Gjest Fi fi la Belle Skrevet 30. oktober 2007 #1 Skrevet 30. oktober 2007 jeg har helt basic kunskaper til matlagning... da jeg var alene lagde jeg bare mat for å bli mett.. nå derimot er jeg sammen med en kokk, og han vil at jeg skal lage mat til ham.. han er italiener forresten så alt som har med pasta utgår. hva skal jeg lage?? ønsker jo å lage noe virkelig godt og kanskje imponere, hvis det er mulig da.. noen som kan komme med forslag??
Gjest Gjest Skrevet 30. oktober 2007 #3 Skrevet 30. oktober 2007 Lag noe helt annet enn det han pleier å lage, hold deg langt unna spesialområdene hans. Hvis han er italiensk, kan du jo servere noe tradisjonell norsk mat? Eller vegetarmat, det er de fleste kokker ganske dårlige på. Prøv noen indiske vegetarretter, for eksempel.
Gjest Fi fi la Belle Skrevet 30. oktober 2007 #4 Skrevet 30. oktober 2007 du har vel ikke oppskiften??
Gjest Gjest Skrevet 30. oktober 2007 #5 Skrevet 30. oktober 2007 Norsk tradisjonsmat er ikke dumt, nei Ferskt kjøtt og suppe er f eks en nydelig og enkel rett å lage. Eller en fiskerett, ovnsbakt ørret, f eks? Ovnsstekte kyllinglår som er godt marinert er også en schläger. Ellers enig i at det er lurt å velge noe som ikke er hans spesialområde. Dessuten ville jeg, om jeg hadde muligheten, testet ut retten først, så ser du om den er god. En god kyllingsuppe er også verdt å prøve, det ligger flere oppskrifter i forumet. Det er også, særlig om man skal imponere, verdt det å investere i gode råvarer, f eks villfisk framfor oppdrettsfisk, kjøtt fra økologiske eller utegående/frittgående dyr, friske grønnsaker og lage alt fra bunnen av - pose er forbudt Gode forrettssupper kan være kjørvelsuppe, aspargessuppe, spinatsuppe eller løksuppe. Veldig enkle, men gode desserter er smuldrepaier med pisket krem eller vaniljeis. Og noen tips: Om du skal koke grønnsaker - kok dem KORT, særlig grønne ting som asparges, broccoli, snitt/aspargesbønner, sukkererter o.l. Et minutt er ofte nok, bare se at de skifter farge til dypere grønn. Det går også an å dampe dem eller grille i grillpanne. Ha på litt salt, sitronsaft og/eller smør. Sauser med hvetemel må koke rundt ti minutter for å fjerne melsmak, tomatbaserte sauser bør koke nærmere en halvtime for å ikke få sur smak. Det er viktig å smake til sausen, hvis ikke er den plutselig helt uten smak eller f eks altfor salt. Krydder (urter) bør stort sett haes i varm olje/smør fra starten av (evt etter løk, chili o.l), mens salt og pepper bør haes i/smakes til på slutten. Det er bedre å salte for lite og heller overlate til den som spiser maten om det trengs mer. Stekt fisk eller kjøtt er kjempegodt, men her er det endel feller å gå i; det er lett å steke for lenge "for sikkerets skyld", så ender man opp med tørr og kjip mat. Jeg ville heller satset på kokt/grytekjøtt eller ovnsstekt eller bakt om du ikke er vant med å steke kjøtt
Filofaxen Skrevet 4. november 2007 #6 Skrevet 4. november 2007 Hei :smile: Jeg er helt enig med de andre her. Lag norsk tradisjonskost. Samboeren min er kokk, og han får nokk av restaurant-mat på jobb. Så det beste han vet er kjøttkaker i brun saus med tyttebærsylte
gladidag Skrevet 6. november 2007 #7 Skrevet 6. november 2007 Lage mat til kokker er en takknemlig oppgave..vi er bare glad vi slipper å lage mat selv hele tiden.. Hvis du ikke føler deg flink bak grytene,kjøp deg en enkel og lettfattelig kokebok og ta deg god tid, sats på enkle retter. På Matprat.no og aperitif.no finner du og masse bra.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå