Cilla Skrevet 29. oktober 2007 #1 Skrevet 29. oktober 2007 Vi har masse småbiter som vi skjærte av lammelåret i går. Noen som har gode ideer hva de kan brukes til? Tenkte først på lapskaus men kanskje noen vet om andre ting. (men har du en god lapskaus oppskrift så kom gjerne med den!)
Gjest Eurydike Skrevet 29. oktober 2007 #2 Skrevet 29. oktober 2007 Jeg pleier å bruke rester av lammelår til å lage marokkansk-inspirert gryte med couscous til.
Fakse Skrevet 29. oktober 2007 #3 Skrevet 29. oktober 2007 Jeg lager gjerne couscous-salat eller bulgur-salat smaksatt med kraft kokt på bein og avskjær av lammelåret, og med terninger av lammekjøtt i selve salaten. Så Hellstrøm hadde en oppskrift i sin julematbok på en shepards pie-inspirert restegryte med kjøtt. Han smaksatte kjøttrestene med typisk shepards pie-krydder, og la på et lokk med potetmos. Så godt ut, men jeg har ikke prøvd
Fakse Skrevet 29. oktober 2007 #4 Skrevet 29. oktober 2007 Rester av lammelår er forresten godt i hjemmelaget kebab. Kryddre kjøttet godt, stek det på svak varme bare så det blir varmt, og ha i pitabrød med vanlig salat-tilbehør etter eget ønske. Kan også lage en rømme-basert dressing til å ha over om man ønsker. Kjempegodt
Cilla Skrevet 31. oktober 2007 Forfatter #5 Skrevet 31. oktober 2007 Jeg pleier å bruke rester av lammelår til å lage marokkansk-inspirert gryte med couscous til. Har du oppskrift?
Gjest Eurydike Skrevet 31. oktober 2007 #6 Skrevet 31. oktober 2007 Har du oppskrift? Ikke akkurat, men en omtrentlig fremgangsmåte. Surr båter av løk og gulrotbiter i olivenolje og en blanding av spisskummen, malte korianderfrø, paprikapulver og cayenne. Ha i et par- tre hakkede hvitløkfedd og surr litt til. Ha i en boks hakkede tomater, tilsvarende mengde vann (evt kraft/buljong), salt, pepper og en knivsodd safran. La småkoke en halv time. Tilsett 1 boks avrente kikerter, 1 liten paprika i store biter og 1/2 squash i store biter. La småkoke 10 min, og ha tilslutt i restene av lammekjøtt. Småkok 5 min til, og smak til med mer salt, pepper og evt presset sitron. Server med couscous (gjerne med sultanarosiner i) i dype tallerkner.
Cilla Skrevet 31. oktober 2007 Forfatter #7 Skrevet 31. oktober 2007 Ikke akkurat, men en omtrentlig fremgangsmåte. Surr båter av løk og gulrotbiter i olivenolje og en blanding av spisskummen, malte korianderfrø, paprikapulver og cayenne. Ha i et par- tre hakkede hvitløkfedd og surr litt til. Ha i en boks hakkede tomater, tilsvarende mengde vann (evt kraft/buljong), salt, pepper og en knivsodd safran. La småkoke en halv time. Tilsett 1 boks avrente kikerter, 1 liten paprika i store biter og 1/2 squash i store biter. La småkoke 10 min, og ha tilslutt i restene av lammekjøtt. Småkok 5 min til, og smak til med mer salt, pepper og evt presset sitron. Server med couscous (gjerne med sultanarosiner i) i dype tallerkner. Takk
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå