Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Minsten er blitt 4 år. Han har alltid vært en morgenfugl, men i det siste har det blitt vel mye av det gode. Han er lysvåken og klar for dagen mellom 5.30 og 6. Etter klokkestillinga i natt var han oppe kl. 4.30.. Han legger seg mellom 19.30 og 20.

Jeg er klar over at også barns søvnbehov er forskjellig. Det er heller ikke noe stort problem for oss andre, da han er flink til å leke seg litt alene før vi står opp. Det er bare det at han tydelig skulle hatt litt mer søvn. Han er nemlig svært ofte synlig sliten tidlig på ettermiddagen, grinete og sutrete.

Jeg lurer på om noen har noen glupe råd å komme med, eller om vi bare må leve med dette?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg vet ikke jeg men min sønn har alltid vært morgenfugl. De to første årene startet han dagen mellom fem og seks, enda i en alder av 7 er han gjerne oppe kl 6 i helgene også. Jeg synes sønnen din legger seg sent jeg da til å være bare 4. Mine barn som nå er 5 og 7 har nettopp begynt å legge seg halv åtte. Kanskje det hjelper om du får han i seng enda før??

Skrevet

Hva med et "forbud" mot å gå ut av senga før et bestemt klokkeslett?

Små barn kan også "lære seg klokka", med noen enkle knep.

F.eks kan du ta en billig klokke, og fargelegge timene fra 3-f.eks 7 med en spesiell farge, og så lære barnet til å se på klokka når det våkner, for å se om det er "senge-farge", eller om det er lov å stå opp. (fungerer jo dårlig på dagen da, for da er det jo også "forbudt-farge", men brukes altså bare når barnet våkner etter natta - barnet skjønner dette)

Tror ikke du kan kreve at han skal SOVE lengre, men det kan jo hende at en bi-virkning av denne "senge-tiden" fører til at han dupper litt, el.l.

Fungerer godt hos oss i allefall.

Her "kan" både 3-åringen og 1,5-åringen klokka, og vet når det er lov til å stå opp for morgenen (og da roper de heller ikke dersom de ikke synes det er veldig viktig, f.eks mer vann, ha på dyne - men det er altså sjeldent)

Vi kjøpte Kid Sleep vi da.

Søk på det, så ser du bilde (og pris)

Det er en klokke som markerer med en kanin når det er dag og når det er natt - da "skifter" motivet.

Den er ganske dyr, men fungerer veldig bra. Og når "kaninen sover" så ligger de i senga si og småsover/hviler frem til "kaninen har stått opp".

Men det fungerer sikkert ikke for alle, så en billigere klokke-versjon kan være greit å prøve (selv om kaninen er enklere å skjønne, og kanskje mer morro også)

Skrevet

Jeg har nok vært inne på tanken med å få han i seng tidligere, men jeg synes det er vanskelig. For ordens skyld kan jeg nevne at han stort sett er i seng til 19.30 på hverdager - det blir mest i helgene han legger seg nærmere 20. Vi har en rutine med kveldsmat, kveldsstell og lesestund på senga etter barnetv, og da synes jeg det holder hardt å få han i seng til 19.30. Men, jeg takker for rådet ditt!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...