Gjest Tex Skrevet 9. april 2003 #1 Skrevet 9. april 2003 Nysgjerrige meg lurer på ... om dere har bestemt dere for hva slags bryllupskake dere skal ha? Hvor mange etasjer skal du ha, hvilke farger, hva slags fyll og hvor mye har du tenkt å spandere på den? Hva vil du pynte den med?
Gjest Martemor Skrevet 9. april 2003 #2 Skrevet 9. april 2003 Vi skal ha en såkalt " Donald DUck-kake"; etasjene "ligger oppå hvernadre" og er pyntet med fargene som skal være i brudebuketten min. Skal ikke ha dette "tradisjonelle " plast/porselensbrudeparet oppå, da det blir helt feil for vår del, vi skal ganske enkelt ha to marsipanhjerter på toppen med navnene våre inni. Har ofte vært i bryllup hvor kaken ser helt fantastisk ut, men smaker så og si ingenting. Ofte er det valnøttkrem og noe tamt multesyltetøy eller noe inni - derfor har vi bestemt at vi ikke vil ha det. Kommer til å ha vaniljekrem eller aromakrem inni sammen med enten jordbærsyltetøy eller appelsinsyltetøy - varm,god smak som passer både til vin/konjakk/likør eller ganske enkelt kaffe. Vi skal ha ca. 80 gjester, og må derfor ha litt størrelse på kaken, det blir derfor 4 etasjer på vår kake. Prisen blir vel et sted mellom 2500 og 4000 kroner. Kaken skal være ordentlig, er møkklei av alle halvdårlige hjemmebakte kaker som ofte blir servert i bryllup, for å spare en tusing eller to; men ærlig talt -vi gifter oss en gang og da er vi villig til å spandere de ekstra lappene for å få litt kvalitet på det vi skal spise. Lykke til & Bon Apetitt!
Gjest Prinsessen Skrevet 9. april 2003 #3 Skrevet 9. april 2003 Har ikke bestemt meg ennå... Elvis hadde syv etasjer... Det hadde Mette og Haakon også...
monja Skrevet 9. april 2003 #4 Skrevet 9. april 2003 Skal bake kake i 3 etasjer sammen med svigermor....Det blir spennende, men vi får den akkurat sånn som vi vil ha den. Synes bakeri-bakte kaker smaker papp og plast, så det hadde aldri kommet på tale...Vi skal ha ulikt fyll i alle etasjene, men hva det blir er enda ikke bestemt.... :D
meta Skrevet 9. april 2003 #5 Skrevet 9. april 2003 Vi skal ha tre etasjer. Fyllet skal være sjokoladekrem og vaniljekrem. Tror vi kommer til å pynte den med de samme blomstene som det er i brudebuketten og blomstene ellers.
14062003 Skrevet 9. april 2003 #6 Skrevet 9. april 2003 Først: Bruk en konditor og ikke en baker! Vi hadde en formening om hva vi ville ha før vi hadde møte med konditoren (www.eckbo.no). Under dette møtet ble alle planene raskt forkastet. Ikke bare fordi konditoren hadde bedre forslag, men fordi han nesten nektet å lage hva vi hadde tenkt på. Marsipan er veldig tungt og bør unngås spesielt på sommeren. Dessuten svetter den lett da. Ellers pleier folk å være stappmette etter middag og en tung marsipankake er da ikke særlig ideelt å ha. Så den tradisjonelle marsipankaken er forkastet Konditoren sa også at kaken er det gjestene husker best av maten. Og det er faktisk riktig hva mine besøk i fjorårets bryllup gjelder! Videre foreslo konditoren 3 etasjer med kake til ca. 60 gjester. Pynten blir lagvis farget sukkerbunn, med sukkerkant (sånn smeltet og kjevlet sukker) pluss krem tror jeg og masse frukt. Men hva fyllet blir, det aner vi ikke. Ikke selv om vi prøvde å bli kvitt ansvaret for smaken på kaken, kom vi unna å måtte prøvesmake minst 4 forskjellige varianter! Bare vi får tid skal vi stikke innom og hente. *nam* Til slutt har vi valgt å ha blåste sukkerfigurer på en egen etasje i stedet for de tradisjonelle plastfigurene. Dette blir ikke mann og kone, men jeg sier ikke hva Vi har ikke etasjene oppå hverandre, men i "oppoverbakke". Og så har vi bestilt en sjokoladekake med en diameter på 20cm ved siden av bryllupskaken. Svigermor skal bake årntli ostekake og kvæfjordkake og min forlover håper jeg ordner dronning mauds kake. Meeeer enn nok å spise på i flere uker...
Ayla Skrevet 10. april 2003 #7 Skrevet 10. april 2003 Ei vi kjenner skal lage bryllupskaken. Det eneste kriteriet vi har satt er at vi kunne tenke oss 3 etasjer og at det må være et parti uten marsipan da jeg ikke spiser marsipan. Ut over dette har hun fritt spillerom og vi er veldig spent på resultatet. Vi får ikke lov til å se den før den blir satt ut, men noen vi kjenner har prøvesmakt på noen varianter som hun har prøvd ut og sier at den kommer garantert til å bli veldig god.....- og vissnok veldig fin.. :D Spennende!!!
Augustbrud02 Skrevet 10. april 2003 #8 Skrevet 10. april 2003 Vi hadde en kake på 3 etasjer (til 50 gjester), noe som ble altfor mye kake! Vi hadde klart oss med de 2 øverste etasjene iallfall. Vi var veldig fornøyd med kaken og prisen var også fin: 990 kroner. Som fyll hadde vi bringebær, aprikos og bringebær og valnøtt. Dette er kaken: http://www.home.no/augustbrud02/bilder/bry...ryllupskake.jpg
Power Skrevet 10. april 2003 #9 Skrevet 10. april 2003 Hjælp, skal si det er mange som har tenkt nøye igjennom hvordan kaken skal være! Kan ikke si det er det som opptar meg mest nei... Vi skal nok ha en 3 etasjers kake, antageligvis med marsipanlokk, men ikke nøtter inni. Prisen blir 1450. Det er vel egentlig alt jeg vet om den saken. Skal ha masse andre gode, hjemmebakte kaker, så bryllupskaken tror jeg blir mest til "stas".
Tyren Skrevet 10. april 2003 #10 Skrevet 10. april 2003 Vi skal ha en kake i 3 el 4 etg. Det er en Creme Brulee kake, mmmmm og koster skjorta..... 4300,- + 1000,- i depositum for kakestativ, denne er til 70 pers. Synes egentlig det er altfor dyrt, så det kan være vi sjekker priser hos andre.
Gjest Helenius Skrevet 10. april 2003 #11 Skrevet 10. april 2003 Himmel og hav, tusenvis av kroner for en kake? Vi har ikke budsjettert med noe som helst for kakene, for det ser jeg for meg at slekt og venner og særlig svigermors venner tar seg av. Sånt er tradisjon der jeg kommer fra. Så kakemangel blir det neppe, selv om jeg ikke orker å tenke på smak og pynt på bryllupskaka...
meta Skrevet 10. april 2003 #12 Skrevet 10. april 2003 Grunnen til at vi har tenkt gjennom hvordan kaken skal være, er at mamma og jeg skal lage den selv. Har prøvesmakt fyllet, sånn at vi vet at det blir godt. Vi gidder ikke betale så mye for en kake og velger å stresse bittelitt med det selv isteden.
Gjest Jasmine, ikke innlogget Skrevet 10. april 2003 #13 Skrevet 10. april 2003 Vi skal ha to liggende hjerter med bro mellom, det skal være hvit marsipan kun litt glasurpynt rundt kakene. Pyntes med blodrøde roser - like dem i dekorasjonene. Dette valget er jeg strålende fornøyd med, og er trygg på at kaken også vil smake godt. Konditoriet får masse skryt for gode og flotte kaker Kjekkest av alt er at prisen er rimeligere enn en standard 3-etasjers sak: kr. 1250. Må jo si at den er beregnet til ca. 50 personer, så det blir mindre kake. Men ærlig talt så tyter det jo nesten kake ut av ørene i brylluper Skal til pers 26. april!!!!!!!!!! Gleder meg enormt - spesielt til øyeblikket når dørene åpnes og min flotte (tilkommende) mann står like rørt og spent som meg og venter Natta...
Liz Skrevet 11. april 2003 #14 Skrevet 11. april 2003 Vi skal ha en 4 etg. rosekake. Den er trukket med marsipan, og det er røde roser som "klatrer" oppover kaken som er pynten. Inni skal det være vaniljekrem og bringebær. Mmmm.........
zeta5 Skrevet 11. april 2003 #15 Skrevet 11. april 2003 Hei ! Tanten min jobber i adm. for et stort bakeri, så bryllupskaken blir en gave fra henne. Aner ikke hvordan den ser ut ! Hun har lovet oss at den skal bli "spesiell" og smake godt. Vi får ta det som en overraskelse :D Er ikke så glad i kaker jeg da, så for meg blir det en plikt å spise det Sjokoladekake derimot :D
liv-b Skrevet 11. april 2003 #16 Skrevet 11. april 2003 Vi har bestilt kake fra hun som har din.kake.no Det blir en tre etasjers hvit kake, veldig enkel og "ren" med liljer oppå. Skal ha kalaer i buketten også. Inni er det sjokoladekake. Gleeeeder meg til å se den :D
Pip Skrevet 11. april 2003 #17 Skrevet 11. april 2003 Vi skal ha kake i tre etasjer, fyllet er sjokolade (både brun og hvit - nam!), og glasuren er hvit sukkerdeig, eller hva det heter... Iallefall blir den helt hvit og glatt. Pynten blir røde roser! Namnam! PS: Tror kanskje noen i slekta kan bli skuffa over å ikke få marsipankake, så vi har bestilt en vanlig hvit dame også fra hun som skal lage bryllupskaka... Dessuten skal vi ha ostekake, youghurtkake, sikkert noen fromasjer, dronnaing maud-pudding... Og det tror jeg blir nok! :D
blomsterpiken Skrevet 13. april 2003 #18 Skrevet 13. april 2003 Vi har bestilt kake fra Henning Olsen is. Ingen av oss er spesielt glad i marsipan, is derimot..mmmm. Vi skal gifte oss i et maritimt miljø ved havet. Kaken formes som en hummer som ligger på vann, med sjøstjerner og blåskjell rundt, så danderes et par flasker vin inntil hummeren. Alt er laget av iskrem, og jeg gleder meg veldig til å se kaken. Den koster 1200 kr. Vi gifter oss 24 mai 2003.
Gjest Tex Skrevet 14. april 2003 #19 Skrevet 14. april 2003 blomsterpiken: Høres skikkelig stilig ut!!
Gjest Anonymous Skrevet 14. april 2003 #20 Skrevet 14. april 2003 Jeg er ikke noe glad i vanlig bløtkake/marsipankake. Vi skal derfor lage en bryllupskake av sjokoladekake! Blir nok en 3-etg. kake, der den i midten er sjokoladekake. Fyllet i marsipankaken; masse vaniljekrem og jordbær! Da kan det hende jeg også forsyner meg litt av den delen. Eller så syntes jeg 2 hjerter med bro i mellom er flott!! Og hvorfor ikke lage kaken selv? Syntes hjemmelagede kaker er mye bedre enn de man kjøper. Og spare et par tusenlapper - hvorfor ikke? Et par tusenlapper betyr et par ekstra venner til middag f.eks! Folk er forskjellig - sånn er det bare.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå