Gå til innhold

Hvor gammelt var ditt barn da det ble døpt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Overskriften sier vel det meste?

Hvor gammelt var ditt barn da det ble døpt? Og finnes det en nedre grense på hvor ungt det kan være når det bæres til dåp?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Mine to var tre mnd. Tror ikke det finnes noen nedre grense, min lillebror var 3 uker.

Gjest Dalwhinnie
Skrevet

Vesla vår var tre og en halv måned.

Det finnes ingen nedre grense for hvor unge barna kan være når de døpes i Den norske kirke. Er rekke unger blir jo døpt allerede som nyfødte på sykehuset.

Skrevet

Begge mine var 9-10 uker, og det passet veldig greit for oss. Syns det er veldig greit å "bli ferdig med det". Koselig med dåp, men kjekt når det er overstått.

Skrevet

Det vanligste er vel 2-3-4 mnd, men ingen grenser så vidt meg bekjent.

Skrevet

Finnes ingen grenser hverken opp eller ned. Vår sønn var 8 uker. Og slik ble det mest for ikke å få dåpen for tett opp mot jul. Selv var jeg bare 3 uker, og det var fordi det snart var sommer ferie....

Men jeg tror ca 3mnd er ganske vanlig. Du må har fødselsattest fra forlkeregistret først det er vel det eneste som forsinker deg. Med mindre det er helsemessige grunner for tidlig dåp, men da er det gjerne sykehus som fikser tidlig dåp.

Skrevet

Yngste søstera mi var 6 uker.. Men det var fordi alle skulle på ferie og slikt, så da ble det gjort litt tidlig :)

Skrevet

Begge mine ble døpt da de var 3 mnd.

Skrevet

Min datter var tre måneder, min sønn var fem uker. Vi holdt å¨ ikke få døpe han, fordi attesten fra folkeregistret ble stoppet pga av faren hadde glemt å skrive under farskapspapirene på sykehuset (vi var ikke gift, bare samboere)

Heldigvis dukket attesten opp fredag, to dager før dåpen.....

Gjest Silmarill
Skrevet

Jeg er ikke døpt og sønnen min er heller ikke døpt.

Det finns vel ingen grenser på dåp egentlig!

Da sønnen min som er udøpt skule konfirmeres, kunne han bli døpt om han ville ha en kristen konfirmasjon-han valgte borgerlig konf.av humanitære årsaker. (det samme gjorde jeg da jeg var 15 år)

Skal du konvertere fra eks. kristendommen til evt. katolismen kan du døpe deg den dagen du bestemmer deg for dette uavhengig av alder.

Så dåp er vel egentlig ikke aldersbetinget, men mener at de fleste fundamentalister sier at før de når skjels alder (de fleste sier 7 år),

Skrevet

Mine unger var: 4 mnd, 3 mnd og 4,5 år.

Skrevet

våre har vært/er 3,5 måneder ved dåpen

Skrevet
Mine unger var: 4 mnd, 3 mnd og 4,5 år.

bra...da er eg ikke alene..storegutt var 9mnd og lillegutt er nå 2 og ikke døpt ennå. Har ikke noen nære som bor her vi bor, så aktuelle faddere er langt unna...og det har ikke passet når vi har vært på besøk der de vi ønsker som faddere bor. Men vi får vel somle oss til å døpe lillemann og snart...så han ikke blir sur på oss når han blir eldre, og føler seg rettferdig behandlet siden storebroren ble døpt...og kanskje han vil syns det blir flaut å døpe seg i tenårene før evnt. konfirmasjon..jaja...

Skrevet

Kjekt å se at det ikke er bare mine som er døpt sent. Mine var henholdsvis:

1- Han var 8 mnd

2- Han var 9 mnd

3- Hun var 9 mnd

Grunnen var at vi sydde dåpskjole til førstemann, og den passet en ca 8 mnd gammel unge :ler:

Glemmer aldri da førstemann ble døpt, han prøvde å ta boka fra presten :ler:

Skrevet

Nå hadde vi navnefest i rådhuset, men brukte jo arvet dåpskjole og hele pakka.

Julegaven var 2-3mnd.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...