Harlekin Skrevet 28. oktober 2007 #1 Skrevet 28. oktober 2007 Jeg skal gifte meg (hurra!) med min kjæreste. Alt er såre vel, bortsett fra at han er innbitt ateist og nekter å gifte seg "foran en prest" (sitat). Jeg for min del nekter å gifte meg på tinghuset. Er det noen har som har tips til andre måter man kan gifte seg på, som er vel så flott og romantisk som i en kirke?
Karmosin Skrevet 29. oktober 2007 #2 Skrevet 29. oktober 2007 Human-Etisk Forbunds vigslere stiller på stedet dere vil ha (innen rimelighetens grenser, skulle jeg tro) og gir seremonien den formen dere vil ha, så det blir akkurat så romantisk som dere vil. http://www.human.no/templates/Page____281.aspx Det spørs jo hvor dere bor, men mange Tinghus er faktisk veldig flotte og skaper en romantisk og stilfull ramme rundt vigselen. Arbeidskirker er ofte det helt motsatte av flotte og romantiske...
dharma Skrevet 29. oktober 2007 #3 Skrevet 29. oktober 2007 Anbefaler Human etisk forbund. Vi giftet oss gjennom dem. Hadde utevielse med rundt 70 gjester og det var kjempefint og veldig romantisk. Vi fikk mye skryt, selv av de mest inbitte tilhengerene til kirkebryllup.
Pastor Knut Skrevet 29. oktober 2007 #4 Skrevet 29. oktober 2007 Jeg skal gifte meg (hurra!) med min kjæreste. Alt er såre vel, bortsett fra at han er innbitt ateist og nekter å gifte seg "foran en prest" (sitat). Jeg for min del nekter å gifte meg på tinghuset. Vel, da har Unitarforbundet løsningen for dere Her kan vi vie etter både borgerlig og kirkelig rituale. Presten opphører å være prest når det borgerlig ritualet benyttes (ikke presteklær eller noe som minner om det), så din kjære får sitt ønske oppfylt. Og du slipper tinghuset fordi Unitarforbunde kan vie dere hvor dere enn måtte ønske og der det er praktisk mulig å få til. Dessuten er det for tiden helt gratis, bortsett fra kjøregodtgjørelse. Ikke kreves medlemsskap heller, som i tilfellet med Human-Etisk Forbund der minst en av dere må være medlem.
Harlekin Skrevet 29. oktober 2007 Forfatter #5 Skrevet 29. oktober 2007 Takk for svar, alle sammen. Det er sikkert mange tinghus som er flotte, men vi bor i Bergen og jeg kan med hånden på hjertet si at jeg ikke synes det er så vakkert (håper jeg ikke støter arkitekten, nå...) Human-etisk forbund var ikke noen dum idé. Problemet er at ingen av oss er medlem. Mannen min kunne kanskje meldt seg inn, men jeg er egentlig kristen og har ikke lyst til å melde meg inn der på grunn av et bryllup. Men jeg kan jo forhøre meg:-) Unitarforbundet var også interessant. En prest som ikke er en prest må jo være bra for oss begge! Jeg skal forhøre meg videre. Takk for hjelpen så langt! Tam-tam-tam-tam...
Gjest smotti Skrevet 29. oktober 2007 #6 Skrevet 29. oktober 2007 Hva med en kaptein på en båt da? de kan som regel vie folk
Pastor Knut Skrevet 29. oktober 2007 #7 Skrevet 29. oktober 2007 Hva med en kaptein på en båt da? de kan som regel vie folk Dette med skipskaptein og vigselsmyndighet har vi diskutert i en annen tråd, og der var det en tidligere kaptein som fortalte oss at kapteiner ikke lenger har vigselsmydnighet. Det stemmer overens med hvem som er definert som vigslere i dagens ekteskapslov. Det var for noen år siden kapteinene mistet retten til å vie.
_tulla_ Skrevet 31. oktober 2007 #8 Skrevet 31. oktober 2007 Hva med å gifte seg på en ambassade i utlandet? Det kan være veldig romantisk og flott
Harlekin Skrevet 1. november 2007 Forfatter #9 Skrevet 1. november 2007 Hva med å gifte seg på en ambassade i utlandet? Det kan være veldig romantisk og flott Ambassader, ja... det er noe høytidelig over det. Bra tips Har du opplevd dette selv? I så fall, hvor da?
_tulla_ Skrevet 2. november 2007 #10 Skrevet 2. november 2007 Ja, jeg giftet meg i Singapore for ett år siden (1 års dag i morgen :love: ). Vi reiste ned alene, og hadde i forkant avtalt med ambassaden at de stilte med vitner (forloverne ble igjen hjemme). Siden det bare var vi to som reiste avgårde, markerte vi dagen på en litt utradisjonell måte. Etter vielsen reiste vi til orkide-hagen i botanisk hage. Selv om dagen ble annerledes enn et vanlig bryllup, så har jeg ikke angret ett sekund på måten vi feiret på. For å markere litt sammen med familie og nærmeste venner, så arrangerte vi en bryllupsfest i mai. Denne festen var nærmest som en familiefest, men med innslag av enkelte "bryllups-elementer" som taler, gavebord etc. Jeg følte at dette var en riktig måte for meg, hvertfall, fordi da slapp jeg å være så nervøs for at dagen ikke skulle bli "perfekt", som så mange jenter ønsker at dagen skal være.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå