Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dette er jo helt idiotisk. Jeg skjønner godt at mannen ikke ville vise legitimasjonen. Det er klart man i en slik situasjon føler seg "kontrollert" go at man ikke ønsker å finne seg i det.

Jeg har blitt kontrollert av politiet på gata, til tross for at jeg åpenbart ikke gjorde noe galt, jeg fant det veldig ubehagelig og følte meg kontrollert og hadde ikke lyst å legitimere meg. Det blir jo litt på samme måte, det var klart at denne mannen ikke gjode noe galt så hvorfor skulle han legitimere seg?

Dess uten tror jeg mange eldre forbinder dette med å legitimere seg mer med kontroll enn det mange av oss unge gjør. Før kjøpte man jo øl på nærbutikken hvor man kjennte personalet og ikke viste legitimasjon fordi de visste hvor gammel man var liksom. Det var heller ikke så mange utesteder å velge mellom (for en 80-åring når han var ung) og det med å legitimere seg var ikke vanelig da, så jeg skjønner godt at han forbinder dette med legitimasjon som kontroll og ikke ville gjøre det når han åpenbart ikke gjorde noe galt.

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest_L_*
Skrevet

Eg er ein av dei som ikkje greier å sjå kor gamle folk er. Og eg har jobba i butikk. Det har vore eit par gongar eg har opplevd å spørje 25- åringar om leg, og gitt 16- åringar anledning til å kjøpe alkohol o.l. (Og blitt oppmerksam på det etterpå).

Nokre ser berre ikkje så gamle/ unge ut. Derfor trur eg at denne ordninga gjer det lettare for ein del av butikkpersonalet. I tillegg vil ikkje dei under 18år greie å kjøpe seg alkohol o.l uansett kor gamle dei ser ut. For det er jo det som er viktig.

Eg har og opplevd butikkansatte som ikkje spørr om leg, fordi dei er "redd" personane skal bli fornærma.

Og når ein sit åleine i kassa, så lar nok dei fleste 80- åringane gå forbi, men det står jo i artikkelen at sjefen var der ...

Dei kunne jo eventuelt henge opp ein lapp der dei informerte om ordninga, og kvifor det vart gjort sånn. Då ville kanskje folk ha litt meir forståelse.

Syns ikkje det er så stort problem å måtte vise legitimasjon. Som nemnt tidlegare, så tar ein jo opp bankkorte uansett.

Skrevet
Hvorfor skal man spørre om legitimasjon når det er åpenbart er unødvendig? Kan ikke fatte hvordan det blir lettere for kassapersonalet å være tvunget til å spørre 80åringer om leg.

Fordi det er lettere å spørre alle enn å måtte prøve å gjette seg til hvem som er gamle nok. Jeg er snart 30, og blir spurt om leg 90 % av tiden. Ganske irriterende når masse 17 åringen ikke blir spurt. Hvis alle ble spurt hadde det ikke vært et så stort irritasjonsmoment (nei, det er ikke et kompliment, for det insinuerer at man ser barnslig ut, ikke ung. Har uansett ikke noe ønske om å se ut som en tenåring!)

Jeg har blitt kontrollert av politiet på gata, til tross for at jeg åpenbart ikke gjorde noe galt, jeg fant det veldig ubehagelig og følte meg kontrollert og hadde ikke lyst å legitimere meg. Det blir jo litt på samme måte, det var klart at denne mannen ikke gjode noe galt så hvorfor skulle han legitimere seg?

...

Ja, men jeg har da heller ikke gjort noe galt, likevel må jeg vise leg...

Skrevet

Hvis du har jobbet en litt lang dag med masse 16-åringer som har forsøkt å kjøpe øl hele dagen er det lett å bare spørre om legitimasjon uten å tenke seg om.

Skrevet
Hvis du har jobbet en litt lang dag med masse 16-åringer som har forsøkt å kjøpe øl hele dagen er det lett å bare spørre om legitimasjon uten å tenke seg om.

Har jobbet i en dagligvarebutikk.

Spurte en del om leg, men å spørre en gammel mann om leg, det blir bare for dumt!

Skrevet

jeg jobet tidligere i matbutikk, og klarte å spørre en 28 åring om legitimasjon.. jeg var helt ny og ganske smånervøs der jeg sto, så skylder litt på det..ble en litt pinlig opplevelse for oss begge.. da jeg så at han var 28, sa jeg helt rød i trynet: åja, du er så gammal ja!! så ble han selv rød og sa: jeg er ganske fyllesjuk i dag, så sikkert derfor jeg ser litt ung ut...

haha, har ledd godt av det siden, sikkert han også.. hihi:)

men en 80 åring er kanskje litt drøyt.. får skylde på nervene til han i kassa..;p

Skrevet

Jeg jobber også på matvarebutikk, og har spurt 28åringer om leg. Jeg ville nok derimot aldri spurt en 80-åring om leg :fnise:

I Amerika er de veldig strenge på det der, i en stat hvor mannen min var på besøk ble man nektet å kjøpe alkohol med mindre de så ut som de var over 50 år :sjokkert: 55-åringer med grått hår kom med nød og neppe inne på attenårsgrense uten leg...

Jeg er ikke enig med Nimbus om at man ser barnslig ut, om man blir spurt om leg. Det er fordi jeg er usikker på hvor gammel personen er jeg spør om leg, pga personen ser ung ut.

Det er forferdelig vanskelig å gjette alderen til folk, og jeg blir veldig flau når jeg spør de som nærmer seg 30 år for leg, men jeg ville nok neppe spurt en 80-åring! :ler:

Gjest Spadamen
Skrevet

Men 80- åringen vart jo ikkje spurt fordi butikkansatte var i tvil. Det var fordi at dei skulle spørje alle om leg.

Og som sagt tidlegare; sjefen var jo til stede. Eg hadde spurt ein 130- åring om sjefen hadde sett på.

Og eg er einig med nimbus. Det er ikkje alltid lett å sitte og tippe kven som er gamle nok og ikkje.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...