Gå til innhold

Holdbarhet på søte dessertviner

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei

Jeg arrangerte en middag igår og der serverte jeg en søt hvit dessertvin til osten og en søt rød dessertvin til sjokoladekaken. Vi drakk bare opp halvparten av flaskene og de står nå i kjøleskapet med kork på. Er det noen her som har erfaring med hvor lang holdbarheten er etter en slik flaske er åpnet? Er det som med vanlig vin?

Videoannonse
Annonse
Gjest Eurydike
Skrevet
Hei

Jeg arrangerte en middag igår og der serverte jeg en søt hvit dessertvin til osten og en søt rød dessertvin til sjokoladekaken. Vi drakk bare opp halvparten av flaskene og de står nå i kjøleskapet med kork på. Er det noen her som har erfaring med hvor lang holdbarheten er etter en slik flaske er åpnet? Er det som med vanlig vin?

Det kommer an på vinen, er min erfaring. Portviner feks, særlig gode vintage-varianter, må behandles som en vanlig rødvin, og drikkes helst i løpet av kvelden, eller et par dager. Jeg synes mange portviner taper seg betraktelig allerede dagen etter åpning, og forstår egentlig ikke hvorfor flasken har "av og på-kork". Det samme gjelder sherry, synes jeg (da mener jeg tørr sherry - jeg drikker aldri søt, så er ikke sikker på om det gjelder for den også).

JP Moscatel de Setúbal, derimot ( :goodbye: Nilma!), tåler å stå lenge etter åpning uten at smaken taper seg, synes jeg.

Du kan selvsagt også spørre på polet ang. vinene du har, men til syvende og sist er det din egen smak som avgjør, tror jeg.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...