Gjest Gjest_Dizzy_* Skrevet 27. oktober 2007 #1 Skrevet 27. oktober 2007 Jeg er en relativ nyinnflytter til et koselig, nytt boligfelt, der det er folk på min egen alder. Etter å ha stevet med å komme i kontakt med diverse personer ved postkassa, ble jeg glad da ei jevnaldrene dame tok initiativet og ba meg inn på kaffe.. Det var mitt livs største tabbe, da jeg nå føler meg fanget i mitt eget liv. Det som gikk fra å være en hyggelig kaffe, er nå blitt en sann pest og plage, og jeg aner ikke hvordan jeg skal komme meg ut av det og ta tilbake kontrollen. Nå gruer jeg meg for å komme hjem etter arbeidsdagen, da straks jeg kjører bilen i oppkjørselen, tikker sms inn at nå må jeg komme over for kaffe eller vin eller whatever. Vi bor såpass tett, at hver gang jeg har vært ute og handlet, henger hun over rekkverket og gir alle i hørevidde, en fortløpende kommentar på alt jeg har kjøpt ("ja, jeg ser du har handlet på Bohus" osv). Det er sånn at jeg nå lar mine innkjøpte varer bli liggende i bilen, når jeg ser hun er hjemme, så "smugle" dem inn leilighetennår hun er borte. Hun stikker over flerfolding ganger daglig for å skravle/kaffe når hun ser jeg har fridager. For døve ører har jeg gjentatte ganger forklart henne at jeg har en stressende jobb der jeg må forholde meg til mange mennesker og krav, at det er HELT nødvendig at jeg må få være alene av og til, sysle med det JEG vil, uten å bli konstant bombadert med sms/løping på døra 8-10 ganger daglig/skal finne på noe sammen. Livet mitt er simpelthen invadert av henne. Jeg kjenner at det koker innvendig og jeg er redd at jeg endag blir så forbannet (jeg er ikke flink å sette grenser) at jeg virkelig sier noe jeg kommer til å angre på i ettertid... Hvordan skal jeg få tilbake kontrollen i mitt eget liv og sette naboen på plass en gang for alle? For dette maset sliter meg ut, at jeg har vurdert å flytte herfra.
Frey Skrevet 27. oktober 2007 #2 Skrevet 27. oktober 2007 Hvordan få tilbake kontrollen? Sette grenser selvfølgelig. Greit at du synes det er vanskelig, men det må da være lettere enn å flytte?
Gjest Vinduskarmen Skrevet 27. oktober 2007 #3 Skrevet 27. oktober 2007 Det er alltid vanskelig med sånne mennesker. Det eneste tipset jeg har som ikke sårer henne er å sile henne sakte men sikkert ut... La være å svare på telefoner og sms'er, og lær deg å avbryte og gå inn hvis hun henger over gjerdet. Lyv på deg en avtale, en stek i ovnen, en annen telefonsamtale osv. Sikkert ikke den beste måten, men det funker etter litt tid og man slipper å sitte igjen med sure og sårede mennesker.
Gjest Elize Skrevet 27. oktober 2007 #4 Skrevet 27. oktober 2007 Neste gang hun kommer sier du bare at det ikke passer. Og viss hun spør hva du skal sier du bare at det er privat.
kamela Skrevet 27. oktober 2007 #5 Skrevet 27. oktober 2007 Dette hørtes slitsomt ut - er hun alltid hjemme? Forsøk å trappe ned kontakten og ta kontroll. Hvis hun f. eks. foreslår en hel masse når du kommer hjem, si at du har en del ting du skal gjøre ferdig og så kan du stikke innom på en kaffekopp. Fordelen er at når du er hos henne er det opp til deg å avslutte og hjem. Hvis hun i mellomtiden sender sms, ikke svar. Stikk inn på besøk, gjør besøket kort - 10 minutter er faktisk nok - si at du må hjem for å fortsette med dine ting. Håper tipsene kan brukes til å redusere plagene litt ihvertfall, ille hvis du må komme på kant med henne eller flytte.
Cata Skrevet 27. oktober 2007 #6 Skrevet 27. oktober 2007 Neste gang hun kommer sier du bare at det ikke passer. Og viss hun spør hva du skal sier du bare at det er privat. Støtter denne. Hvis naboen blir støtt over et "Tusen takk, men det passer ikke i dag" så får det være hennes problem.
Gjest Fjellsippa Skrevet 27. oktober 2007 #7 Skrevet 27. oktober 2007 Du må faktisk si i fra, uansett hvor vanskelig det er. Det er verre å fortsette som nå. Du kan på en hyggelig og smilende måte si at du synes det er trivelig å være sammen med henne, men at du trenger ganske mye tid for deg selv. Så derfor må du begrense besøkene. Hun har kanskje ikke tenkt så langt, så du vinner nok mest på å ta det på en positiv måte.
Antoinette Skrevet 27. oktober 2007 #8 Skrevet 27. oktober 2007 Urk, hadde samme problem når jeg var nyinnflyttet. Jeg har ikke en nabo så nærme men det som fikk henne til å ringe på støtt og stadig var at hun så bilen stå parkert foran garasjen, noe hun bare kunne se hvis hun gikk ned til postkassen sin. Jeg forklarte henne at jeg jobber mye hjemmefra og selv om jeg er hjemme betyr ikke det at jeg har fri. Det er alltid noe som skal gjøres, frister skal holdes og ting skal leveres. Tok det opp på en fin måte og det var helt greit. Hun ba faktisk om unnskyldning hvis hun hadde vært for frempå. Råder deg til å ta det opp med henne på en grei måte, ikke unnskyld deg for at du ikke kan underholde henne 24/7, det behøver du rett og slett ikke. Hun har heller ingen rett til å vite alle dine gjøren og laden, hvis hun spør så si at det er privat.
Gjest Gjest Skrevet 27. oktober 2007 #9 Skrevet 27. oktober 2007 Skjønner godt at dette er slitsomt, det er et ordtak som sier: good fences makes good neighbours"... gode gjerder skaper gode naboer, noe som forøvrig er veldig sant. Men å kalle dette en nabo fra helvete er vel en temmelig stor overdrivelse, er det ikke? Det er greit, hun er slitsom, nysgjerrig, innpåsliten og alt det der, men ser du det litt i perspektiv, ser du sikkert at det kunne vært mye verre. Det kunne vært en nabo som tok seg til rette på din eiendom, som saksøkte deg i hytt og pine, som spredte sladder om deg, som anmeldte deg... Jeg er forøvrig enig med de andre som sier at du må si i fra, du må "oppdra" henne, og vise hva slags naboforhold du vil ha. Men jeg råder deg til å si i fra på en ordentlig måte. Det kan jo hende at naboen er kjekk å ha om du trenger hjelp ti noe, eller om noe skulle skje.
Echo Skrevet 5. november 2007 #10 Skrevet 5. november 2007 Her må du sette klare genser ! Ikke åpne døra hver gang hun kommer, og når hun stopper deg på vei ut av bilen, så sier du at du har liten tid, mye å gjøre og at du må løpe. Sms trenger du ikke å svare på om de kommer veldig ofte, eventuelt så svarer du at det ikke passer.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå