takk for det, Purple Haze! Vet ikke helt hva du tenkte på, men det med blod: Som Jehovas vitner har vi et prinsipp vi følger nøye, det står i Luk 16:10: «Den som er tro i smått, er også tro i stort, og den som er uredelig i smått, er også uredelig i stort.» Jehovas vitner bruker dette prinsippet i mange sammenhenger, f eks når det gjelder spill, Våkn opp sept 87: "Sanne kristne tar derfor avstand fra enhver form for hasardspill. Det spiller ingen rolle for dem om det er små eller store summer det er snakk om." I mange år ble dette prinsippet også brukt om blod, det var ikke snakk om å ta imot selv den minste del av blodet i medisinsk sammenheng, eller å spise selv den minste bit av noe som inneholdt fragmenter av dyreblod. Men, i dag er det ikke slik. Mye å si om emnet, men jeg velger plasma. Utgangspunktet ser slik ut: Bibelen sier at de kristne skal «avholde seg fra . . . blod». (Apg. 15: 20) Jehovas vitner godtar derfor ikke transfusjoner av fullblod eller av noen av blodets fire hovedbestanddeler — røde blodceller, hvite blodceller, blodplater og plasma. De vil heller ikke gi eller lagre sitt eget blod for at det skal bli brukt til transfusjon. Så kommer vi til problemet: "Blodfraksjoner er stoffer i blodet som blir utvunnet ved en prosess som kalles fraksjonering. Plasma, en av blodets fire hovedbestanddeler, kan for eksempel deles opp i følgende stoffer: vann, cirka 91 prosent; proteiner, det vil si albuminer, globuliner og fibrinogen, cirka 7 prosent; andre stoffer, deriblant næringsstoffer, hormoner, gasser, vitaminer, avfallsstoffer og elektrolytter, cirka 1,5 prosent. Omfatter budet om å avholde seg fra blod også fraksjoner? Det kan vi ikke svare ja eller nei på. Bibelen gir ikke konkrete retningslinjer når det gjelder fraksjoner. Mange fraksjoner er som kjent utvunnet av blod som er gitt til medisinske formål. Hver enkelt kristen må treffe en avgjørelse i samsvar med sin samvittighet med hensyn til om han skal godta eller avvise medisinsk bruk av slike stoffer." Jehovas vitner kan altså ikke ta imot plasma, det er forbudt. Men, hvis du deler opp plasmaen i de enkelte delene, kan vi ta imot alle delene, hver for seg! Hvis du som leser er Jehovas vitne, må du si fra hvis jeg tar feil. Rett skal være rett. Sammenlign dette med det første prinsippet, om å være tro i smått, så ser du inkonsekvensen i dette. Før ble Jehovas vitner som tok imot deler av blodet utstøtt hvis de ikke angret. I dag er det helt ok. Hva med dem som ble utstøtt den gang? Hva skal disse angre for å komme tilbake til menigheten igjen? Ble disse utstøtt på feil grunnlag? Uansett hvordan man ser det, blir det feil. Takk for svar. Dette virker for en utenforstående helt merkelig. Man kan vri og vende på alt, til det faller til egen fordel, virker det som. Det jeg syns er vanskeligst å forstå ved JV, er at de er like sterke i sin tro, til tross for de tydelige logiske bristene i dette med årstallene. Som du sier, dette river jo ned hele grunnlaget. I dag har jeg faktisk lest om JV, og det er mye jeg syns er helt sprøtt. Generelt er jeg veldig negativ til sekter/ religionssamfunn med veldig strenge regler, og hvor man faktisk skal ta avstand til andre ikke-troende. JV har jeg alltid sett på som et skremmene, facinerende og merkelig trossamfunn. Etter det jeg har lest i dag, skjønner jeg enda mindre hvordan mennesker kan fortsette i JV... Men jeg syns det er spennende å lære mer, og spesielt av mennesker som har førstehåndskjennskap.
Gjest Ex-jv Skrevet 21. juni 2008 #276 Skrevet 21. juni 2008 JV har jeg alltid sett på som et skremmene, facinerende og merkelig trossamfunn. Etter det jeg har lest i dag, skjønner jeg enda mindre hvordan mennesker kan fortsette i JV... Men jeg syns det er spennende å lære mer, og spesielt av mennesker som har førstehåndskjennskap. Bordet fanger. Alle venner og familie er innenfor. Før man ble JV - for noen var det aldri et før da de ble født inn i det - fikk man ikke nok informasjon om de negative sidene. Det er som med mange andre ganger i livet der man gjør tabben å ikke undersøke godt nok før man går inn fordi man blir "solgt" en fantastisk pakke som virker som "sannheten". Så er man innenfor, men får ikke lenger lese negativ litteratur eller være kritisk. Da risikerer man utstøtelse for frafall. For meg var det også et ganske stort skritt å "si opp fremtiden": et evig liv i paradis der alt det negative vi opplever i dette livet bare blir et blekt mareritt mens man lever et lykkelig liv i all evighet. Vi ble fortalt at enden ville komme i vår livstid og at vi ikke skulle bli gamle og dø. Det har tatt evigheter å komme over, og alderdom og død er noe som fremdeles skremmer meg. Men jeg lever i virkeligheten nå. Folk går på nigeriasvindler og tipper i lotto hver eneste uke. De blir lokket av de samme tingene som sekter lokker med - en belønning med en liten innsats i forhold til verdien på premien. Jeg ble skeptisk etter min erfaring med Jehovas vitner så heretter er jeg skeptisk til absolutt alt som lover "gull og grønne skoger" på denne måten. Jeg skulle bare ønske at jeg hadde lyttet til den skeptiske stemmen før. I tillegg kommer den delen som har med hjernevask å gjøre: Man får bare høre en side av historien, man bruker til og med et spesielt språk. Blant annet kaller Jehovas vitner sin religion for "sannheten". Det er en ganske kraftig metafor for hvordan kan sannheten være feil? Sannhet er sannhet ... Likeens er alle som snakker i mot Jehovas vitne onde, bitre mennesker - spesielt de som har vært Jehovas vitner før. Hvem lytter vel til onde, bitre mennesker, kan de si noe fornuftig? Er de ikke ute etter å berøve deg belønningen? I tillegg kommer at vi mennesker naturlig søker løsninger på forklarlige og uforklarlige fenomener. Jehovas vitner tilbyr svaret på livet hvordan det oppstår, beviser for Guds eksistens, etc. Ofte hvis vi er i en livskrise er vi ekstra følsomme og spørrende til hva som er meningen med livet - og her kommer Jehovas vitner med svarene presentert på en fjøl. Har du mistet noen i døden? Oppstandelse virkelig snart ved verdens ende kommer snart, etc.
Gjest Purple Haze Skrevet 21. juni 2008 #277 Skrevet 21. juni 2008 Jeg kan nok ikke forstå fullt ut hvordan det oppleves å være født inn i dette, være indoktrinert og hjernevasket, å aldri få lov å stille spørsmål ved noe. Jeg kan nok heller ikke ane en brøkdel av hvor vanskelig det må være å bryte ut. Å være en utstøtt. Bare ordet gir meg frysninger. Jeg kjenner noen vitner, og det som slår meg, er at de er vanskelig å komme inn på, bli ordentlig kjent med. Men de skal vel ikke omgås ikke-troende? Hvert fall ikke annet enn høyst nødvendig? Husker jeg syntes synd på de jeg gikk på skole med, hvor mye de gikk glipp av. Var aldri en del av fellesskapet. Jeg leste noe om at det er veldig viktig for JV at man ikke synder. Man skal være ren for å være en utvalgt. Men jeg vet om en ugift alenemamma som er JV. Barnets far er ikke JV, og de har aldri vært sammen, annet enn at hun ble gravid. Hvordan kan hun fortsatt være godtatt i menigheten?
Gjest Gjest_Enya_* Skrevet 21. juni 2008 #278 Skrevet 21. juni 2008 Hei Ex-jv. Spørsmålet som jeg ofte tenker på, er om vi er dumme eller naive på noen måte. Jeg er fortsatt vitne, men har fått øynene opp for virkeligheten. Det føles som om jeg har vært hypnotisert på en måte, ikke sett det helt åpenbare. Oppdratt til hjelpesløshet. Holdt fanget for å ikke bli voksen. Hvis en far hadde vært så lite konsekvent, straffet ulydighet så hardt, hatt et så sterkt jerngrep, hatt så mye kontroll, som det Vakttårnet har over medlemmene, ville han blitt framstilt som et monster uten kjærlighet. Et skriftsted som avslører Bibelen og alle som tror på den, er Sal 137:9: "9 Lykkelig er den som tar dine småbarn og knuser dem mot berget!"
Gjest Ex-Jv Skrevet 21. juni 2008 #279 Skrevet 21. juni 2008 Purple Haze: Hva man har gjort i sitt tidligere liv før man blir Jehovas vitne blir nok tilgitt. Har man barn fra før og er alene så er det noe de ser over med. Jeg vet ikke hvordan det er nå, men den gang jeg var medlem var skilsmisse en uting. Deretter måtte de fire også på disse kravene, men jeg tror fremdeles det er sånn at man må ha en bibelsk grunn for skilsmisse for at de skal godta gjengifte. Dvs. at partneren i praksis må ha vært utro. Blir du banket helseløs må du gjerne skille deg, men du blir utstøtt hvis du prøver å gifte deg igjen dersom du ikke kan bevise at din tidligere ektefelle har vært utro/hatt sex med andre. Veldig gammeldags og ikke helt i den virkeligheten resten av verden lever i. Men man blir altså utstøtt for sex utenfor ekteskapet dersom man er døpt Jehovas vitne når man har slik sex. Enya: Dumme eller naive? Kanskje? Jeg ser ikke på meg selv som spesielt dum eller naiv. Men jeg var kunnskapsløs den gangen jeg ble døpt. Hadde jeg gått inn igjen nå med min nåværende kunnskap hadde jeg vært totalt idiot. Men den gangen hadde jeg ikke de muligheter til å velge som jeg i dag har. Jeg var ung, og jeg kjente ikke alternativene. Om en som går inn som voksen i dag er dum eller naiv? Vet heller ikke det. Det er så mange sammenhenger i livet der folk gjør merkelige valg ut fra ønsketenkning: dietter som er basert på "bare spis denne pillen så blid du slank" eller "send 25.000 til denne kontoen så blir du rik" eller "delta i dette pyramidespillet og bli rik i en fei". Det appellerer til oss fordi vi ikke er fornøyd med livene våre og tror at lykken ligger "lettvint til" i neste sving. På samme måten er det med Jehovas vitner: man blir medlem av en elite klubb som er de eneste i hele verden som har rett og et paradis like rundt hjørnet. Det er for godt til å være sant ... så man burde være skeptisk. Men vi blir lokket til det, og gjerne i et svakt øyeblikk.
Gjest Purple Haze Skrevet 21. juni 2008 #280 Skrevet 21. juni 2008 Hun jeg vet om, er født inn i JV, og burde etter det du sier vært utstøtt? Hun har jo hatt sex utenfor ekteskap, og til og med med en ikke-troende...
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå