Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg feirer jul i eget hjem for første gang i år, men har SÅ dårlig råd :sjenert:

Har så lyst til å lage adventskalendere til samboer og stedatter, men har ikke engang råd til å kjøpe telys.. :gråte:

Vet det ikke er nødvendig å kjøpe så himla dyre ting, men alt koster jo..og jeg har ti tusen tommeltotter og er ikke flink til å lage ting.. :tristbla:

Noen tips og triks..

Hilsen litt trist Lalique i dag :gråte:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

en dame jeg kjenner, pleide å klippe ut bildene på handleposene fra butikken til jul, og klistre de opp på speil og kjøpeskap. Høres helt horribelt ut, men ble faktisk ganske kult!

Men møt meg på Ikea en dag, skal jeg spandere er par pakker telys på deg :klemmer:

(Ikeabussen er gratis)

Gjest Vinduskarmen
Skrevet

Hva med å lage en aktivitetskalender?

Hver dag skal dere gjøre noe sammen, eller du skal gjøre noe for mottakeren:

Barn:

Bake pepperkaker

Bake lusekatter

Spille et spill

Besøke et familiemedlem

Få en spesiell matpakke

Voksen:

Du lover oppvask/husvask/sengetøysskift (poenget er å avlaste den andre fra noe han avnligvis gjør

Romantisk middag

Massasje

Romantisk tur i måneskinn

Hente barnet på skolen for den andre

Kaffe på senga

osv

Jeg tror det har blitt skrevet en del om det her inne tidligere hvis du søker litt.

Skrevet
en dame jeg kjenner, pleide å klippe ut bildene på handleposene fra butikken til jul, og klistre de opp på speil og kjøpeskap. Høres helt horribelt ut, men ble faktisk ganske kult!

Men møt meg på Ikea en dag, skal jeg spandere er par pakker telys på deg :klemmer:

(Ikeabussen er gratis)

Hihi, hørtes litt trashy ut det med å klippe ut ting ja, men har tenkt tanken selv. Ha en oppslagsvegg på do hvor vi klipper ut ting fra aviser, dagsaktuelle, kultur eller ting som er merkverdige. Hadde ikke det vært en fin ting å sitte å se på, mens man holder på med sitt der inne? :fnise:

Tusen takk for tilbudet, Tex, men jeg bor dessverre i Vestfold og er redd Ikeabussen ikke går herfra. Men det er tanken som teller :klemmer:

Skrevet
Tusen takk for tilbudet, Tex, men jeg bor dessverre i Vestfold og er redd Ikeabussen ikke går herfra. Men det er tanken som teller :klemmer:

Åja, jeg så bare at det stod Oslo i profilen din jeg...... :fnise:

Skrevet

-og jeg mener naturligvis kjø l eskap og ikke kjø p eskap... *knis*

Skrevet

Nille har rimelige julepyntesaker. Jeg hadde kjempedårlig råd julen for to år siden, og pga flytting var all julepynten pakket til lagring i en annen by. Fant ut at jeg skulle bruke max 200 kr på å lage jul, og da gikk jeg på Nille.

Kjøpte telysholdere m julemotiv og telys, for det gjør mye utav seg.

Kjøpte noen rimelige nissefigurer, ganske så fine egentlig, og fikk satt litt nisser og et par engler i vinduskarmer og på bordet. Og så kjøpte jeg juleservietter, og en boks pepperkaker (som gir god julestemning når det står framme).

Da klarte jeg faktisk å skape ganske mye julestemning for litt under 200 kr. Kan komme et godt stykke på vei med en hundrelapp også :)

I tillegg var jeg så heldig å arve en juleduk og en adventsstjerne av naboen, og da ble det liksom jul i stuen vår likevel. :)

Hva med å klippe ut hjerter i rød kartong og henge i vinduene? Eller lage gode gammeldagse julekurver og henge i vinduene? Det gir julestemning sett både innenfra og utenfra. :)

Skrevet
Åja, jeg så bare at det stod Oslo i profilen din jeg...... :fnise:

Oi, bra du sa! På tide å oppdatere litt. Har blitt samboer og vestfolding siden den gang :love:

Skrevet

Tusen takk for gode tips!

Det er sant at det egentlig skal lite til. Det er bare så lett å bli himla overveldet når man går rundt i butikker med slunken lommebok. Handelstanden er gode til å få en til å føle seg liten og mindreverdig og FATTIG :sjenert:

Fint å bli påminnet om hvor lite som egentlig skal til! :jepp:

Gjest Vinduskarmen
Skrevet

Kjøp masse rød kartong, gullglitter og lim. Av dette kan du lage all mulig julepynt for å få julestemning i huset. Lag trolldeig, og kjøp en liten boks med rød og hvit maling så kan du lage nissefigurer. (slik maling får du tak i billig sammen med pensler)

Og det beste er at du kan lage dette som en egne aktiviteter i kalenderen til datteren din ;) Pakk inn en og en ting, som hun kan få i ukedagene kanskje sammen med et sukkertøy eller en tyggis, og så kan du ha aktivitetene i i helgene for eksempel.

Hent tips fra barnehager og skoler i forhold til hva slags ting de lager med barna.

Skrevet

hm..du kan helt klart gjøre julen og adventstiden billigere enn det blir frestilt mange steder, hvis du har tilgang på granbar( dvs fra en skog eller hage) kan du jo klippe ned litt og pynte med det, det gir julefølelse uten å koste noe som helst, har du i tilegg mulighet til å kjøpe en 20 -30 cm rød filt kan du lage hjerter som du fyller med nellikspiker, restene av nellikspikerne kan du jo sette i en appelsin slik at dere får en liten advenstkalender. hverken filt eller nellik er veldig dyrt.

nå vet ikke jeg hvor i vestfold du bor men det burde være mulig å plukke kongler, noen nøtter og kanskje også litt grønn mose de fleste steder i vestfold, alle disse tingene gjør seg veldig på et fat med noen lys( ps ser at du ikke har råd til te lys, men håper du klarer å få til det før jul, for lys gir jo virkelig julestemning.

har du ikke råd til telysholdere sett de dirkete på en talerkensammen med mose, eller bruk et lite vannglass, dette kan du "pakke" inn i matpapir så ser det bedre ut. vannlig hvit papir kan du klippe ut som snøkrystaller( de fleste gjorde vel dette på skolen da de var små) dette er mulig å gjøre med avsipapir osv også. vil tro at aluminiumsfolie også vil se veldig bra ut hvis man klipper det ut på den måten....

min betsmor fortalte meg dessuten om en fin ting de gjorde da de var små, hun er født 1915, så det er en stund siden. de pyntet pepperkaker med melis og så limte de på glansbilder på disse, melisen var limet. det var dette man pyntet juletreet med, og alle barna fikk en når når jula var over. jeg hadde kanskje ikke spist den, men.... du kan jo evt bruke ferdige peppekaker, tror det blir billigere enn å lage selv, klippe ut julebilder fra reklameblader og lime på med melis, heng opp!! hvis du lager deigen selv kan dere jo lage pepperkakehus i samme slengen, det er jo også en del av adventstiden.

hvis du da har hentet en stor bunt med granbar som du har satt i en vase kan du henge pepperkakene på dette...... jeg pleier alltid å ha en stor vase med granbar i yttergangen, denne henger jeg små julekuler og hjemmestrikkete engler på, man kan jo variere denne på uendelig mange måter, og man kan jo ha den på stua også hvis man vil( juletre er dyrt)

når det gjelder adventskalender hadde jeg nok gjort som noen andre her foreslo, dvs en kalender med ting dere kan gjøre sammen, som å klippe snøkrystaller, lage pepperkaker, samle granbar osv og så hadde jeg ( hvis jeg hadde penger til det) kjøpt noe godteri og puttet i pakkene innimellom. for meg er advent å glede seg og hvis man vet at man får godteri hver dag er nok litt av spenningen borte. hvis du virkelig har dårlig råd kan du jo si at de får kalenderen annenhver dag, på den måten trenger du ikke å lage mer en en kalender.. skulle du dessuten ha en lidl butikk i nærheten vet jeg at de har godteri som passer veldig godt i en slik kalender, dvs en stor pose med mange småposer med bjørner, bringbær osv osv. mannen min pleier å få slike i sin kalender sin. tror de koster ca 35-40 kr for en pose men da er det nok til hele kalenderen( hvis man blander inn litt gjøremål også)

håper dere får en koselig jul!!!!

Skrevet

Nå har jeg riktignok ikke lest hele tråden enda, så vet ikke om jeg foreslår noe som allerede er blitt foreslått. Uansett:

Klipp ut rommene i en eggekartong der eggene ligger (ser nesten ut som små shotglass). Så pakker du hver enkelt inn i sløvpapir, og trer en tråd gjennom toppen. Disse kan du henge på juletreet (hvis dere skal ha) eller i vinduene el. Det blir finest hvis du har en "bjelle" i hver ende av tråden, og lar de henge litt ujevnt. Har du i tillegg perler fra du var barn el, kan du feste det inne i bjellen.

Gå tur i skogen. Samle sammen kongler, både fra grantrær og fra furutrær. Hvis du har glitter fra du var liten av, klin lim på konglene og dryss glitter over. Fest en tråd og heng på juletreet/vinduet/hvor du vil.

Dersom du har perler og litt stoff/filt + garn du ikke har bruk for, lim fast perlen på furukonglene, og tegne et ansikt på. Lim på litt garn på toppen av perlen, som hår (bare morsomt om det er grønt eller rosa, bruk det du har). Ta en liten stoffbit og fest over hodet, og la det være litt lengde på den, knyt en tråd rundt "halsen" på konglejenta og vips sa har hun en kappe. Fest en ny tråd i "halstråden", og heng på juletreet/vindu/hvor du vil

Plukk med deg granbar når du er i skogen også. Du kan feks lage et hjørne på et bord, hvor du legger granbaren, og kan lage "innbyggere" med mangekonglejenter (og gutter). Du kan lage babyer, ved å lime mindre perler på hasselnøtter. Disse trenger ikke hår, men kappe er fint. Heng på juletre/vindu/juleskogen.

Klipp ut stjerner i papp, og kle de i sølvpapir. Heng på vinduer/juletre/vegger/rundt omkring. Lag i forskjellige størrelser og lag stjernevegg.

Når snøen kommer: lag snømann. Har du til den tid fått penger til en pakke telys/møtt tex og fått en pakke telys/el, lag snølykt :)

Klipp ut fargerike sider i ukeblader (reklamesidene feks) og lag julekurver. Heng på juletre/vindu/rundt omkring

Klipp strimler fra fargerike sider i ukeblader og lag julelenker . Heng på juletre/vinduer/rundt omkring

Dersom du har ingredienser til å lage pepperkaker/kjøpe pepperkakedeig på ikea (veldig billig), lag pepperkakehus med den ene halvparten, og plasser det sammen med juleskogen. Lag store hjerter med hull i, så du kan feste en tråd til og henge på juletre/vindu/hvor du vil. Skriv søte julemeldinger på dersom du har melis.

Dersom du har/får råd til en rull med rødt sløyfebånd; knytt røde sløyfer rundt alt mulig: lamper, krukker, hyller etc, alt du synes passer. Det gir en spesiell stemning!

Finn frem gamle stearinglysstubber, og drypp lys. Fyll skåler halvfulle med vann, tenn på lysene, og la stearinen dryppe ned i vannet. Fortsett å dryppe til du har en sammenhengene og ganske tykk plate. Lirk forsiktig løs, og lag forsiktig hull i. Heng hvor du vil. Har du hjerteformede skåler/former er det kjempefint!

Vask med grønnsåpe (steming i lukten!)

Gå tur i butikkene og samle sammen pepperkakeprøver. Legg på et fat når du kommer hjem ( :fnise: )

Lag brente mandler (de fleste har sukker i huset, har du ikke mandler, bruk det du har av nøtter)

Lag "knekk". Smelt sukker i en panne. Når det er jevnt flytende og brunt (og før det er svart!!), heller du det over på et bakepapir du har smurt med smør. La kjølne og stivne. Når hardt, brekk opp i biter og legg i skåler på bordet. Du kan tilsette hakkede nøtter i den flytende massen hvis du har/vil.

Spill juleplater! Drikk kakao!

Var det jeg kunne komme på i farten, kommer sikkert på mer etterhvert :)

Er det noe spesielt/noe spesifikt du personlig forbinder med jul, som du gjerne skulle hatt, men ikke har råd til? Kanskje vi kan hjelpe med å finne en løsning? :)

:tre:

Skrevet

Må bare si til dere som har svart at dere har en fantastisk kreativitet jeg gjerne vil ha.. Sitter og leser om julepynt laget at ukeblader eller eggkartonger + søvpapir og bare ser for meg hvor julete og koselig stua hadde vært med denne pynten..

Til TS, selvom noe av dette koster litt (ok, ikke mye men om en ikke har råd til stearinlys så..) tror jeg du kommer til å få en fin jul. Ser for meg om du bare gjør havlparten av dette for du et hjem i super julestemning!! :kalle:

Skrevet

Jeg ville droppet julekalender til samboer, og heller konsentrert meg om å pynte felles hjem med noen av de kreative forslagene du ahr fått her inne.

Adventskalender til barnet kan være en vanlig kaleder med en sjokoladebit i, og de koster ikke mer enn 10 kr. Men vil du gjøre litt mer ut av det, kan du lage en kalender som en annen foreslo, der du setter opp hva dere kan gjøre sammen.

Skrevet

Ang kalenderen så går det ann å ha en opplevelseskalender. En av det litt frekkere slaget til mannen kanskje?

Og til barn så er jo et puslespill gøy, gi først en side og så neste til de har ramma og så noen få brikker av gangen til hele er ferdig på julaften :)

Skrevet

Å bake koster faktisk endel med alle ingrediensene som trengs, og etterpå blir liggende i skapet. Kanskje dere kan høre med noen dere kjenner, om de kan lage pepperkaker, sirupssnipper e.l. til dere, og så kan dere gi knekk til dem f.eks.. Innpakket i en fin pose av bakepapir, med en sløyfe eller klistremerke av julenisse, engler, snømann...?

Glanspapir koster ikke så mye... Kanskje det hadde vært gøy å lage julelenker og kurver med stedatteren din?

Sjokoladekalender er ok, men jeg husker det var supert med kalender med bugg-tyggis, blyantspisser, fine viskelær, twist-konfektbit og sånt smått i min kalender da jeg var lita. Koster ikke mye det heller...

Gjest Gjest_Nissemor_*
Skrevet

Du kan jo spørre kjæresten om han vil sponse litt slik at du kan kjøpe det du trenger til kalenderen til stedatteren? Det vil han vel; han synes vel det er hyggelig at du vil lage kalender for henne?

Unger får vel nok ting og tang for tiden,- så fokuser heller på opplevelser!

Ser du har fått mange gode tips allerede!

Vet ikke hvor gammel stedatteren din er, men kanskje noe av dette kan passe.

Her er noen tips fra meg:

-En dag, når du vet det er julegrantenning, kan det ligge en lapp i kalenderen om at dere skal dit. Så får hun møte nissen. og får kanskje en godtepose.

-tur til biblioteket for å finne en julebok

-kveldskos med kakao og film sammen

-bakedag (kanskje hun kan få nye pepperkakeformer og et forkle i kalenderen?)

-tur med pølser på termos og kakao, -kanskje dere kan lete etter skogsnissen? =)

Min stedatter snakker enda om de turene i adventstida da vi gikk til en gammel hytte, og vi så noe rødt mellom trærne, og så små spor,- og plutselig fant en liten pakke med hårspenner og godteri =) Det var skikkelig spennende, og vi gikk dit flere ganger for å se om vi fant skogsnissen. Hadde med brødskiver og kakao, og koste oss!

-ha juleverksted sammen med andre

-kinotur

-burger king-middag

-juleforestilling (slike ting sponses av pappaen)

Skrevet

*ABONNERER!*

Fantastisk tråd! Og ikke bare for folk med dårlig råd :) Her var jo mange koselige kalendertips, pyntetips og aktivitetstips! Herlig!

Tusen Takk alle!

Skrevet

hmm selv med mange av de forslagene vi har kommet med kan det bli litt dyrt dersom man ikke en gang har råd til telys, så mitt forslager dette: sjekk hva du har hjemme at papir, lim, stof osv alt som du tror kan brukes og det du ikke tror kan brukes til å lage pynt. så kan du jo dessuten sjekke hva du har av bakevarer slik at du kan kjøpe litt nå og da til feks pepperkakebakingen da blir ikke utgiften så stor. når du har laget en liste kan du skirve den inn her så er det lettere for oss å komme med kreative forslag:) til hva du kan lage med det du faktisk har, da blir det jo enda billigere..

kom akkurat på en liten ting, de fleste får vel gratis julekort fra forskjellige saker i posten fra nå og mot jul, spar på disse og spør folk du kjenner om du kan få deres,( vet at veldig mange ikke bruker disse, siden de er merket) når du har en del slike kan dere jo ta en kveld der dere lager deres egne julekort, og pakke lapper. Man klipper ut de motivene man synes er fine, også fra reklameblader osv og limer på kartong eller papir.

Gjest Mayamor
Skrevet

Kjekk tråd!

Spør foreldre, svigerforeldre, venner, søsken, andre; de du føler du kan stole på om de har noe de ikke skal bruke. Det er ikke flaut å ha dårlig råd; been there done that. Hadde jeg kunnet hjelpe noen med noe jeg ikke brukte; hadde jeg blitt veldig glad.

Innviter dere på julemiddag til foreldre, 1 juledag til svigerforeldre, 2 juledag til bestemor, 3 juledag til en tante som er ensom. Mange som elsker middagsgjester.

Ta kontakt med Frelsesarmèen, de kan hjelpe dere med ekstra kosemat til jul.

Loppemarked, Fretex etc har rimelig og flott pynt som generasjon bruk og kast hiver.

Ønsk dere julepynt til jul, så er problemet løst til neste år. Dersom dere ikke skal ønske dere praktiske ting ettersom julepynt ikke er så viktig og dessuten temmelig sessongbetont...

Lykke til. :klemmer:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...