Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har noen av dere prøvd og farge håret deres med henna hårfarge?

Hvordan gikk det? bra? dårlig?

Har noen tips på dette emnet?

har tenkt å prøve men vet ikke noe om hvordan det gjøres....

Videoannonse
Annonse
Gjest tullfrid
Skrevet

Har prøvd henna fra apoteket. Håret ble veldig rødoransje og fargen passet egentlig ikke så veldig godt til min hudfarge. Har også hørt at henna setter seg VELDIG fast i håret, sånn at det blir litt vanskelig å farge håret med vanlig farge etterpå. Mulig at fargen kanskje ikke blir helt slik man forventer. Hennaen må visstnok vokse ut av håret, den slites aldri bort.

Jeg var ihvertfall ikke spesielt fornøyd. Glad jeg hadde kort hår...

Dessuten er det noe klin å farge med, ihvertfall hennapulver fra apoteket, omtrent som å kline inn håret med kubæsj.... :fnise:

Skrevet

Fikk flashbacks til ungdomsskolen nå :) Kjøpte pulveret på body shop, i rødt selvsagt.

Fargen ble egentlig nokså fin, men den gikk aldri ut av håret. Måtte til slutt klippe håret kortere for å få vekk fargen. Jeg torde ikke å farge det med vanlig farge fordi jeg hadde hørt at håret kunne bli oransje.

Selve fargeprosessen var nokså morsom, sett i ettertid. Man blander pulveret med vann (og olje..?) og gnir det inn i håret. Og for å få virkelig fargeeffekt, så må det virke i flere timer :ler: Jeg følte meg skikkelig smart med tung, stinkende leire i håret.

Hvilken farge tenker du på? Kjente at jeg nesten vurderte å farge håret brunt med henna, men er litt usikker. Det er nesten umulig å si hvilken farge en ender opp med..

Skrevet (endret)

Heisann!

Å farve håret med henna går meget bra :)

Men, hvilken henna du velger har utrolig mye å si!

Sørg for at du skaffer til veie ren henna av god kvalitet. Ikke slike ferdigblandinger som inneholder alt mulig ekstra (det er bedre å tilsette "det ekstra" selv).

Bruker du henna av skikkelig kvalitet så får du heller ikke problemer om du ønsker å bruke vanlig kjemisk farve senere.

Henna kommer i en farve, nemmelig rød. Det finnes ingenting som heter nøytral henna, sort henna eller gull henna for den saks skyld.

"Nøytral henna" er en plante som heter Cassia. Gir ingen farge, men gir utrolig flott glans i håret.

"Sort henna" er heller ikke henna men Indigo. Indigo kan blandes med henna for å oppnå alt fra mørk brun til kastanje, kobber, mahogny farver. Eller den kan brukes etter hennafarving for å oppnå helt sort hår.

Jeg kunne bablet videre her i flere meter, hehe, men ta deg heller en titt her, her finner du alt fra hennaforum til bilder av hennafarvet hår.

Lurer du på noe så bare spør!

Endret av Fam
Skrevet

jeg tenkte å farge det rødt.. håper det blir som det står på pakningen... :)

Skrevet
jeg tenkte å farge det rødt.. håper det blir som det står på pakningen... :)

Ja det kommer ann på hvilken henna du har tenkt å bruke , og det kommer ann på hvilken hårfarve du har fra før...

Har du lyst hår så kan det bli temmelig orange om du bruker kun henna, bare så du er klar over det.

• 2 uker senere...
Skrevet

jepp da, det ble en slags blanding mellom orange og rødt...

ikke pent, men men.. :) må jo bare le av det nå ette på :fnise:

Jeg får prøve igjen..

hvordan er det å farge håret på nytt med henna? eller med vanlig hårfarge?

Skrevet

vet du hvor jeg kan få tak i orntlig henna farge?

Gjerne fra internett..

Skrevet
vet du hvor jeg kan få tak i orntlig henna farge?

Gjerne fra internett..

Spør du meg? :)

Her f.eks.

Selv bestiller jeg slike ting fra Henna sooq , like god kvalitet som mehandi men enklere betilling system.

Skrevet
jepp da, det ble en slags blanding mellom orange og rødt...

ikke pent, men men.. :) må jo bare le av det nå ette på :fnise:

Jeg får prøve igjen..

hvordan er det å farge håret på nytt med henna? eller med vanlig hårfarge?

Det går finfint å farge håret på nytt med henna. Men sørg for at det er "body art kvalitet" på hennaen. Dvs at det er ren henna uten rester av ting og tang, blant annet metaller.

Farver du håret med henna av dårlig kvalitet risikerer du om du farver over med vanlig farve, rare resultater. Deriblant også grønnskjær...

Og du , du kan blande ut henna med andre ting, som f.eks indigo eller amla, for å oppnå flotte farver, alt fra gullbrunt, bronsje, til de forskjellige rødfarver.

Er det noe du lurer på ang blandinger eller fremgangsmåte så kan du sende meg en pm.

Skrevet

Akkurat nå sitter jeg med "hennagrøt" i håret og venter på at fargen skal sette seg. Jeg har farget håret med hennapulver jevnlig i over ti år og synes det fungerer veldig bra. Hårfargen min er rød fra naturens side, men etter at jeg ble voksen har fargen falmet, så jeg begynte å bruke henna for å få en sterkere farge.

Jeg pleier å bruke hennapulveret fra apoteket, det er ren henna uten andre fargestoffer. I tillegg er det ganske billig. Når jeg farger håret blander jeg alltid litt sjampo sammen med hennapulveret og vann. Det gjør at fargen er letter å fordele og gir et jevnere resultat.

Skrevet (endret)
Akkurat nå sitter jeg med "hennagrøt" i håret og venter på at fargen skal sette seg. Jeg har farget håret med hennapulver jevnlig i over ti år og synes det fungerer veldig bra. Hårfargen min er rød fra naturens side, men etter at jeg ble voksen har fargen falmet, så jeg begynte å bruke henna for å få en sterkere farge.

Jeg pleier å bruke hennapulveret fra apoteket, det er ren henna uten andre fargestoffer. I tillegg er det ganske billig. Når jeg farger håret blander jeg alltid litt sjampo sammen med hennapulveret og vann. Det gjør at fargen er letter å fordele og gir et jevnere resultat.

Jeg har aldri hørt om noen som har blandet henna med shampo.

Men om det funker for deg så..

Det mest vanlige å bruke om man ikke blander med cassia eller yoghurt som de fleste gjør, er å bruke balsam.

En annen ting verdt å merke seg: henna fungerer best, fargegemessig, om du blander den ut med "acid". Sitron juce eller appelsinjuce.

Og, når du har blandet den mengden henna du skal bruke, dekk bollen/glasset med plast og la den stå i romtemp eller litt varmere...til dye-release.

Når den grønne henna massen har forandret farge, den blir brun/rød aktig, da er den klar til å brukes.

Om man bruker hennaen før man har fått den til å utvinne fargen sin så kan man ikke forvente de helt store resultater. Det kan ta alt fra knappe to timer til 10-12 timer før den utvikler fargen, alt ettersom hvilken henna man har. Da skjønner man jo også de som sier: jeg fikk ingen farge av henna, til tross for at jeg satt med det i håret i flere timer!

Endret av Fam
  • 1 måned senere...
Gjest Gjest_Stine_*
Skrevet
Heisann!

Å farve håret med henna går meget bra :)

Men, hvilken henna du velger har utrolig mye å si!

Sørg for at du skaffer til veie ren henna av god kvalitet. Ikke slike ferdigblandinger som inneholder alt mulig ekstra (det er bedre å tilsette "det ekstra" selv).

Bruker du henna av skikkelig kvalitet så får du heller ikke problemer om du ønsker å bruke vanlig kjemisk farve senere.

Henna kommer i en farve, nemmelig rød. Det finnes ingenting som heter nøytral henna, sort henna eller gull henna for den saks skyld.

"Nøytral henna" er en plante som heter Cassia. Gir ingen farge, men gir utrolig flott glans i håret.

"Sort henna" er heller ikke henna men Indigo. Indigo kan blandes med henna for å oppnå alt fra mørk brun til kastanje, kobber, mahogny farver. Eller den kan brukes etter hennafarving for å oppnå helt sort hår.

Jeg kunne bablet videre her i flere meter, hehe, men ta deg heller en titt her, her finner du alt fra hennaforum til bilder av hennafarvet hår.

Lurer du på noe så bare spør!

Hei, jeg lurte på om du viste om et sted i Oslo hvor en kan få kjøpt bra "Nøytral henna"/Cassia og hvordan "tilberede" denne for best resultat :)

på forhånd takk :)

Stine

Skrevet
Hei, jeg lurte på om du viste om et sted i Oslo hvor en kan få kjøpt bra "Nøytral henna"/Cassia og hvordan "tilberede" denne for best resultat :)

på forhånd takk :)

Stine

Hei!

Nei, sorry men jeg vet ikke om noe sted i Oslo som selger hverken henna eller cassia som jeg vet er av god kvalitet.

Muligens noen utelandske butikker har?! Men personlig så hadde jeg ikke turt å kjøpe hva som helst av henna/cassia/indigo. Jeg vil og må ha 100%garanti for at det er rene saker jeg kjøper. Kunne jo hende at man får lyst til å farve over håret med vanlig kjemisk farve engang, og har man brukt urene saker da ja så går det heller dårlig for å si det slik.

Jeg bestiller alle slike produkter fra hennasooq. Relativt rimelig og 100% rene saker.

• 2 uker senere...
Gjest Gjest_Sunniva_*
Skrevet
tusen takk! :jepp:

Hei!

Har nettopp bestilt meg Cassia fra henna sooq, og fikk mail om at alle norske kunder måtte sende de en mail før de fullførte bestillingen online p.g.a. shipping.

Videre i mailen stod det at de skulle sende meg en "invoice" som skulle forklare veien videre. Da jeg ikke akkurat er datakyndig, aner jeg ikke hva en invoice er...

Er det noen her som har erfaring med bestilling/betalingssystemet til henna sooq som kan oppklare dette videre?

Gleder meg villt til å motta cassiaen, virker som den perfekte hårkur :)

Skrevet
Hei!

Har nettopp bestilt meg Cassia fra henna sooq, og fikk mail om at alle norske kunder måtte sende de en mail før de fullførte bestillingen online p.g.a. shipping.

Videre i mailen stod det at de skulle sende meg en "invoice" som skulle forklare veien videre. Da jeg ikke akkurat er datakyndig, aner jeg ikke hva en invoice er...

Er det noen her som har erfaring med bestilling/betalingssystemet til henna sooq som kan oppklare dette videre?

Gleder meg villt til å motta cassiaen, virker som den perfekte hårkur :)

Heisann!

En "invoice" er en ordrebekreftelse med totalsum inkl porto for forsendelse til Norge.

Så, du velger deg ut alt du skal ha, akkurat som vanlig bestilling, men du sender ikke inn bestillingen mens du er på hennasooq siden. Kopier bestillingen din over i en mail til hennasooq og send den. Du får kjapt tilbakesvar, med en "invoice".

Når du har betalt, så tar det kun 5-6 dager før du har sakene i postkassen.

Skrevet

Norges eneste sertifiserte hennaartist finner du på www.northernhenna.com. Webbutikk med salg av hennaprodukter (Jamila pakistansk henna av topp kvalitet) Her kan du også finne masse info om hvordan du farger hår med henna

Gjest Gjest_Sunniva_*
Skrevet
Heisann!

En "invoice" er en ordrebekreftelse med totalsum inkl porto for forsendelse til Norge.

Så, du velger deg ut alt du skal ha, akkurat som vanlig bestilling, men du sender ikke inn bestillingen mens du er på hennasooq siden. Kopier bestillingen din over i en mail til hennasooq og send den. Du får kjapt tilbakesvar, med en "invoice".

Når du har betalt, så tar det kun 5-6 dager før du har sakene i postkassen.

Tusen takk for hjelpen :)

Har mottatt pakke med cassia nå og er veldig spent... Har lyst til å prøve med en gang, men tenker på å vente litt (så kjæresten får se også ;) )

Har du noen gode tips for godt resultat? Har sett litt rundt; mange råd med kamille-te og honning og sitronsaft...Vanskelig å bestemme seg :P

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...