Gjest Gjest_Sirkeline_* Skrevet 27. oktober 2007 #1 Skrevet 27. oktober 2007 For en tid tilbake var vi på besøk hos svigerfar og der fikk vi servert ei nydelig (surret) svinesteik m. sprø og rutet svor. Jeg har laget mange surrede svinesteiker, men jeg har bare kastet svoren fordi den blir i ett helt stykke og ikke sprø. Etter den deilige familiemiddagen har jeg lurt litt på hvordan jeg skulle få til ei sånn flott steik. Mannen min mente det bare var å skru opp varmen som på ribba julaften, og at nettet rundt steika ville dele svoren i naturlige ruter. Vi forsøkte dette i dag, men svoren ble likevel ikke delt, selv om den ble sprø. Nettet rundt steika var ødelagt flere plasser og hadde ikke delt svoren i det hele tatt. Så, er det noen som vet hvordan dette kan mestres?
Ruth Skrevet 27. oktober 2007 #2 Skrevet 27. oktober 2007 Du må skjære opp svoren selv, før du setter den i ovnen. Bruk veldig skarp kniv. Jeg bruker en Stanley kniv og det går bra. Jeg bruker også å legge hele skinka med svoren ned i en stor kaserolle med noen få cm. salt vann og lar den koke i ca. 10 min. før jeg setter den i ovnen. Da puffer svoren seg opp og blir enda sprøere.
Gjest Gjest_Sirkeline_* Skrevet 27. oktober 2007 #3 Skrevet 27. oktober 2007 Du må skjære opp svoren selv, før du setter den i ovnen. Bruk veldig skarp kniv. Jeg bruker en Stanley kniv og det går bra. Jeg bruker også å legge hele skinka med svoren ned i en stor kaserolle med noen få cm. salt vann og lar den koke i ca. 10 min. før jeg setter den i ovnen. Da puffer svoren seg opp og blir enda sprøere. Ja det høres logisk ut. Har ikke hørt om å koke den først, men det skal jeg jammen prøve, jeg damper jo juleribba først Hva gjør du med temperaturen da? Jeg stekte den i dag på ca 160 grader først, så økte jeg den mot slutten. "Den evige diskusjonen om hvordan få svoren lys, fin og sprø"
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå