Kayli Skrevet 29. oktober 2007 #1 Skrevet 29. oktober 2007 Vesla tar pianotimer, og hvis interessen holder seg vil vi gjerne kjøpe et instrument til henne. Spørsmålet er hva som er lurt å kjøpe; el. piano eller keyboard? Hun er veldig nybegynner ennå... Jeg spør i samme slengen; hva må vi regne med å betale for et brukbart instrument?
Gjest Gjest Skrevet 30. oktober 2007 #2 Skrevet 30. oktober 2007 Jeg ville definitivt gått for keyboard. Jeg får helt grøssninger av tanken på folk som spiller bach og grieg på et pipete keyboard... Elpianoer er spesiallaget for å skulle fungere nogenlunde som pianoer, som er det klassisk pianomusikk er skrevet for. Hvis hun derimot har lyst til å slå seg til ro med klissete pop-ballader så funker jo for all del et keyboard. Men hvis dere nå først skal bruke penger på et instrument ville jeg gått for the real deal og kjøpt et elpiano. Pris: Hvis dere kjøper brukt kan dere få et brukbart elpiano til 10 000 eller deromkring.
Gjest Frk Åberg Skrevet 30. oktober 2007 #3 Skrevet 30. oktober 2007 (endret) Nå kommer det jo an på på hva slags keyboard som er alternativet også, men hvis det var mitt barn, ville jeg gått for el.piano uten tvil. Man får mye mer pianofølelse av et el.piano, når man tenker på tangenter, lyd og antakeligvis antall tangenter. Hvis man skal ha et el.piano til et barn, syns jeg ikke man trenger å ruinere seg. Jeg så nylig et Yamaha-piano til 6-7000 i butikken. Det ble solgt til en som skulle ha et ok piano til datteren som skulle begynne å spille. Men hvis du finner brukt kan du nok få det billigere. Når det gjelder diverse lyder og opptaksmulighet, så har de fleste el.pianoer noe av det også, men det blir jo ikke det samme omfanget som på et keyboard. Jeg så nå at datteren din tar pianotimer, og det ville gjort at jeg ville tenkt enda mer på et el.piano. Keyboard blir noe ganske annet, selv om det jo har tangenter. Men hvis du drar i en musikkforretning, kan de helt sikkert liste opp argumenter for det ene og det andre for deg. Samtidig så er det jo noen som er mest opptatt av lyder og diverse muligheter, som man ikke har på et piano. Hvis hun derimot bare vil spille vanlig piano, ville jeg tenkt mer på et el.piano. Endret 30. oktober 2007 av Frk Åberg
Ung mann Skrevet 30. oktober 2007 #4 Skrevet 30. oktober 2007 (endret) Hvis hun skal lære å spille piano, så kan dere utelukke keyboard helt. Det finnes et alternativ til å kjøpe et digita-piano, og det er å kjøpe et stage-piano. (Som også er digitalt). Selv har jeg eid 3 el-pianoer, haugevis med keyboard/synther, og har i dag 2 stage pianoer. Et godt tips til et rimelig Stage Piano som jeg selv har, og som det er solgt mye av: Medeli SP1 (Veil.kr.6.495,-) http://www.audio-media.no/aspx/produkt/prd....aspx?plid=9026 Dette har skikkelige piano tangenter, mange andre lyder, og låter veldig bra til prisen. Skal du ha noe som er vesentlig bedre, må du ut med over 12-14 tusen. Da kan du se på instrumenter fra: Roland, Gem, Technics, Yamaha osv. Men under 10.000,- får du helt klart mest for pengene ved å velge Medeli. Fordelen med Stage-piano er at det lett kan settes bort, (på høykani i et skap el.lign.), hvis du trenger plassen til noe annet en stund. Endret 30. oktober 2007 av Ung mann
Kayli Skrevet 31. oktober 2007 Forfatter #6 Skrevet 31. oktober 2007 Takk for responsen! Det blir nok uansett en stund til vi kjøper, men greit å få noen synspunkter. Imens øver hun hos bestemor som bor i gangavstand, og som har orntli`piano!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå