Gjest HP Skrevet 3. juni 2008 #241 Skrevet 3. juni 2008 Sier en som baserer livet sitt på å manipulere seg selv, nettopp på bakgrunn av følelser, eller rettere sagt for å unngå negative følelser. Jeg kan ikke bedømme et annet menneskes tro? Hva er det jeg sitter her og gjør da? Et moralargument... oi. Hva med å ikke tro på noen av delene, om det ikke er snakk om troverdige kilder? Hva slags valg må du ta, og på hva mener du med å kjøre planeten av skaftet? Ooops, jeg overså at du skrev du trodde på JV lærdom. Da er det vel litt optimistisk å tro at jeg skal få en analytisk og innsiktsfullt svar. Ja, hva da? Aner ikke. Hvordan vet du hva han står for? Hehe... Så jeg baserer livet mitt på å manipulere meg selv? Bare den innledningen alene er grunn nok til å totalt overse hele innlegget ditt. Ikke kjenner jeg deg - og du kjenner langt i fra meg. Nei, uansett hvor ufin og fordomsfull du er så kan du ikke bedømme et annet menneskes tro - simpelthen fordi du umulig kan vite hva du snakker om - innlysende nok. Og mennesker som ikke tror vil aldri forstå de som tror... Hva jeg mener med å kjøre planeten av skaftet? Enten så er du en mørk, mørk, mørkeblå politiker eller så har du ikke fulgt med i timen de siste årene. mener du alt er som det skal? Alt er bare fred og fordragelighet? JV tror Gud skal stå for dommedag - vi får se om vi ikke klarer å komme han i forkjøpet Registrerer forøvrig at du i din lett fordomsfulle og sarkastiske vinkling fullstendig overså at innlegget mitt i hovedsak dreide seg om VAT 4956. Det gikk deg vel hus forbi mens hodet ditt kokte isammen JV-konspirasjonsteorier på løpende bånd
Transmogrifier Skrevet 3. juni 2008 #242 Skrevet 3. juni 2008 Hehe... Så jeg baserer livet mitt på å manipulere meg selv? Bare den innledningen alene er grunn nok til å totalt overse hele innlegget ditt. Ja, jeg hadde ikke forventet at du skulle ta noe til deg. Da måtte jeg ha lirket og manipulert deg over lengre tid, samt vært en person du hadde tiltro til/stilt kritiske spm samtidig som jeg viser forståelse, osv. Ikke kjenner jeg deg - og du kjenner langt i fra meg. Tja. Omtrent alt du skriver passer inn i hva jeg hadde forventet. Så tydeligvis kjenner jeg noen sider av deg og andre troende. Nei, uansett hvor ufin og fordomsfull du er så kan du ikke bedømme et annet menneskes tro - simpelthen fordi du umulig kan vite hva du snakker om - innlysende nok. Og mennesker som ikke tror vil aldri forstå de som tror... Nei, og leger som ikke selv er manisk-depressive, kan ikke behandle mani. Jeg forstår deg nok bedre enn du liker å innrømme ovenfor deg selv. Selvbedrager. Hva jeg mener med å kjøre planeten av skaftet? Enten så er du en mørk, mørk, mørkeblå politiker eller så har du ikke fulgt med i timen de siste årene. mener du alt er som det skal? Hvilken overraskelse. Jeg ba om en presisering av hva du snakket om, og du kvitterer med et personangrep. Tråkker jeg deg for mye på tærne? Registrerer forøvrig at du i din lett fordomsfulle og sarkastiske vinkling fullstendig overså at innlegget mitt i hovedsak dreide seg om VAT 4956. Det gikk deg vel hus forbi mens hodet ditt kokte isammen JV-konspirasjonsteorier på løpende bånd Konspirasjonsteorier tar ofte utgangspunkt i bevisst manipulerende handlinger. Jeg sa ikke at du hadde innsikt og var deg bevisst hva som gjør at du velger å tro. Hadde du hatt denne bevisstheten, ville du sannsynligvis valgt en mer personlig filosofi, enn å følge et ferdigoppkok.
Gjest Ex-Jv Skrevet 3. juni 2008 #243 Skrevet 3. juni 2008 La oss begynne med ditt sitat fra Bibelen: "Tro er den sikre forvisning om ting som ikke synes". Flott da kan du vel svare på hvorfor Jehovas vitner roter det så til de grader til at de må ty til tryllekunster og annen hokus pokus for å få "historiske kilder" til å stemme med "virkeligheten". Registrerer forøvrig at du i din lett fordomsfulle og sarkastiske vinkling fullstendig overså at innlegget mitt i hovedsak dreide seg om VAT 4956. Det gikk deg vel hus forbi mens hodet ditt kokte isammen JV-konspirasjonsteorier på løpende bånd Det tror jeg ikke det gjorde - og det gikk ikke meg hus forbi heller. Enten er Vat 4956 en pålitelig kilde som viser veien frem til verdens ende eller så er det det ikke. Jeg kan ikke basere hele mitt liv på et dokument der forfatteren var så sable unøyaktig at 20 år frem eller tilbake ikke spiller noen rolle. Hvis det ikke spiller noen rolle forresten - hvorfor har da Jehovas vitner hengt hele sin "verdens ende" og "Jesu annet komme" på dette? Du må gjerne tro - sterkt og godt - og ha det fint. Det er helt i orden for meg. Men det gjør du ikke for du er ikke - etter egne ord - et Jehovas vitne. Hvis du trodde så hadde du levd som et og da hadde du ikke vært her. Sannheten er vel snarere at du synes det er behagelig at "the great hitman in the skies" snart skal gjøre ende på en verden du ikke forstår og at du håper han har en ekstra plass for lille deg selv om du ikke gidder å leve som et Jehovas vitne. For oss som har gått ut handlet dette om mange forskjellige ting - en av dem blant annet at vi ikke klarer å tro på en gud som skal utslette hele sitt skaperverk - unntatt 5-6 millioner døpte og troende Jehovas vitner. For meg er dette ikke kjærlighet - jeg vil faktisk våge den påstand at den type farskjærlighet du snakker om her er like vanskelig å forstå som den Fritzl utøvde overfor sin stadig økende barneflokk i kjelleren der i Amstetten. Jeg tror ikke på gud av mange forskjellige grunner. Hvis det likevel skulle finnes en gud vil jeg tro at han er større en den guden Jehovas vitner tror på. Jeg ville tro at Herrens veier i så fall er umulige for oss mennesker å forstå - og blir minnet om det Jesus sa: Dagen og timen kjenner ingen. Bare det burde være nok til å snu ryggen til Jehovas vitner for alltid fordi de ikke har gjort noe annet de siste 150 år enn å prøve å regne ut når enden kommer. Jeg ville trodd at gud var så pass stor i sin allmektige visdom at hans uendelighet strakk nok til at han godtok at vi ikke som mennesker kan dømmes til noe som helst evig ut fra det vi gjør i løpet av 80 år som livene våre her på jorden er. Siden min visjon av en gud er som den er spiller det ingen rolle om jeg tror eller ei fordi han er større enn meg og større i kjærlighet også. Han burde være en uendelighet i tilgivelse, overbærenhet og forståelse fordi han tross alt har sett livet fra sitt opphøyde sted i universet og har vært der alltid - i motsetning til oss mennesker som lever i en liten 80-års luke i tidens strøm. Men jeg skal gi deg den: det er fristende med et paradis og kunne drite jevnt i hvordan denne verden går, la være å bekymre seg for sin alderdom eller om man trenger en utdannelse. Jeg har vært der så jeg vet det. Likevel vil jeg ikke bytte tilbake til den verdenen av regler og skyldfølelse som en oppvekst i Jehovas vitner representerte for nå er jeg fri til å gjøre hva jeg vil med mitt liv. Den friheten gir jeg ikke fra meg igjen.
Gjest HP Skrevet 4. juni 2008 #244 Skrevet 4. juni 2008 Kjære Transmogrifier. Du sliter med store doser bitterhet og generaliserer en stor gruppe mennesker basert på ting du selv mener du forstår. Har lest flere av dine innlegg her på KG og du virker rett og slett ikke som et sympatisk menneske. Nå er det min ringe mening men det er alt jeg gidder å tilføye i denne tråden. Som sagt du aner ikke hvem jeg er og jeg kan være nærmere enn du tror... Håper du får en fin og velsignet dag og jeg ønsker det beste for deg og dine
Transmogrifier Skrevet 4. juni 2008 #245 Skrevet 4. juni 2008 Kjære Transmogrifier. Du sliter med store doser bitterhet og generaliserer en stor gruppe mennesker basert på ting du selv mener du forstår. Har lest flere av dine innlegg her på KG og du virker rett og slett ikke som et sympatisk menneske. Hei HP. Det hender nok jeg sliter med doser av bitterhet. Du har nok også rett i at det er mange som ikke syns jeg er spesielt sympatisk. Det er nok ikke bitterhet som ligger bak kommentarene i denne tråden, det er vel heller generell intoleranse og misantropi, hvor jeg oppnår tilfredsstillelse ved å påpeke trekk ved troen din som jeg forakter. Som sagt du aner ikke hvem jeg er og jeg kan være nærmere enn du tror... Bør jeg ringe etter politibeskyttelse, nå? Nå er det min ringe mening men det er alt jeg gidder å tilføye i denne tråden. Bytt ut "gidder" med "kan," så nærmer vi oss kanskje sannheten. Men fortsett gjerne å diskutere meg som person, om du mener det motbeviser påstandene mine om at du tror av bekvemmelighetsgrunner.
Gjest HP Skrevet 4. juni 2008 #246 Skrevet 4. juni 2008 Som sagt, håper du får en fin og velsignet dag og jeg ønsker det beste for deg og dine
Transmogrifier Skrevet 4. juni 2008 #247 Skrevet 4. juni 2008 Som sagt, håper du får en fin og velsignet dag og jeg ønsker det beste for deg og dine Det er en fin innstilling. Håper du også har det bra, og håper du kan være like vennligsinnet innstilt ovenfor frafalne vitner (burde jo gå bra, dersom du ikke er med i JV.)
Gjest HP Skrevet 4. juni 2008 #248 Skrevet 4. juni 2008 Det er en fin innstilling. Håper du også har det bra, og håper du kan være like vennligsinnet innstilt ovenfor frafalne vitner (burde jo gå bra, dersom du ikke er med i JV.) Jeg er gift med et frafalt vitne og jeg tør så avgjort påstå at jeg er vennligsinnet ...ser du - den hadde du ikke regnet med
Gjest Gjest_Jesper_* Skrevet 9. juni 2008 #249 Skrevet 9. juni 2008 Jeg er et aktivt vitne, men har litt betenkeligheter med min tro. En gutt jeg kjenner ble utstøtt for en tid tilbake, for litt siden tok han livet av seg. Det viste seg at han ble misbrukt seksuelt som barn av et annet vitne. Jeg vet ikke hvorfor han ble utstøtt, men han var en god gutt, alltid snill og sympatisk. I brevet han skrev før han døde, fortalte han historien sin, som er alt annet enn bra. Det var ikke hans feil det han gikk gjennom. Så er dette noe vi ikke snakker om her i menigheten, han var jo utstøtt, så hva kan vi vente av en slik en?? Det nærmeste er vel å tenke på Judas, som også tok livet av seg til slutt. Mitt problem er hvorfor vi måtte behandle denne gutten så hardt at han følte at han måtte ta slike valg, til slutt. Er dette egentlig Agape-kjærlighet? Ellers lærer vi ofte på møtene og stevnene våre at vi er lykkelige som mennesker. Desverre stemmer ikke det helt, ihvertfall ikke her i menigheten, eller blandt dem jeg kjenner i andre menigheter. Å feire jul eller fødselsdag er ikke noe jeg savner, på noen måte. Men å gå på alle møtene hver uke, der vi blir fortalt om alt vi må og ikke må gjøre, er veldig slitsomt. Det er så utrolig mye vi ikke må, også må, så lite vi kan velge ut fra oss selv. Jeg leser for tiden gjennom hele Bibelen, er kommet til Josva. Jeg har ikke problemer med antall regler i Moseloven, i dag har vi kanskje flere regler i dag. Mange av reglene i Mosebøkene gjaldt bestemte grupper, som prestene, men hos oss gjelder alle reglene alle sammen. Joda, vi som er Jehovas vitner er ikke på noen måte onde mennesker, det er det vel heller ikke noen som tror. Men, jeg er i tvil om det var særlig godt det vi gjorde mot han gutten... Trøsten er at han får oppstandelse i Paradiset, der han vil få det godt! Tror jeg da, han var jo utstøtt. Når jeg får barn, tror jeg det blir vanskelig å bryte kontakten med mine barn, slik foreldrene hans gjorde. Men, faren er eldste, så han måtte være et godt eksempel for menigheten. Tror han og moren led mye på grunn av dem som skjedde. Overgriperen er det ikke skjedd noe med. Jeg vet hvem han er, han er menighetstjener her hos oss. Siden det bare er det brevet som er bevis, og det er skjedd for lenge siden, (10-15 år) vil det ikke være noen mulighet å felle ham. Snart er han eldste. Mine foreldre ville ikke han skulle passe oss da jeg var barn. Vet ikke helt hvorfor, men kanskje dem vet noe? Hvis jeg en dag skulle forlate Jehovas vitner, ville jeg bli veldig alene. Mine foreldre er veldig aktive, dem er strikse på alle regler hos oss. Alle mine venner er Jehovas vitner. Men, jeg har ikke tenkt å forlate, det er nesten utenkelig! Det var noen ord fra meg, har lest denne tråden av og til, liker godt at noen som også er Jehovas vitner skriver her, så får vi forsvart det vi tror på. Men, vi må bli flinkere, vi argumenterer ikke så bra. Det blir for lett å plukke fra hverandre. Håper noen flinke vil skrive her, jeg er ikke så flink, men håper å bli det.
Gjest Ex-Jv Skrevet 11. juni 2008 #250 Skrevet 11. juni 2008 Jeg er et aktivt vitne, men har litt betenkeligheter med min tro. En gutt jeg kjenner ble utstøtt for en tid tilbake, for litt siden tok han livet av seg. Det viste seg at han ble misbrukt seksuelt som barn av et annet vitne. Jeg vet ikke hvorfor han ble utstøtt, men han var en god gutt, alltid snill og sympatisk. I brevet han skrev før han døde, fortalte han historien sin, som er alt annet enn bra. Det var ikke hans feil det han gikk gjennom. Så er dette noe vi ikke snakker om her i menigheten, han var jo utstøtt, så hva kan vi vente av en slik en?? Det nærmeste er vel å tenke på Judas, som også tok livet av seg til slutt. Mitt problem er hvorfor vi måtte behandle denne gutten så hardt at han følte at han måtte ta slike valg, til slutt. Er dette egentlig Agape-kjærlighet? Ellers lærer vi ofte på møtene og stevnene våre at vi er lykkelige som mennesker. Desverre stemmer ikke det helt, ihvertfall ikke her i menigheten, eller blandt dem jeg kjenner i andre menigheter. Å feire jul eller fødselsdag er ikke noe jeg savner, på noen måte. Men å gå på alle møtene hver uke, der vi blir fortalt om alt vi må og ikke må gjøre, er veldig slitsomt. Det er så utrolig mye vi ikke må, også må, så lite vi kan velge ut fra oss selv. Jeg leser for tiden gjennom hele Bibelen, er kommet til Josva. Jeg har ikke problemer med antall regler i Moseloven, i dag har vi kanskje flere regler i dag. Mange av reglene i Mosebøkene gjaldt bestemte grupper, som prestene, men hos oss gjelder alle reglene alle sammen. Joda, vi som er Jehovas vitner er ikke på noen måte onde mennesker, det er det vel heller ikke noen som tror. Men, jeg er i tvil om det var særlig godt det vi gjorde mot han gutten... Trøsten er at han får oppstandelse i Paradiset, der han vil få det godt! Tror jeg da, han var jo utstøtt. Når jeg får barn, tror jeg det blir vanskelig å bryte kontakten med mine barn, slik foreldrene hans gjorde. Men, faren er eldste, så han måtte være et godt eksempel for menigheten. Tror han og moren led mye på grunn av dem som skjedde. Overgriperen er det ikke skjedd noe med. Jeg vet hvem han er, han er menighetstjener her hos oss. Siden det bare er det brevet som er bevis, og det er skjedd for lenge siden, (10-15 år) vil det ikke være noen mulighet å felle ham. Snart er han eldste. Mine foreldre ville ikke han skulle passe oss da jeg var barn. Vet ikke helt hvorfor, men kanskje dem vet noe? Hvis jeg en dag skulle forlate Jehovas vitner, ville jeg bli veldig alene. Mine foreldre er veldig aktive, dem er strikse på alle regler hos oss. Alle mine venner er Jehovas vitner. Men, jeg har ikke tenkt å forlate, det er nesten utenkelig! Det var noen ord fra meg, har lest denne tråden av og til, liker godt at noen som også er Jehovas vitner skriver her, så får vi forsvart det vi tror på. Men, vi må bli flinkere, vi argumenterer ikke så bra. Det blir for lett å plukke fra hverandre. Håper noen flinke vil skrive her, jeg er ikke så flink, men håper å bli det. Det å ta livet sitt er forferdelig og foreldrene hans har det nok grusomt nå. Det at personen som forgrep seg på han ikke blir straffet er dessverre ikke unntaket men regelen når det gjelder dette. Jehovas vitners organisasjon har lenge kritisert den katolske kirke for å flytte prester som gjorde slikt til et nytt sogn. Hva gjør Jehovas vitner? Ingenting. De lar ofrene lide. Og ja "han var jo bare en utstøtt" så man har verken anledning til å sørge, uttrykke sin sorg eller ta brevet hans alvorlig. Det faktum at foreldrene dine holdt overgriperen vekk fra dere som barn forteller meg at denne gutten ikke er vedkommendes eneste offer. Hva skal til for at han blir stoppet. Ja jeg mistet alle vennene mine da jeg gikk ut. Men hva slags venner er egentlig det som på et øyeblikk kan snu ryggen til noen som har det vondt? De vennene jeg nå har ville ALDRI gjort noe slikt og de dukket opp fra ingensteds da jeg gikk ut - både "verdslige" slektninger, kolleger, treningskamerater og andre. Disse vennskapene er uten redsel for å si noe som kan bli oppfattet som i strid med organisasjonen og dermed frykt for å bli angitt. Sanne vennskap altså. Jeg vil understreke at jeg ikke har noe i mot det enkelte Jehovas vitne - det er organisasjonen og deres lover og forbud og umenneskelighet overfor sine medlemmer som er problemet. Hadde denne organisasjonen fungert som det Guds redskap det påstås at den er ville ikke en overgriper blitt menighetstjener eller eldste. Det sies at Gud ikke driver og tester de troende - men sannelig er det ikke akkurat DET Jehovas vitners organisasjon får det til å se ut som når de enkelte Jehovas vitner ikke skal blande seg eller blir bedt om fortsatt å godta en menighetstjener med blod på hendene. Jo da han får sin dom på den ytterste dag men i følge den samme læren så får heller ikke en person som tar sitt liv oppstandelse. Så da er man jo like langt? Du må seriøst vurdere om ditt liv skal fortsette å bli styrt på denne måten av mennesker som har tatt seg makt og kaller seg Guds redskap. Husk at Bibelen sier at på gjerningene skal man kjenne Jesu etterfølgere, består Jehovas vitners organisasjon denne testen?
skoreim Skrevet 13. juni 2008 #251 Skrevet 13. juni 2008 Mitt problem er hvorfor vi måtte behandle denne gutten så hardt at han følte at han måtte ta slike valg, til slutt. Er dette egentlig Agape-kjærlighet? Rom 14 er et veldig vakkert kapittel. Da tenker jeg på hele kapittlet under ett. Hovedpoenget i kapittelet er at man skal følge sin egen samvittighet, og ingen skal stille en til ansvar for det. Se særlig de to siste versene: Ens tro er en sak mellom en selv og Gud. Handler man på grunnlag av sin egen samvittighet, er det det viktigste (vers 22). Det som er problematisk (vers 23) er å handle på grunnlag av hva andre måtte mene. Da "spiser man med tvil". Hvordan man behandler utstøtte: Hvis det er viktig å gjenkjennes på kjærligheten (om den så er "innbyrdes", som det heter i en viss oversettelse og bare der), hva er den største kjærligheten som finnes? Joh 15:13: "Ingen har større kjærlighet enn den som gir sitt liv for sine venner." Hvem er ens venner? Hvem er ens neste? Jesus svarte på dette spørsmålet med lignelsen om den barmhjertige samaritan. Hvem var det som gikk forbi? Jo, de som ville holde seg rene. Hvem var det som forbarmet seg? Jo, han som risikerte mest ved å gjøre det. En samaritan skulle ikke ha noe å gjøre med en jøde, eller motsatt. Hvilken tanke ligger nærmest den læren som en skal være lojal mot? "Han har gjort noe, jeg vet ikke hva, men jeg må holde meg unna, ellers kan jeg risikere å dø i Harmageddon." Eller: "Jeg er glad i ham uansett." Hvis jeg en dag skulle forlate Jehovas vitner, ville jeg bli veldig alene. Mine foreldre er veldig aktive, dem er strikse på alle regler hos oss. Alle mine venner er Jehovas vitner. Hvis du skulle forlate trossamfunnet, så prøv å ikke miste troen samtidig. Husk at tro ikke er det samme som kunnskap. Et annet sted i denne tråden ble Hebr 11:1 sitert. I Ny Verden-oversettelsen lyder det: "Tro er den sikre forventing om ting en håper på, det tydelige bevis for virkelige ting, enda de ikke ses." I 2005-utgaven fra Bibelselskapet ligger fokus på håpet om at det kan være sant: "Troen er et pant på det vi håper, et bevis for det vi ikke ser." Husk også Matt 18:20. Og les Rom 8 og tenk på hvert vers, hva det betyr og innebærer.
Gjest gjestegjest Skrevet 13. juni 2008 #252 Skrevet 13. juni 2008 (endret) I denne pressemeldingen erklærer Vakttårnselskapet seg fornøyde med forlikene de inngikk i noen slike overgrepssaker, og de erklærer at Jehovas vitner har lov til å gå til myndighetene med slike overgrep. Bakgrunnen for pressemeldingen var denne saken. Selve reportasjen kan ses http://youtube.com/watch?v=QLAC9kS_EqM. Hovedspørsmålet om hvordan pedofili håndteres internt av organisasjonen berøres imidlertid ikke av pressemeldingen. Derimot kom det fram i en rettssak i California forleden at da de eldste i menigheten hadde tatt imot en pedofilitilståelse, gikk de videre med saken oppover i organisasjonen. Da det ble rettssak, nektet de imidlertid å forklare seg fordi de hadde taushetsplikt. De ble likevel pålagt å forklare seg, fordi det å gå videre med slike opplysninger ikke er forenlig med taushetsplikt. De hadde også fortalt ofrenes foreldre om tilståelsen. Her er et av de mange oppslagene i lokalavisa. Politikken synes å være at der hvor det finnes lovpålegg om å gå til politiet med slike tilståelser, så gjør man det, se her for et norsk eksempel. Men man gjør det ikke hvis det ikke foreligger en tilståelse, eller hvis det ikke finnes to vitner til forbrytelsen. Derimot kan man irettesettes for å fare med sladder hvis man forteller andre Jehovas vitner om overgrep uten at det foreligger tilståelse eller vitner til hendelsen. Det er denne politikken som er stridens kjerne. Endret 13. juni 2008 av Helen
Helen Skrevet 13. juni 2008 #253 Skrevet 13. juni 2008 Tråden er ryddet iht. Kvinneguidens regler. Helen - mod.
Gjest gjestegjest Skrevet 14. juni 2008 #254 Skrevet 14. juni 2008 Jeg skrev bl.a.: I denne pressemeldingen erklærer Vakttårnselskapet seg fornøyde med forlikene de inngikk i noen slike overgrepssaker, og de erklærer at Jehovas vitner har lov til å gå til myndighetene med slike overgrep. Nå som Helen har ryddet i tråden, ser innlegget mitt nesten ut som et angrep på Jehovas vitner. Det var ikke ment slik. Derfor vil jeg presisere at innlegget mitt opprinnelig var et svar på en påstand som Helen har fjernet, sikkert fordi påstanden var formulert på en ganske nedverdigende måte. Saksinnholdet i påstanden var at pedofili har gode vilkår hos Jehovas vitner. Jeg reagerte på at en slik påstand ikke ble begrunnet. Jehovas vitner oppfatter pedofile overgrep som like motbydelig som andre oppfatter slikt. Mitt innlegg var et forsøk på å redegjøre for fakta, som motvekt til den unyanserte påstanden.
Gjest Vitne Skrevet 15. juni 2008 #255 Skrevet 15. juni 2008 Ok, gjest, jeg vet desverre at du har rett. Det med pedofili er ikke noe vi snakker høyt om blandt oss, mange av oss kjenner til ett eller to tilfeller, som vi ikke vil at "verdslige" skal vite noe om. Mange av oss tror at pedofili er noe som kun skjer utenfor, ikke innenfor menigheten. Andre av oss har erfart på kroppen at det absolutt ikke bare er utenfor det skjer. Vi reagerer sterkt på alle typer for umoral, men spesielt incest og pedofili, kanskje det er grunnen til at vi snakker så lite om det. Jeg vet ikke. Ellers vil vi jo ikke fare med sladder, som du skriver, spesielt hvis den som angivelig har gjordt noe, ikke er utstøtt eller irettesatt. Har du vært vitne, eller er du vitne? Siden du kjenner så godt til interne saker hos oss, mener jeg? Selv ikke eldste kjenner så godt til sakene som du gir inntrykk av... Eller skriver du fra Betel, Enebakk? :-) Der sitter det noen som vet...men ikke gjør noe.
Gjest Ex-Jv Skrevet 16. juni 2008 #256 Skrevet 16. juni 2008 Jeg reagerte på at en slik påstand ikke ble begrunnet. Jehovas vitner oppfatter pedofile overgrep som like motbydelig som andre oppfatter slikt. Mitt innlegg var et forsøk på å redegjøre for fakta, som motvekt til den unyanserte påstanden. Det er dessverre et faktum at pedofile har gode kår i religiøse samfunn - ikke bare i Jehovas vitner, men også i den katolske kirke, f.eks. Dette skyldes de religiøse samfunnenes innbitte tro på at de skal ordne opp selv innad, uten å blande inn myndigheter. Dessverre har de også ofte valgt å ikke tro på ofrene, kreve vitner til handlingene og bare flytte overgriperen til et nytt sogn. Det har også forekommet at ofrene har blitt utstøtt av menigheten for å fare med løgn. Jeg kjenner flere som ble utsatt for overgrep innenfor Jehovas vitner og dessverre kjenner jeg også flere overgripere. Den verste av dem er fortsatt eldste i menigheten han alltid har vært og der han forlystet seg på diverse ofre. Da boblen sprakk for denne mannen ble de som "spredte rykter" hardt i rettesatt, mens han angret og fikk fortsette som før.
Gjest Purple Haze Skrevet 16. juni 2008 #257 Skrevet 16. juni 2008 Det er dessverre et faktum at pedofile har gode kår i religiøse samfunn - ikke bare i Jehovas vitner, men også i den katolske kirke, f.eks. Dette skyldes de religiøse samfunnenes innbitte tro på at de skal ordne opp selv innad, uten å blande inn myndigheter. Dessverre har de også ofte valgt å ikke tro på ofrene, kreve vitner til handlingene og bare flytte overgriperen til et nytt sogn. Det har også forekommet at ofrene har blitt utstøtt av menigheten for å fare med løgn. Jeg kjenner flere som ble utsatt for overgrep innenfor Jehovas vitner og dessverre kjenner jeg også flere overgripere. Den verste av dem er fortsatt eldste i menigheten han alltid har vært og der han forlystet seg på diverse ofre. Da boblen sprakk for denne mannen ble de som "spredte rykter" hardt i rettesatt, mens han angret og fikk fortsette som før. Er det sånn at enkelte trossamfunn ser seg selv som et eget samfunn, hevet over lover og regler i samfunnet generelt? Mener JV at overgrep begått innad i menigheten ikke skal anmeldes, men ryddes opp i i egne rekker?
Gjest Ex-Jv Skrevet 16. juni 2008 #258 Skrevet 16. juni 2008 Er det sånn at enkelte trossamfunn ser seg selv som et eget samfunn, hevet over lover og regler i samfunnet generelt? Mener JV at overgrep begått innad i menigheten ikke skal anmeldes, men ryddes opp i i egne rekker? De mente det ja tidligere. De har forandret syn de senere år pga stor mediaoppmerksomhet rundt pedofili og incest i USA for noen år tilbake. Det er sterkt å si at de føler seg hevet over samfunnets lover. Det var nok mer "gruppetenkning" og at ingen kunne gjøre noe så slemt, i alle fall ikke innenfor menigheten. Det ga katastrofale resultater og gjorde at de tok mer vare på overgriperen enn ofrene.
Gjest Purple Haze Skrevet 16. juni 2008 #259 Skrevet 16. juni 2008 De mente det ja tidligere. De har forandret syn de senere år pga stor mediaoppmerksomhet rundt pedofili og incest i USA for noen år tilbake. Det er sterkt å si at de føler seg hevet over samfunnets lover. Det var nok mer "gruppetenkning" og at ingen kunne gjøre noe så slemt, i alle fall ikke innenfor menigheten. Det ga katastrofale resultater og gjorde at de tok mer vare på overgriperen enn ofrene. Takk for svar:) Litt på siden her: Jeg vil berømme deg for å ha hatt mot til å bryte ut. Jeg tror ingen som ikke har vært vitne, kan forstå hvor mye det krever av et menneske. Du må være utrolig sterk.
Gjest Ex-Jv Skrevet 16. juni 2008 #260 Skrevet 16. juni 2008 Takk for svar:) Litt på siden her: Jeg vil berømme deg for å ha hatt mot til å bryte ut. Jeg tror ingen som ikke har vært vitne, kan forstå hvor mye det krever av et menneske. Du må være utrolig sterk. Det var tøft når det stod på. Samtidig - når man mister troen fullstendig så har man ikke så mye et valg. Dette handler om mye mer enn å ta en forbudt røyk. For meg handlet det svært mye om å stå opp for det jeg trodde på, og være tro mot meg selv.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå