Gå til innhold

Er det mulig å spille gamle spill på ny maskin?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har noen eldre pc-spill, bl. a. et av de første Rayman-spillene, som jeg veldig gjerne skulle hatt på pc`n. Innstalleringen går greit, men jeg får ikke startet spillene. Jeg har prøvd å sette spillene i kompatibilitetsmodus til windows 98 (der vet jeg at de fungerte) uten at det hjelper. Har hørt om at det skal være mulig å laste ned et program fra nettet som gjør at spillene fungerer. Er det noen som vet hva slags program dette i tilfelle er?

Jeg har windows xp på min maskin, men har også to maskiner med windows vista.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har søkt litt på nettet og kommet over noe som heter DOSBox. Problemet er at jeg ikke skjønte helt hvordan jeg skal få det til å fungere. Noen som har en enkelt forklaring (med teskje)?

Gjest Nedfall
Skrevet (endret)

Ikke sikker du trenger å kjøre Dosbox, men, du finner en veiledning her.

Selv bruker jeg nr2 på den lista, VDM Sound..

Du har selvsagt innstallert spillet, kjørt ei fil som heter setup.exe, eller install.exe ? :)

...bare kom på en ting til; det er kanskje enklere å dra igang spillet hvis du finner ei modifisert exe fil, som er laget for å kjøre spilet bedre i ett XP miljø. Det fins fans som lager slike til populære spill. Se om du finner ei "tributeside" av noe slag, og let litt..

Endret av Nedfall
Skrevet
Ikke sikker du trenger å kjøre Dosbox, men, du finner en veiledning her.

Selv bruker jeg nr2 på den lista, VDM Sound..

Du har selvsagt innstallert spillet, kjørt ei fil som heter setup.exe, eller install.exe ? :)

...bare kom på en ting til; det er kanskje enklere å dra igang spillet hvis du finner ei modifisert exe fil, som er laget for å kjøre spilet bedre i ett XP miljø. Det fins fans som lager slike til populære spill. Se om du finner ei "tributeside" av noe slag, og let litt..

Spillet er innstallert, ja.

Må innrømme at jeg fremdeles ikke blir særlig klokere. Har prøvd litt mer med Dosbox, men sliter med å finne tegnene på tastaturet. Har fremdeles ikke funnet /. Skal visstnok bruke numlock-tasten, men den har jeg ikke på laptoppen.

Skrevet (endret)

Kan kanskje prøve denne for Rayman, iallfall. Det er en patch basert på dosbox-kode, men visstnok litt enklere å bruke.

Ikke umulig det fins tilsvarende for de andre spillene. Prøv å google på spillnavn + winxp/xp.

Abandonloader kan få en del gamle spill til å virke.

Og så kan du alltids prøve Virtual PC og lage en virtuell maskin med Win95 eller Win98. Virtual PC er treeeg til å håndtere grafikk, men til gamle 2d-spill går det an.

Endret av Cidric
Skrevet
Kan kanskje prøve denne for Rayman, iallfall. Det er en patch basert på dosbox-kode, men visstnok litt enklere å bruke.

Ikke umulig det fins tilsvarende for de andre spillene. Prøv å google på spillnavn + winxp/xp.

Abandonloader kan få en del gamle spill til å virke.

Og så kan du alltids prøve Virtual PC og lage en virtuell maskin med Win95 eller Win98. Virtual PC er treeeg til å håndtere grafikk, men til gamle 2d-spill går det an.

Genialt. Tusen takk for linken til Rayman-spillet :). Nå fungerer Rayman igjen :hoppe:. Det var det spillet jeg hadde savnet mest. Skal prøve de andre alternativene til noen av de andre spillene.

Tusen takk til deg også, Nedfall :). Har lastet ned VDM Sound slik at jeg har den klar til andre spill senere.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...