Gjest Gjest_sadie_* Skrevet 27. oktober 2007 #1 Skrevet 27. oktober 2007 Hei! Jeg vet ikke om jeg poster dette i riktig forum, men prøver. Jeg er helt fortvilet akkurat nå! Moren min mottok i dag brev fra NAV om at hun ikke får noe som helst støtte fra dem lengre, hun jobbet i en bedrift som ble lagt ned, dette er ca. 2 år siden. Etter dette har hun gått hjemme. Hun har jobbet i ca. 30 år og er plaget med fibromyallergi og har nakkeskade og skulderplager. Hun har høy arbeidsmoral og er ikke av den typen som ikke vil jobbe, men problemet er at hvis hun jobber en dag så ligger hun rett ut dagen etter. I snitt så har hun vel migrene 15 dager i måneden. Hun ringte meg gråtende i stad og fortalte om søknaden hennes om yrkesrettet attføring var avslått og at hun nå ikke ville få mer penger. Dette brevet kom i tillegg i dag som er lørdag og hun kan jo ikke ringe noen i NAV. Jeg synes egentlig hun burde ha søkt om uføretrygd, men det nekter hun. Hun synes det er helt forferdelig. Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre, ei heller hva hun har rett på? Er det noen engler her som vet hva man kan gjøre? evt. kreve? Hun må jo få hjelp etter eller annet sted? Som dere sikkert skjønner så er vi fra en familie som ikke søker uføretrygd og alle har bra jobber. Så dette er ikke et tilfelle hvor det er snakk om juks. Håper noen vil svare meg!
jannamor Skrevet 27. oktober 2007 #2 Skrevet 27. oktober 2007 Hei! Jeg vet ikke om jeg poster dette i riktig forum, men prøver. Jeg er helt fortvilet akkurat nå! Moren min mottok i dag brev fra NAV om at hun ikke får noe som helst støtte fra dem lengre, hun jobbet i en bedrift som ble lagt ned, dette er ca. 2 år siden. Etter dette har hun gått hjemme. Hun har jobbet i ca. 30 år og er plaget med fibromyallergi og har nakkeskade og skulderplager. Hun har høy arbeidsmoral og er ikke av den typen som ikke vil jobbe, men problemet er at hvis hun jobber en dag så ligger hun rett ut dagen etter. I snitt så har hun vel migrene 15 dager i måneden. Hun ringte meg gråtende i stad og fortalte om søknaden hennes om yrkesrettet attføring var avslått og at hun nå ikke ville få mer penger. Dette brevet kom i tillegg i dag som er lørdag og hun kan jo ikke ringe noen i NAV. Jeg synes egentlig hun burde ha søkt om uføretrygd, men det nekter hun. Hun synes det er helt forferdelig. Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre, ei heller hva hun har rett på? Er det noen engler her som vet hva man kan gjøre? evt. kreve? Hun må jo få hjelp etter eller annet sted? Som dere sikkert skjønner så er vi fra en familie som ikke søker uføretrygd og alle har bra jobber. Så dette er ikke et tilfelle hvor det er snakk om juks. Håper noen vil svare meg! vel man har ikke så mange valg, skal jeg være helt ærlig. nå vet jeg ingenting om hvorfor hun sluttet i jobben, om det var fordi bedriften ble lagt ned? slik jeg tolker det? da kan man bare få penger fra nav en viss stund. at hun ikke får yrkes retta attføring synes jeg er rart men jeg kjenner ikke til situasjonen. tror heller ikke det er det beste, for med yrkes retta attføring må man jobbe, ganske mye for veldig lite penger. Hvis hun ikke vil/orker/klarer og jobbe. er det desverre bare 4 muligheter. 1. uføretrygd. man kan komme ut med en grei sum hvis hun har jobbet en stund. men for å få det må man prøves ut i yrker. dvs, hun må vise trygdekontoret, hvor syk hun blir. det må alle. det må man for å finne ut hvilken prosent uføre trygd man skal få, og de prøver deg ut i mange yrker, dvs klarer du å sitte i kassa på rimi i 40% så får du ikke mer enn 60% uføretrygd. så jobb kvalifikasjoner, ønsker utdanning har ingenting og si. kun arbeidsmessig uføretrygd 2.hvis hun har en livsforsikring, kan hun søke erstatning på den. det er noe som heter ervervsmessig uførhet, som går på din utdannelse, alder osv, i forhold til hvilken jobb man kan jobbe i og om man kan jobbe. dette krever mengder av byråkrati og at man har en forsikring som dekker. fesk mister man en tommel blir man automatisk 20% ufør. 3.Førpensjon. Kan man også komme ut med litt penger. jeg er ung selv, så skal være ærlig og si at jeg ikke kan noe om de reglene. 4. sosialstønad. ikke mye penger og hente der, men man overlever. man lever ikke. men går ut i fra at siden hun ikke vil ha uføre trygd er sosialstønad utelukket og? er et alternativ til... finn en jobb hun klarer. det kan alltid finnes noe. og noenganger, må man svelge kameler. kanskje uføretrygd er bedre enn å ikke få penger, eller å gå på sosialkontoret? man kan ikke forvente og få penger fordi jobben er lagt ned. livet er hardt og det er ikke slik det fungerer desverre.
Gjest Gjest_Sadie_* Skrevet 27. oktober 2007 #3 Skrevet 27. oktober 2007 takk for svar! Bedriften ble lagt ned, men det er ikke derfor hun ikke jobber, hun har slitt med plagene jeg har nevnt over i flere år (noen av disse har kommet fra jobben hun hadde, løsemidler osv.) Så hun hadde gjerne jobbet om hun var i stand til det. Problemet er at hun fungerer ikke om hun jobber, men det kan jo være at hun kan mestre en 40% jobb i en "lett" jobb. Så er det også det at hun har syke foreldre som hun er hos hver eneste dag, dette ble brukt mot henne så vidt jeg forsto. For da mente de at hun kunne jobbe også, men hun er jo bare der for å hjelpe dem med å lage litt mat og holde dem med selskap. Jeg forstår veldig godt at man ikke kan slutte å jobbe bare fordi det passer sånn, men når jeg ser hvor syk hun blir så ser jeg ingen annen mulighet. Problemet hennes er vel at hun ikke har en "klar" sykdom.
jannamor Skrevet 27. oktober 2007 #4 Skrevet 27. oktober 2007 takk for svar! Bedriften ble lagt ned, men det er ikke derfor hun ikke jobber, hun har slitt med plagene jeg har nevnt over i flere år (noen av disse har kommet fra jobben hun hadde, løsemidler osv.) Så hun hadde gjerne jobbet om hun var i stand til det. Problemet er at hun fungerer ikke om hun jobber, men det kan jo være at hun kan mestre en 40% jobb i en "lett" jobb. Så er det også det at hun har syke foreldre som hun er hos hver eneste dag, dette ble brukt mot henne så vidt jeg forsto. For da mente de at hun kunne jobbe også, men hun er jo bare der for å hjelpe dem med å lage litt mat og holde dem med selskap. Jeg forstår veldig godt at man ikke kan slutte å jobbe bare fordi det passer sånn, men når jeg ser hvor syk hun blir så ser jeg ingen annen mulighet. Problemet hennes er vel at hun ikke har en "klar" sykdom. hvor lenge er det siden hun fikk påvist fibromyalgi? kan jo være et forslag og ta seg en ny tur til revmatolog, og se om noe har utviklet seg? dessuten kjenner jeg flere som er uføretrygdet som "bare " har fibromyalgi. så det i seg selv er ikke et problem. hvis hun har fått skader av løsmidler i forbindelse med jobb, er dette en arbeidsskade og hvis dette gjør at hun ikke kan jobbe er dette også en grunn for å få erstatning, da må hun gå til lege og få påvist at fes migrenen kommer som et resultat av den tidligere arbeidsplassen. å bruke foreldrene mot henne er veldig normalt, de prøver seg på det meste for å si det sånn. men jeg mener og at det må finnes en jobb der ute hun kan jobbe i uten å bli så sliten. man må selvfølgelig klare og ha et liv ved siden av jobben. hvis det ikke går så er jeg redd at det bunner ut i alternativene jeg listet over. hva med veiledning på trening og kosthold for fibromyalgien? dette kan ta vekk mange symtomer og holde i sjakk. dette gjender uansett revmatisme. dette er positivt i forhold til migrene og, redusere tv, fiml og data titting, sjekke brillestyrke, og aknskje få medisin? vet man ikke skal ta den for ofte, men saken er grei. uansett må hun prøves ut i jobb for å få penger. så det må bli verre før det blir bedre. jeg tror fokusen deres må være hvis uføretrygd er uaktuellt. å finne en jobb hun mestrer. hvem sa hva i forhold til foreldre og jobb egentlig??
Julianne Skrevet 27. oktober 2007 #5 Skrevet 27. oktober 2007 Jeg skjønner ikke helt hva du vil og hva det er hun ønsker seg, hvis hun er for syk til å jobbe bør hun søke uføretrygd. Og det høres jo ut som om dette er tilfelle for henne. At dere er en familie som ikke har for vane å uføretrygde dere er jo vel og bra, men uføretrygd er faktisk en fin ordning for de som trenger det, noe det virker som om moren din gjør. Meg bekjent kan man bli ufør i en viss prosent. Så kanskje hun bør søke delvis uføretrygd og jobbe litt ved siden av? Hva mener du at er hennes alternativ? Arbeidsledighetstrygd eller attføring? Attføring betyr vel at man skal over i en annen type arbeid, men det høres jo ut som om hun faktisk er for syk til å arbeide i det hele tatt?
kamela Skrevet 27. oktober 2007 #6 Skrevet 27. oktober 2007 Moren din må ta kontakt med NAV og legen sin for å få et opplegg fremover tror jeg, uten at jeg kan mye om regelverket.
Gjest rikkerikke Skrevet 28. oktober 2007 #8 Skrevet 28. oktober 2007 Det viktigste i første omgang er å lese hva som er den konkrete begrunnelsen i avslaget. Vilkåret for attføring er at man må ha minst 50% nedsatt arbeidsevne, og dette må være dokumentert. Er dere sikre på at legeerklæringer og egeninnsendte opplysninger er tilstrekkelige? Be om et møte med NAV hvor de presenterer alternativene. De skal kunne gjøre vurderinger/komme med forslag til alternative løsninger. Om man går til behandling med utsikt til bedring, kan man ha rett på rehabiliteringspenger for eksempel. Det finnes også en stønad som heter tidsbegrenset uførestønad. Om de mener at vilkårene for disse ytelsene ikke er oppfylt, må de som et minimum kunne bistå med å lage en plan for hvordan hun skal kunne komme tilbake til arbeidslivet. Etter to år utenfor, har man uansett behov for noe tilrettelegging og kanskje kurs eller praksisplass som igjen kan utløse rett på praksisplasspenger eller kursstønad. Sistnevnte stønader er lave, men er uansett mer enn ingen ting. Håper det var noen forslag til hjelp.
Gjest Gjest_sadie_* Skrevet 28. oktober 2007 #9 Skrevet 28. oktober 2007 TS her.. Tusen takk for svar alle sammen! Jeg håper at ting ordner seg, men akkurat nå er moren min bestemt på at hun ikke skal klage..hun mener det er en grunn til at dette skjedde! Hun er vel bare litt nedtrykt akkurat nå. Takk igjen!
Frey Skrevet 28. oktober 2007 #10 Skrevet 28. oktober 2007 For at man skal få yrkesrettet attføring må det være sannsynlig at hun vil kunne fungere normalt i jobb igjen etter omskolering. Hvis hun er så sterkt plaget av migrene er vel ikke dette noen vei og gå og hun vil heller ikke få støtte til det. Slik jeg ser det bør hun for det første få avklart om det er en yrkesskade hun har. Kan dette sannsynliggjøres kan hun få yrkesskadeerstatning. Deretter bør hun søke uføretrygd. Hun kan likevel jobbe en liten prosent i tillegg.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå