Gjest Gjest Skrevet 29. oktober 2007 #1 Skrevet 29. oktober 2007 noe for norge også kanskje? kanskje politikerene da hadde forstått hvor livsnødvendige sykepleierne er? http://www.abcnyheter.no/node/54653
Gjest Gjest Skrevet 29. oktober 2007 #2 Skrevet 29. oktober 2007 Sykepleierne fortjener helt klart høyere lønn. De gjør en viktig jobb, har mye ansvar og høyt arbeidstempo. De jobber kvelder, helger, julaften og 17 mai. Helsepersonell generelt er veldig lojale overfor sin arbeidsgiver og ikke minst overfor pasientene. De gir alt for å gjøre en best mulig jobb selv om lønna er lav og det er alt for få folk på jobb. Jeg synes det er på tide med et skikkelig lønnsløft. Helst uten en streik som går utover pasientene. Samtidig bør bemanningen økes.
talin Skrevet 30. oktober 2007 #3 Skrevet 30. oktober 2007 Sykepleierne fortjener helt klart høyere lønn. De gjør en viktig jobb, har mye ansvar og høyt arbeidstempo. De jobber kvelder, helger, julaften og 17 mai. Noe som veldig mange andre også gjør. Jeg synes det er på tide med et skikkelig lønnsløft. Helst uten en streik som går utover pasientene. Samtidig bør bemanningen økes. Og hvor skal man hente pengene ifra? Lønninger er da ikke gratis.
Gjest Emera Skrevet 30. oktober 2007 #4 Skrevet 30. oktober 2007 Jeg synes alle renholdsarbeidere skulle true med å si opp hvis de ikke fikk høyere lønn. Hvis vi først skal diskutere hvilke grupper som er så viktige...
SnillMito Skrevet 30. oktober 2007 #5 Skrevet 30. oktober 2007 Sykepleier har vel en gjennomsnittslønn på cirka 360.000? Burde ikke være noe klage over med tre års utdannelse og jobb i det offentlige.
Gjest kenneth Skrevet 30. oktober 2007 #6 Skrevet 30. oktober 2007 noe for norge også kanskje? kanskje politikerene da hadde forstått hvor livsnødvendige sykepleierne er? http://www.abcnyheter.no/node/54653Hva er din motivasjon for å starte tråden?
Vitamina Skrevet 30. oktober 2007 #7 Skrevet 30. oktober 2007 Tre års utdannelse er da ikke så mye egentlig, kjenner nok av dyktige folk med treårig bachelor grad som ikke tjener det spor bedre. Enig at sykepleiere er viktige, men de tjener ikke horribelt dårlig hvis man tar lengden på utdannelsen med i betraktning.
Julie Skrevet 30. oktober 2007 #8 Skrevet 30. oktober 2007 Man bør selvf. ta lengden på utdannelsen (kontra vaskere som nevnt i tråden her. Sier ikke dermed at de ikke har en viktig jobb) i betraktning når man ser på lønn. Ellers lurer jeg på hvor det står at spl. har en snittlønn på 360 000 kr? Ikke frekt ment forøvrig, bare nysgjerrig.
Gjest nimbus Skrevet 30. oktober 2007 #9 Skrevet 30. oktober 2007 Sykepleier har vel en gjennomsnittslønn på cirka 360.000? Burde ikke være noe klage over med tre års utdannelse og jobb i det offentlige. Ha ha ha, du kan ikke kjenne mange sykepleiere! 300 000 - 320 000 brutto stemmer nok bedre. Ikke at det er så horribelt dårlig, jeg synes de elendige helgetilleggene og kvelds-/natt-tilleggene er det største problemet....
talin Skrevet 30. oktober 2007 #10 Skrevet 30. oktober 2007 Ellers lurer jeg på hvor det står at spl. har en snittlønn på 360 000 kr? Ikke frekt ment forøvrig, bare nysgjerrig. Mest trolig i statistikken til SSB, under sektoren for helsepersonell i offentlig sektor. Der er måndes inntekten oppført som cirka 30700, som blir nesten 370000 i året. Men dette er gjennomsnittslønnen for alle som arbeider på et sykehus. Hvis en graver seg lengre ned i statiskken så viser det seg at sykepleiere har en gjennomsnitslønn på 345048, da er alle spesial pleierene innkludert.
Mann 42 Skrevet 31. oktober 2007 #11 Skrevet 31. oktober 2007 Mest trolig i statistikken til SSB, under sektoren for helsepersonell i offentlig sektor. Der er måndes inntekten oppført som cirka 30700, som blir nesten 370000 i året. Men dette er gjennomsnittslønnen for alle som arbeider på et sykehus. Hvis en graver seg lengre ned i statiskken så viser det seg at sykepleiere har en gjennomsnitslønn på 345048, da er alle spesial pleierene innkludert. Og spesialpleierne har vanligvis noen års tilleggsutdanning.
SnillMito Skrevet 31. oktober 2007 #12 Skrevet 31. oktober 2007 (endret) Ha ha ha, du kan ikke kjenne mange sykepleiere! 300 000 - 320 000 brutto stemmer nok bedre. Ikke at det er så horribelt dårlig, jeg synes de elendige helgetilleggene og kvelds-/natt-tilleggene er det største problemet.... http://www.ssb.no/emner/06/05/lonnstasyk/t...7-03-23-01.html Sykepleier og spesialpleier har en gjennomsnittlig månedslønn på 29555. Dette er i tillegg tall fra 2006, og ligger vel fire prosent høyere nå. Endret 31. oktober 2007 av SnillMito
talin Skrevet 31. oktober 2007 #13 Skrevet 31. oktober 2007 Og spesialpleierne har vanligvis noen års tilleggsutdanning. Og det var ikke uten grunn at de ble fremhevet at alle spesial pleierene var med i statistikken.
Gjest Vinduskarmen Skrevet 31. oktober 2007 #14 Skrevet 31. oktober 2007 Det er ingen tvil om at helsearbeidere er dårlig lønnet, men så lenge man faktisk får ansatt folk til den lønna trenger man i praksisk ikke øke den heller. Man blir ikke sykepleier for å tjene bra, det vet alle.
Gjest Gjest_Geir_* Skrevet 31. oktober 2007 #15 Skrevet 31. oktober 2007 Det er ingen tvil om at helsearbeidere er dårlig lønnet, men så lenge man faktisk får ansatt folk til den lønna trenger man i praksisk ikke øke den heller. Man blir ikke sykepleier for å tjene bra, det vet alle. 360.000 er gjennomsnittslønnen i Norge. Er det dårlig å tjene det?
Gjest Gjest Skrevet 31. oktober 2007 #16 Skrevet 31. oktober 2007 Nei, I Norge er det best å sitte med luen i hånden og ta imot det en, eventuelt det en ikke får. Det er tross alt andre yrkesgrupper som bør være prioriteres foran sykepleiere.
Gjest Vinduskarmen Skrevet 31. oktober 2007 #17 Skrevet 31. oktober 2007 360.000 er gjennomsnittslønnen i Norge. Er det dårlig å tjene det? Jeg kjenner mange sykepleiere og andre helsearbeidere, men ingen som tjener så godt uten å jobbe mye overtid. Er overtiden tatt med i det gjennomsnittet?
Gjest 4OFO31 Skrevet 1. november 2007 #18 Skrevet 1. november 2007 nei det er i tilegg hardt å jobbe 100% som sykepleier..har en fri dag kan en enten bli beordret på jobb eller ha bakvakt. jeg er enig i at sykepleiere fortjener høyere lønn fordi det er et slitsomt yrke med dårlige arbeidstider. En renholdsarbeider med fagbrev tjener nok heller ikke supert altså, er ikke kun sykepleiere jeg mener må få høyere lønn. Og by the way..hvor har dere det fra at sykepleiere har 360.00 og slikt i lønn? de liggerpå rundt 330.000 etterti års ansennitet.
Gjest Gjest Skrevet 1. november 2007 #19 Skrevet 1. november 2007 Sykepleier er et slitsomt yrke og mange sykepleiere orker ikke å jobbe mer enn 50-75% stilling. Mange sykepleiere får heller ikke 100% stilling selv om de ønsker det, fordi arbeidsgiveren er avhengig av deltidsstillinger for å få turnusen med helgejobbing til å gå opp.
Gjest Gjest Skrevet 2. november 2007 #20 Skrevet 2. november 2007 Og hvor skal man hente pengene ifra? Lønninger er da ikke gratis. Det er faktisk irrelevant i forhold til spørsmålet all den tid dette nødvendigvis vil måtte dreie seg om omfordeling av inntekt. Dersom sykepleierne skal få mer må noen andre få mindre. Det vil si betale mer skatt ettersom sykepleiertjenester ikke omsettes i et marked, heldigvis, men distribueres av staten og finansieres av skattebetalerne. De, som mener at økte sykepleierlønninger er en kostnad som må finansieres av verdiskapning i privat sektor, har ikke forstått noe som helst. Økt verdiskapning i privat sektor leder ikke til annet enn at det offentliges utgifter øker tilsvarende. Dette skyldes blant annet at det offentlige benytter seg av den samme arbeidskraften som privat sektor. Det vil si at når verdiskapingen/inntektene/lønningene øker i privat sektor, er det offentlige nødt til å holde tritt for å kunne tiltrekke seg arbeidskraft. Slik at økt verdiskaping i privat sektor er et nullsumspill i forhold til det offentliges utgifter. Økonomene kaller dette for kostnadssyken (hvorfor de kaller for sykdom de markedsprosessene de ellers hyller vites dog ikke). Dessuten forstår jeg ikke hvorfor så mange mener at utdannelse, eller lengden på utdannelsen, skal ha noe å si i forhold til lønn. Hva er begrunnelsen for det? Fordi man synes det skal være slik? Da er i så fall en hver mening om den saken like gyldig. Også den som mener at private hjemmehjelper bør tjene mer enn høyesterettsdommere.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå