Gå til innhold

Mineralolje vs mineralsminke?

Anbefalte innlegg

Gjest Kristin_
Skrevet (endret)

Jeg har gått og smågrublet litt i det siste, og det slo meg at kanskje det var mulig å få et greit svar her.

Satt med en venninne, og dro opp lypsyl eller rosebudboksen min (husker ikke i farten men er visst like ille begge deler) og tok litt på leppene. Da fikk jeg tidenes reaksjon.

Åh herregud, du må ikke bruke den der pomaden der, den har jo mineraloljer :overrasket: :overrasket: :overrasket:

Jeg liker jo gjerne å se litt annen dekning enn bare en venninnes påstand, så jeg satt meg ned og googlet og lette på wikipedia etc. Ikke fant jeg noe særlig dokumentasjon på at mineraloljer var skadelig annet enn løse påstander som ikke var dekket av noe særlig forskning. Men så kunne jeg nå tenkt meg å få klarhet i dette, så jeg spør her.

Hvis mineralolje er fysj og fy, hvorfor markedsføres det mineralsminke over en lav sko, og i tillegg som et mer hudvennlig alternativ til "vanlig" sminke? Er det andre mineraler? Hva slags mineraler er i såfall stygge og hvilke er bra?

På sminkefronten kan jeg vel påberope meg ganske dårlige skills, så kanskje noen har lyst å forklare dette for meg?

Det jeg ikke lurer på er

- mineraloljer kommer fra petroleum, ja jeg vet det er det samme de lager bensin av

- om noen har fått endret livet sitt etter de sluttet med mineralolje.

Cold hard facts, og gjerne med kildehenvisninger :)

Håper noen kan hjelpe en forvirret sjel :sjenert:

Endret av Kristin_
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Finnes utallige tråder om dette på forumet.

Mineralolje og mineralsminke er langt fra det samme. Mineralolje er det du beskrev selv, og er vel ikke direkte skadelig, men det lindrer vel mer der og da og tørker ut i lengden. Du blir altså avhengig av å bruke det.

Mineralsminke er basert på mineraler fra naturen, altså steiner og mineraler som er finknust. Dette regnes som bra for huden siden den får puste.

Gjest Morgan le Fay
Skrevet

Gjesten over meg har beskrevet det bra. Personlig tror jeg også at "det skadelige" ved mineralolje er hypet opp utover alle dimensjoner, og hud som for eksempel reagerer på ingredienser tåler ofte mineraloljer bedre enn naturlige oljer.

Det sies at mineraloljer ikke gir fuktighet, men legger et belegg på huden. Det er uansett svært få naturlige oljer som gjør noe annet (jeg orker ikke finne ut spesifikt hvilke her og nå, men jojoba, mandel, druekjerne, aprikos gir fuktighet); faktisk er endel av vitsen med å bruke oljer at de skal legge et beskyttende lag som hindrer fordamping og uttørring.

Mineralsminke er laget av knuste mineraler/stein, og skal derfor være lettere å tolerere for huden, men at huden ikke får "puste" av annen sminke, holder jeg for å være ren og skjær BS. Hvis huden ikke fikk puste, ville vi raskt lidd av overopphetning.

Gjest Kristin_
Skrevet

Takk for svar, det var relativt oppklarende. Vet det er flere tråder på emnet, men jeg synes ikke egentlig de oppklarte noe særlig.

Takk igjen :)

Gjest Tigerjente
Skrevet

Mineralolje legger seg som et lag på huden og hindrer fuktighetstap fra huden. Samtidig hindrer den også huden å slippe ut avfallsstoffer og talg, dermed hoper dette seg opp i talgkjertlene og kan tette igjen. Dette kan føre til kviser, og urenheter i huden.

Det kan også føre til at huden tror den har nok (eller for mye) fuktighet, og at den dermed reduserer mengden fuktighet den produserer. Det kan føre til at huden blir tørr.

Derfor er det mange som ikke liker mineraloljer.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...