Gjest Utlogga akkurat nå Skrevet 29. oktober 2007 #1 Skrevet 29. oktober 2007 Selv om ikke dette gjelder meg, så velger jeg likevel å være anonym akkurat nå. Saken gjelder en person i full jobb, h*n tjener helt greit, leier leillighet og har egen bil. Personen er godt voksen. Sakens kjerne er at h*n roter slik med økonomien sin. Det kommer til stadighet inn nye inkassokrav, og mange av beløpene er egentlig ikke så store heller. En tusenlapp her, og et par tusenlapper der. Slik har det vært i mange, mange år, så personen har nok kommet inn i en vond sirkel. Så vidt jeg vet har heller ikke denne personen spilleproblem. Hvem i alle dager kan hjelpe i slike tilfeller, hvem kan man kontakte?
Gjest Gjest Skrevet 29. oktober 2007 #2 Skrevet 29. oktober 2007 Det finnes rådgivere i kommunene som kan hjelpe, men hvis personen "bare" roter og har dårlig kontroll, bør kanskje noen i nær omkrets gripe inn og hjelpe, f.eks ved å sette opp system som gjør at regningene blir betalt i rett tid etc. F.eks. kan dere sette opp et budsjett, regne ut hvor mye utgifter personen har hver måned og sette dette av på en egen konto ikke tilknyttet et kort. Så kan dere opprette autogiro e.l. for alle regninger fra denne kontoen.
Bjørn-Tore Skrevet 29. oktober 2007 #3 Skrevet 29. oktober 2007 Banken har ofte økonomiske rådgivere også så kan være med å hjelpe. Hvis det kommer inkassokrav på inkassokrav, så er dette relativt dyre ekstrakostnader. så her må man forsøke å få til en ordning der regninger som kommer blir betalt, og ikke havner hos inkasso.
Gjest Utlogga akkurat nå Skrevet 29. oktober 2007 #4 Skrevet 29. oktober 2007 Takk for svar. Denne personen har ingen familie, og få venner. Blir det et kraftig overtramp om ev arbeidsgiver forsøker å hjelpe? Dette er et vanskelig og sårt tema, og man er redd for å tråkken denne personen på tærne. Samtidig ønsker man jo å hjelpe, slik at denne personen kommer ut av uføret...
Bjørn-Tore Skrevet 29. oktober 2007 #5 Skrevet 29. oktober 2007 Takk for svar. Denne personen har ingen familie, og få venner. Blir det et kraftig overtramp om ev arbeidsgiver forsøker å hjelpe? Dette er et vanskelig og sårt tema, og man er redd for å tråkken denne personen på tærne. Samtidig ønsker man jo å hjelpe, slik at denne personen kommer ut av uføret... Nei, hvis arbeidsgiver / nærmeste leder har god relasjon til vedkommende ser jeg ikke noe problemer med dette. Men det forutsetter at personen er intressert i å få hjelp. Hvis inkassosakene hoper seg opp, vil vedkommende bli "idømt" ett trekk direkte fra lønn for å gjøre opp for seg.
Antoinette Skrevet 29. oktober 2007 #6 Skrevet 29. oktober 2007 Selv om summene er små kan inkassosaker føre til at man blir sett på som en dårlig betaler og da er man ute å kjøre når man skal søke lån til bolig, bil ol. Hvis dette personen får inkassosaker på seg pga. rent slurv og at han ikke har oversikt i papirene sine så bør noen kunne ta dette opp på en hyggelig måte.
Gjest Utlogga akkurat nå Skrevet 29. oktober 2007 #7 Skrevet 29. oktober 2007 Denne personen har nok mange trekk i lønnen pga inkassosaker, så arbeidsgiver er klar over situasjonen. (det har forøvrig også vært flere litt større saker gjennom årene)
Bjørn-Tore Skrevet 29. oktober 2007 #8 Skrevet 29. oktober 2007 Selv om summene er små kan inkassosaker føre til at man blir sett på som en dårlig betaler og da er man ute å kjøre når man skal søke lån til bolig, bil ol. Hvis dette personen får inkassosaker på seg pga. rent slurv og at han ikke har oversikt i papirene sine så bør noen kunne ta dette opp på en hyggelig måte. Uansett er de aldri mindre en ett standard inkassosalær som ofte er rundt 6-700,-
bella domina Skrevet 29. oktober 2007 #9 Skrevet 29. oktober 2007 Takk for svar. Denne personen har ingen familie, og få venner. Blir det et kraftig overtramp om ev arbeidsgiver forsøker å hjelpe? Dette er et vanskelig og sårt tema, og man er redd for å tråkken denne personen på tærne. Samtidig ønsker man jo å hjelpe, slik at denne personen kommer ut av uføret... Dette ville være et grovt overtramp av arbeidsgiver - de har ikke noe med ansattes personlige økonomi (med mindre vedkommende har jobb som forvalger andres penger på noen måte). Høres ut som vedkommende burde få seg en regnskapsfører. Ellers er voksne mennesker som ikke er umyndiggjorte ansvarlig for å betale regningene sine på forfall. Det beste man kan gjøre er å be vedkommende snakke med banken sin for å få inn mest mulig på avtale/autogiroavtaler. Videre bør vedkommende primært betale ting ved kjøp og ikke få tilsendt faktura, dersom det er selve håndteringen av disse som er problemet. Kanskje vedkommende også bør ha en annen betalingsform enn i dag - nettbank er ikke riktig for alle.
Bjørn-Tore Skrevet 29. oktober 2007 #10 Skrevet 29. oktober 2007 Dette ville være et grovt overtramp av arbeidsgiver - de har ikke noe med ansattes personlige økonomi (med mindre vedkommende har jobb som forvalger andres penger på noen måte). Høres ut som vedkommende burde få seg en regnskapsfører. Ellers er voksne mennesker som ikke er umyndiggjorte ansvarlig for å betale regningene sine på forfall. Det beste man kan gjøre er å be vedkommende snakke med banken sin for å få inn mest mulig på avtale/autogiroavtaler. Videre bør vedkommende primært betale ting ved kjøp og ikke få tilsendt faktura, dersom det er selve håndteringen av disse som er problemet. Kanskje vedkommende også bør ha en annen betalingsform enn i dag - nettbank er ikke riktig for alle. Det er selv som arbeidsgiver lov å ha medmenneskelighet og førsøke å hjelpe. Det er slik at arbeidsgiver blir alltid koblet inn hvis det går for langt i inkasso saker uansett. Noe som ikke er ønskelig hverken for arbeidstaker eller arbeidsgiver. Og fra ett rent personalpsykologisk standpunkt, så vil arbeidstaker yte bedre, og være en bedre arbeidstaker hvis h*n ikke har for mange plager på hjemme/privatfronten.
Gjest Utlogget nå Skrevet 29. oktober 2007 #11 Skrevet 29. oktober 2007 Arbeidsgiver har i mange år måtte foreta trekk i lønn pga forskjellige inkassokrav, så arbeidsgiver er klar over situasjonen. Til tider har det vært flere forskjellige trekk på en gang også.
bella domina Skrevet 29. oktober 2007 #12 Skrevet 29. oktober 2007 Det er selv som arbeidsgiver lov å ha medmenneskelighet og førsøke å hjelpe. Det er slik at arbeidsgiver blir alltid koblet inn hvis det går for langt i inkasso saker uansett. Noe som ikke er ønskelig hverken for arbeidstaker eller arbeidsgiver. Og fra ett rent personalpsykologisk standpunkt, så vil arbeidstaker yte bedre, og være en bedre arbeidstaker hvis h*n ikke har for mange plager på hjemme/privatfronten. Jeg ville ikke hatt noe av at arbeidsgiver blandet seg i min privatøkonomi om jeg ikke ba om det selv, og ville aldri tilbudt meg å hjelpe en medarbeider i kraft av å være arbeidsgiver. At man lovemssig foretar trekk dersom arbeidstaker har fått inkassosaker som skal lønnsbelastes er noe helt annet. Men jeg er ingen personalpsykolog altså.
Bjørn-Tore Skrevet 29. oktober 2007 #13 Skrevet 29. oktober 2007 (endret) Jeg ville ikke hatt noe av at arbeidsgiver blandet seg i min privatøkonomi om jeg ikke ba om det selv, og ville aldri tilbudt meg å hjelpe en medarbeider i kraft av å være arbeidsgiver. At man lovemssig foretar trekk dersom arbeidstaker har fått inkassosaker som skal lønnsbelastes er noe helt annet. Men jeg er ingen personalpsykolog altså. Ikke jeg heller, men jeg er mellomleder i en bedrift... Jeg vil tro at man i enkelte bedrifter, da gjerne mindre... har nære relasjoner til ledere, og kanskje til og med kan kalles ... venner? Det er ikke snakk om å gå til det stege å utføre noen handling annet enn å spørre, i fortrolighet på f.eks. medarbeidersamtale, om det er noe man kan gjøre for å hjelpe... Og hvis da vedkommende sier nei... så ok... men da vet man iallefal at tilbudet er tilstede... Endret 29. oktober 2007 av Bjørn-Tore
Gjest Utlogget nå Skrevet 29. oktober 2007 #14 Skrevet 29. oktober 2007 Jeg tror Bjørn-Tore skjønner hvor jeg vil...
bella domina Skrevet 30. oktober 2007 #15 Skrevet 30. oktober 2007 Jeg skjønner hvor både du og Bjørn-Tore vil jeg. Men jeg ville opplevd det som et overtramp (ville jo aldri kommet i situasjonen da...), og da kan denne vedkommende gjøre det også. Om dere likevel vil tilby hjelp, er jo opp til dere, men dere kan jo være klar over det...
Gjest Eir Skrevet 30. oktober 2007 #16 Skrevet 30. oktober 2007 Det er slik at arbeidsgiver blir alltid koblet inn hvis det går for langt i inkasso saker uansett. Noe som ikke er ønskelig hverken for arbeidstaker eller arbeidsgiver. Hvorfor er det så ille? Tvangstrekk er da noe man må regne med å forholde seg til, som lønningsansvarlig for flere mennesker, så ser ikke hvorfor man skal se på det som "ikke ønskelig". For arbeidstaker er jeg forsåvidt enig i at tvangstrekk ikke er en fordel, men når ting først har gått så langt er som regel det at arbeidsgiver blir koblet inn det minste problemet. Og jeg er enig med bella domina i at dette er ett overtramp fra arbeidsgivers side, sånne ting kan i mange tilfeller bidra til å gjøre situasjonen verre for den det gjelder. At arbeidstaker har tvangstrekk betyr ikke nødvendigvis at alt er utenfor kontroll heller, selv om man har fått ting under kontroll kan tvangstrekk ol henge igjen. Jeg tror den beste måten arbeidsgiver kan være til hjelp på er å sette seg inn i reglene for trekk i lønn, og utføre de pliktene som faller på lønningssansvarlig, i forhold til at arbeidstaker ikke skal trekkes mer enn reglene sier.
Leo Skrevet 31. oktober 2007 #17 Skrevet 31. oktober 2007 Selv om jeg forstår at intensjonene er de aller beste og jeg synes at det er flott at noen vil hjelpe, så ville jeg som arbeidsgiver vært skeptisk til å gripe inn. Det er tross alt snakk om en privatsak som strengt tatt ikke har noen forbindelse med forholdet mellom arbeidsgiver og arbeidstaker. Man må dessuten kunne gå ut fra at dette er et svært sårt punkt for den det gjelder. Hvis dette var en høyt verdsatt medarbeider som jeg ønsket å beholde, ville jeg som arbeidsgiver imidlertid ha sett på hvilke muligheter jeg hadde hatt for å tilby konkret hjelp. Jeg forstår det slik at det i dette tilfelle er snakk om relativt små beløp og som arbeidsgiver kan man jo skaffe seg en viss oversikt ut fra det man mottar fra namsmennene vedr. lønnstrekket. En mulighet er da at arbeidsgiver tilbyr et lån med rimelig rente som dekker utestående mot at dette lånet tilbakebetales via trekk i lønn. I den forbindelse er det også en mulighet at man tilbyr at en person i bedriften kan være behjelpelig både med å reforhandle gjelden og å være kontaktperson dersom det skulle dukke opp lignende prolemer senere. Arbeidsgiver kan jo også f.eks. tilby seg å betale for privat gjeldsrådgivning. Hele poenget mitt er at hvis dette skal tas opp med vedkommende, så må det være fordi arbeidsgiver ønsker å tilby konkret hjelp. Hvis det bare er for "å snakke om det", tror jeg også at det bare kan gjøre vondt verre for personen det gjelder er nok mer enn smertelig klar over situasjonen.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå