Gå til innhold

Flytte til Berlin

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg har ett inderlig ønske om å bo i verden beste by, Berlin i ett halvt års tid. Har ingen spesiell tilhørighet der og kjenner ingen, men har vært der mye og dette er en av tingene jeg har lyst å gjøre mens jeg er ung. Problemet er at jeg vet så lite om hvordan det er for en nordmann og flytte til ett annet land, ang arbeid, bosted, praktiske ting osv..

Noen som har erfaringer??

Kan ikke så mye tysk, bare litt, men er evig optimist og håper så veldig at jeg kan få dette til..

Setter stor pris på tilbakemeldinger :bukke:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er bare 17 år, og har holdt til i Norge i hele mitt liv ,men jeg vil velig gjerne ut og oppleve verden jeg også ;) Tror det er lurt å gjøre det mens man ennå er ung ;) Jeg har selv tysk på skolen, og er med på et utvekslingsprogram der. Jeg er sånn passe god (5'er elev), og tidligere i høst hadde jeg besøk av ei fra tyskland. på bare èn uke lærte jeg faktisk noen flere tyske uttrykk og ord, og har blitt mye tryggere på språket siden da. I vår skal jeg dra til tyskland med tyskklassen, og jeg tror at jeg på den uken vil lære masse! Da kommer jeg til å være rundt personer som snakker tysk hele tiden, og da blir det jo mye lettere! Så tror ikke språket kommer til å bli en så stor utfording etter hvert - hvertfall ikke hvis du er rundt tyske folk hele tiden, og hiver de ut i snakkingen ;)

Men det finnes vel flere firmaer som jobber med utveksling, bl.a. EF og Atlantis...Vet ikke om dette er noe som passer for deg, men det er i hvertfall forslag ;) Vet hvertfall at Atlantis hjelper deg med å finne jobb i utlandet.

Gjest Gjest_Julie_*
Skrevet

Det hadde hjulpet om du opplyste om du er student...dersom du er det er det jo enkelt å sjekke med internasjonal avdeling ved studieinstitusjonen på om de har en utvekslingsavtale med en høyskole eller universitet i Berlin.

Hvis du ikke er student, men er arbeidstaker i full jobb stiller saken seg annerledes og setter flere begrensninger. I såfall jobber du i privat eller offentlig sektor?

Skrevet
Det hadde hjulpet om du opplyste om du er student...dersom du er det er det jo enkelt å sjekke med internasjonal avdeling ved studieinstitusjonen på om de har en utvekslingsavtale med en høyskole eller universitet i Berlin.

Hvis du ikke er student, men er arbeidstaker i full jobb stiller saken seg annerledes og setter flere begrensninger. I såfall jobber du i privat eller offentlig sektor?

Jeg er ikke student, jeg håpet å finne meg en middelmådig jobb..er ikke så viktig hva, bare jeg får litt penger til å overleve der nede.

Kunne godt tenkt meg litt utdannelse, men mangler noen fag for å bestå artium.

Det viktigste er å få levd litt i Berlin. få kjent byen på kroppen og livet der nede..

Tusen tusen takk for at dere gidder å svare!

Gjest Gjest_Julie_*
Skrevet

Dersom du ikke har noen utdannelse (slik at du kan reise gjennom skolen) eller er i jobb (både privat og offentlig sektor i Norge har hospiteringsmuligheter og utenlandsmuligheter), samt at du er "ganske ung", snevrer mulighetene seg noe inn, men det er ikke verre å få jobb i berlin enn det er å få jobb i f.eks. Oslo, innenfor den type jobber du sikter etter.

Språket kan bli en hindring men hvis du er god i engelsk og vil lære deg tysk underveis hjelper det. Det er mulig du da kan sikte deg inn på jobber i service og/eller turisme i Berlin. Dersom du er arbeidssøkende i Norge kan du like gjerne være arbeidssøkende i Berlin. NAV kan hjelpe deg eller let på nettsidene deres etter jobber i EU.

Ellers kan en finne jobb gjennom denne siden: http://www.jobsabroad.com/Germany.cfm

Det er også mulig å finne seg et internasjonalt diskusjonsforum, føre dialog på engelsk og se om du knytter noen kontakter der som kan gi deg interntips.

Skrevet
Dersom du ikke har noen utdannelse (slik at du kan reise gjennom skolen) eller er i jobb (både privat og offentlig sektor i Norge har hospiteringsmuligheter og utenlandsmuligheter), samt at du er "ganske ung", snevrer mulighetene seg noe inn, men det er ikke verre å få jobb i berlin enn det er å få jobb i f.eks. Oslo, innenfor den type jobber du sikter etter.

Språket kan bli en hindring men hvis du er god i engelsk og vil lære deg tysk underveis hjelper det. Det er mulig du da kan sikte deg inn på jobber i service og/eller turisme i Berlin. Dersom du er arbeidssøkende i Norge kan du like gjerne være arbeidssøkende i Berlin. NAV kan hjelpe deg eller let på nettsidene deres etter jobber i EU.

Ellers kan en finne jobb gjennom denne siden: http://www.jobsabroad.com/Germany.cfm

Det er også mulig å finne seg et internasjonalt diskusjonsforum, føre dialog på engelsk og se om du knytter noen kontakter der som kan gi deg interntips.

Takk takk, håper jeg får det til!Dettte er min store drøm!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...