Gå til innhold

Hvor mange kalorier?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg studerte nettopp næringsinnholdet i villris, og lurer på en ting:

1 boil-in-bag (poser) veier 120 g. Går ut i fra at dette er 120 g. tørr vare. Det står at det er 95 kcal. per 100 g. tilberedt vare.

Hvor mye kalorier er det i 1 boil-in-bag når den er ferdig-kokt? Er det 120*0,95 = 114 kcal.?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nå forsto jeg ingenting..... 364 kcal. per 100 g.? Hva har det med mitt eksempel å gjøre? ;) Står 95 kcal. per 100 g. her.

Gjest Kristin_
Skrevet

364 kalorier per 100 gram TØRR vare. En boil in bag inneholder 120 gram TØRR vare, mens den ferdig kokt veier nesten fire ganger mer.

Når den er ferdig kokt har den sugd til seg mye vann det som skjer da er at kaloriinnholdet per 100 gram naturligvis synker.

Skjønner :)?

Skrevet

Må bare få kommentere at jeg har lagt merke til at det er veldig ofte næringsinnholdet er oppgitt per 100 gram tilberedt vare på typiske "sunnere" produkter, som villris, fullkornspasta o.l... Det normale er jo å oppgi kcal per 100 gram tørr vare på pasta og ris. Er dette for å lure folk til å tro at det ikke bare er sunnere med slike produkter, men også mye mindre kaloririkt?

Skrevet
Må bare få kommentere at jeg har lagt merke til at det er veldig ofte næringsinnholdet er oppgitt per 100 gram tilberedt vare på typiske "sunnere" produkter, som villris, fullkornspasta o.l... Det normale er jo å oppgi kcal per 100 gram tørr vare på pasta og ris. Er dette for å lure folk til å tro at det ikke bare er sunnere med slike produkter, men også mye mindre kaloririkt?

Ja og nei. Selvfølgelig tar det seg bedre ut med et lavere tall, men det er også lettere å lage porsjoner med tilberedt vare enn tørr vare. Om det er 95kcal per 100 gram tørr og 364 per tilberedet så har vel det ingenting å si.. Du har jo ikke tenkt å spise 100gram tørr ris...

Skrevet
Ja og nei. Selvfølgelig tar det seg bedre ut med et lavere tall, men det er også lettere å lage porsjoner med tilberedt vare enn tørr vare. Om det er 95kcal per 100 gram tørr og 364 per tilberedet så har vel det ingenting å si.. Du har jo ikke tenkt å spise 100gram tørr ris...

Godt poeng, men jeg tror mange ikke tenker over om det står "tørr" eller "tilberedt", og derfor kanskje vil sammenligne det med kaloriinnholdet de har lest på pakker med "vanlig" ris, og tro at det er veldig stor forskjell på energiinnholdet. Forresten synes jeg det er enklere å forholde seg til tall oppgitt for tørr vare, man måler jo opp risen før man koker den, ikke etterpå.

Skrevet
Godt poeng, men jeg tror mange ikke tenker over om det står "tørr" eller "tilberedt", og derfor kanskje vil sammenligne det med kaloriinnholdet de har lest på pakker med "vanlig" ris, og tro at det er veldig stor forskjell på energiinnholdet. Forresten synes jeg det er enklere å forholde seg til tall oppgitt for tørr vare, man måler jo opp risen før man koker den, ikke etterpå.

Det er selvfølgelig lettere å regne med tørr vare, hvis man måler opp tørr vare.. men somoftest tar jo man en mindre porsjon på tallerkenen enn man tilbereder, evt forsyner seg flere ganger

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...