Gjest Shayla Skrevet 31. oktober 2007 #1 Skrevet 31. oktober 2007 Vi må pusse opp hele badet. Jeg har forstått det slik at man må ha håndverkere til å legge gulvet, men at man kan ta veggene selv? Stemmer dette??
Gjest Gjest Skrevet 31. oktober 2007 #2 Skrevet 31. oktober 2007 Strengt tatt har du vel lov til å gjøre alt selv utenom el og rør. Noe av rørarbeidet kan du forsåvidt også gjøre selv. Men forsikringsselskapet gir deg lavere premie og lavere egenandel hvis du kan dokumentere at ting er fagmessig utført. For eksempel vil de ha sertifikat for at membranen er lagt korrekt og slikt.
Gjest Gjest Skrevet 1. november 2007 #3 Skrevet 1. november 2007 En annen ulempe med å pusse opp badet selv er hvis du skal selge boligen en gang i tiden. Folk stoler mer på at alt er i orden hvis det er gjort av fagfolk enn hvis det er gjort av "hobbyoppussere".
Gjest Fëawen Skrevet 1. november 2007 #4 Skrevet 1. november 2007 (endret) Det er ofte forsikringsselskapet det går på. Synd å bruke masse penger på et bad om forsikkringen ikke dekker eventuelle skader. Mener du kan gjør gulv (støp, flis) og vegg selv. Det er jo noe som heter en våtromsnorm, som man bør følge da. Men skal dere ha varmekabler, må en elektriker koble dette til. Og egentlig en rørlegger mtp vannrørene/avløp.. Men som sagt, forsikkringsselskapet avgjør fort det.. Endret 1. november 2007 av Fëawen
Gjest Shayla Skrevet 1. november 2007 #5 Skrevet 1. november 2007 Jeg får jo en elektriker/rørlegger til å gjøre de tingene de må gjøre Og selvfølgelig må jeg følge våtromsnormene. Om badet mitt skulle få vannskader mens jeg bor der så kan jeg skjønne at jeg får litt mindre dekket og jeg har gjort det selv. Men det kan jeg leve med. Sparer en del tusen på å gjøre det selv. Om jeg skal selge boligen min, som jeg da sikkert skal etter hvert. Så opplyser jeg selvfølgelig om at badet er lagt selv men etter reglene.
Gjest Gjest Skrevet 1. november 2007 #6 Skrevet 1. november 2007 Jeg får jo en elektriker/rørlegger til å gjøre de tingene de må gjøre Og selvfølgelig må jeg følge våtromsnormene. Om badet mitt skulle få vannskader mens jeg bor der så kan jeg skjønne at jeg får litt mindre dekket og jeg har gjort det selv. Men det kan jeg leve med. Sparer en del tusen på å gjøre det selv. Om jeg skal selge boligen min, som jeg da sikkert skal etter hvert. Så opplyser jeg selvfølgelig om at badet er lagt selv men etter reglene. Selvsagt, det må du jo om de spør, men det vil gjerne redusere boligens verdi i folks øyne. Da jeg var på boligleting nå i vår virket det som om de aller fleste som var på visninger delte mitt synspunkt om at det trakk en god del ned om ikke badet var gjort av fagfolk. Selv om folk -sier- de har fulgt reglene så har ikke folk flest like god greie på det som fagfolk, og en kan derfor regne med at arbeidet ikke er like godt utført.
Gjest Shayla Skrevet 1. november 2007 #7 Skrevet 1. november 2007 Jeg var selv på bolig jakt i august, vart da vi kjøpte denne boligen. Og det som var viktig for oss var at badet ikke hadde skader.. Nå trodde vi jo at dette badet ikke hadde det da men.. Det er mulig det trekker litt ned at badet ikke gjort av fagfolk, men det skal jo være like tett. Og om det skulle vise seg at det ikke var det.. så har man jo eierskifteforsikringen som kjøper kan henvende seg til. Om selger har vært så smart å tegne eierskifte forsikring.
Arielle Skrevet 1. november 2007 #8 Skrevet 1. november 2007 Vi pussa opp badet vårt selv. Faren min er elektriker og han gjorde det elektriske, og så leide vi inn rørlegger til rørarbeid. resten gjorde vi selv. Når vi skal selge plalegger vi å ta en sånn våtromstest på forhånd som bekrefter/avkrefter at badet er ok. Og ha eierskifteforsikring.
Gjest -eline- Skrevet 1. november 2007 #9 Skrevet 1. november 2007 Om jeg skal selge boligen min, som jeg da sikkert skal etter hvert. Så opplyser jeg selvfølgelig om at badet er lagt selv men etter reglene. Er svært lurt å ta bilder under prosessen som bevis på at alt er gjort etter normen. Det kan man også bruke mot forsikringsselskapet dersom noe går galt.
Gjest -eline- Skrevet 1. november 2007 #10 Skrevet 1. november 2007 Vi pussa opp badet vårt selv. Faren min er elektriker og han gjorde det elektriske, og så leide vi inn rørlegger til rørarbeid. resten gjorde vi selv. Når vi skal selge plalegger vi å ta en sånn våtromstest på forhånd som bekrefter/avkrefter at badet er ok. Og ha eierskifteforsikring. Våtromstest sier vel strengt tatt ikke noe annet enn at badet på dette tidspunktet er tett, fuktskader kan utvikles over tid hvis arbeidet ikke er skikkelig gjort (ikke at jeg ikke tror dere har gjort det bra).
ToveM Skrevet 1. november 2007 #11 Skrevet 1. november 2007 Da vi pusset opp badet, brukte vi fagfolk til å legge gulv, bror min fikset spotter i taket (han er elektriker) og søskenbarn til mannen monterte nytt dusjkabinett (han er rørlegger) SÅ egentlig tok vi bare vegger og maling selv..
Gjest Gjest Skrevet 1. november 2007 #12 Skrevet 1. november 2007 Det er ofte forsikringsselskapet det går på. Synd å bruke masse penger på et bad om forsikkringen ikke dekker eventuelle skader. Mener du kan gjør gulv (støp, flis) og vegg selv. Det er jo noe som heter en våtromsnorm, som man bør følge da. Men skal dere ha varmekabler, må en elektriker koble dette til. Og egentlig en rørlegger mtp vannrørene/avløp.. Men som sagt, forsikkringsselskapet avgjør fort det.. Hva mener du med det jeg har uthevet? Forsikringsselskapene bryr seg filla om hvem som har gjort jobben. Det de bryr seg om er at den gjøres riktig. Når det gjelder våtromsnormen, så kan ikke den følges hvis det ikke er fagfolk som gjør hele jobben. Dette fordi et av kriteriene i våtromsnormen er at jobben utføres av fagfolk. Pussig hvor greit det er hvis folk ikke uttaler seg om ting de ikke vet.
Gjest Fëawen Skrevet 5. november 2007 #13 Skrevet 5. november 2007 Litt info jeg fant: Selv om myndighetene ikke har lagt frem krav om vanntetting av våtrom, er forsikringsselskapene klare på hva slags skader de vil erstatte. Hvis det er utført ukorrekt arbeid eller uholdbare produkter, vil du få store problemer med å få dekket en potensiell vannskade. Om du vil være på den sikre siden, bør du benytte deg av autoriserte fagfolk til den grunnleggende oppussingen av våtrommet, for eksempel må alt av rørleggerarbeid og elektriske installasjoner utføres av profesjonelle. Slike ting som flislegging kan du imidlertid fint gjøre selv, men husk å bruke membran og fuktsperre under flisene. Fliser er nemlig ikke tette, og spruter du vann på dem går fukten rett gjennom og inn materialet bak flisene, hvis dette ikke er beskyttet.
Frey Skrevet 5. november 2007 #14 Skrevet 5. november 2007 Vi pusset opp badet i den forrige leiligheten selv med unntak av el og rør. Når vi solgte den et års tid etter oppussingen hadde vi foretatt en våtromstest samt opplyst om at flisarbeid osv var foretatt av oss. Ved spørsmål om dette på visningen forklarte vi hva som var gjort og hvordan det ble gjort. Leiligheten oppnådde rekordpris i borettslaget, over 100 k mer enn en identisk leilighet hadde blitt solgt for mindre enn en måned før - så at det trekker så veldig mye ned med selvgjort så lenge det er bra gjort tror jeg ikke så mye på.
Kristin Skrevet 6. november 2009 #15 Skrevet 6. november 2009 Tråden er ryddet iht KGs regler. Kristin, mod
Gjest Gjest Skrevet 6. november 2009 #16 Skrevet 6. november 2009 Jeg får jo en elektriker/rørlegger til å gjøre de tingene de må gjøre Og selvfølgelig må jeg følge våtromsnormene. Om badet mitt skulle få vannskader mens jeg bor der så kan jeg skjønne at jeg får litt mindre dekket og jeg har gjort det selv. Men det kan jeg leve med. Sparer en del tusen på å gjøre det selv. Om jeg skal selge boligen min, som jeg da sikkert skal etter hvert. Så opplyser jeg selvfølgelig om at badet er lagt selv men etter reglene. Det kan fort havne på noen hundre tusen når det er snakk om vannskader. Ta i allefall og skaff deg deg våtromsnormen hos Byggforsk og dokumenter alt du gjør med bilder du legger i en perm. Husk å ta gode bilder av avslutninger mot sluk og alle skjøter.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå