Gå til innhold

Sortering av skittentøy

Anbefalte innlegg

Skrevet

Prøver nå å finne et smart system for sortering av skittentøy slik at man slipper å sortere klærne før hver eneste vask.

Er det noen som vet om noen skittentøyskurver som fungerer fint til slik sortering? :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det kommer an på hvor store du vil ha de.

Vi har noen hvite, firkantede i plast fra IKEA, med lokk, som vi har på soverommet. Har en til lyst, en til farget og en til kokvask. Kjempegreit.

Skrevet

Jeg har gjort det ganske enkelt. Har et stort bad og kjøpte 3 hvite skittentøydunker på Ikea .. En brukes til håndklær, en til farget tøy og en til hvitt tøy.

Skrevet

Ha 2 skittentøyskurver. En for lyst tøy og en for mørkt.

Bruk vaskeposer til sokker og undertøy. Ha en til hver i familien.

Merk vaskeposene med feks.forbokstaven.

Skrevet
Det kommer an på hvor store du vil ha de.

Vi har noen hvite, firkantede i plast fra IKEA, med lokk, som vi har på soverommet. Har en til lyst, en til farget og en til kokvask. Kjempegreit.

Vil gjerne ha slik at de rommer en 8 kg vask sånn at det akkurat er nok til en vask :) Tenkte å sortere i 60 gradersvask, 40 gradersvask hvitt og farget, samt ullvask.

Har du link til de hvite boksene fra IKEA?

Skrevet

Så etter de på nettsidene, men fant de ikke lenger, desverre.

Skrevet

Kikket etter - de har ikke "mine" heller lenger .. får passe godt på dem jeg har :fnise:

Men mulig at de har andre varer i selve butikken - det er jo verd å ta en tur.

Skrevet
Vi bruker Elfa-stativ i bredden 35 cm med ulik høyde på trådkurvene - http://www.elfa.com/templates/ProductCategory____10838.aspx

Stativet vårt er like høyt som søylen med vaskemaskin og tørketrommel.

Det finnes "etiketter" man kan sette fast på kurvene, hvis det er ønskelig.

Vi fikk akkurat plass til stativet mellom vegg og "vaskesøylen", og med det utnyttet en dødplass som kun samlet støv.

Dette må jo være tøysorteringens Rolls Royce. En drøm for alle som har plass. :-D

*misunnelig*

Skrevet
Vi bruker følgende sortering - som er tilpasset vaskeprogrammene på maskinen vår:

- Mørk kokvask

- Hvit kokvask

- Mørkt tøy

- Lyst tøy

- Hvit vask

- Finvask

- Jeans

- Ull

Vi har et par kurver til overs, og de brukes til rene kluter, "mopper" o.l.

På toppen av Elfa-stativet har vi en plate, og der har vi plassert vaskemidler.

Med kokvask - mener du da 90 grader?

Jeg er nok neppe en perfekt husmor for jeg har veldig få sorteringer for vask:

40 grader lyst

40 grader mørkt

60 grader sengtøy/håndklær/mopper/kluter (vasker dette separat, altså ;)

Ull vasker jeg veldig sjeldent, så det trenger ikke egen sortering her i huset.

Sengtøyet er nok til en vask - så det hiver jeg i maskinen med en gang jeg tar det av .. håndklær kjøper jeg i èn farge så det slipper jeg å sortere ..

Skrevet (endret)

Vi har mange plastkurver på vaskerommet; til lyst 60 grader, mørkt 60 grader, lyst 40 grader, mørkt 60 grader og mørk rosa/rødt 40 grader og ullklær. Når en slik bøtte er full fyller den maskina sånn passelig. De er ovale med hank i turkis og lime, og er kjøpt på Plantasjen.

I tillegg har vi likedan kurv på badet og vårt soverom så når vi bærer ned en kurv så bytter vi med den som kommer opp med rent tøy-

Endret av Cilla
Skrevet

Har IKEA sitt Antonius system:

Stativ

Trådkurv

Har åtte kurver sortert på følgende måte:

Håndklær

Mannens svette treningsklær

Undertøy, sokkert etc 60 grader

Rosa/rød/lilla

Hvit

Kulørt (gul, grønt brunt osv)

Mørk vask 40 grader

En med usortert vask

Dette funker kjempe bra og en kurv fyller en maskin. Så greit sortert at selv den fargeblinde mannen kan sette på en maskin uten fare for at vasken blir ødelagt :)

Skrevet

Vi har også trådkurvsystem, det er helt genialt! Mannen har helt overtatt klesvasken (jeg tar sorteringa, da ;))

Vår inndeling er:

kokvask (90 - pga kluter fulle av bæsj)

hvit 60

svart 60

rød/svart 40

grønn/blå/lyse farger 40

gul 40

ull

spesialvask (parkdresser o.l.)

Det tar ikke så veldig mye plass, mindre enn å ha to-tre kleskurver ved siden av hverandre.

Skrevet

Har to kurver fra ikea, de hadde de ikke nå lengre, er i lys tre med lokk på toppen. Har bare sotering på 60 grader (undertøy, håndkler, sokker) og 40 grader.. Har omtrent bare mørke klær og sjelden noe hvitt så ser liten vits i å sortere det..

Skrevet

Disse trådkurvene er jo smarte og sparer mye plass, men liker ikke helt at de er så åpne. Har ikke eget vaskerom og syntes skittentøyet syntes så godt gjennom disse kurvene :lol:

Skrevet
Disse trådkurvene er jo smarte og sparer mye plass, men liker ikke helt at de er så åpne. Har ikke eget vaskerom og syntes skittentøyet syntes så godt gjennom disse kurvene :lol:

Du kan jo drapere noe over dem. Et pent håndkle/pledd/billig-men-pen-gardinsak.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...