Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

hei og hopp

Lurer på hvordan ståa er her inne, i forhold til økonomi.

Når man flytter sammen, forlover seg, gifter seg, får barn e,l

Hvordan forandres øknomien? hvordan er deres økonomi puslespill? Ikke utgifter, men hvordan deler man på utgiftene? hvem betaler hva?

Kan den økonomiske situasjonen i et parforhold forandre seg? Hvis ja - når da? hvis nei - hvorfor ikke?

Hos oss har det blitt til at vi har felles, totalt felles økonomi. Min forlovede tar seg av alt. han betaler alle regninger hans, mine og våre, fra den kontoen det befinner seg penger på. Vi setter penger til husleie og faste utgifter på en egen konto, hvor det blir trukket ved forfall. Disse pengene blir satt inn sporadisk fra min, hans, eller begges konto.

Hm sånn er det egenltig med alt. vi deler på absolutt alt. Min forlovede tjener endel mer enn meg, men alikevel går alt i en stor pott. fint for meg da :)

Min x derimot. der delte vi alt. Vi satt inn halve summen av utgiftene hver, på en felles konto, men nøyaktig samme summe måtte til enhver tid brukes. Også på julegaver. Det skulle deles helt likt. selvom han også tjente mer enn meg. Dette førte til at han satt igjen med mye mer penger enn meg, som han brukte på egenkos hver mnd. Han krevde og at vi skulle bo etter hans standard, som i teorien vr for dyrt for min økonomi, eller halve økonomi om du vil :). Så jeg måtte bruke alle sparepengene mine for å dekke hans halvhets prinsipp, fordi han ville leve slik hans inntekt tilsa.

ja der har man to sider.

Nå ligger ballen hos dere

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Hos oss har det blitt til at vi har felles, totalt felles økonomi. Min forlovede tar seg av alt. han betaler alle regninger hans, mine og våre, fra den kontoen det befinner seg penger på. Vi setter penger til husleie og faste utgifter på en egen konto, hvor det blir trukket ved forfall. Disse pengene blir satt inn sporadisk fra min, hans, eller begges konto.

Poenget på sikt er at husleiekontoen går over til å bli budsjettkonto, når huset står ferdig... og da skal alle faste utgifter inn og ut derifra... ;)

Skrevet
Poenget på sikt er at husleiekontoen går over til å bli budsjettkonto, når huset står ferdig... og da skal alle faste utgifter inn og ut derifra... ;)

eeehhhhhh ja... glad for at du passer på jeg. ja dette hører da og med til ts.

det BT sa over her

:fnise:

Skrevet

Hos oss så har vi en konto som vi begge overfører samme beløp til ved lønningsdato hver måned. Fra den kontoen betales alle regninger. Det som står igjen hver måned på lønnskontoene da, brukes til alt annet, inkl. mat.

Vi har omtrent like mye utbetalt hver måned begge to.

Så vi har alt felles, egentlig. Vi bruker kortene våre om hverandre, alt ettersom hvem som har penger.

Stort sett blir det slik at første halvpart av måneden betaler mannen min, og andre halvpart av måneden betaler jeg. Fordi vi får lønn på de tidspunktene.

Skrevet (endret)

Vi har felles økonomi, men ikke felles konto. Dvs det som går inn regnes som et felles gode.

Huslånet deler vi i to. Studielån betaler vi separat. Ellers har vi hver vår regningskonto som vi setter av til hver måned, men vi har fordelt regningene relativt likt, slik at det er ca samme sum vi setter til side hver måned.

Samboeren min tjener mer enn meg, så han setter av mer til ferie, oppussing og diverse.

Jeg kommer vel egentlig best ut av det - i og med at jeg har lavere inntekt, og samtidig har jeg et barn fra tidligere. Vi har ingen skjevfordeling pga. henne. Dersom det hadde vært slik ville han sittet igjen med mye mer til egenforbruk, men hvor gøy er egentlig det når den nærmeste familien ikke kan være med??? Han har vel og merke litt dyrere hobbyer enn meg, så det er mulig han allerede bruker mer penger enn meg på egeninteresser (noe som er helt greit for meg).

Endret av s.n
Skrevet

Vi skulle egentlig ha en plan, men den gikk i dass. Alt som kommer inn er felles, og regninger og annet blir betalt av hvem som helst.

Skrevet

Vi har fellesøkonomi. Selv om han tjener mer enn meg har vi alikevel alt felles.

Gjest antigartner
Skrevet

Vi tjener omtrent likt, og setter inn samme sum på en felleskonto hver måned. Vi har begge sørget for fast trekk i banken på lønningsdag. Fra denne kontoen betaler vi boliglån, mat, forsikringer, strøm, bredbåndsabonnement osv. Vi har satt av så mye hver måned at vi også klarer å betale årlige feriereiser fra denne kontoen.

Vi er blitt enige om at den dagen vi vil spare til noe ekstra stort, så setter vi også inn faste summer på felleskontoen til det.

Vi har hver vår bil, og betaler utgifter knyttet til bilene fra hver vår konto. Mobilabonnementene og studielånene våre betales også hver for seg. Resten blir personlig forbruk, og betales selvsagt fra hver vår konto. For oss fungerer dette fint, og vi har ikke hatt noen krangler om hvilke prioriteringer den andre gjør.

Det er mange måter å gjøre dette på, men de aller fleste jeg kjenner gjør det omtrent som oss.

Skrevet

Vi tjener omtrent likt og har separate konti. Vi deler alt - inn og ut. Den som får regningen betaler den, og så utjevnes det ved budsjettføring som vi har for kontroll på totale kostnader og når de kommer. Vi har begge regningskonti som er utjevningskonti, sparekonti og brukskonti. Store kostnader som vi betaler fast - som lån, overfører vi mellom konti månedlig for å utjevne.

Når en tjener mer, f.eks. ved bonus el. går dette inn på felles sparekonto til ferie eller som ekstra innbetaling på felles lån, så vi har omtrent samme forbruksbeløp til privat/felles forbruk. Fungerer bra.

Har forsøkt meg på å dele 50/50 med en som tjente mye mer enn meg, og som ville ha levestandard etter sin lønn og som ikke delte "brukskontoen" med meg. Det var IKKE moro når han gikk på byen og jeg ikek hadde råd til å være med. Never again.

Grunnen til våre separate konti er rett og slett at jeg vil kunne kjøpe meg et par drita dyre sko uten at det går ut over han, og at jeg vil slippe å irritere meg over at det er lite til mat når han kjøper nye høyttalere, så det er bare for å ha frihet og relativ likhet i forbruksbudsjettet egentlig. Og så gidder vi ikke å endre kontoene, for det fungerer jo fint.

Er forøvrig gift og har barn.

Skrevet

Vi har ganske lik inntekt. Jeg eier leiligheten og bilen. Han setter inn 3500 hver mnd på min konto som brukes til boliglån, strøm, telefon, TV, internet, kommunale avgifter ++, forsikring, vedlikehold og mat. Han betaler egne klær og andre personlige ting. Noen ganger betaler han bensin og snus i tillegg.

Skrevet

Vi er gift og har hatt felles økonomi så lenge vi har bodd sammen. Vi har omtrent samme lønn. Vi har hver våre konti. Boliglånet trekkes fra min konto, husleia (vi bor i borettslag) trekkes fra hans. Ellers betaler vi litt som det passer. Har den ene litt lite overfører vi fra den andre.

Har begge fast sparing til fond. Han litt mer enn meg siden lånekostnadene er større enn husleia.

Skrevet

Da vi skulle flytte sammen, lagde vi et budsjett. Satte opp hvor mye vi tjener tilsammen pr mnd, og trakk fra absolutt alle regninger. F.eks. er standardforbruk av klær til både oss og barna tatt med, men hvis én av oss vil ha ny jakke til 3000, ligger ikke dette i budsjettet.

Det som ble igjen til slutt, delte vi på to, vi har i overkant av 2000 hver til eget forbruk hver mnd. Det holder i massevis, da vi har prøvd å tenke på alt før vi kom til bunnlinja.

Skrevet

Vi har felles økonomi og både felles og separate kontoer.

Huslånet trekkes fra min konto, fellesutgifter i borettslaget + strøm, bredbånd og kabeltv trekkes fra hans. Da har vi omtrent like store faste utgifter hver måned. Vi betaler ned på studielånet og mobiltelefonregning hver for oss. Hver måned setter vi inn 3000 kr hver på en konto som begge har kort til. Fra denne kontoen betaler vi mat, bensin og evt andre felles utgifter/innkjøp vi blir enige om.

Resten av lønna hver måned disponerer vi fritt. Men hvis en skulle bli blakk så går det fint an å få den andre til å betale innimellom.

Skrevet

Siden vi flyttet sammen så har vi delt likt fordi vi har lik inntekt hver måned da vi begge får akkurat like mye inn. Vi betaler halve husleien hver, tar ut 1500 kroner hver til mat hver måned og deler strøm. Tar også hver vår telefonregning. Sitter igjen med omtrent like mye (eller lite :ler:) hver måned som vi bruker som vi vil, selv om de ofte går i felleskassen med kinobilletter, vin, ekstra matpenger o.l. Noen ganger har en av oss litt overskudd; jeg fordi jeg har spart opp litt penger på egen konto siden jeg var liten og han fordi han jobber litt innimellom, og da blir ikke ting så likt lenger. Men det blir å gi etter evne.

Har snakket om det og så fort vi får ulik inntekt så kommer vi til å ha mer felles økonomi. Det kommer til å skje om ikke så lenge da han snart skal ut i fast jobb og jeg har ikke begynt på høyere utdannelse ennå.

Gjest hyggelig
Skrevet

hos oss gjør vi det slik at jeg betaler alt av regninger, men han setter inn halvparten av det hele beløpet inn på min konto. mat, bensin, øl og vin osv kjøper vi inn når det trengs. er det tilfeldigvis jeg som er i byen og nærmest butikken er det jeg som kjøper middag e.l. samme med bensin. tror nok han bruker litt mer penger enn meg på de felles mat og underholdningsutgiftene, men så er jo han i full jobb da, og jeg er student..

Skrevet
Vi har ganske lik inntekt. Jeg eier leiligheten og bilen. Han setter inn 3500 hver mnd på min konto som brukes til boliglån, strøm, telefon, TV, internet, kommunale avgifter ++, forsikring, vedlikehold og mat. Han betaler egne klær og andre personlige ting. Noen ganger betaler han bensin og snus i tillegg.

Nå skrivcer du ikke så mye, men høres ut som om han slipper veldig "billig" unna her.. :)

Skrevet

Vi har felles økonomi. Og det har vi hatt siden vi flyttet sammen (bodd sammen i snart 5 år, gift 3 av dem)

Gjest AnneShirley
Skrevet

Vi gikk over til felles økonomi da vi giftet oss. Vi har hver våre kontoer og betaler hver våre regninger. Men "restsummen" går til felles sparing (i felles bolig og i aksjefond på begges navn).

Vil man ha delt økonomi synes jeg en felles konto er det beste. Folk som har bodde sammen i årevis og fremdeles må gå gjennom kvitteringer fra et syltetøyglass en gang i måneden virker meningsløst.

Skrevet

Vi har nokså ulik inntekt, og deler de felles utgiftene prosentvis etter inntekt. Dvs vi har hver våre brukskonti og sparekonti, men også en felleskonto. Der setter vi inn penger hver mnd. Han setter inn mer enn meg, siden han tjener mer enn meg. Fra denne kontoen går alle felles utgifter, som husleie, strøm, telefon, bilutgifter, mat, felles kino/restaurant osv. Blir kontoen tom, eller vi vet at det blir ekstra fellesutgifter fremover (f.eks. ferie), setter vi inn mer. Det som står igjen på våre egne konti, bruker vi til egne ting (f.eks. klær, studielån og mobiltelefon)

Ja, naturligvis kan økonomien i et forhold forrandre seg. Nå har vi nettopp kjøpt hus, og siden avdragene på huslånet blir felles, blir også avdragene på mitt studielån plutselig til fellesutgift, siden jeg har spart studielånet til EK for huskjøp.

Blir det endring i inntektene, blir det naturligvis ending i fordelingen når vi setter inn beløp på felleskontoen. Får jeg plutselig et lønnshopp (yeah, right), setter jeg naturligvis inn en større andel på felleskontoen. (Men blir han arbeidsledig, kommer han likevel til å få mer utbetalt fra NAV enn jeg har i inntekt i full jobb...) Synes dette er en fleksibel måte å dele fellesutgifter på, da fordelingen kjapt kan endres fra måned til måned.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...