Yrjenia Skrevet 30. oktober 2007 #1 Skrevet 30. oktober 2007 Det har vært en del snakk om det tidligere, men så ble det litt stille på den fronten. Grunnen er nok at de fleste forbinder hjerneskade med funskjonshemninger ol. Her står mye om hva slags hjerneskade det faktisk handler om. http://www.skolutveckling.se/publikationer...ernal_publ_id/3 I kapitlet ”Neurobiologiska Aspekter” (1) sies det: ”Den ärftliga styrningen lägger grundplanen för hjärnans uppbyggnad. Därefter, under hela uppväxten men särskilt under de första åren, är många geners funktion beroende av individens erfarenheter. ”Hjärnan skapar sig själv med hjälp av omvärlden”. Samspelet mellan barn och vårdare bidrar sålunda i hög grad till att forma strukturerna och att organisera de neurala nätverken i hjärnbarken och t ex det limbiska systemet. Reaktioner på trauma och stress i tidiga år utgör tillstånd i hjärnan som kan organiseras till permanenta reaktionssätt, ”egenskaper”” (s. 40-41)
Gjest Gjest Skrevet 30. oktober 2007 #2 Skrevet 30. oktober 2007 huff, må du dra frem sånne ting? :gråte: jeg benyttet meg av skrikekurer på mitt barn da han var baby, ellers ville han aldri ha sovet. (sovnet på armen min, prøvde å legge han, våknet osv, en vond sirkel altså.) tilslutt prøvde jeg skrikekur. det var et helvete de første gangene han ble lagt, men det gikk seg til. og i dag, 5 år senere, er det aldri et problem å legge han! men, han sliter på mange andre felt i hverdagen. nå fikk jo dette til meg til å undre på om dette har noe med saken å gjøre.
la Flaca Skrevet 30. oktober 2007 #3 Skrevet 30. oktober 2007 huff, må du dra frem sånne ting? :gråte: jeg benyttet meg av skrikekurer på mitt barn da han var baby, ellers ville han aldri ha sovet. (sovnet på armen min, prøvde å legge han, våknet osv, en vond sirkel altså.) tilslutt prøvde jeg skrikekur. det var et helvete de første gangene han ble lagt, men det gikk seg til. og i dag, 5 år senere, er det aldri et problem å legge han! men, han sliter på mange andre felt i hverdagen. nå fikk jo dette til meg til å undre på om dette har noe med saken å gjøre. Noe får meg til å tenke at dette er Yrjenia som utgir seg for å være Gjest...
Tusenfryd Skrevet 30. oktober 2007 #4 Skrevet 30. oktober 2007 Dette er jo ikke nytt. Vi bruker ikke skrikekur, men det er fordi det er sårt og vi ønsker ikke å bruke dette - men det med hjernesakde var det jo snakk om for flere år siden. Og Gjest - når man leser på nett og søker informasjon, så kan man finne en million ting som skader oss, skader barn og værsågod bli gæern! La være å lese slike ting - og husk at skal du ikke få vite sånn ting, så ikke åpne slike tråder eller les om det. Og vi andre har gjort andre ting... ingen er perfekte og alle gjør de de tror og er sikker på er rett der og da.
Gjest Bare innom Skrevet 30. oktober 2007 #5 Skrevet 30. oktober 2007 Det er veldig rart at generasjoner før barna våre har vokst opp til å bli både voksne og oppegående mennesker... De har sovet alene, eller sammen med noen... De har skreket seg i søvn, eller blitt tatt opp... De har spist sukker/sirup, eller ikke... De har fått ris, eller ikke... De lekte i trærne, eller ved sjøen... På den tiden hadde de ikke samme informasjon fra eksperter som vi har i dag. De gjorde det som fungerte, og som de hadde tid, rom og mulighet til. I dag får vi så mye informasjon, og også så mye motstridende informasjon, om alt mulig! Det være seg om søvn, skriking, kosthold, lek... den ene eksperten etter den andre uttaler seg, og "ingen" er enige om noe som helst. Ett er i alle fall sikkert: svært få barn får varig skade av å sove sammen med foreldrene sine i deres seng, og svært få barn får varig skade av å sove i egen seng. Svært få barn får varig skade av å skrike noen minutter om nattn, og svært få barn får varige skader av å bli tatt opp ved det minste klynk. Hver og en får gjøre som det passer dem, så lenge det ikke skader barna. Og det finnes ikke belegg for å si at skriking skader barna på lengre sikt.
Gjest Gjest Skrevet 30. oktober 2007 #6 Skrevet 30. oktober 2007 Noe får meg til å tenke at dette er Yrjenia som utgir seg for å være Gjest... nei, jeg er nok ikke yrjenia. jeg er enig med dere, mennesker har overlevd i generasjoner, på godt og vondt. det er bare det at barnet mitt sliter, og det hjalp liksom ikke å lese dette. verre er det ikke.
Gjest Emera Skrevet 30. oktober 2007 #8 Skrevet 30. oktober 2007 I kapitlet ”Neurobiologiska Aspekter” (1) sies det: ”Den ärftliga styrningen lägger grundplanen för hjärnans uppbyggnad. Därefter, under hela uppväxten men särskilt under de första åren, är många geners funktion beroende av individens erfarenheter. ”Hjärnan skapar sig själv med hjälp av omvärlden”. Samspelet mellan barn och vårdare bidrar sålunda i hög grad till att forma strukturerna och att organisera de neurala nätverken i hjärnbarken och t ex det limbiska systemet. Reaktioner på trauma och stress i tidiga år utgör tillstånd i hjärnan som kan organiseras till permanenta reaktionssätt, ”egenskaper”” (s. 40-41) Nå har jeg ikke lest linken, så jeg må forholde meg til det du har sitert. Og der står det ingenting om døgnrytme, så vidt jeg kan se. Derimot står det om traumer og stress. At du tydeligvis tolker læring av døgnrytme inn i dette får stå for din egen regning, jeg synes det er temmelig drøyt. Noen babyer blir utsatt for de forferdeligste ting, dessverre. Ignorering, mishandling og seksuelle overgrep. At slike traumer setter spor er hevet over en hver tvil. Det du faktisk insinuerer her synes jeg er helt sjokkerende. Og det er alt jeg har tenkt å si i denne debatten.
Yrjenia Skrevet 30. oktober 2007 Forfatter #9 Skrevet 30. oktober 2007 (endret) Nå har jeg ikke lest linken, så jeg må forholde meg til det du har sitert. Og der står det ingenting om døgnrytme, så vidt jeg kan se. Derimot står det om traumer og stress. At du tydeligvis tolker læring av døgnrytme inn i dette får stå for din egen regning, jeg synes det er temmelig drøyt. Noen babyer blir utsatt for de forferdeligste ting, dessverre. Ignorering, mishandling og seksuelle overgrep. At slike traumer setter spor er hevet over en hver tvil. Det du faktisk insinuerer her synes jeg er helt sjokkerende. Og det er alt jeg har tenkt å si i denne debatten. Når det gjelder døgnrytme så anbefaler jeg deg å lese dette! http://www.solveig-spedbarn.com/sleepdeprived.htm Endret 30. oktober 2007 av Yrjenia
Gjest Emera Skrevet 30. oktober 2007 #10 Skrevet 30. oktober 2007 Når det gjelder døgnrytme så anbefaler jeg deg å lese dette! http://www.solveig-spedbarn.com/sleepdeprived.htm Nei takk.
Merneith Skrevet 30. oktober 2007 #11 Skrevet 30. oktober 2007 Det er fryktelig mange som misbruker begrepet "traume". Et traume er ikke at mor ignorerer gråt i 2 uker. Man har sett hjerneskader blant barnehjemsbarn i tidligere Joguslavia på 80-90-tallet. Men disse barna ble utsatt for grov neglekt, ikke skrikekurer! Det samme med stress. Det er langvarig stress som kan gi fysiologiske forandringer. En skrikekur er ikke langvarig nok, og ikke graverende nok heller. Jeg er ingen tilhenger av skrikekurer, men jeg er sterk motstander av skremselspropaganda som er blåst opp av proporsjoner! Jeg har ikke lest linken, men jeg antar at forfatteren snakker om omsorgssvikt og/eller barnemishandling.
Furstina Skrevet 30. oktober 2007 #12 Skrevet 30. oktober 2007 Jag läste igenom artikeln som snabbast och så vitt jag kan se nämner de INGET samband mellan skrikekurer eller ens andra metoder för att få små barn att somna med hjärnskador! Publikationen handlar om barnen i utbildningssytemet och riktar sig till personal i förskolan/barnehagen. De beskriver bland annat barnens känslomässiga utveckling de går dock inte in på vilken stress som skulle kunna ge sådan påverkan i hjärnans neurologiska utveckling, Det närmaste jag skulle kunna tolka in är detta från sammanfattningen: Kunskapsöversikten handlar bl. a. om den betydelsfulla relationen mellan barn och viktiga anknytningspersoner, separation och trygghet, stressfaktorer hos barn och viktiga kompetenser hos de vuxna i barnets närhet. Den delvis nyskapade kunskap, som här redogörs för, är av intresse som underlag för pedagogiska övervägande om organisering och innehåll i förskolans verksamhet samt för innehållet i grundutbildning och kompetensutveckling av personal.
Yrjenia Skrevet 30. oktober 2007 Forfatter #13 Skrevet 30. oktober 2007 Jag läste igenom artikeln som snabbast och så vitt jag kan se nämner de INGET samband mellan skrikekurer eller ens andra metoder för att få små barn att somna med hjärnskador! Publikationen handlar om barnen i utbildningssytemet och riktar sig till personal i förskolan/barnehagen. De beskriver bland annat barnens känslomässiga utveckling de går dock inte in på vilken stress som skulle kunna ge sådan påverkan i hjärnans neurologiska utveckling, Det närmaste jag skulle kunna tolka in är detta från sammanfattningen: Furstina, les hovedinnlegget.
Donpedro Skrevet 30. oktober 2007 #14 Skrevet 30. oktober 2007 Det er fryktelig mange som misbruker begrepet "traume". Et traume er ikke at mor ignorerer gråt i 2 uker. Man har sett hjerneskader blant barnehjemsbarn i tidligere Joguslavia på 80-90-tallet. Men disse barna ble utsatt for grov neglekt, ikke skrikekurer! Hjerneskade er også påvist i Finland under vinterkrigen, da mennene var ute og kriget og kvinnene måtte ut og jobbe i tømmerbransjen hver dag. Ingen til å passe barna - de lå alene fra morgen til kveld. Et grusomt valg å måtte ta. Noe ganske annet enn en skrikekur over noen dager.
Gjest Piper Skrevet 30. oktober 2007 #15 Skrevet 30. oktober 2007 Lurer på hvor mange av de som har hatt kolikk, også har fått en hjerneskade. De skriker jo omtrent hele tiden, og uansett hva man gjør så slutter de ikke. Eller er det slik at de bare får hjerneskade, om de skriker fordi de ikke får trøst med en gang? Og at kolikkbarna holdes helt utenfor?
Furstina Skrevet 30. oktober 2007 #16 Skrevet 30. oktober 2007 Jag läser första inlägget och kan fortfarande inte se att en skrikekur skulle kunna ge hjärnskador. Samspelet mellan barn och vårdare bidrar till att forma hjärnans utveckling. Ja. Reaktioner på trauman. Ja Men att utifrån DENNA rapport dra sådana slutsatser känns väldigt långsökt. Den talar mer om samspel och dialog mellan barn och föräldrer för utvecklingen än traumatiska händelser. Men det var kanske så jag läste den. Vi läser väl med olika fokus.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå