Gå til innhold

Hvordan steke biff?

Anbefalte innlegg

Gjest Dodgy Lady
Skrevet

Hvordan skal man steke biff, eller hvordan gjør du det?

Vil ha den godt stekt, men synes jeg steker den i en evighet hver gang.

Er nok ingen super biffsteker ;)

Skrevet

jeg steker den på max varme på begge sider først, deretter skrur jeg ned varmen litt og steker den kansje 5-7 min + på hver side.. Vet ikke om dette er "the way to do it" men biffen her i huset blir digg og godt stekt.

Skrevet
jeg steker den på max varme på begge sider først, deretter skrur jeg ned varmen litt og steker den kansje 5-7 min + på hver side.. Vet ikke om dette er "the way to do it" men biffen her i huset blir digg og godt stekt.

Slik gjør vi det og!

Hvis det derimot er mye som skal "times" og lages på komfyren samtidig kan du steke biffene et lite minutt eller to på hver side på sterk varme, slik at de får stekeskorpe. Deretter er det bare å ta de ut av pannen og la de ligge til du har kontroll på resten, for så å slenge biffene inn i ovnen på ca 200 grader i 11-14 minutter, avhengig av størrelse og hvordan du liker den.

Veldig grei måte å gjøre det på, så slipper du å stresse med å få alt ferdig likt! :)

Skrevet

For en godt stekt biff så er du nesten nødt til å bruke stekeovnen, slik som innskriveren over meg beskriver. Selv om 11-12 minutter hørtes litt lenge ut? Steker du biffen i stekepannen, så vil den antagelig bli noe tørr.

Selv liker jeg biffen lunken ;)

Gjest Gjest_Sirkeline_*
Skrevet
For en godt stekt biff så er du nesten nødt til å bruke stekeovnen, slik som innskriveren over meg beskriver. Selv om 11-12 minutter hørtes litt lenge ut? Steker du biffen i stekepannen, så vil den antagelig bli noe tørr.

Jeg er enig i at det hørtes lenge ut med 11-12 min i stekovn.

Jeg pleier å "svi" biffene (pepret) i steikepanna uten smør slik at de får god stekeskorpe på hver side. Når de har det, trekker jeg panna til side, slenger i litt melange, salter og vender de et par ganger før jeg legger de i ovnen max 8 min på 200 grader.

Blir mørt og smaker like godt hver gang :)

Gjest Gjest_Julie_*
Skrevet

En god stekepanne (av jern, ikke teflon) settes på platen på en meget høy sterk varme, til pannen blir sterkt varm og det ryker av den. Når man steker biff bruker man godt med stekemargarin, ikke olje.

Biffen ligger klar og krydret, til å legge i pannen ved riktig temperatur.

Biffen stekes på hver side i 2-4 minutter, verken mer eller mindre.

Det er hvertfall slik jeg er opplært til å steke biff, mulig andre gjør det helt annerledes.

Skrevet

Vi kjøper som regel tykk biff og liker den godt stekt, derfor så lenge :) Dessuten tar det lenger tid om du steker flere på likt (iallfall når de ligger i en haug). Bør nok bare prøve seg frem litt der kanskje... :)

Skrevet
En god stekepanne (av jern, ikke teflon) settes på platen på en meget høy sterk varme, til pannen blir sterkt varm og det ryker av den. Når man steker biff bruker man godt med stekemargarin, ikke olje.

Biffen ligger klar og krydret, til å legge i pannen ved riktig temperatur.

Biffen stekes på hver side i 2-4 minutter, verken mer eller mindre.

Det er hvertfall slik jeg er opplært til å steke biff, mulig andre gjør det helt annerledes.

Er uenig med deg der. Margarin tåler ikke så høy varme før den blir svidd og får en ekkel smak. Jeg pleier å bruke litt margarin og litt olje i. Det er for å få smaken til margarinen og egenskapene til oljen.

Jeg pleier å bruke en matolje som feks raps, dog ikke olivenolje da denne har smak.

Skrevet

Jippi klarte alle spørsmålene!!!!

Selv liker jeg biffen lite stekt, nesten rå. Da må man ha mør og temperert biff, gjerne minimum 2 cm tykk.

Siden vi er bare to, har jeg en liten støpejernspanne som jeg steker biff i. Og når jeg steker bruker jeg godt med SMØR! Lar smøret bli nøttebrunt og så får biffene et kort opphold på hver side, cirka 1 minutt, max 1,5 min. Så får de hvile i panna på kald plate mens jeg bærer tilbehører ut på spisebordet. Da er de akkurat passe.

Når man liker sånn biff, må alt tilbehør være ferdig før man starter med steking av selve biffen, for da går det unna :-)

Skrevet

Lurt tips om hvordan du kan kjenne på biffen hvor mye stekt den er inni:

Ta tommel og pepefingeren sammen ( tuppene)mens du er "avslappet" i fingrene, så kjenner du på den myke delen nedfor tommelen. Slik kjennes det ut om biffen er LITE stekt.

Så kan du fortette med langefingeren osv . Tommel mot lillefinger=gjenomstekt.

Vet ikke helt om det er noen som forstår forklaringen?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...