Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Scorpionen: Det virker på meg som du har funnet styrken inne i deg selv.. Og i bunn og grunn er vel det den eneste styrken man virkelig kan stole på. :)

JV og andre religioner baser livene sine på hva andre sier. For meg så virker det som de legger sine liv helt og holdent i andre sine hender, andre sine svar, andre sine meninger. Uten å søke, uten å finne svarene selv. Og hva hvis boblen sprekker, at det viser seg at det man har trodd hele livet ikke stemmer i det hele tatt.. Hva skal man holde seg fast i da? Hvis man ikke har funnet styrken i seg selv?

Jeg synes det er skremmende, det ene verdifulle livet man har, skal man legge i andres hender uten å tenke selv.

Sånn jeg forstår JV er det ikke lov å tenke selv, og det jeg sier til deg er det eneste rette. Skjønner ikke at folk frivilig setter seg selv i et bur?

Selv kjenner jeg både JV, Mormoner, Smiths venner m.m. og de fleste av de er hyggelige mennesker jeg bryr meg om, men det har ingenting med hvilke religion de tilhører å gjøre..

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Scorpionen: Det virker på meg som du har funnet styrken inne i deg selv.. Og i bunn og grunn er vel det den eneste styrken man virkelig kan stole på. :)

JV og andre religioner baser livene sine på hva andre sier. For meg så virker det som de legger sine liv helt og holdent i andre sine hender, andre sine svar, andre sine meninger. Uten å søke, uten å finne svarene selv. Og hva hvis boblen sprekker, at det viser seg at det man har trodd hele livet ikke stemmer i det hele tatt.. Hva skal man holde seg fast i da? Hvis man ikke har funnet styrken i seg selv?

Når boblen sprekker faller man ned i er stort sort hull. Det er vanskelig å puste, og vanskelig å fatte hva det er man akkurat har oppdaget. For noen er dette hullet større en for andre. Noen er så heldige at de har venner/familie rundt seg som vet å ta seg av dem (altså ikke-JV, siden familien som er JV ofte vil sky dem). Men det er ikke for ingenting at mange som har ramlet ned i dette sorte hullet, ikke har klart å finne styrken i seg selv, eller har hatt den støtten rundt seg som de trenger, og har tatt selvmord.

Det er kjempetragisk. Andre igjen lever mange år i dette sorte hullet uten å klare å "finne seg selv", og lever med konstant dårlig samvittiget og angst for "enn om"...

Jeg synes det er skremmende, det ene verdifulle livet man har, skal man legge i andres hender uten å tenke selv.

Sånn jeg forstår JV er det ikke lov å tenke selv, og det jeg sier til deg er det eneste rette. Skjønner ikke at folk frivilig setter seg selv i et bur?

Ingen setter seg frivillig i bur. Dette skjer ikke over natten. Dette skjer veldig gradvis. Jeg har vokst opp med det, og kjente ikke til noe annet. De som blir JV eller liknende i voksen alder, får ikke servert hele opplegget på et fat. Nei, de får vite "det de kan fordøye", og de lærer å akseptere litt nå og litt senere, og til slutt er de fanget, men vet ser ikke selv.

Anbefaler:

http://www.amazon.com/exec/obidos/ASIN/089...3/freedomofmind

Selv kjenner jeg både JV, Mormoner, Smiths venner m.m. og de fleste av de er hyggelige mennesker jeg bryr meg om, men det har ingenting med hvilke religion de tilhører å gjøre..

Det er dette som er viktig å få fram. Det er ikke menneskene det er noe i veien med. Og akkurat som i samfunnet ellers kan du finne de skjønneste mennesker som er JV, men også de mer arrogante og "mindre hyggelige". Det som er dumt er at de i religiøse, og mange andre spørsmål, ikke har en selvstendig tanke, og har ofte et svart/hvitt-syn på verden rundt seg.

Skrevet

Heisann! Jeg vet at jeg kanskje er litt sent ute med å spørre, og har heller ikke tatt meg tid til å lese hele tråden - men prøver meg alikevel:

Jeg er selv metodist - konverterte fra den lutherske kirken (statskirken) som voksen fordi jeg følte mer tilhørighet overfor deres forståelse av Bibelen og Gud, og mennesket. Vi metodister blir regelmessig oppfordret til å gi blod og å gå med organdonasjonskort på oss, fordi selve livet må jo være den største og beste gjerning en kan utføre! Derfor lurer jeg på hvorfor Jehovas Vitner forkynner dette som galt?

Jeg lurer også på (om noen har lyst til å svare selfølgelig) om dere som er/ har vært medlemmer av Jehovas Vitner har noen refleksjoner om det at trossamfunnet er ekstremt "strengt" (eks. bursdag, 17. mai, utstøting av fam.++) Min egen oppfattelse er at Gud er grei. Om du handler for å gjøre gode ting for andre, kan han vel aldri straffe deg? Eks. bursdagsoppmerksomheter.

Vil tilsutt si at det er noen her i denne tråden som på mange måter er respektløse overfor andre trossamfunn. Vi er alle mennesker.

Skrevet (endret)
Heisann! Jeg vet at jeg kanskje er litt sent ute med å spørre, og har heller ikke tatt meg tid til å lese hele tråden - men prøver meg alikevel:

Jeg er selv metodist - konverterte fra den lutherske kirken (statskirken) som voksen fordi jeg følte mer tilhørighet overfor deres forståelse av Bibelen og Gud, og mennesket. Vi metodister blir regelmessig oppfordret til å gi blod og å gå med organdonasjonskort på oss, fordi selve livet må jo være den største og beste gjerning en kan utføre! Derfor lurer jeg på hvorfor Jehovas Vitner forkynner dette som galt?

Jeg er tildligere Jehovas Vitne.

De gir og vil ikke ha blodoverføring pga av at det står i bibelen at blodet er hellig og skal ikke trikses med. Man skal ikke skal ha noe med blod å gjøre når det har forlatt sin opprinnelige kropp. Dvs, blod som er naturlig i f.eks. biff er ok. Pølse som har fått tilsatt blod (blodproteiner) er ikke ok. Menneskeblod som er tappet er "skittent" og ikke brukelig. En annen grunn til at de ikke vil gjøre dette er fordi at det har vært endel episoder hvor folk faktisk har blitt smittet av f.eks aids ved blodoverføring og dette tar de som en begrunnelse for å fordømme dette for alltid.

Jehovas Vitner er så redd for å trikse med blodet sitt at det vil være et samvittighetsvalg om de vil, på operasjonsbordet, la sitt eget blod gå i det samme røret ut av kroppen og inn igjen. (Det er visst en teknikk legene bruker i visse operasjoner, har ikke sjekket hva)

Jehovas Vitner er nok litt med på når resten av verden sier "dette er jo ikke noe farlig lenger", f.eks det er ikke farlig å spise svinekjøtt og skalldyr i dag selv om det står i gamle testamentet at dette ikke skal spises. Men blod er så langt like strengt som før.

Jeg lurer også på (om noen har lyst til å svare selfølgelig) om dere som er/ har vært medlemmer av Jehovas Vitner har noen refleksjoner om det at trossamfunnet er ekstremt "strengt" (eks. bursdag, 17. mai, utstøting av fam.++) Min egen oppfattelse er at Gud er grei. Om du handler for å gjøre gode ting for andre, kan han vel aldri straffe deg? Eks. bursdagsoppmerksomheter.

Når det gjelder 17 mai-feiringen, dette er enkelt, Jehovas Vitner mener at de er et såpass spesielt folk at de skal skille seg ut fra resten av befolkningen. De er statsborgere men vil ikke være med på noen feiring av landet eller personer som har gjort noe godt fordi det er bare Gud som skal tilbes. De forstår at det er viktig for Norge at 17 mai finnes men det er ikke viktig for dem fordi det er ikke de tingene som skjer her på jorda som er viktig, det er bare tilbedelsen av Gud og håpet om at jorden skal bli et paradis.

Bursdager er en mild form for tilbedelse, man feirer en person som gud ikke har bedt dem om å feire og det blir feil for de. Dessuten finnes det to eksempler av bursdagsfeiringer i bibelen og begge endte opp med drap (lasarus`s hode ble servert på et sølvfat) og da sier J V at det ikke står noe positivt om bursdagsfeiringer i bibelen og de lærer at dette er ikke godkjent i guds øyne.

Utstøting fra familien er det ikke bare J V som driver med, men det er selvfølgelig henta fra bibelen det og.

Vil tilsutt si at det er noen her i denne tråden som på mange måter er respektløse overfor andre trossamfunn. Vi er alle mennesker.

Til slutt vil jeg si at jeg er glad jeg meldte meg ut...

Endret av maren
Gjest Gjest_Simba_*
Skrevet

Jeg er Jehovas vitne. Hvem mener du er respektløs? På hvilken måte?

Det er noen som skriver som har sterke meninger, og noen har sterke følelser. Jeg er ikke stolt av det vi Jehovas vitner har gjort mot dem som ikke vil være med oss lengre. Vi har ikke rett i alt. Men vi vil ikke innrømme det....

Jeg tror du har det bedre som menneske enn det jeg har det i min situasjon....

Skrevet
De gir og vil ikke ha blodoverføring pga av at det står i bibelen at blodet er hellig og skal ikke trikses med.

Tatt i betraktning at sju millioner Jehovas vitner ombestemmer seg på flekken samtidig straks Vakttårnet kommer med ny forståelse av noe, kan jo et spørsmål være: Tar de dette standpunktet mht. blodoverføring pga. det som Bibelen sier, eller gjør de det pga. det som Vakttårnet sier at Bibelen sier?

Skrevet
Tatt i betraktning at sju millioner Jehovas vitner ombestemmer seg på flekken samtidig straks Vakttårnet kommer med ny forståelse av noe, kan jo et spørsmål være: Tar de dette standpunktet mht. blodoverføring pga. det som Bibelen sier, eller gjør de det pga. det som Vakttårnet sier at Bibelen sier?

Har de skiftet mening om blodoverføring? Det må ha skjedd etter at jeg slutta ivertfall.

Men ja, hvis de kommer med nye "forståelser" av bibelen som de så fint kaller det så er de jo flinke til å forklare hvorfor og hva den nye forståelsen er. Men det er som regel ingen som tenker noe videre utover dette, de tar alt som vakttårnet sier for god fisk.

Skrevet
Har de skiftet mening om blodoverføring? Det må ha skjedd etter at jeg slutta ivertfall.

Hm. Tja. På en måte. Det var vel i 2000 eller deromkring.

Helblod er fortsatt ikke lov. Heller ikke de fire hovedbestanddelene av blodet er tillatt å bruke. Men disse hovedbestanddelene igjen, kan deles opp i noe som kalles blodfraksjoner.

Og de er helt i orden å bruke. Det er nevnt tidligere i tråden også. f.eks.:

Innlegg #87 (Ex-jv)

Og enda mer informasjon finnes her:

http://www.jwfacts.com/index_files/blooddoctrine.htm

Skrevet
Hm. Tja. På en måte. Det var vel i 2000 eller deromkring.

Helblod er fortsatt ikke lov. Heller ikke de fire hovedbestanddelene av blodet er tillatt å bruke. Men disse hovedbestanddelene igjen, kan deles opp i noe som kalles blodfraksjoner.

Og de er helt i orden å bruke. Det er nevnt tidligere i tråden også. f.eks.:

Innlegg #87 (Ex-jv)

Og enda mer informasjon finnes her:

http://www.jwfacts.com/index_files/blooddoctrine.htm

Ja, det husker jeg og, måtte sitte og se på en video som var laget i usa. Men jeg vil nå ikke kalle det for blodoverføring...

Disse blodfraktonene er vel noe som trigger kroppen til å produsere kjappere blod som mangler? Hvis jeg husker riktig...

Skrevet
Ja, det husker jeg og, måtte sitte og se på en video som var laget i usa. Men jeg vil nå ikke kalle det for blodoverføring...

Disse blodfraktonene er vel noe som trigger kroppen til å produsere kjappere blod som mangler? Hvis jeg husker riktig...

Ja, nei blodoverføring kan man kanskje ikke kalle det, men det blir helt merkelig likevel.

Du har ikke lov til å spise (hele) puslespillet, men du kan spise alle enkeltbrikkene?

Noe som også blir et paradoks, er at et vitne fortsatt ikke får lov til å gi blod (blodet er hellig, og skal "helles til jorden", ikke i plastposer), selv om deres blod utelukkende skulle deles opp i fraksjoner, så andre vitner kunne dra nytte av det.

Gjest En frafallen
Skrevet

Til alle x'er. Jeg har nylig oppdaget et nytt forum for Xjv på Norsk! Det er veldig lite ennå, men det hadde vært fint å få samlet flere her inne.

Og her er siden

• 2 uker senere...
Gjest Gjest_Simba_*
Skrevet

Hei.

Jeg ser at mange vitner og x-vitner har vært innom her på forumet.

Vi trenger et forum der vi kan både finne støtte, og, like viktig, gi støtte til andre.

Læren vi Jehovas vitner har opplært i, sitter hardt i, du mister ofte ikke den, selv om det kanskje er mange år siden du forlot Jehovas vitner.

Så, du trenger kanskje "rydde opp" i tankesettet ditt.

Nye venner, folk på jobben eller skole, har ofte ikke innsikt i hva år med slik lære gjør med deg.

Virkeligheten er anderledes enn det vi har lært.

Ting vi har trodd, har vært basert på ting som ikke har vært sant.

Så, velkommen til oss, du også!

Også andre som har opplevd ting i andre trossamfunn enn Jehovas viter er velkommen!!

Link: http://xjw-help-norway.phpbb.net/index.php...98ae3628e70ddb8

Simba

Skrevet

Neste treff for x-JV er allerede planlagt. Gå inn på linken i forrige innlegg og finn fram til oss andre du og.

Gjest Dodgy Lady
Skrevet

Hvorfor er Jehovas Vitner imot blodoverføring?

Skrevet (endret)

glemte å logge meg ut, innlegg skrevet av min mann...

Endret av Serene
Skrevet

Grunnen til at JV gjør noen ting men synes andre er synd er fordi de mener at det nye testamentet overprøver det gamle testamentet. Altså, Jesus gav noen nye og mer "moderne" lover.

Også synes de det er viktigere å være lydig mot gud enn å leve et langt liv på jorden, siden de har håpet om å leve igjen på paradis på jorden.

Gjest Gjest_scorpionen_*
Skrevet
Hvorfor er Jehovas Vitner imot blodoverføring?

Man kan si at det i flere passasjer i bibelen er nevnt at man når man har slaktet et dy for å spise det skal helle blodet ut på bakken, fordi et er hellig og skal sees på som urent.

Andre deler av bibelen omtaler seksuell omgang under menstrusjonen som urent og uakseptabelt.

Det man skal merke seg er at det i svært liten del av bibelen er tatt høyde for år 2008, der man har en rennende dusj i de fleste hjem. Og der man har kommet så langt vitenskapelig at man ikke forholder seg til blod av dyr men av mennesker i den hensikt å berge liv.

Jehovas Vitner har mange tynne forklaringer på det med blodet, som sykdommer, men spiser grisekjøtt så det suser. Paradoksalt nok.

En ting jeg har merket meg er at det er to ting i bibelen som medfører at jeg ikke skulle kunne ha mine barn med på fødselsdagsfeiring. Fordi det er nevnt to ganger og at begge gangene ble noen drept.

Hvis man ser på hendelsene som er nevnt så er essensen ikke selve feiringene men de omkringliggende omstedighetene.

Hvis man skal strekke tolkningen til Jehovas Vitner lengre, så er det galt å feire fordi man dreper folk da.

Det med blodet er like dumt som å kreve at man skal bade seg rituelt slik det står i bibelen hver mang man har mensen. Sykt spør du meg.

I bibelen står det: Alt du kan gjøre med din hånd, gjør det etter beste evne...

Slik jeg tenker er at man bør redde liv i den grad det er mulig, og bruke sine evner og sin hånd etter beste evne.

Ikke finne en masse unskyldninger for å ikke gjøre det.

Skrevet

Ei jente i klassen min på videregående var Jehovas Vitne. Hun ble syk og døde etter kort tid. Klassen vår stilte selvfølgelig i begravelsen hennes, men det var intet mindre enn en sjokkartet opplevelse!!

I "vanlige" begravelser er det normalt at presten snakker om den døde og forteller litt om personligheten hans/hennes. Trekker frem gode minner, ja kort sagt minnes den som er død, men i begravelsen til klassevenninnen min ble det pratet om "syndige mennesker" (dvs oss som ikke tilhørte JV), "de som har gått seg vill" og hvor ille det vil gå hvis man ikke finner frelse osv. Mamma'n til hun som døde delte til og med ut bibler ved utgangsdøren da vi skulle gå.

Jeg er sjokkert den dag i dag!

Skrevet

JV har en mye mer direkte stil med forkynnelsen. Sånn er de bare...

Skrevet
Ei jente i klassen min på videregående var Jehovas Vitne. Hun ble syk og døde etter kort tid. Klassen vår stilte selvfølgelig i begravelsen hennes, men det var intet mindre enn en sjokkartet opplevelse!!

I "vanlige" begravelser er det normalt at presten snakker om den døde og forteller litt om personligheten hans/hennes. Trekker frem gode minner, ja kort sagt minnes den som er død, men i begravelsen til klassevenninnen min ble det pratet om "syndige mennesker" (dvs oss som ikke tilhørte JV), "de som har gått seg vill" og hvor ille det vil gå hvis man ikke finner frelse osv. Mamma'n til hun som døde delte til og med ut bibler ved utgangsdøren da vi skulle gå.

Jeg er sjokkert den dag i dag!

Ja, da skulle du vært i begravelsen til et familiemedlem av meg for noen måneder siden. Han var ikke JV, men foreldrene er det, og de brukte hele sermonien til å drive forkynnelse for sitt syn på ditt og datt. De snakket i fem minutter om gutten selv, og siden var det bare dette med paradiset, hvordan komme inn i det, om gud osv. Det var så ille at folk begynte å reise seg midt i sermonien, søsken, venner osv, salen var vel nesten tømt før sermonien var over. Så respektløst av foreldrene, når de visste at han hatet den religionen mer enn noe annet. Bruke guttens død til en anledning til å forkynne sin tro. Jeg er fremdeles forbanna.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...