Gjest frustrert_husmor Skrevet 30. oktober 2007 #1 Skrevet 30. oktober 2007 Nå som vi har flyttet fra ei lita leilighet og inn i en enebolig merker jeg hvor mye mer det er som skal holdes i orden for at det skal se noenlunde bra ut. Jeg har ikke støv på hjernen bare så det er sagt, men gjør litt nå og da for at det ikke skal hope seg opp. Min samboer gjør aldri noe husarbeid, man kan vel telle på ei hånd de gangene han har vasket koppene. Han var mye flinkere da vi flytta sammen, både til å støvsuge og ta oppvasken. Nå har det gått så langt at jeg flere ganger har tatt dette opp, men uten å komme noen vei. Han motargumenterer med at jeg alltid er hjemme. Og for at han skal gidde å gjøre noe så må jeg være ute av huset. Dette er noe jeg må akseptere sier han. Jeg skjønner ikke problemet hans egentlig, om jeg rydder oppe, så kan vel han støvsuge litt nede f.eks. Jeg vasker og rydder ofte mens han sitter foran tv`n. Jeg vasker klær, støvsuger, betaler regninger, skifter på senga, tørker støv, vasker gulv, skrubber badet, tar oppvaska, alt husarbeid. Sambo fikser bilen og ordner ved. Og så kjører han meg til butikken da. Dette er mye mere enn det jeg gjør i følge ham. Av og til lurer jeg på om han vet hvor mye husarbeid det er, det virker som at han tror det bare er oppvaska og litt støvsuging... Jeg prøver å få han til å forstå hvor viktig det er at vi har det bra innenfor husets fire vegger, og hva som trengs å gjøres. Men det ender alltids med at jeg må gjøre det selv. Er det noen som har vært i samme situasjon som har gode råd? Jeg er så sliten av å bare gjøre husarbeid hele tiden og ikke ha særlig overskudd til å gjøre andre ting. mvh. husmor
Gjest Gjest Skrevet 30. oktober 2007 #2 Skrevet 30. oktober 2007 Slutt å gjør husarbeid i en liten periode, så får han se hvordan problemene tårner seg opp. Han må få erfare på kroppen hvor viktig det er at det blir gjort.
Gjest Gjest Skrevet 30. oktober 2007 #3 Skrevet 30. oktober 2007 Jeg klarte ikke finne ut om du var husmor på heltid, eller om begge jobbet, så svaret er basert på at dere begge er ute i jobb. Mannen min er også slik at han liker best at jeg er ute av huset når han skal gjøre husarbeid. Da setter han på musikken på full guff, gauler og synger, og gjør det han skal på sin måte. Jeg kommenterer aldri hvordan han gjør ting hjemme, men det gjorde den forrige samboeren hans, og derfor liker han ikke å gjøre husarbeid mens andre er til stede. Poenget er vel at det blir gjort, ikke hvordan det blir gjort... Og jeg ser ærlig talt ikke problemet med å være borte et par timer, for så å komme tilbake til et rent og ryddig hjem, det vil si hvis han er ærlig om hvorfor han ikke gjør husarbeid. Men det er jo forsøket verdt å prøve, er det ikke? Ta ham på ordet, gjør en avtale om at du er ute noen timer mens han gjør arbeidet hjemme. Har han vært ærlig er huset rengjort når du kommer hjem, har han ikke vært ærlig, må du nok fram med penn og papir for å lage en avtale om fordeling.
Gjest Pax Skrevet 30. oktober 2007 #4 Skrevet 30. oktober 2007 (endret) Måååå det være så ryddig? Ta på deg skylapper og gjør like mye som han i en periode. Det kom litt feil ut - jeg mener jo såklart at begge skal gjøre like mye, men om fordelingen er veldig skjev, vil han kanskje se det etterhvert når rotet hoper seg opp... Med mindre han er "blind" for rot, som meg, da. Endret 30. oktober 2007 av Pax
Enid Skrevet 30. oktober 2007 #5 Skrevet 30. oktober 2007 Jeg sluttet rett og slett å gjøre mer enn min del, og ryddet kun etter meg selv. Når rotet var på sitt verste, tok jeg det opp med han. Det funket nå ihvertfall for meg, og nå har vi en litt mer rettferdig fordeling. Men jeg måtte også lære meg å takle litt rot.. det er jo ikke verdens ende akkurat.. Selv hater jeg å rydde når det er noen hjemme, så skjønner hva samboeren din mener med det. Har du gitt han sjansen til å være alene hjemme og rydde, da? Kvinnfolk har også en tendens til å bli litt mamma-aktige med samboeren sin, så kanskje du skal slutte å mase og gi han sjansen til å rydde?
Gjest Gjest_mann Skrevet 30. oktober 2007 #6 Skrevet 30. oktober 2007 Nå er det slik at mange jenter er ekstremt opptatt av å ha det rent og pent rundt seg hele tiden. Dette er noe menn har oppfattet men ikke forstår. Det har ikke noe med latskap å gjøre, heller med personlig oppfatning av hva som er mani og hva som er fornuftig. Forøvrig synes menn generelt det er viktig at badet og kjøkkenet er strøkent til enhver tid. Dette er noe menn ikke har noe problemer med å forstå. Prøv å få til en ordning med at han vasker badet og kjøkkenet, så får du ordne resten. Det hjelper heller ikke at når du vasker, så står du å at han skal støvsuge.. det kommer du ikke noe lenger med. Her må du i såfall frem med en form for belønning. Den som lager maten tar ikke oppvasken og omvendt burde være realt. At det er du som tar mesteparten av husarbeidet må du regne med hvis du ikke bor med en homo.
Gjest Pax Skrevet 30. oktober 2007 #7 Skrevet 30. oktober 2007 At det er du som tar mesteparten av husarbeidet må du regne med hvis du ikke bor med en homo. Hvorfor det? Er det noe jeg ikke gidder å være, så er det ubetalt hushjelp. Nå er jeg en sånn person som ikke plages av rot, da.
Arkana Skrevet 30. oktober 2007 #8 Skrevet 30. oktober 2007 Vel, hvis han jobber og du bare går hjemme synes jeg faktisk det er rett og rimelig at du gjør det aller meste av husarbeidet. Personlig synes jeg summen av inntektsgivende arbeid og husarbeidet bør være noenlunde lik mellom partene, og jeg tviler meget sterkt på at du bruker 8 timer om dagen på husarbeid (og det trenger du jo heller ikke for at det skal være ryddig og rent).
Gjest Gjest Skrevet 30. oktober 2007 #9 Skrevet 30. oktober 2007 Vel, hvis han jobber og du bare går hjemme synes jeg faktisk det er rett og rimelig at du gjør det aller meste av husarbeidet. Personlig synes jeg summen av inntektsgivende arbeid og husarbeidet bør være noenlunde lik mellom partene, og jeg tviler meget sterkt på at du bruker 8 timer om dagen på husarbeid (og det trenger du jo heller ikke for at det skal være ryddig og rent). Og han blir ekstra i deg når du gjør det.. burde hvertfall, hvis det er en ekte mann du har...
Gjest Pax Skrevet 30. oktober 2007 #10 Skrevet 30. oktober 2007 Og han blir ekstra i deg når du gjør det.. burde hvertfall, hvis det er en ekte mann du har... Blir mennene ekstra glad i damer som gjør mye husarbeid? :klø: Da ligger jeg tynt an.
Gjest Gjest Skrevet 30. oktober 2007 #11 Skrevet 30. oktober 2007 Nå er det slik at mange jenter er ekstremt opptatt av å ha det rent og pent rundt seg hele tiden. Dette er noe menn har oppfattet men ikke forstår. Det har ikke noe med latskap å gjøre, heller med personlig oppfatning av hva som er mani og hva som er fornuftig. Det der er bare tull. Jeg er kvinne og langt fra opptatt av at det er strøkent, men av og til må ting gjøres. Samboern min har ansvar for "sitt" hobby/oppholdsrom, og der støvsuges det to ganger i året. Han er heldigvis passe flink til å rydde, så totalt kaos er det ikke, men hva renhold angår er det uaktuelt at det vaskes/støvsuges så sjelden i resten av huset. Forskjellig standard, ja, men IKKE hysteri fra min side, vel. Jeg kan la det gå uker mellom hver gang jeg vasker eller støvsuger noen rom, men begge er faktisk enige om at det er triveligst når det er ganske reint. En annen ting er om man får besøk - samboers guttekompiser bryr seg ikke, men vi kan nesten ikke ha uventet besøk av familie (hans, de som bor samme sted) om det skal være så gromøkkete. Litt rot og støv står jeg for, men når det ikke er støvsugd på et par måneder, og rot, oppvask og gamle aviser flyter, signaliserer man bare at man ikke har det bra med seg selv, mener jeg... Og at menn generelt vil ha det strøkent på kjøkken og bad - det er en påstand jeg aldri har sett bekreftet empirisk. Endel er selvsagt oppegående nok til å gjøre det som trengs for at det ser bra ut, men langt fra alle. Men jeg er enig med deg i at det er lurt å gjøre en avtale om spesifikke oppgaver, og hvor ofte de skal gjøres. Da går det ikke an å bare overse hva som trengs, og det er lettere å forholde seg til enn mas om ting man ikke har gjort. Forøvrig synes jeg at om den ene går hjemme og har god tid - og ikke er syk eller har spebarn - bør vedkommende kunne ta mesteparten av husarbeid. Sånn gjør vi det for tiden, riktignok jobber jeg hjemmefra, men er mye mer fleksibel og har mer tid og overskudd enn samboern min, så jeg synes det er greit å gjøre det meste. Dessuten har vi kommet dit at det ikke er vanskelig å be ham om å ta noe om jeg er lei, og vi prøver også å bli flinkere til å samarbeide om noen oppgaver.
Gjest Gjest Skrevet 30. oktober 2007 #12 Skrevet 30. oktober 2007 Blir mennene ekstra glad i damer som gjør mye husarbeid? :klø: Da ligger jeg tynt an. De fleste menn som ikke gjør hsarbeid selv, ser ikke engang hva som blir gjort av den andre. Så jeg ville nok satset på andre ting å bli elsket for.
Gjest Gjest Skrevet 30. oktober 2007 #13 Skrevet 30. oktober 2007 De fleste menn som ikke gjør hsarbeid selv, ser ikke engang hva som blir gjort av den andre. Så jeg ville nok satset på andre ting å bli elsket for. Det er vel en litt drøy påstand at de ikke ser hva som blir gjort.. Menn liker å føles seg som menn. Det gjør de ikke når de står med vaskefilla i munnen og logrer..
Gjest Pax Skrevet 30. oktober 2007 #14 Skrevet 30. oktober 2007 Det er ikke så veldig feminint å gjøre husarbeid heller, da... Det er slitsomt og kjedelig. Derfor skal jeg starte et vaskebyrå som heter Vask & Stripp.
Gjest Gjest Skrevet 30. oktober 2007 #15 Skrevet 30. oktober 2007 Det er ikke så veldig feminint å gjøre husarbeid heller, da... Det er slitsomt og kjedelig. Derfor skal jeg starte et vaskebyrå som heter Vask & Stripp. Hehe.. godt forslag.. jeg blir gjerne første kunde :juhu:
Frey Skrevet 30. oktober 2007 #16 Skrevet 30. oktober 2007 Slutt å gjør husarbeid i en liten periode, så får han se hvordan problemene tårner seg opp. Han må få erfare på kroppen hvor viktig det er at det blir gjort. Slutte og gjøre husarbeide? Hva skal hun gjøre hjemme hele dagen da? Se amerikansk såpe? Vel, hvis han jobber og du bare går hjemme synes jeg faktisk det er rett og rimelig at du gjør det aller meste av husarbeidet. Personlig synes jeg summen av inntektsgivende arbeid og husarbeidet bør være noenlunde lik mellom partene, og jeg tviler meget sterkt på at du bruker 8 timer om dagen på husarbeid (og det trenger du jo heller ikke for at det skal være ryddig og rent). Jeg er helt enig med deg. Er man hjemmeværende så er man hjemmeværende. Da må man ta seg av jobben hjemme, mens den andre jobber ute. Hjemme hos oss er det jeg som står for mesteparten inne mens plenklipping, snømåking, snekring og dekkskift mm er hans domene.
Gjest Pax Skrevet 30. oktober 2007 #17 Skrevet 30. oktober 2007 Hehe.. godt forslag.. jeg blir gjerne første kunde :juhu: *notere*
Gjest Gjest Skrevet 30. oktober 2007 #18 Skrevet 30. oktober 2007 = :slåss: Hvorfor kaste bort tiden på det, når man kan leie hushjelp? Så kan man heller bruke tiden til å gå ut og spise, trene og ha det hyggelig. :love:
FantasDick Skrevet 30. oktober 2007 #19 Skrevet 30. oktober 2007 Jeg er også hjemmevæende for tiden, og da er det selvfølgelig jeg som tar meg husarbeidet. Jeg vasker alle gulv, vasker og bretter tøy, rydder, vasker og rydder på bad og kjøkken og lager middag til han kommer hjem hver dag. Noen dager i uka tørker jeg støv, støvsuger møbler, vasker pc-bord, tv o.l. Nå har jeg desverre satt emg en standard jeg gruer meg til å holde når jeg skal ut i jobb igjen. Hvis dere begge jobber derimot, så skal husarbeidet deles på!
Gjest Gjest Skrevet 30. oktober 2007 #20 Skrevet 30. oktober 2007 Sitat: Han motargumenterer med at jeg alltid er hjemme ...i så fall er det ikke noe mer enn rett og rimelig at du har ansvaret for husarbeidet.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå