Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har jobbet på sentralbord en stund nå, og trives på mange måter veldig godt. Siden jeg jobber alene her i sentralbordet, er det noen spørsmål jeg håper noen kan hjelpe meg med.

Når det ringer frekke folk, med en nedlatende tone - hva gjør du da? (Eks, det ringte en som ble skikkelig forbanna da han ikke fikk tak i en han skulle snakke med, vedkommede var syk noe jeg ikke hadde lov å si - det gikk selvfølgelig utover meg som fikk kjeftet huden full...) :kjefte::sukk:

Til tider er det mye dødtid, alle oppgaver er gjort, nesten ingen telefoner.. Hva finner dere på da?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Noen rundt deg du kan avlaste? Når jeg hadde en slik jobb gikk jeg rundt på nabokontorene og skrapte sammen arbeid de hadde til overs. Det gjorde at jeg fikk mer kunnskap om hva som foregikk rundt på avdelingen og fikk endret stillingen min etterhvert.

Ang. sure folk - da er er bare å være ekstra smørblid så gir de fort opp ;)

Skrevet

Uhøflige folk avviser jeg med: Beklager, NN står borte på tlf, kommer tilbake XX:XX:XX. Du trenger ikke være uhøflig mot meg, jeg sier bare det jeg ser på skjermen. Skal du klage får du ta det opp med NN når h*n kommer tilbake. Da holder de som regel kjeft :fnise:

Enig med Chica her, ta deg en tur rundt og samle sammen litt jobb som ikke går ut over din jobb. Andre er glad for å slippe litt jobb og du blir glad for å få jobb :5:

Skrevet

Jobber som sekretær/sentralbord i en mindre bedrift der det ofte er sure folk på tråden. Er høflig tilbake og lar meg aldri provosere.

Har en sjef som ikke tolererer at noen er frekke og kjefter på oss som tar telefonen og han har flere ganger ringt tilbake til de sure og ufyselige folkene og gitt klar beskjed om at sånt finner han seg ikke i, noen har til og med måttet ringe tilbake til sentralbordet og be om unnskyldning for oppførselen sin :fnise:

Skrevet
Jobber som sekretær/sentralbord i en mindre bedrift der det ofte er sure folk på tråden. Er høflig tilbake og lar meg aldri provosere.

Har en sjef som ikke tolererer at noen er frekke og kjefter på oss som tar telefonen og han har flere ganger ringt tilbake til de sure og ufyselige folkene og gitt klar beskjed om at sånt finner han seg ikke i, noen har til og med måttet ringe tilbake til sentralbordet og be om unnskyldning for oppførselen sin :fnise:

Herregud for en hærlig sjef :) Hadde alle sjefer vært slik, hadde det vært supert. Det må jo nesten være gøy å få slike suringen på tlf, når de får " smella" tilbake, he he:D

Gjest Sentralbord-dama
Skrevet

Har du ikke lov til å si at noen er syke?

Slik er det ikke hos meg.

Det vi først sier er at personen ikke er tilstede men tilbake XX:XX

Er personen på ferie eller reise sier vi det med en gang - også opplyser vi om hvem de kan snakke med istedenfor.

Og si at noen bare er borte eller ikke tilstede kan bare provosere den som ringer og er irritert. Og man bør heller ikke si at man ikke får lov til å si noe og ikke vet noe... Da virker det ofte som om at personen de skal ha tak i egentlig er der men du siler telefonene... Ihvertfall tror den som ringer det.

Svarer den som ringer at det er en viktig henvendelse eller lignende så har vi lov til å si at personen de ringer er sykmeldt men forventet tilbake XX:XX. Vi sier selvfølgelig ikke hvorfor de er sykmeldt - det vet jo ikke vi heller (stort sett).

Uhøflige og frekke folk?

Hos oss har vi lov til å si til personen at h*n må endre språkbruken og roer seg ned, at hvis ikke så skjer så sier vi at vi legger vi på. Og så kan personen ringe tilbake når h*n kan føre en normal samtale.

Det har skjedd flere ganger at mange da ringer tilbake litt flaue og beklager seg. De må jo snakke med oss igjen fordi de skal jo ha tak i noen hos oss og ofte er det viktig.

Det siste man må gjøre er å bli sint tilbake. Vær like høflig som alltid. De gangene det skjer meg prøver jeg å tenke meg at den i den andre enden er et lite barn, som er litt trassig og trenger trøst og forståelse. Jeg er ikke nedlatende eller noe sånt altså. Det er bare et sånt bilde jeg lager meg i hodet for ikke å bli for irritert selv. Gidder ikke ødelegge dagen min pga slike folk.

Skrevet

Har du ikke lov til å si at noen er syke?

Nei, det er ganske strengt her.. og egentlig er det jo en privatsak. Info av privat art skal ikke forklares til den som ringer. Har heller ikke lov å si at vedkommende har kaffepause, er til legen eller tannlegen. Lunsj, møter og ferie er derimot greit.

Skjønner jo på en måte at de som ringer blir irriterte når den de skal ha tak i ikke er der, og jeg ikke kan si når de er tilbake - MEN det er da absolutt ikke noe som skal gå utover meg, og uansett hvor sure de blir så er det veldig lite å gjøre med det..

Heldigvis er 95% av innringerene blide og høfflige :)

Når det gjelder sure og sinte folk så blir jeg bare paff, så jeg klarer nesten ikke si no.. At voksne mennesker gidder å gire seg så opp bare på grunn av noen som er borte. Virker som noen tror vi som jobber på sentralbord skal vite hvor alle er til enhver tid, tross noen hundre ansatte og fexi-tid :)

Gjest Sentralborddama
Skrevet

Nei, det er ganske strengt her.. og egentlig er det jo en privatsak. Info av privat art skal ikke forklares til den som ringer. Har heller ikke lov å si at vedkommende har kaffepause, er til legen eller tannlegen. Lunsj, møter og ferie er derimot greit.

Skjønner jo på en måte at de som ringer blir irriterte når den de skal ha tak i ikke er der, og jeg ikke kan si når de er tilbake - MEN det er da absolutt ikke noe som skal gå utover meg, og uansett hvor sure de blir så er det veldig lite å gjøre med det..

Heldigvis er 95% av innringerene blide og høfflige :)

Når det gjelder sure og sinte folk så blir jeg bare paff, så jeg klarer nesten ikke si no.. At voksne mennesker gidder å gire seg så opp bare på grunn av noen som er borte. Virker som noen tror vi som jobber på sentralbord skal vite hvor alle er til enhver tid, tross noen hundre ansatte og fexi-tid :)

Du har lov å si om folk er borte/opptatt i lunch, møte eller ferie men ikke mer? Jamen da er det jo veldig lett for den som ringer å legge to og to sammen da hvis du sier at noen bare er borte? Da må vedkommende som er borte nesten være syk?

Jeg går ut ifra at dere har lov til å si permisjon?

Det er et eller annet med det at om en person kanskje er borte over lengre tid så er det greiere å si det som det er. Å si at en person er sykmeldt eller er på ferie er nesten like privat begge deler. Og man forteller jo ikke noe om hvorfor og hvordan...

Min erfaring er at når vi informerer at noen er borte en uke grunnet sykdom så stresser den som ringer litt ned. Og ikke minst - den som er syk mottar litt forståelse for at noen ikke er besvart, ikke blitt gjort eller at de ikke kan få den hjelpen de er ute etter. Og kanskje de da også lettere godtar at de får snakke med noen andre eller godtar at de må ringe uken etterpå?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...