Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

jeg har kjøpt en leilighet for noen mnd siden, det er en selveier på ca 70 kvadrat.. har ikke noe lån på den, men nå skal jeg flytte til oslo og kjøpe ny leilighet der, og vil derfor leie ut min.. har allerede funnet noen som kan gi 6000 + strøm.. men må jeg skatte av dette??? hvordan skal jeg gå frem med dette, har aldri leid ut noe før.. (er bare 23 år.. trenger litt råååd;)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, jeg tror du må skatte av den. Det er sikkert noen andre her inne som vet bestemt hvordan det er.

Skrevet

Jeg ville tatt opp lån på den leiligheten, for da får du trekke av utgiftene du har før de tar skatt på inntekten. Men du må betale skatt for leieinntektene, og det må du betale av hele summen om du ikke har lån på leiligheten.

Skrevet
Jeg ville tatt opp lån på den leiligheten, for da får du trekke av utgiftene du har før de tar skatt på inntekten. Men du må betale skatt for leieinntektene, og det må du betale av hele summen om du ikke har lån på leiligheten.

Dette er en veldig merkelig argumentasjon. For tror du det er gratis å låne penger? Du får kun trukket fra kostnadene (dvs renten), og det er jo en ekstrakostnad framfor ikke å låne penger. Eneste skattefradraget gjør er at kostnaden til banken reellt sett blir lavere, men det er likevel en kostnad. Å låne penger for kun å sette i banken er svært lite lønnsomt...

Skrevet

Sålenge du leier ut leiligheten utover 6 mnd av årets 12 mnd (kalendermnd) så må du betale skatt av leieinntekter.

Derfor er det mest gunstige du kunne ha gjort, hadde vært å flytte til sommeren, leie ut til neste sommer, også flytte tilbake, hvis planen er å bo i Oslo i lang tid, kan du jo også selge dagens leilighet etter en stund.

Eventuelt kan du opprette deg ett lite selskap som forvalter leilighetet og du kan da skrive av låneutgifter, renter, vedlikehold osv.. på inntektene du har. Mulig det da kan bli snakk om moms, men dette kan jeg ikke nok om...

Skal du kjøpe leilighet i Oslo, så er det uansett sikkert snakk om å ta opp lån, med pant i dagens leilighet og neste.

Skrevet
Sålenge du leier ut leiligheten utover 6 mnd av årets 12 mnd (kalendermnd) så må du betale skatt av leieinntekter.

Derfor er det mest gunstige du kunne ha gjort, hadde vært å flytte til sommeren, leie ut til neste sommer, også flytte tilbake, hvis planen er å bo i Oslo i lang tid, kan du jo også selge dagens leilighet etter en stund.

Eventuelt kan du opprette deg ett lite selskap som forvalter leilighetet og du kan da skrive av låneutgifter, renter, vedlikehold osv.. på inntektene du har. Mulig det da kan bli snakk om moms, men dette kan jeg ikke nok om...

Skal du kjøpe leilighet i Oslo, så er det uansett sikkert snakk om å ta opp lån, med pant i dagens leilighet og neste.

I statsbudsjettet for 2008 foreslås det å endre regelen om mindre enn 6mnds skattefri utleie innenfor 12 måneder. Så den går ikke lenger.

Man får fradrag for alle kostnader vedr utleie, trenger ikke opprette noe selskap for å gjøre det. Å opprette AS krever kapital, å opprette deltakerlilknet selskap har ingenting for seg i forhold til skatten.

Det er ikke mva på utleie. Men et selskap kan frivillig velge å mvareg seg. Hvis man er mvareg kan man får fradrag for inng mva. Men ved utleie til privatpersoner er det svært få som frivillig mvaregistrerer seg.

Mye rare råd fra folk som ikke helt vet hva de snakker om i denne tråden? :klø:

Skrevet
I statsbudsjettet for 2008 foreslås det å endre regelen om mindre enn 6mnds skattefri utleie innenfor 12 måneder. Så den går ikke lenger.

Man får fradrag for alle kostnader vedr utleie, trenger ikke opprette noe selskap for å gjøre det. Å opprette AS krever kapital, å opprette deltakerlilknet selskap har ingenting for seg i forhold til skatten.

Det er ikke mva på utleie. Men et selskap kan frivillig velge å mvareg seg. Hvis man er mvareg kan man får fradrag for inng mva. Men ved utleie til privatpersoner er det svært få som frivillig mvaregistrerer seg.

Du kan mvaregistere deg, men ikke før omsetning (leieinntekter i denne sammenheng) overgår 50' i året.

Du får heller ingen mva-fratrekk (utgående mva) med mindre du er mva-pliktig. og har inngående mva.

Du kan fint opprette enkeltmannsforetak, men som du sier, er dette lite gunstig i forhold til skatt... blir fort minst 36 % + trygdeavgift på 14.1%

Som AS trenger du 100' i egenkapital... og må betale 28% i skatt. Her må du også ha godkjent, ekstern regnskapsfører som fort blir en god ekstrautgift.

Det at det foreligger et forslag i statsbudsjettet, er heller ikke det samme som at det blir vedtatt... selv om vi desverre... må regne med det.

For å korrigere, det er ikke mva på utleie av bolig... ikke utleie generelt... (Jeg husker det ble mva på utleie av rom og møterom/selskapslokaler for ett års tid siden, men var ikke klar over hvor vidt den dreide seg om bolig)

Skrevet

Virker ikke helt som du vet hva du snakker om selv heller. Man får kun fradrag for vedlikeholdskostnader ved utleie, ikke for standardheving, annonsering, strøm, kommunale avgifter etc

Skrevet
Virker ikke helt som du vet hva du snakker om selv heller. Man får kun fradrag for vedlikeholdskostnader ved utleie, ikke for standardheving, annonsering, strøm, kommunale avgifter etc

Kommunale avgifter får du faktisk fradrag for som utleier.

Standardheving er ikke fradragsberettiget, men det vil jo gjenspeile seg i husleia.

Strøm betales normalt av leietaker og det er leietaker som ordner dette selv. Dersom ikke så bakes det inn i leieprisen. Leieinntektene vil da bli høyere. Akkurat i forhold til det med strøm inkl. i husleia og skatt er jeg usikker på. Kanskje noen andre kan fylle inn?

Annonsering koster ikke mange kronene og blir uinteressant i denne sammenhengen.

Skrevet

Korreksjon: Man får fradrag for festeavgifter, kommunale avgifter og forsikringer, men dette ligger vel vanligvis inne i husleien i et borettslag uansett?

Skrevet
Korreksjon: Man får fradrag for festeavgifter, kommunale avgifter og forsikringer, men dette ligger vel vanligvis inne i husleien i et borettslag uansett?

Hvis det er snakk om borettslag så ligger det stort sett i husleie ja.

Men i dette tilfellet er det altså snakk om en selveiende leilighet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...