Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet
Til Gentle:

Den prosessen du går igjennom nå er svært svært vanskelig. Det var noen som rådet deg til å fortelle dine barn at en gang i fremtiden ikke er JV. Det må du ALDRI gjøre hvis du skal fortsette å være passiv. Ditt barn kan komme til - uten å ville det - å forråde deg overfor en eldste eller lignende og dermed er det full heksejakt.

Til Kosemose:

17. mai, bursdager, jul og alt annet er ikke nevnt i Bibelen og dermed er det galt å feire det.

Argumentasjonen er:

Jul: Jesus bad oss feire hans dødsdag, ikke hans fødselsdag. Dessuten er jul ingen kristen høytid siden den har hedensk opprinnelse og en del av de symbolene som brukes i julen er fruktbarhetssymboler. Det er slike ting Jehovas vitner blir lært opp til å se på som frastøtende.

17. mai: Dette er en nasjonaldag (og dermed politikk). Jehovas vitner deltar ikke i politikk og de feirer ikke noen nasjoners dager. Ikke 4. juli i USA heller. De tror på en ny verden og bryr seg det døyt om allverdens frigjøringsdager.

Bursdager: Dette er nok det aller mest søkte. I Bibelen er to bursdager nevnt. Den ene dagen er datteren til Kong Herodes i Nye Testamente. Den andre er i Gamle Testamente uten at jeg direkte husker nå sammenhengen. I alle fall er poenget at i begge disse tilfellene er det slik at bursdagsbarnet kan ønske seg absolutt hva de vil og datteren til Herodes (under ledelse av sin onde mor eller stemor eller whatever) ønsker seg døpren Johannes sitt hode på et fat. I den andre historien er det også en eller annen som blir drept i bursdagspresang. Siden Bibelen bare nevner to slike hendelser og begge med slike groteske utfall så må det være galt å feire bursdag. I tillegg sa altså Jesus at dødsdagen var viktigere enn fødselsdagen og så liker ikke Jehovas vitner personfokuset. For man skal ikke fremheve en person fordi da kommer jo Jesus i skyggen ... eller noe i den dur.

Deltakelse ved valg: JV får ikke lov å delta ved valg. Enten det er EU-valg, kommune-, fylkes-, eller stortingsvalg. Dette er fordi de ikke deltar i politikk da det ikke er noen vits i å lappe på denne verden når det snart skal komme en ny en. Det har vært "snart" siden 1874 eller deromkring da Russel startet det som senere ble Jehovas vitner (de het bibelstudentene først, og var ganske nær adventistene i sitt syn på verdens ende).

Det å ikke engasjere seg eller stemme er jo også et statement da... Jeg fatter ikke hvordan det går an å leve i samfunnet uten å engasjere seg? Så JV gir blanke i hva skattepengene går til? De gir blanke i fordelingen og i hvordan barnehager, skoler og helsevesen styres? Fordi de er så heldig at de likeve snart skal til noe bedre?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

hei du ex-jv

Mye av dette har jeg allerede skrevet of forklart, men fint at du gjentar det. Så kosemose, det står her flere ganger om 17 mai både fra meg og ex-jv. Det har med bibeltolkning og politikk å gjøre :)

Ellers synes jeg du ex-jv tar ting litt over en kam. Det forstår jeg veldig godt, etter alt du har opplevd, men alikevel viser du ikke et spesiellt objektivt syn. Det hadde jeg satt pris på om vi gjorde. Fordi det er ikke bare dritt i JV, ja det blir mye verre når du er ferdig med de stegene og blir døpt, men de er ikke utelukkende onde eller utspekulerte, slik jeg føler at du fremstiller det. Selvom jeg godt forstår ditt sinne etter det du har opplev. Noe slikt fortjener ingen å oppleve.

Skrevet
Det å ikke engasjere seg eller stemme er jo også et statement da... Jeg fatter ikke hvordan det går an å leve i samfunnet uten å engasjere seg? Så JV gir blanke i hva skattepengene går til? De gir blanke i fordelingen og i hvordan barnehager, skoler og helsevesen styres? Fordi de er så heldig at de likeve snart skal til noe bedre?

Ja egentlig. De har et statement selvfølgelig, og det er ¨følge bibelen" hva gjelder de tingene som nevnt over. Men de vil ikke følge politikken. Eller noe som kan forlenge tiden i denne tingenes ordning. Fesk så er de glad for global oppvarming osv, fordi det betyr at harmageddon nærmer seg. Det er rart, men det er deres religion.

Gjest prisoner's dilemma
Skrevet
hei du ex-jv

Mye av dette har jeg allerede skrevet of forklart, men fint at du gjentar det. Så kosemose, det står her flere ganger om 17 mai både fra meg og ex-jv. Det har med bibeltolkning og politikk å gjøre :)

Ellers synes jeg du ex-jv tar ting litt over en kam. Det forstår jeg veldig godt, etter alt du har opplevd, men alikevel viser du ikke et spesiellt objektivt syn. Det hadde jeg satt pris på om vi gjorde. Fordi det er ikke bare dritt i JV, ja det blir mye verre når du er ferdig med de stegene og blir døpt, men de er ikke utelukkende onde eller utspekulerte, slik jeg føler at du fremstiller det. Selvom jeg godt forstår ditt sinne etter det du har opplev. Noe slikt fortjener ingen å oppleve.

Jeg vet ikke om du er klar over det selv engang, men disse personene forteller om egenopplevde hendelser, så det er ingen som sier at dette er en statistisk framstilling av motivene til samtlige jehovas vitner på kloden.

Når det gjelder hvorvidt folk er onde eller snille, så er det et element av egeninteresse i stort sett alle former for snillhet, enten det er et ønske om å bli oppfattet som snill, stille dårlig samvittighet, posisjonere seg slik at andre kan være snille tilbake osv.

Jeg har ikke oppfattet det slik som at noen her sier Jehovas Vitner er onde. Det er sannsynligvis et svært vanskelig punkt for de som er involverte- hvordan kan mammaen og pappaen min ikke ville ha noe mer med meg å gjøre, de er da ikke onde?

Det spiller i og for seg ikke så stor rolle hva motivasjonen til hver enkelt i JV er. Hovedsaken er at systemet fungerer på en måte som skaper ofre. Det er ikke et system som går inn under min definisjon av snilt.

Skrevet

Jannamor: Jeg er ikke bitter. Tvert om. Jeg ser virkeligheten slik den er.

Jeg var Jehovas vitne, i mange mange år. Da jeg ble kastet ut mistet jeg alle disse gode menneskene som var mine venner. Det er i det alt vesentlige systemet som er ondt, ikke menneskene.

Nå skal det jo også sies at i en slik situasjon der man mister alt oppdager man også hvem som er virkelige venner. Jeg blir STADIG kontaktet av folk som kjenner meg fra den tiden og som sier de kan ikke gå ut pga familien men at de ikke likte den behandlingen jeg fikk. Du kan si hva du vil om det - men det de eldste den gangen gjorde var en ren sladderkampanje. Noen av de som har tatt kontakt var blant dem som ble "forhørt" av de eldste fordi de var nære venner. De visste ingen ting om hva jeg hadde sagt, trodd, ment eller noe som helst og bad de eldste om å slutte å spre rykter når ikke jeg var der og kunne forsvare meg. Noen av dem har forlatt Jehovas vitner pga dette.

Personlige opplevelser Jannamor, kan man ikke avfeie. Og man er heller ikke automatisk bitter fordi man forteller sin historie. Som prisoner her forteller er det et faktum at familie og venner blir slukt av et ondt system og blir skilt fra sine nærmeste pga regelsett.

Ja jeg ser på de enkelte Jehovas vitner som helt alminnelige mennesker og i likhet med resten av samfunnet er de ikke spesielt onde. Men etter min mening er de ikke spesielt gode heller. Dessverre lar de noen hvithårede karer i Brooklyn diktere hvem de skal snakke med og hvem de ikke skal snakke med.

Det var forøvrig ikke et lokalt eldsteråd som ledet an svertekampanjen mot meg - det var kretstilsynsmannen - på ordre fra ledelsen i Vakttårnet i Norge. Dette fordi i min utrolig stupide dumhet så hadde jeg forfattet et brev til dem angående ting som ikke stemmer i deres trykksaker. Det var frafall i deres øyne så dermed var det å kvitte seg med problemet - meg - istedenfor å rette opp feilen. Jeg fortalte dem den gangen de satt i min egen stue med disse utrolige stae og hovmodige menighetslederne på "hyrdebesøk" at jeg frem til den dagen ikke hadde lest et eneste frafallent tidsskrift. Men siden de nå slo hånden av meg så til de grader så ble jeg nødt til å søke kunnskap andre steder. Så den kvelden begynte jeg å lese "Samvittighetskrise".

Jeg er aldri slem med Jehovas vitner jeg møter eller roper eller gauler etter dem. Jeg vet at mange av dem - ikke alle (noen er nemlig direkte ondskapsfulle) - er gode og de tror på det de gjør. Det er derfor ingen grunn til å plage dem.

Men jeg vil gjerne avlive myten om at de er spesielt mye bedre enn andre. Og du sier også at de er bibelkloke. Ja visst. Jeg kunne tror jeg gått opp i "Kvitt eller dobbelt" på Bibelen, jeg er fremdeles veldig godt bevandret i den boken. Det er mest quizkunnskap nå ... Det hjelper så fordømt lite. I inkvisisjonstiden ble Bibelen brukt til å opprettholde et skille mellom fattig og rik og til å sørge for at kirken ble rik. Det var ikke mangel på Bibelkunnskap - det var feiltolkning. Jehovas vitner har SIN tolkning av Bibelen som fordømmer homofile, dreper en haug med mennesker som ikke kan ta i mot blod, skiller fra hverandre familier fordi en ikke tror lenger. Jeg vet om MANGE eks-jv som har store psykiske problemer pga dette. Dette er systemet ... Ikke det enkelte Jehovas vitne selvsagt. Men det enkelte Jehovas vitne er med å opprettholde et system ved å fortsette å være medlem.

Jeg er ikke bitter, overhodet. Bitter er en negativ følelse som eter deg fra innsiden og jeg har sett noen eks-jv med dette. Jeg har gått videre - dog uten familie og uten venner - eller rettere "venner" for ekte venner holder da vel ut uansett og i tykt og i tynt?

Skrevet

De kan gjøre det fordi resten av verden engasjerer seg og lever godt på det. Så ja de driter i verden slik den er fordi ganske snart nå skal Harmageddon komme med et paradis der alle slike problemer er løst. De pleier å si at man jo ikke foretar utbedringer på et hus som likevel skal rives.

Skrevet
De kan gjøre det fordi resten av verden engasjerer seg og lever godt på det. Så ja de driter i verden slik den er fordi ganske snart nå skal Harmageddon komme med et paradis der alle slike problemer er løst. De pleier å si at man jo ikke foretar utbedringer på et hus som likevel skal rives.

..Dessuten er verden og de "verdslige" styrt av de onde.. og den ondes aktiviteter deltas ikke i.

Jannamor: Forstår ikke at du enda studerer når du er så opplyst i alle "feil" med JV?Du sier at bibelkunnskapene deres er uslåelig.. ja det er de.. De studerer den 3 ganger i uken og d da er ikke evt studier tatt med i betraktningen. Heller ikke arbeide i tjenesten. ( forkynnelsen blant folk). De har bøker for alt..også bøker for arbeid i tjenesten.. de øver 1 gang i uken på situasjoner som kan oppstå i tjenesten og ikke alle ser dette som noe negativt å å fra dør til dør. DE bruker antagelig mye tid på deg som studie...men dette regnes også som tjeneste. :)

Gentle: Det finnes hjelp å få. Jeg var aktiv i sverige og finland (lot meg aldri døpe - men giftet meg nesten med et JV - å tror jeg er en av få som har vært inne til kommiteen som udøpt vitne. På hjelpkallan.org kan du få kontakt med mennesker som alle har vært jv og bruker all sin tid å hjelpe jv og x-jv tilbake til verden. De hjalp meg:)

Skrevet (endret)

For meg er dette forumet en samtaleterapi

Jeg forstår hva ex-jv snakker om. Og deg, Jannamor.

Jeg har selv mange ganger sittet og dømt folk. Bokstavelig talt.

Noen til utstøtelse, noen til tilgivelse. Jeg angrer fryktelig.

Vi har det ikke slik lengre no.

Etter press fra media forandret vi oppfatning. Nå blir pedofile anmeldt.

Men, gamle offer blir ikke kontaktet. Vi innrømmer ingen feil.

Hvis det er Jehovas ånd som styrer, hvorfor har ikke han sett at denne måten og handle på var feil?? Hvorfor er det media, og ikke Jesus som forandret vår holdning til slike offer?? Jeg tror Jesus ville gjordt det, helt fra starten av, hvis han virkelig brukte jv som sin kanal.

Jeg er subjektiv, men jeg tror iscest er skjeldnere her hos oss enn ellers i befolkningen. Men måten å takle det på har vært svært ond.

Jeg et takknemlig for ex-jv advarsel.

Jeg har tenkt å sende et brev til Betel angående 607. Plutselig forstår jeg konsekvensene av det. Takk. Når jeg hører hva du har opplevd, faller en brikke til på plass.

Jeg trodde virkelig at jeg var alene. Om tankene, vanskelighetene, drømmene.

Trodde jeg hadde en lidelse. Noe feil i hodet.

Legen sier at jeg er frisk. Han mener jeg har sunne reaksjoner. Jeg ble så glad!

Ikke for at problemene i min situasjon blir mindre, men jeg forstår at jeg kan, og har lov til, å tenke selv. Mene selv. Jeg har faktisk lov til å ha dårlig samvittighet for det jeg har gjordt. Det alene er deilig.

Være sint på systemet. Ikke menneskene som også er offer for det.

Jeg finner ingenting hos oss som beviser at vårt system er ledet av en allmektig gud. Men mange beviser for at vi er ledet av smarte mennesker.

Men når man mister troen, er spørsmålet: Hvor skal jeg gå?

Hva skal jeg tro? Finnes Gud?

Jeg tror hjernen min er programmert. Det kjente, trygge, håpet om paradiset....skulle så gjerne opplevd det.

Men jeg vet at det er en drøm. Og ikke noe annet enn en drøm.

Så...hvordan programmere hjernen om? Finner ingen "reset" knapp.

Hei Jannamor. Jeg er ikke medlem her. Værner om min identitet. Får ikke sendt melding. Men vil.

"Man lever ikke forgjeves, om det finnes noen i denne verden som virkelig forstår en" Lin Yutang

Gentle

Endret av Furstina
Gjest pinpointed
Skrevet

Jeg vet ikke hvor relevant det er i denne saken, men når jeg leser denne tråden kom jeg til å tenke på noe. Er det noen andre enn meg som har opplevd hva det vil si å få svar som støtter og forklarer ting en har lurt på selv, og så blir en så blendet av hvor perfekt alt passer inn at en senker den kritiske sansen sin, pga sterk overbevisning? Er visst et vanlig problem bl.a forskere står ovenfor. Kan tenke meg at bibelinteresserte vil kunne få tilsvarende opplevelser av tolkningene til Jehovas Vitner.

Angående incestsaken så er du vel ikke den eneste i verden som har driti deg ut. Hvorfor spørre om tilgivelse, jeg tviler på at det hjelper dama nå.

Skrevet (endret)

Kjære Gentle

Du er ikke den eneste som har hoppet av.. Og det fins mange som er og har vært i din situasjon. 26.januar 08 arrangeres det en treff i Oslo for ex jv og jv som er i tvil- der vil du treffe mange som går den veien du går på nå.

Si til om du vil ha info så sender jeg den på mail.

Ang brev til betel.... Så får du nok ingen svar. Mange har gjort det før - og de innrømmer eller forsvarer ikke kritikk fra "verdslige".. og heller ikke om du hadde vært et jv - det eneste du da ville ha oppnådd er et besøk av de høye herrer i egen forsamling.. med en fra kretsen vil jeg tro:) :kaffe:

Endret av Furstina
Skrevet

Huff, jeg skjønner ikke at det finnes så mange blinde mennesker på denne jord, som ikke tar ansvar for sine egne liv, men støtter og bygger opp sin egen identitet kun basert på hva andre sier og mener.

Jeg blir helt oppgitt jeg..

Klarer dere ikke se, religion er roten til alt vondt.

Jehovas lukker seg inne i store grupper, hvor ting som er galt skal ties i hjel, hjernevasking av små barn, som ikke har muligheten til å ta egne valg og lære samfunnet å kjenne, nekting av blodoverføring ved dødelig sykdommer.

For meg så begår Jehovas overgrep om og om igjen. Hvordan kan noen støtte dette??

Er meg helt ubegripelig..

Skrevet

Ja hvordan kan noen la seg besnære ...

Gruppe 1: Barn av Jehovas vitner. De vokser opp uten noen form for kritiske påvirkninger utenfra - f.eks. var jeg fritatt fra al kristendomsundervisning og dermed kunne jeg ikke se at religioner har en del fellestrekk eller få skikkelige motsvar mot Jehovas vitners tolkede versjon av Bibelen. Mange av dem faller fra når de når tenårene og opplever en verden der sex og røyk er alminnelige størrelser og slett ikke så frastøtende og "farlig" som de er lært opp til å tro. Et mindretall kommer tilbake eller fortsetter i religionen fordi de er indoktrinert nok til å tro på det de har lært gjennom hele barndommen. De har dessuten alle vennene sine innenfor religionen.

Gruppe 2: Mennesker i en livskrise - som søker etter en mening og som finner den i budskapet til Jehovas vitner. Det kan være at en av deres kjære nettopp er død men Jehovas vitner lover en ny verden der denne kjære de har mistet får en oppstandelse og dette skal skje veldig snart nå. Eller det kan være at de er ensomme og blir tatt inn i fellesskapet og varmen i menigheten og opplever der den kjærligheten de alltid har manglet. Osv.

Gruppe 3: Noen fra gruppe 1 og 2 er maktmennesker og blir de reneste jævler med en gang de har "gud" i ryggen. De bruker en hver anledning til å nedgradere andre og demonstrere hvor fantastiske de er. Dette er oftest de med de største svinene på skogen (utroskap, alkoholmisbruk, incest- og seksuelt misbruk) og tidligere ble de veldig beskyttet av organisasjonen.

Amles: Det er ikke lett å ta avstand fra en religion når du ikke kjenner alternativene. Da jeg vokste opp ble vi frarådet å ta utdannelse for verden skulle jo ende ganske snart og det var bortkastet å ta utdannelse. De få som tok utdannelse likevel lærte med en gang de tok eksamen philosopicum at verden er ikke svart/hvitt, at det er noe som heter falsifisering (er det noe Jehovas vitners tidsregning IKKE tåler så er det nettopp det siste) og vups ... så var de ikke Jehovas vitner mer.

Jehovas vitner oppfordrer også ungene sine til å døpe seg i svært ung alder (de har voksen dåp) og dermed er de hektet - gisler - fordi i det øybeblikket de ikke tror lenger så er det farvel til alle venner og familie.

Jeg kan med hånden på hjertet si Amles at når jeg ser tilbake kan jeg ikke forstå at den der jernevaskede tullingen som var meg i barne og ungdomstiden er den samme som sitter her i dag. På mange måter er det heller ikke samme person. Jeg har lært at det går fint å leve i verden uten en religion som krykke til hjelp i alle livets avgjørelser. Men du verden så tøft det var da jeg begynte på denne veien. Tenk deg: alle avgjørelser er tatt - hva du skal stemme (ikke i det hele tatt faktisk), hva du mener om abort, om du skal ta utdannelse, din rolle som kvinne eller mann (synd hvis du ikke passer inn i de gammelmodige rollene, det er jo ikke religionens problem ...), etc. Den dagen man står uten den religiøse krykken så raser det haugevis av avgjørelser i mot deg der du faktisk må begynne å kjenne etter. Jeg ble "født på ny" (i en ikke religiøs betydning) den dagen jeg gikk ut og i tiden etterpå. Og har blitt en helt annen og sammensatt person som tenker selv.

Skrevet

Jeg synes det er bra at du og andre klarer komme dere ut av undertrykkelsen, og jeg forstår at det kan være ekstremt tøft og lettere å la være.

Alt du har trodd i livet er ikke sånn alikevel. Og jeg forstår betydelsen av gjenfødelse, da du i realiteten må begynne på nytt. Lære alt en gang til, finne ut av ting uten andres meninger.

Du er et sterkt menneske som klarer å stå imot massen og det kan være tøft å ta avgjørelser i livet for de fleste.

Sånn jeg ser det er livet en gave, man fødes alene og man dør alene, men selve livet er hva man fyller det med. Viktig å ta vare på det på best mulig måte, for det er faktisk det eneste vi vet, at vi lever. Ingen vet hva som skjer etter vi er døde, mange tror forskjellige ting, men ingen vet. Så hvorfor ikke ta vare på det eneste konkrete, og gjøre det til det beste for en selv og for andre.

Jeg har vokst opp i et ikke relgiøst hjem, hvor kjernen har vært at vi skal være gode mot hverandre og andre, at alle mennesker er både gode og onde, at man selv er ansvarlig for det man gjør, men at alle kan feile, og at det er viktig å støtte hverandre uansett. Jeg kan ofte være uenig med moren min, men jeg vet at hun gjør så godt hun kan og handler i beste tro, selv om mange av hennes mininger ikke er riktig for meg. På samme måte vet jeg at hun alltid vil støtte meg uansett hvilke valg jeg tar, og hvor mye dumt i hennes øyne jeg måtte gjøre. Dette er for meg kjærlighet, og det som gjør meg trygg i livets mange vanskelige avgjørelser.

Religion har ikke noe med kjærlighet å gjøre, det er hat som styrer..

Skrevet

jeg ønsker alle jv folk godt nyttår og god bedring.

hilsen randabergmann26

Skrevet

Hei randabergmann

Akkurat når det gjelder jul og nyttår, har vi som er jv det faktisk veldig bra.

Vi feirer jo ikke disse, men helt egentlig har jo vi også god mat, fri og mange venner på besøk akkurat dem kveldene.

Mange mennesker som jeg kjenner, som ikke er jv, føler seg presset til julefeiring.

Hver eneste jul, er det en del som forteller meg at akkurat i jula skulle dem likt å være jv. Ingen av oss er helt frie, uansett hva vi tilhører. Det er vanskelig å skille seg fra hva flertallet rundt oss mener.

Jeg feiret jul som barn. Men det huskes som et helvete for oss barna.

Krangling, krangling.

Og vi var ikke alene.

Men, jeg tror at dem fleste foreldre skikker seg.

Jeg savner MULIGHETEN for å kunne feire jul, slik den skulle vært.

Hvis jeg hadde muligheten, ville jeg kanskje ikke feire den på annen måte enn jeg gjør i dag. Eneste, kanskje litt mer pynt.

Nyttår er det værre med for meg. Det savner jeg virkelig.

Raketter og fest. Det elsker jeg.

No er det kanskje sånn at jeg har kjøpt litt fyrverkeri likevel.

Som jeg sender opp senere, helt lovlig.

Håper dere som leser får en fin aften. I kveld skal jeg bare sitte å se på.

Gentle

Skrevet
Huff, jeg skjønner ikke at det finnes så mange blinde mennesker på denne jord, som ikke tar ansvar for sine egne liv, men støtter og bygger opp sin egen identitet kun basert på hva andre sier og mener.

Jeg blir helt oppgitt jeg..

Klarer dere ikke se, religion er roten til alt vondt.

Jehovas lukker seg inne i store grupper, hvor ting som er galt skal ties i hjel, hjernevasking av små barn, som ikke har muligheten til å ta egne valg og lære samfunnet å kjenne, nekting av blodoverføring ved dødelig sykdommer.

For meg så begår Jehovas overgrep om og om igjen. Hvordan kan noen støtte dette??

Er meg helt ubegripelig..

Hei.

Jeg kom over denne tråden ved en tilfeldighet. Dette er en av de mest ryddige trådene jeg har sett om temaet Jehovas Vitner. Jeg vokste opp som JV og trekte meg for noen år siden (da var jeg 23, jeg ble døpt pga. gruppepress da jeg var 15). Resultatet er at mine foreldre og resten av JV-familien ikke vil ha kontakt med meg. Foreldrene ser meg bare sånn aller nådigst, resten har jeg ikke sett på mange år. Det er ufattelig trist, men jeg ser at det piner dem mer enn det piner meg, for det er dem begrensningene ligger på, ikke meg.

Til amles (sitert over) vil jeg si følgende: Det handler ikke umiddelbart om å være blind og ikke ta ansvar. Det handler ikke nødvendigvis om «hjernevask» heller, men om tankekontroll. Det handler om mekanismer som, hvis vi ikke kjenner dem og er oppmerksom på dem, kan fange oss inn i noe som vi finner det svært vanskelig å komme oss ut av. Jeg ser det er flere som er imponert over JVs bibelkunskap m.m. og en annen gjest her skrev at de kanskje ikke var forkynnelsen som trakk medlemmer, men det sosiale.

Det kalles «love-bombing» (http://no.wikipedia.org/wiki/Love_bombing), og er med på å fange deg.

Jeg har nettopp lest boken «Combatting Cult Mind Control» av Steven Hassan (http://www.freedomofmind.com/). Det var virkelig en åpenbaring for meg. Jeg har lyst til å sitere noen eksempler fra boken. Hassan nevner fire typer «Mind Control» eller tankekontroll:

1. Behaviour Control:

This need for behaviour control is the reason most cults prescribe a very rigid schedule for their members. […] In destructive cults there is always something to do.

Som JV skal har du møter tre kvelder i uken, du skal også helst forberede deg til disse møtene, du skal lese alle de nye bladene og bøkene som kommer, du skal ha «familiestuide» (ut fra en Vakttårn-publikasjon) og «personlig studium» (også utfra en Vakttårn-publikasjon, og minst mulig annet), og du skal bruke så mye tid som mulig i «felttjenesten».

Hvis ikke dette kan kalles en «rigid schedule», så vet ikke jeg :)

2. Thought Control:

In totalistic cults the ideology is internalized as "the truth" , the only "map" of reality. The doctrine not only serves to filter incoming information but also regulates how the information can be thought about. Usually, the doctrine is absolutist, dividing everything into "black and white", "us versus them". All that is good is embodied in the leader and the group. All that is bad is on the outside. The more totalistic groups claim that their doctrine is scientifically proven. The doctrine claims to answer all questions to all problems and situations. A member need not think for himself because the doctrine does the thinking for him.

JV sier de har «Sannheten» med stor S. Alt utenfor er Satans verden. Hvis du forlater «Sannheten» er du så godt som død. Når du er innenfor, så tror du at du vil ende opp som narkoman hore hvis du blir utstøtt. Jeg hadde i alle fall slike preferanser da jeg var «innenfor». Tenk deg den psykiske påkjenningen hvis du blir utstøtt mot din vilje?

3. Emotional Control:

Jeg har ingen sitater her, men Hassan nevner bl.a. hvordan «Lykke» er definert. Du er ikke lykkelig uten at du gjør spesielle ting. Jeg husker min mor var oppstatt på å spørre meg om jeg virkelig var lykkelig nå, og da jeg svarte at jeg aldri har hatt det bedre, så vet jeg at hun ikke forstod at det kunne gå an.

4. Information Control

Denne er viktig. Mange sekter får ikke engang lese aviser eller se TV. Det får JV «lov til» (litt underlig at jeg må skrive «lov til», ikke sant?), men de har ofte en egen selvsensur og unngår nyhetssaker som er «farlige», f.eks. hvor eks-vitner er innblandet, og annen negativ omtale. Men Hassan nevner også andre ting som kjennetegner en destruktiv sekt:

Information control also extends across all relationships. People are not allowed to talk to each other about anything critical of the leader, doctrine, or organisation. Members must spy on each other and report improper activities or comments to leaders. (…) People are told to avoid ex-members or critics.

Og den som fikk haken min til å «sleppe» litt ekstra var denne:

Information is usually compartmentalized to keep members from knowing the big picture. In larger groups, people are told only as much as they "need to know" in order to perform their jobs. A member in one city will therefore not necessarily know about an important legal decision, media exposé, or internal dispute that is creating turmoil in the group somewhere else. Cult members naturally feel they know more about what's going on in their group than outsiders do, but in counselling ex-members I find that they often know the least.

(Min utheving). Jeg kan med 100 % sikkerhet si at jeg har aldri visst så mye om JV rundt om i verden som nå når jeg ikke lenger er et JV. Som JV skal du bl.a. oppholde deg minst mulig på Internett, for her finner du all den «farlige» informasjonen som slår beina under de fleste av doktrinene. Lederne mister også kontrollen over hva slags informasjon du har tilgang til. Nå hadde vi ikke Internett da jeg vokste opp, så dere kan tenke dere hvor lite jeg visste om verden rundt.

Jeg «oppdaget» Steven Hassan først via Google-video. Denne videoen er litt lang, men den er verdt hvert minutt av din tid: http://video.google.com/videoplay?docid=-5...h&plindex=1

Kort lenke i tilfelle den over blir for lang: http://i1.no/055r/

Det som først fikk meg til å virkelig stille spørsmål ved ting, var alle sitatfeilene og faktafeilene som var i boken «Livet – Et resultat av utvikling eller skapelse». Det andre var Malawi/Mexico-affæren (virkelig rystende). Og til slutt, da jeg leste R. Franz' bok «Crisis of Conscience» (Samvittighetskrise). Og så har jeg lært masse via forumet http://www.jehovahs-witness.com/

Og når det gjelder bibelkunnskapen til JV. Ja, de er på en måte bibelkyndig, men det er mer pugget enn lært. Du skal ikke ha så mye bibelkunskap for å «sette fast» et vitne. Ofte holder det å lese versene før og etter, og finne ut at dette verset egentlig ikke handler om det som vitner sier at det handler om. Min mann har «satt fast» flere vitner på den måten. Ikke at det er et mål i seg selv, men det sier litt om at vitnene har lært/pugget at et spørsmål skal forklares på den og den måten med det og det bibelverset. Et vitne vil sjelden rette et kritisk øye til dette, men adopterer fremgangsmåten uten å blunke. For de har lært at å stille kritiske spørsmål er noe man ikke kan gjøre.

Dette ble et veldig langt innlegg, men jeg håper å ha fått frem noen poenger som ikke allerede har vært oppe :)

Det aller viktigste jeg kan si er: Still spørsmål, ikke godta noe som sant bare fordi den som viser deg det virker overbevisende!

kifoy

Gjest Gentle
Skrevet

Takk for bra innlegg.

Jeg fulgte tråden og så videoen. Svært klargjørende.

Noen av oss lesere, kanskje ikke så mange, er jv.

Det er enkelte ting her i livet man må oppleve for å kunne forstå.

Det er langt mellom det å selv ta en avgjørelse på å forlate jv, og det å bli sparket ut.

Det å forlate selv, er vanskeligere enn noen kan ane.

Men man kan bruke tiden fornuftig, og sakte men sikkert deprogrammere seg selv.

Bygge opp et nytt nettverk, så man har en plass og lande.

Noen plasser på nettet, som er skrevet av jv som er utstøtt, bærer preg av bitterhet og sinne.

Jeg forstår hvorfor. Men det er ikke til hjelp for oss som fortsatt er her.

Likevektige innlegg, der man ser på rene fakta, er bedre for oss.

Dermed kan du være til hjelp.

Har du mer fakta, er jeg takknemlig.

Jeg kan ikke lengre anbefale noen å bli jv. Det finnes bedre alternativer.

Vi har ikke sannheten. Men det er det vanskelig for oss å se.

Da jeg leste dem første sidene på nettet, trodde jeg ikke mine egne øyne.

Har brukt to dager på biblioteket og studert faglitteratur omkring emnet 607.

Fortsatt har jeg problemer med å fatte det jeg har lært.

Så mye arbeid for en liten ting. Som igjen river ned så mange tankebygninger.

Når jeg en dag blir spurt, har jeg ikke infoen fra frafalne.

Det er godt for meg selv.

Kanskje jeg en dag får bruk for det når andre trenger det.

Skrevet

Jeg fant det like greit å opprette en bruker. Da kan den som vil ta kontakt hvis de ønsker det -- og det er det bare å gjøre.

Takk for positiv tilbakemelding, Gentle.

Nei, det er ikke enkelt å bygge opp et nytt liv. Særlig når man er oppvokst med noe slikt, så er det ikke mye å «gå tilbake til», liksom. Man må lære på nytt hva det vil si å leve, lære de sosiale kodene og lære å være kritisk til det man hører og leser, ikke minst. Men jeg merker for min egen del at det var viktig for meg at det var min avgjørelse.

Noen plasser på nettet, som er skrevet av jv som er utstøtt, bærer preg av bitterhet og sinne.

Jeg forstår hvorfor. Men det er ikke til hjelp for oss som fortsatt er her.

Likevektige innlegg, der man ser på rene fakta, er bedre for oss.

Ja, det er forståelig at det blir slik. Mange av de historiene jeg har lest om hva enkelte har vært igjennom, er lagt utenfor det jeg noen gang kunne forestilt meg. Jeg har felt mange tårer når jeg har lest enkelte livshistorier. Derfor er det også viktig for eks-vitner å ha et sted å ventilere og lufte ut det sinnet de bærer på. Om det er familie, gode venner, samtalegrupper eller nettforum, så trengs det.

Likevel opplever jeg forumet jehovahs-witness.com, som jeg henviste til, også som et positivt sted, et sted hvor man «møter» andre som har vært igjennom nøyaktig det samme. Her finnes også mange som fortsatt er innenfor og holder maska fordi de ikke vil miste familien.

Boken til Steven Hassan anbefaler jeg uansett til absolutt alle, uavhengig av religion eller politisk farge. For dette med mekanismene bak tankekontroll er ikke bare knyttet til enkelte sære og totalitære sekter, men fanger mye mer. Og hvis man ikke er oppmerksom på triksene, så kan man faktisk plutselig ende opp som et offer selv.

Dermed kan du være til hjelp.

Har du mer fakta, er jeg takknemlig.

Jeg har en god del fakta på lager, og jeg kan sikkert finne ut mye mer også gjennom kontakter jeg har.

Det er forsåvidt bare å spørre. Om jeg kommer på noe spesielt, så kan jeg komme med det.

På JW-forumet har vi jo en del «spioner» innenfor, så jeg har jo fått vite mange ting, doktrineendriger osv. lenge før f.eks. foreldrene mine, som får det via de ordinære kanalene. Det er litt kult ;)

Da jeg leste dem første sidene på nettet, trodde jeg ikke mine egne øyne.

Har brukt to dager på biblioteket og studert faglitteratur omkring emnet 607.

Fortsatt har jeg problemer med å fatte det jeg har lært.

Så mye arbeid for en liten ting. Som igjen river ned så mange tankebygninger.

Når jeg en dag blir spurt, har jeg ikke infoen fra frafalne.

Det er godt for meg selv.

Kanskje jeg en dag får bruk for det når andre trenger det.

Jeg kjenner følelsen. For meg var det nesten en enda større åpenbaring at Bibelstudentene, om de het den gang, helt fram til 1930-tallet faktisk trodde at «de siste dager» ikke begynte i 1914, men i 1799! (Interessant lesing: http://blogs.salon.com/0001561/stories/200...eticYears.html)

607/587-spørsmålet interesserer meg også, særlig fordi hele 1914-doktrinen bygger på året 607, og om det skulle bli allment kjent at det helt uomtvistelig var i 587 Jerusalem ble ødelagt, så slår du beina under hele læren JV bygger sin tro på. En bombe med andre ord. Men det meste av infoen jeg har funnet her er litt rotete.

Fenomenet «generasjon» er jo også et interessant tema i samme gate. Visste du at de nok en gang har endret forståelse på hva en «generasjon» er? Så nå kan Harmageddon uten problemer utsettes enda litt til, selv om det fortsatt er «like rundt hjørnet».

Hvis du (eller andre) er interessert, så skal jeg forsøke å finne fram mer info om dette. Jeg har ikke alt i hodet, men tror det kommer til å stå i en studieartikkel i Vakttårnet 15. februar 2008 (altså den interne utgaven, ikke den offentlige, jeg har PDF av bladet på engelsk hvis noen er interessert).

kifoy

Skrevet

Bibelen ja...... vel, det er vel ikke akkurat den mest fakta-skrevne boka som er.... bibelen er som en vandrehistorie, bibelen gikk først på folkemunne, så var det noen som skrev ned litt, så skrev en annen ned sin tolkning, så en til som skrev sin tolkning osv osv. Og det finnes vel ingen bok som snakker mot seg selv så mye som bibelen gjør, først står det en ting, og i neste kapittel taler det imot det som ble skrevet i forige kapittel.

Det jeg synes er helt utrolig, er at mange lever idag etter bibelen som de sier. Men de lever kun etter UTVALGTE deler i bibelen, de delene som de selv mener er riktig, resten lukes bort.

Som homofilidebatten. Det står vel noe om i bibelen at gud elsker alle, og alle er like om at man ikke skal dømme. Men allikevel blir de homofilie behandlet som om de var dritten under skoen og utstøtt.

Men jeg skjønner ikke (det er akkurat som koranen) at det går ann og tolke samme boka SÅ anderledes fra person til person, fra menighet til eventuelle sekter.

Du har de som dreper i allas navn for det står i koranen. Men så har du disse, som leser samme boka, som sier at det står det ingenting om.

Det samme er det med bibelen, man trekker ut det man ØNSKER og leve etter, så gjør man seg blind for resten, og forkynner heller det man har luka ut til men blir blå i trynet. Men skal man si at man lever etter bibelen, skal man leve etter HELE bibelen.

Men da trur jeg man får ett problem med tanke på alle motsigelsene som står der.

Det var en Jehovas vitne, som sa til meg, at når dommedag kommer er det bare rundt 2-300 000 mennesker som vil overleve, og det er de som lever i guds navn osv. Men med tanke på at det finne MER enn 300 000 jehovas v. så betyr det jo at en del av dem vil gå under i dommedag også da?! <når jeg sa det ti l hun ble hun spak og visste egentlig ikke hva hun skulle si. Så tror nok den påstanden er lite gjennomtenkt.

Og når man snakker om Adam og Eva og slangen i paradis. Slangen er jo symbolet for fristerinnen som forstyrret paradis, men hvis adam og eva var de første menneskene, hvor kom den 3 personen fra da? Da jeg tok dette opp med en prest, sa han at det blir EGENTLIG forkynnet feil i kirkene, at adam og eva ikke var de første mennesken på jord, men de først KRISTNE mennesker på jord.

Nei ikke f... om jeg skal leve etter en bok som ble skrevet for ørtende år siden, av mennsker som trudde jorda fortsatt var flat.

Jeg vet forskjell på riktig og galt, jeg er ett godt menneske, og jeg lever etter fri vilje. Jeg lever etter Buddhistiske leveregler som holder i massevis.

MAn skal ike drepe, ikke lyve, ikke stjele, ikke misbruke rusmidler og man skal ikke misbruke andre mennesker. Er man våken nok i hodet, og har innsikt her i livet, tenger man ikke og ty til en bok hver gang man ikke ønsker og ta ett valg selv.

Og er det virkelig en gud som elsker alle, så ser jeg ingen problemer den dagen jeg går bort.

Gjest Gjest_Anonym_*
Skrevet

Ønsker egentlig ikke å delta i denne debatten, men ville bare ta Jehovas vitner litt i forsvar.

Jeg er nabo til et eldre ektepar som tilhører Jehovas vitner. De er veldig snille mot en enda eldre enke like her i nærheten. De handler for henne, vanner blomster, henter post mm. Hun er ikke i slekt med dem. Jeg vet at hun setter veldig stor pris på dette og forteller om det i nabolaget. Har ellers hørt mye positivt om Jv. Så kan troen deres være så fæl da? Jesus sa ett eller annet om at man skulle kjenne treet på fruktene eller noe sånt.

Jeg vet at tidligere Jv. forteller løgner og forvridde sannheter om deres tro for å sverte meste mulig. For meg virker det som om noen som deltar på dette forumet tilhører denne gruppen og at de skjuler sin egentlige identitet. Later som at de er noe annet enn det de er i virkeligheten.

Man skal ikke ta alt som fortelles for god fisk. Tenk bare på fremgangsmåten til media. De er som regel ikke interessert i å fortelle sannheten, men å fremstille nyhetene på en måte som selger.

Kanskje man skal la Jv. få anledning til å fortelle selv hva de står for neste gang de kommer på døren istedenfor å høre på alt det fjaset som sies her.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...