Gå til innhold

Er Filippa ett vanlig navn nå til dags?

Anbefalte innlegg

Skrevet

og hva syns dere om det?Jeg syns det klinger veldig kult, og liker det, men syns også det er litt rart.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg synes det er rart og ikke spesielt kult. Dessuten oser det litt feilslått navnesnobberi synes jeg.

Nå fikk du et bunn ærlig svar her, ikke ta det ille opp da ;)

Skrevet

Resultat av navnesøk

Du søkte på kvinnenavnet: Filippa

Det er 148 kvinner som har Filippa som første fornavn.

Det er 100 kvinner som har Filippa som eneste fornavn.

Du kan gå inn på ssb.no, navnestatistikk, så ser du hvor mange som har fått navnet de siste årene. Det er en økning fra 2003, ingen var registrert med Filippa som første fornavn i 1997, men noe vanlig navn er det ikke.

Jeg syns det er et flott navn.

Skrevet

Jeg syns heller ikke det er noe fint navn, annet enn på et klesmerke... :)

Gjest Peachbud
Skrevet

Synes det er litt kult.

Men min første assosiasjon var nok at det høres ut som noe noen som tilhører overklassen, og som gjerne vil demonstrere det, kaller barnet sitt.

Skrevet
Synes det er litt kult.

Men min første assosiasjon var nok at det høres ut som noe noen som tilhører overklassen, og som gjerne vil demonstrere det, kaller barnet sitt.

Hvorfor det egentlig?

Fant navnet på en svensk 100 på topp navn liste og likte det. Er da ikke ett snobbete navn?Er veldig vanlig i Sverige.

Gjest Lykkeliky
Skrevet

For å si det pent, så syntes jeg det er ett mindre pent navn!

Gjest Gjest_Julie_*
Skrevet

Av SSB gikk det jo frem at det er få som heter Filippa i Norge. I Sverige er det , som andre sier, ganske vanlig. Navnet er praktisk og enkelt å uttale på mange språk. Kult navn, kanskje litt rosa og det finnes en klesforretningskjede ved navn Filippa K. som fort kan assosieres med navnet.

Gjest Peachbud
Skrevet
Hvorfor det egentlig?

Fant navnet på en svensk 100 på topp navn liste og likte det. Er da ikke ett snobbete navn?Er veldig vanlig i Sverige.

Jepp, navnetradisjonene i Norge og Sverige er veldig ulike. Vi har flere nasjonale navn i Norge enn Sverige siden vi er en yngre nasjon.

Litt vanskelig å svare på hvorfor en får ulike assosiasjoner til navn. Var bare min første tanke. Men synes også det er ganske kult. :)

Skrevet
og hva syns dere om det?Jeg syns det klinger veldig kult, og liker det, men syns også det er litt rart.

Nei, nå har du flippa ut as...

Skrevet

Hvordan uttales det? Filipp-a, som Filip og så en a til slutt eller Filippa?

Skrevet

Det uttales Filippa. Og det er et fint navn.

Jeg synes det er litt vanskelig å si om man skal kalle barn for det ene eller det andre uten å vite hva etternavnet blir.

Filippa Olsen eller Filippa Knutsson eller Filippa Hoff eller Filippa Anker-Hansen...?

Synes generelt at det er teit med altfor internasjonale navn og et traust norsk etternavn.....

Hun svense designeren heter Filippa Knutsson....

Skrevet

Det er vel ikke så vanlig men ikke helt uvanlig heller. Syns det var kjempefint jeg. Får du jente?

Gjest Frysepulver
Skrevet (endret)

.

Endret av Fjompe
Skrevet

Synes det er et fint navn jeg. Det var faktisk vårt jentenavn. Men så fikk vi en gutt og da ble det noen annet ;)

Vi trodde vi hadde funnet på et originalt jentenavn, men i løpet av de to siste årene har navnet poppet opp "over alt" her hvor vi bor. Så her kan man vel nesten si at det er et vanlig navn. Det er i allefall ikke uvanlig lenger.

Skrevet

Ikke veldig vanlig. Jeg tenker bare på et epleslag! Gode epler... Men ikke et pent navn!

Skrevet

Sånn i utgangspunktet syntes jeg navnet er ok, men etter å ha "sagt" det noen ganger høres det bare rart ut.. Men smaken er som baken ;)

Skrevet

Jeg synes Filippa er et fint navn (har bare hørt det i Sverige.

Skrevet

Jeg syns også Filippa er fint, og har det faktisk på "listen".Go for it. :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...