Gå til innhold

Er spisskummen og karve det samme?

roxanne

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Gjest Badiane
Men karve og kummin er det samme! Og så er det spisskummen, som ogaå kan kalles spisskarve, som er noe annet.

For å gjøre det hele enda mer forvirrende vil jeg gjerne legge til at spisskarve/spisskummen heter "cumin" på engelsk. På svensk betyr "kummin" dog "karve". :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok- da vant mannen min diskusjonen :gråte:

Men jeg ser i Wikipedia atmselv de som oversetter oppskrifter er forvirret over dette og de oversetter feil :skratte::)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok- da vant mannen min diskusjonen :gråte:

Men jeg ser i Wikipedia atmselv de som oversetter oppskrifter er forvirret over dette og de oversetter feil :skratte::)

Oversetter er nok (desverre kanskje) ikke fagfolk innen feltet de oversetter... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 år senere...

Annonse

Gjest Miss O'Hara

Oj, komplett forvirret nå - jeg googlet kumin, som jeg fant i en oppskrift, men fant ingenting - jeg lurte på om det var det samme som spisskummen.

Men da er kumin faktisk karve? :klø: Jeg får det ikke til å stemme med oppskriften his det er karve, men hva vet jeg... her er oppskriften, scroll litt ned:

Indisk kylling

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kumin er karve, men cummin er spisskummen.

Eller for å gjøre det enkelt: kumin - vondt, spisskummen - godt :lur:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oj, komplett forvirret nå - jeg googlet kumin, som jeg fant i en oppskrift, men fant ingenting - jeg lurte på om det var det samme som spisskummen.

Men da er kumin faktisk karve? :klø: Jeg får det ikke til å stemme med oppskriften his det er karve, men hva vet jeg... her er oppskriften, scroll litt ned:

Indisk kylling

Her tror jeg det er snakk om en slurvete oversettelse, jeg har aldri sett karve brukt i indisk mat, så jeg er ganske sikker på at det må være spisskummen de mener. :)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Miss O'Hara

Takk for svar! Ja, jeg syntes det ble merkelig. Karve er vel det de har i nanbrød evt?

Spisskummen har jeg, i hvert fall, så da blir det indisk i kveld :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar! Ja, jeg syntes det ble merkelig. Karve er vel det de har i nanbrød evt?

Tror ikke de bruker karve i nanbrød, men løkfrø (som ikke er frø til løk, forøvrig :ler: ). Karve er såvidt jeg vet et tradisjonelt europeisk og nordisk krydder, ikke asiatisk. Men karve og spisskummen er botanisk ganske nært beslektet (også med f eks kjørvel).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker korianderfrø på nanbrød, ikke karve.

Endret av Brunhilde
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...