Gå til innhold

Hvordan smelte lysstumper?

Gjest Gjest_Bolla_*

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_Bolla_*

Tenkte jeg skulle smelte noen lys og ha i sandkakeformer. Men hvordan gjør jeg det? Noen som har erfaring?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jepp, det greieste er om du har et smeltekar fra feks Panduro, som du har i en kjele med vann. Opp slenger du lysstumpene dine, og etterhvert som vannet koker, vil lysstumpene smelte. Når de er helt smeltet, plukker du ut vekene og heller den helt flytende lysmassen i formene dine :)

Endret av Bokormen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøv å klippe/skjære bort det svarte (det som er brent) på vekene. Hvis ikke kan du få svarte sprikker i lysene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker en gammel gryte jeg bare, som jeg fant på loftet til mamma! Så det er bare det jeg bruker den til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du tar en stor gryte, og en plastskål eller noe inni - vannbad.

Det greieste er om du deler opp lysene i mindre biter, slik at de smelter enklere. Og rens dem for sot og veker og sånt før du smelter. Vekene kan du jo bruke i de nystøpte lysene.

Legg godt med avispapir under og rundt der du skal støpe, det er ganske vanskelig å få vekk stearin. Pass på klærene dine.

Prøv å hell i formene så du ikke får luftbobler i. Stearin kan synke sammen litt når det stivner, så forbered deg på at du må helle i formene flere ganger. Veken bør stå så rett som mulig, så du må kanksje holde den oppe med noe og bruke lodd.

Et stearinsmelte-prosjekt jeg hadde en gang eksploderte, så vær obs! :fnise:

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...