Gå til innhold

konkursbo

Anbefalte innlegg

Gjest fortvilagjest
Skrevet

okey. jeg får det ikke helt inn i huet mitt...dette med konkurs. fatter det ikke helt.

rett meg:

at man går konkurs vil si at man mister rådigheten over sin egen økonomi og eiendeler. denne blir overført til kreditorfellesskapet, kalt konkursboet. (jeg skjønner ikke helt hva konkursboet er, greit kreditorfellesskapet vil jo tilsi samtlige kreditorer som har et krav på deg som skyldner)

dine ting blir solgt av tingretten for å dekke samtlige krav ulike kreditorer har på deg. men lykkes sjeldent å få dekket alle, derfor innebærer konkurs også et tap for kreditorer. skyldneren må selv dekke de krav som ikke blir dekket under konkurs i fremtiden. de kreditorer som har pantsatt kravene sine, kommer generelt sett best ut av konkurs.

vilkår for konkurs er insolvent, at man ikke er likvid. er en fremtidsrettet vurdering, om man kan betale sin gjeld nå eller i fremtiden. her er det også noen konkrete vilkår, men det er greit nok.. videre kreves det at noen åpner konkursen.

men et konkursbo?? omfatter de eiendeler som skyldneren eier står det så pent.. men et annet sted står det jo at det er kreditorfellesskapet. først trodde jeg det var de enkelte rkeditorer, men senere trodde jeg at det var kun en omtale av skyldnerens eiendeler.. i mange sammenhenger omtales konkursbo som et eget subjekt. konkursboet kan tre inn i de tyngende avtaler som skyldneren treffes.. vil det si at alle hans eiendeler blir pantsatt for det krav han slutter seg til??? sliter med å forså konkursboet

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har bare vært borti ordet konkursbo, og ikke kredittorfelleskapet.

Men jeg tror du har forstått hovedpoenget. Hvis et selskapet går konkurs så overtar konkursboet alle eiendeler og gjeld til selskapet, sagt på en annen måte så er det fra da av konkursboer som trer i styret og styrer selskapets oppløsning.

For å kunne åpne konkurs må selskapet være insolvent. Det holder ikke at selskapet mangler penger akkurat nå for å dekke sin gjeld. Det må også vises til at selskapet heller ikke vil ha penger i fremtiden til å dekke sine forpliktelser. Men hvis selskapet har verdier i eiendeler for å dekke det som skyldes, kan det heller ikke åpnes konkurs.

Det utnevnes en advokat som skal styre konkursboet, bobestyrer. Han setter opp oversikt over selskapets alle eiendeler, gjeld, egenkapital og forpliktelser.

Boets formål er å fordele det som kan er igjen til fordringshavere.

JEg ser at i konkursloven så står det også beskrevet om kreditorutvalgets rolle, men jeg har ikke satt meg så mye i det.

Men i konkursloven står det ganske godt forklart hva som skjer ved en konkurs.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...