Gjest Gjest Skrevet 28. oktober 2007 #1 Del Skrevet 28. oktober 2007 Jeg vurderer sterkt å laseroperere øynene. Neste skritt på veien er å finne ut hvor - det er jo et mangfold av klinikker der ute. Jeg vet bare ikke hvilken jeg skal velge. Hvordan kan jeg stole på at legen som skal utføre operasjonen, er dyktig og kompetent? Vet at de har lang utdannelse og alt det der, men det er tross alt øynene det er snakk om, og jeg vil være bombesikker på at legen vet hva han holder på med. Jeg har sett litt på en svensk laserklinikk, www.godtsyn.no. Her er prisen halvparten av hva den er i Norge. Det frister, men det forutsetter at kvaliteten og operasjonen er den samme som den ville vært her. Resultatet er tross alt det viktigste. Hadde dere hatt noen betenkeligheter med å operere dere i Sverige? Er vel ingen grunn til å tro at norske leger er så mye bedre enn de svenske. Noen som har erfaringer? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest_Brilleslangen_* Skrevet 6. november 2007 #2 Del Skrevet 6. november 2007 Dytter opp denne litt, jeg.. Vurderer det samme.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Marillia Skrevet 6. november 2007 #3 Del Skrevet 6. november 2007 Her er en artikkel om øyeoperasjon i Tallinn. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Julie Skrevet 6. november 2007 #4 Del Skrevet 6. november 2007 Jeg har sett litt på en svensk laserklinikk, www.godtsyn.no. Her er prisen halvparten av hva den er i Norge. Det frister, men det forutsetter at kvaliteten og operasjonen er den samme som den ville vært her. Resultatet er tross alt det viktigste. Hadde dere hatt noen betenkeligheter med å operere dere i Sverige? Er vel ingen grunn til å tro at norske leger er så mye bedre enn de svenske. Det er absolutt ingen grunn til å tro at norske leger er flinkere enn svenske. Dersom prisen er vesentlig lavere i Sverige og prisnivået matcher det du er villig til å gi, hvorfor ikke bare bestille en time hos øyespesialisten ved klinikken først - eller hvorfor ikke bare ta alt i ett: undersøkelse og laserinngrep på samme dag. Enkelte behandlingsmetoder tas faktisk senere i bruk i Norge enn i mange andre land. Ved flere norske øyeklinikker tar de i bruk en spesiell type lasermaskin til synskorrigeringer, mens i andre land kan de ha kommet lengre og tar i bruk helt nye maskiner med de siste og beste teknologiske finessene. Jeg kjenner også noen som ble synsundersøkt ved gode klinikker i Norge der svaret fra spesialistene var "beklager, vi er usikre på hva vi skal gjøre med slike skjeve hornhinner". De reiste til utlandet og der var det ikke et problem i det hele tatt. Ingen nøling og riktig teknologisk utstyr var en selvfølge. Når det gjelder plastiske operasjoner og andre spesialinngrep kan Norge i flere tilfeller mangle tilstrekkelig erfaring og henge litt etter. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Dixie i.i Skrevet 7. november 2007 #5 Del Skrevet 7. november 2007 Hei. Jeg tok sånn opperasjon på Argus synssenter i Oslo for en uke og en dag siden. Er kjempefornøyd. De bruker LASIK og han som eier klinikken har jobbet mye i USA og holdt på med laseropprasjoner på øyner i over 15 år, så jeg følte jeg var i de beste hender. Hele opprasjonen gikk veldig greit, og det var ikke vondt, max 5 min med ubehag. Jeg vet jeg kunne fått det askillig billigere i utlandet, men jeg vurderte det opp mot risikoen. Det er mine øyne, og jeg er avhengi av dem. vil heller betale litt mer, og gjøre det ett sted jeg vet andre er fornøyde, hvor jeg forstår alt de sier og gjør, og hvor jeg kan få en akutt time om det hadde blitt komplikasjoner... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
La Luna Skrevet 7. november 2007 #6 Del Skrevet 7. november 2007 Jeg har ikke noen betenkeligheter med å la meg operere i Sverige, er derfor jeg akkurat har gjort det på den klinikken du viser til Det jeg hadde gjort hvis jeg var deg, var å lese meg opp på forskjellige typer inngrep, og se hva som passer for deg. Jeg for eksempel, tviler på at jeg ville tatt en LASIK-operasjon. Optimalt måtte være å få tatt en operasjon der de setter inn en falsk linse i øyet, men det blei dessverre for dyrt for meg. Dette er selvfølgelig bare mine meninger, men som sagt: jeg anbefaler deg i hvert å skaffe deg mye info om operasjonene. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 7. november 2007 #7 Del Skrevet 7. november 2007 Hei. Jeg tok sånn opperasjon på Argus synssenter i Oslo for en uke og en dag siden. Er kjempefornøyd. De bruker LASIK og han som eier klinikken har jobbet mye i USA og holdt på med laseropprasjoner på øyner i over 15 år, så jeg følte jeg var i de beste hender. Hele opprasjonen gikk veldig greit, og det var ikke vondt, max 5 min med ubehag. Jeg vet jeg kunne fått det askillig billigere i utlandet, men jeg vurderte det opp mot risikoen. Det er mine øyne, og jeg er avhengi av dem. vil heller betale litt mer, og gjøre det ett sted jeg vet andre er fornøyde, hvor jeg forstår alt de sier og gjør, og hvor jeg kan få en akutt time om det hadde blitt komplikasjoner... Men hadde du vært skeptisk dersom du bodde i nærheten av svenskegrensen, slik at du kunne kommet deg til Göteborg uten problemer dersom noe skulle oppstå? Og på en svensk klinikk regner jeg med at det heller ikke blir de store språkproblemene. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Dixie i.i Skrevet 8. november 2007 #8 Del Skrevet 8. november 2007 Antakeligvis ikke, men nå bor jeg og jobber i Oslo så da ble det helt naturlig å gjøre det sånn... (også skjønner jeg jo aldri hva svensker sier... hehe) Og jeg ville fortsatt ha valgt ett sted der fler jeg kjenner hadde latt seg behandle før meg, med vellykket resultat. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mamut75 Skrevet 8. november 2007 #9 Del Skrevet 8. november 2007 Opererte øynene mine hos akerbrygge synskirurgi som drives av 2 overleger ved øye , nese hals (?) avdelingen på Ullevål sykehus . Ble veldig fornøyd , og hos dem får en gratis korreksjons operasjoner i inntil 1 år etter inngrepet . De opererer ett øye av gangen , så hvis det skulle skje noe galt , så skjer det altså bare med ett øye og ikke begge . De sa også at man , i Norge , ikke måtte ha noen spesiell utdannelse for å drive med synskirurgi , slik at hvem som helst som kjøpte seg et laser apparat kunne åpne klinikk . Har ikke peiling på utenlandske steder , men jeg ville ha operert 1 øye av gangen selvom de fleste ikke vil gjøre dette . Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 12. november 2007 #10 Del Skrevet 12. november 2007 Jeg har ikke noen betenkeligheter med å la meg operere i Sverige, er derfor jeg akkurat har gjort det på den klinikken du viser til Det jeg hadde gjort hvis jeg var deg, var å lese meg opp på forskjellige typer inngrep, og se hva som passer for deg. Jeg for eksempel, tviler på at jeg ville tatt en LASIK-operasjon. Optimalt måtte være å få tatt en operasjon der de setter inn en falsk linse i øyet, men det blei dessverre for dyrt for meg. Dette er selvfølgelig bare mine meninger, men som sagt: jeg anbefaler deg i hvert å skaffe deg mye info om operasjonene. Hvilken metode valgte du til slutt? Og ble du operert ved Göteborg- eller Malmö-klinikken? Gjorde det vondt? Er en pingle når det gjelder smerte, gruer meg til og med til forundersøkelse fordi jeg har hørt at den pupillutvidende dråpen er så ubehagelig. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Suzy Skrevet 12. november 2007 #11 Del Skrevet 12. november 2007 Jeg opererte meg for noen år tilbake hos Norsk Synskirurgi og var igrunnen fornøyd med inngrepene osv, men har hatt blandet erfaring med resultatet. Jeg startet med - 8 på begge øyenene - opererte først en gang og fikk perfekt syn i ca en måned, så gikk synet mitt tilbake til - 1,5 og etter nesten ett år fikk jeg en ny operasjon. Synet mitt har gått noe tilbake også denne gangen, jeg ser f.eks dårlig i skumringslys o.l. men jeg har ikke orket å gå gjennom inngrepet en gang til. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
La Luna Skrevet 12. november 2007 #12 Del Skrevet 12. november 2007 Hvilken metode valgte du til slutt? Og ble du operert ved Göteborg- eller Malmö-klinikken? Gjorde det vondt? Er en pingle når det gjelder smerte, gruer meg til og med til forundersøkelse fordi jeg har hørt at den pupillutvidende dråpen er så ubehagelig. LASEK/ELSA-metoden. Ble operert i Göteborg. Jeg var uheldig og fikk vondt etterpå, dessverre. Er bare rundt 5% som får vondt. Men allikevel var det verdt det! Hadde gjort det igjen med det samme. Forundersøkelsen er ikke vond i det hele tatt. Kan ikke huske at jeg fikk noe pupillutvidende....men fikk bedøvelsesdråper, for han satte en sånn greie rett på øyet mitt som skulle måle tykkelsen på hornhinna. Ikke vondt, ikke ekkelt. Operasjonen var heller ikke vond, bare fascinerende å se at noen ordner på øyet ditt uten at du kan kjenne det. Det ekleste var faktisk det kalde vannet de skylte over øyet innimellom, hihi. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 12. november 2007 #13 Del Skrevet 12. november 2007 LASEK/ELSA-metoden. Ble operert i Göteborg. Jeg var uheldig og fikk vondt etterpå, dessverre. Er bare rundt 5% som får vondt. Men allikevel var det verdt det! Hadde gjort det igjen med det samme. Forundersøkelsen er ikke vond i det hele tatt. Kan ikke huske at jeg fikk noe pupillutvidende....men fikk bedøvelsesdråper, for han satte en sånn greie rett på øyet mitt som skulle måle tykkelsen på hornhinna. Ikke vondt, ikke ekkelt. Operasjonen var heller ikke vond, bare fascinerende å se at noen ordner på øyet ditt uten at du kan kjenne det. Det ekleste var faktisk det kalde vannet de skylte over øyet innimellom, hihi. Hvilken type smerte var det du hadde etterpå? Svie, tørrhet, brennende fornemmelse...? Og hvor lenge varte det? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mona Skrevet 5. desember 2007 #14 Del Skrevet 5. desember 2007 Jeg vurderer også å ta operasjon, men er det noen som vet om en svensk klinikk nærmere Svinesund enn Gøteborg? Bor også nær grensa, men synes jo da Sarpsborg er veldig fristende... Men, besparende selvsagt å gjøre det i Sverige. (Lenger bort drar jeg ikke.) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
La Luna Skrevet 5. desember 2007 #15 Del Skrevet 5. desember 2007 Hvilken type smerte var det du hadde etterpå? Svie, tørrhet, brennende fornemmelse...? Og hvor lenge varte det? Veldig veldig vanskelig å forklare da det er en smerte jeg ikke har hatt før. Det var vondt inne i øyeeple lissom....bare smerte, ikke brennende. Svie har jeg opplevd litt, men det er ikke så veldig ubehagelige, er bare å dryppe øya litt. Samme gjelder ved tørrhet. Er fortsatt litt tørr nå etter to måneder, men drypper bare øye med falsk tårevæske, da går det bra. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest_janne_* Skrevet 2. mars 2008 #16 Del Skrevet 2. mars 2008 Hei! Tok øyeoperasjon på Vårda øyeklinikk i gøteborg for 5 dager siden. Hadde forundersøkelse og operasjn på samme dag. Jeg ble anbefalt LASEK ELSA metoden. Den skal visstnok være sikrere, men mer ubehagelig noen dager etterpå. Må si det har vært et sant helvete de fire føreste dagene etter operasjonen. Har tatt smertestillende dråper i øynene og stort sett bare sovet og vridd meg i smerte. Det har kjentes ut som om man har hår og sand under linsene, samtidig som noen drypper sitron i øynene. Helt jævlig... Tok ut beskyttelseslinsene før jeg la meg dag 4, da var øynene tørre som sandpapir, men jeg sov det bort. Idag dag 5 er smartene borte, synet er litt tåkete, men merkbart bedre. Utrolig hvor stor pris man setter på å ikke ha vondt;) Stor tro på at synet raskt blir bedre, og jeg anbefaler klinnikken i gøteborg på det varmeste. Bestilte gjennom Godtsyn.no. 10000 spart iforskjell til Norge. Dessuten har utenlandske leger praktisert slik kirurgi mye lenger enn i Norge, så ikke vær redd for å dra utenlands. (Gjelder også andre steder enn Sverige). Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest alli Skrevet 22. oktober 2008 #17 Del Skrevet 22. oktober 2008 Hvilken metode valgte du til slutt? Og ble du operert ved Göteborg- eller Malmö-klinikken? Gjorde det vondt? Er en pingle når det gjelder smerte, gruer meg til og med til forundersøkelse fordi jeg har hørt at den pupillutvidende dråpen er så ubehagelig. Hei, Har vært på Vårda i Gøteborg. Min venninne opererte sine øyne i sommer, nye linser på begge øyne. Hun er kjempefornøyd. Gratis etterbehandling - selvsagt... og svensk er da 'nesten' norsk !! Anbefales - God tur, ta bussen morgen - bussen tilbake på kvelden, eller ta med en venn som reisefølge - kanskje med bil ?! Enkelt å finne frem også. Som sagt - god tur Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest_Izzie_* Skrevet 9. mai 2009 #18 Del Skrevet 9. mai 2009 Hei! Tok øyeoperasjon på Vårda øyeklinikk i gøteborg for 5 dager siden. Hadde forundersøkelse og operasjn på samme dag. Jeg ble anbefalt LASEK ELSA metoden. Den skal visstnok være sikrere, men mer ubehagelig noen dager etterpå. Må si det har vært et sant helvete de fire føreste dagene etter operasjonen. Har tatt smertestillende dråper i øynene og stort sett bare sovet og vridd meg i smerte. Det har kjentes ut som om man har hår og sand under linsene, samtidig som noen drypper sitron i øynene. Helt jævlig... Tok ut beskyttelseslinsene før jeg la meg dag 4, da var øynene tørre som sandpapir, men jeg sov det bort. Idag dag 5 er smartene borte, synet er litt tåkete, men merkbart bedre. Utrolig hvor stor pris man setter på å ikke ha vondt;) Stor tro på at synet raskt blir bedre, og jeg anbefaler klinnikken i gøteborg på det varmeste. Bestilte gjennom Godtsyn.no. 10000 spart iforskjell til Norge. Dessuten har utenlandske leger praktisert slik kirurgi mye lenger enn i Norge, så ikke vær redd for å dra utenlands. (Gjelder også andre steder enn Sverige). Jeg skal undergå enn slik operasjon på den nye Vårda klinikken i Oslo om en uke. Husker du navnet på øyelegen som behandlet deg? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Sandbekken Skrevet 14. mai 2009 #19 Del Skrevet 14. mai 2009 Dytter opp denne tråden jeg Jeg vurderer også laseroperasjon, jeg har +8 og veldig skjeve hornhinner på begge øynene, nå bruker jeg noen skjeldne halvtårslinser, de eneste med så stor styrke og som retter skjeve hornhinner. Jeg går rundt å er så redd for at de skal gå ut av produksjon! Hvis linsene jeg bruker gjør det ser jeg ingen annen mulighet Jeg lurer på.. Hvor lang tid tar det med en slik opperasjon? Pris? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 14. mai 2009 #20 Del Skrevet 14. mai 2009 Jeg opererte øynene på Synslaser i Tromsø i januar 2005. Jeg er kjempefornøyd. Legen som opererte med heter Alexander. Les mer her: http://www.synslaser.no/klinikken_i_tromsoe Samme klinikk finnes i Oslo, men jeg tror Alexander i Tromsø er den med mest erfaring og kunnskap. Anbefales på det varmeste. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå